Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke til å sove..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sliter med å sove, pågått i noen år nå. Sover ikke uten sovepiller. Prøver å ta så lite som mulig fordi de er vanedannende.

Tar ikke med meg bekymringer i sengen, tenker  på hyggelige ting. Klarer allikevel ikke å sove. 

Hva kan jeg gjøre?  

Drikker ikke kaffe etter kl 11.00. Legger meg 23.30. 

Hvordan finner jeg ut hva som trigger min insomni? Blir ikke klok..

Anonymkode: 90ee8...5c1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har brukt sovepiller i noen år, må du nok først avvennes dem før du kan gå løs på søvnproblemet. 
Så må du etablere gode rutiner som du er striks på, både mht mat/drikke, skjermbruk og ikke minst tider! Legg deg og stå opp til faste tider hver dag, så vil det falle på plass... etter hvert. 
Lett å bli utålmodig, men dette må du bare holde ut i så fall... varierende hvor lang tid det tar å etablere gode søvnrutiner, men du må følge "opplegget ditt" slavisk! 

Anonymkode: 8196d...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har brukt sovepiller i noen år, må du nok først avvennes dem før du kan gå løs på søvnproblemet. 
Så må du etablere gode rutiner som du er striks på, både mht mat/drikke, skjermbruk og ikke minst tider! Legg deg og stå opp til faste tider hver dag, så vil det falle på plass... etter hvert. 
Lett å bli utålmodig, men dette må du bare holde ut i så fall... varierende hvor lang tid det tar å etablere gode søvnrutiner, men du må følge "opplegget ditt" slavisk! 

Anonymkode: 8196d...c92

Bruker ikke piller hver dag. Bare noen ganger i uka, ellers får jeg ikke sove i det hele tatt.

Kan du ramse opp noen veldig enkle ting jeg kan prøve/ slutte helt med?

Kaffen kan jeg sikkert bare droppe.

Før i tiden kunne jeg drikke kaffe sent og allikevel sove. Hvordan kan insomni bare ødelegge toleransen helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke piller hver dag. Bare noen ganger i uka, ellers får jeg ikke sove i det hele tatt.

Kan du ramse opp noen veldig enkle ting jeg kan prøve/ slutte helt med?

Kaffen kan jeg sikkert bare droppe.

Før i tiden kunne jeg drikke kaffe sent og allikevel sove. Hvordan kan insomni bare ødelegge toleransen helt?

Et fenomenalt søvnmiddel er NRK Radioteatret:

https://radio.nrk.no/kategori/hoerespill

... har ikke tall på hvor ofte jeg har sovnet midt i sendingen med øretelefonene på; engasjerende nok til å begynne å lytte til, men utrolig søvndyssende.

Så hadde jeg vært deg, hadde jeg forsøkt dette og helt kuttet ut medisinene.

Anonymkode: 24696...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger deg nok for sent.

I hvert fall for min del så har ‘sovntoget’ alt gått om jeg legger meg så sent som halv tolv. Selv om jeg vanligvis ikke sliter med søvn.

For mye stress i hverdagen påvirker veldig fort hvor godt/dårlig jeg sover.

Anonymkode: 08633...dbd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snuser eller røyker du?

Anonymkode: a9610...f81

Nei, ingen av delene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger deg nok for sent.

I hvert fall for min del så har ‘sovntoget’ alt gått om jeg legger meg så sent som halv tolv. Selv om jeg vanligvis ikke sliter med søvn.

For mye stress i hverdagen påvirker veldig fort hvor godt/dårlig jeg sover.

Anonymkode: 08633...dbd

Har fått beskjed om å ikke ligge for lenge i senga. Og da prøver jeg å ikke legge meg tidligere enn 23.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...