Taffel Skrevet 5. januar #1 Del Skrevet 5. januar Litt inspirert av e annen tråd her. Jeg er født på 70 tallet, oppvokst i en by og blandt mine jevnaldrende så vet jeg om en eneste person som ikke har bilsertifikat. Nå bor jeg på landet, og her tar absolutt alle ungdommene lappen, helst på 18. årsdagen, av naturlige årsaker, man er stuck uten pga avstander og dårlig kollektivtilbud. Men jeg har forstått at det begynner å bli et landsens fenomen? At ungdom i f.eks Oslo ikke har det like høyt på prioriteringslisten og at flere og flere går inn i 20 og 30 årene uten bilsertifikat? Jeg har ingen for/mot meninger, men synes det er en interessant endring i såfall og lurer på om det stemmer. Tar man i såfall lappen når barna kommer, eller ikke i det hele tatt? Eller er det en myte?:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #2 Del Skrevet 5. januar Jeg er født i -79, bor i by og tok lappen da jeg var 35. Hadde ikke behov for bil før det. Anonymkode: e655b...cc9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 5. januar #3 Del Skrevet 5. januar Ingen av mine voksne barn har prioritert å ta lappen. De sparer til bolig. Kollektivtilbudet der de bor er godt nok. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #4 Del Skrevet 5. januar Jeg har en datter på 18 i Oslo. Og veldig mange av hennes venner har tatt lappen nå. Anonymkode: 3f758...87c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bbbb Skrevet 5. januar #5 Del Skrevet 5. januar Jeg er fra Oslo og født på 90-tallet. De eneste av mine venner som tok førerkort i løpet av videregående hadde enten foreldre som betalte og/eller fordi de utdannet seg til et yrke som krevde førerkort (elektriker, rørlegger, en skulle senere søke politihøyskolen). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #6 Del Skrevet 5. januar Jeg er født i 85 i Oslo og i gjengen vår var vi bare to som tok lappen ved 18 år. Noen av dem har tatt den i ettertid, men det var først etter at de var ferdig med å studere og flyttet til steder med dårlig kollektivtilbud. Nå er det vel 50/50 om vi har lappen eller ikke, så jeg tror ikke det er noe nytt. Anonymkode: 5ec87...cb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 5. januar #7 Del Skrevet 5. januar Jeg er født på 80-tallet, født og oppvokst i Oslo. De fleste jeg er vokst opp med har tatt lappen nå, men de prioriterte den ikke før etter studiene var over. Jeg tok aldri lappen, og da jeg skulle begynne å ta den fikk jeg påvist epilepsi. Så, kanskje like greit å ikke ha den, hadde vært bortkastede penger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xQueenKx Skrevet 5. januar #8 Del Skrevet 5. januar Født på slutten av 80-tallet. Tok lappen som 24-åring, etter studiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 5. januar #9 Del Skrevet 5. januar (endret) Bodde rett uten for by. Født 1979 tok lappen på 18 årsdagen. Måtte ha pga lærlingjobb som tømrer. Eldste kjørte opp dagen etter 18 årsdagen, der pga vi bor på bygda og pga lærlingplass måtte han ha. Yngste håper å bli ferdig før ut i læretid, der og avhengig av billappen. Læreren på skolen her sier at så og si alle med yrkesfag burde fått dekt lappen . Så og si alle der vi bor kjører opp rundt 18 års alder. Før de blir 19 Endret 5. januar av jegerrinne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #10 Del Skrevet 5. januar Jeg er født i 88 men tok lappen først som 32åring, hvorfor? Fordi jeg ikke hadde råd før. Mamma ville heller ikke øvelseskjøre med meg, så jeg kunne bare øvelseskjøre med kjøreskolen. Anonymkode: 965b5...6bf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 5. januar #11 Del Skrevet 5. januar Jeg kan ikke huske at noe IKKE tok lappen da jeg gikk på vgs. Det er fordi vi som var unge på 90-2000-tallet kunne kjøpe oss en bil til 7000,-, det var ingen/lite bomavgifter og vi kunne parkere gratis midt i sentrum av Oslo. Bensinen kostet mye mindre. Det økonomiske ang bil ser ekstremt annerledes ut nå, så de som klarer seg uten dropper det, for de har uansett ikke råd til å drifte en bil. Jeg husker at jeg parkerte på gata rett utenfor utestedet jeg jobbet fordi det var trygt og lett å komme hjem. Nå må du oftest i et p-hus som koster 500,- Det var andre tider, hvorfor skal unge ta lappen og kjøre til bestemor annenhver måned med Bilkollektivet? De glemmer jo alt de lærte hos kjørelærer fordi det er for dyrt å praktisere. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #12 Del Skrevet 5. januar Bor i by, og her i området tar "alle" lappen som ungdom. Veldig mange starter på moped/mopedbil. Femtenåringen sier allerede at hun skal ta lappen ved 18 år. Anonymkode: 96c1e...cf4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 5. januar #13 Del Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bor i by, og her i området tar "alle" lappen som ungdom. Veldig mange starter på moped/mopedbil. Femtenåringen sier allerede at hun skal ta lappen ved 18 år. Anonymkode: 96c1e...cf4 Lett å si når du er 15 og ikke tenker på hvem som betaler! Men betaler du, så klart at hun vil😏 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #14 Del Skrevet 5. januar Bor i by med godt kollektivtilbud. Likevel har begge våre tatt sertifikatet da de var rundt 18. Vi har betalt 20 000 til hver, så har de dekket resten selv. Om de ikke prioriterer dette nå før huslån, studentliv og barn så blir det tungt å ta i ettertid. Anonymkode: d3875...59e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 5. januar #15 Del Skrevet 5. januar De fleste først tidlig 90 tall i min bygd tok lappen ved 18, fordi foreldre spanderte. Jeg selv måtte jobbe å spare selv. Flytta ut etter u.skolen,med lite muligheter for sparing. Klarte å karre meg til lappen ved 22år. Hadde heller ingen mulighet for lærekjøring privat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #16 Del Skrevet 5. januar Det er ikke alder som er det viktigste, men pengetilgangen! Jeg er født i 79 og bodde i småby/bygd, tok lappen selv da jeg var 24 og kunne betale for det. Datter er 16, blir 17 og er i gang med serfikat men opplever det som vanskelig og vil mest sannsynlig gi opp om ikke vi pusher på. Hun tåler ikke at det stilles krav til henne, jeg blitt helt oppgitt. Der jeg måtte kjempe for å få til noe, opplever hun det som "bedre" å bare gi opp når noe er vanskelig. Anonymkode: e8c2d...f10 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 5. januar #17 Del Skrevet 5. januar Ulla Ullsokk skrev (9 minutter siden): Lett å si når du er 15 og ikke tenker på hvem som betaler! Men betaler du, så klart at hun vil😏 Her betaler ungdommen selv. Begge har hatt sommer jobbet siden de var 13 år, jobbet og med pakking av ved fra mars til mai hos 2 naboer. Og spart fra konfirmasjon. Eldste kjøpte bil da han fikk lærlingjobb, yngste kjøpte for noe av pengene fra sommer jobbet. Så selv om de kjører opp ved 18-19 år betyr ikke det at de ikke betaler selv. Eldste tok og traktor pga han trengte det som avløser betalte det selv, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #18 Del Skrevet 5. januar Født på 80-tallet. Tok først lappen da jeg trengte det, 25 år gammel. Etter studier. Og er veldig glad for det. Har mange venninner som slet veldig med å komme i gang igjen. Å ta øvelseskjøring og lappen 18 år gammel betyr jo for mange som tar høyere utdannelse 6-8 år uten trening, og da blir mye glemt. Mens jeg øvelseskjørte, tok lappen, og så gikk rett til å kjøre hver dag i by med fersk kunnskap. Foreldre betalte uansett alder, så det var aldri en faktor. Anonymkode: ad114...6be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #19 Del Skrevet 5. januar Jeg er født på 70-tallet i Oslo, og det var veldig få jeg kjente som tok lappen ved 18-års alder. Selv tok jeg den som 30-åring, da hadde jeg fått barn. Nå er mine voksne, og ingen har tatt lappen foreløpig, det er ikke pengene det står på, men behovet. Det er rett og slett ikke et behov man føler noe særlig lenger. Det er heller ikke noen spesiell status med å ha lappen her, var ikke det da jeg vokste opp heller, i Oslo vest nær sentrum. Anonymkode: f6b06...22a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar #20 Del Skrevet 5. januar Taffel skrev (1 time siden): Litt inspirert av e annen tråd her. Jeg er født på 70 tallet, oppvokst i en by og blandt mine jevnaldrende så vet jeg om en eneste person som ikke har bilsertifikat. Nå bor jeg på landet, og her tar absolutt alle ungdommene lappen, helst på 18. årsdagen, av naturlige årsaker, man er stuck uten pga avstander og dårlig kollektivtilbud. Men jeg har forstått at det begynner å bli et landsens fenomen? At ungdom i f.eks Oslo ikke har det like høyt på prioriteringslisten og at flere og flere går inn i 20 og 30 årene uten bilsertifikat? Jeg har ingen for/mot meninger, men synes det er en interessant endring i såfall og lurer på om det stemmer. Tar man i såfall lappen når barna kommer, eller ikke i det hele tatt? Eller er det en myte?:) Fordi vidergående elever har ikke råd. Jeg tok lappen som 18åring. Hvorfor? Foreldre betalte for meg. Anonymkode: 6fe36...f30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå