AnonymBruker Skrevet søndag kl 05:52 #1 Del Skrevet søndag kl 05:52 Har en bekjent på f.b som har mistet sin kone som skrev "Etter lang tids sykdom døde x (dato). Vennligst ingen kondolanser." Folk (inkl meg) har trykket hjerte på status, men noen få har skrevet et hjerte på status. Er det innafor eller går det som en kondolanse? Jeg tolker det dit at det ikke ønskes kommentarer på status, men et hjerte er kanskje ok? Anonymkode: eff15...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:05 #2 Del Skrevet søndag kl 06:05 Når man poster det offentlig på FB slik, så er det nok helt OK med et hjerte, men ikke noe mer Anonymkode: 46f53...0a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 06:06 #3 Del Skrevet søndag kl 06:06 Det høres litt rart ut at han ikke vil ha kondolanser Et hjerte tenker jeg uansett er fint å sette.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:07 #4 Del Skrevet søndag kl 06:07 exictence skrev (Akkurat nå): Det høres litt rart ut at han ikke vil ha kondolanser Et hjerte tenker jeg uansett er fint å sette.. Det er ikke så uvanlig. Det står ofte på dødsannonser også. Anonymkode: 883ab...dee 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:09 #5 Del Skrevet søndag kl 06:09 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har en bekjent på f.b som har mistet sin kone som skrev "Etter lang tids sykdom døde x (dato). Vennligst ingen kondolanser." Folk (inkl meg) har trykket hjerte på status, men noen få har skrevet et hjerte på status. Er det innafor eller går det som en kondolanse? Jeg tolker det dit at det ikke ønskes kommentarer på status, men et hjerte er kanskje ok? Anonymkode: eff15...e36 Tenker et hjerte er ok ❤️ Anonymkode: 883ab...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:10 #6 Del Skrevet søndag kl 06:10 Ofte betyr det at man ikke vil ha kondolanser ved graven eller i butikken. Det blir for tungt at nære og fjerne skal stimle rundt for å snakke om avdøde. Et hjerte er da fin måte å vise sympati og deltakelse. Anonymkode: d6212...508 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet søndag kl 06:19 #7 Del Skrevet søndag kl 06:19 Hjerte på Facebook går helt fint. Ingen kondolanser tenker jeg går mer på at man ikke sender blomster eller oppsøker slekten for å kondolere. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 06:23 #8 Del Skrevet søndag kl 06:23 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er ikke så uvanlig. Det står ofte på dødsannonser også. Anonymkode: 883ab...dee Hva betyr det egentlig? At de ikke ønsker noen form for medmenneskelighet å ta en i huden eller noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:23 #9 Del Skrevet søndag kl 08:23 Jeg har selv nylig mistet min mann, og det er umulig å unngå at folk viser medfølelse på den ene eller andre måten når man møter de eller på sosiale medier. Jeg mener at medfølelse aldri blir feil når man har mistet noen, men at det er hva og hvordan det blir sagt som er viktig. Vi etterlatte er forskjellige, men jeg synes det verste er når folk later som ingenting når de ser deg, og du har det helt for jævlig men må holde munn. Anonymkode: d6263...3d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:19 #10 Del Skrevet søndag kl 10:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har selv nylig mistet min mann, og det er umulig å unngå at folk viser medfølelse på den ene eller andre måten når man møter de eller på sosiale medier. Jeg mener at medfølelse aldri blir feil når man har mistet noen, men at det er hva og hvordan det blir sagt som er viktig. Vi etterlatte er forskjellige, men jeg synes det verste er når folk later som ingenting når de ser deg, og du har det helt for jævlig men må holde munn. Anonymkode: d6263...3d2 Men hva skal man gjøre? Man vil ikke tråkke noen på tærne heller. Anonymkode: 83945...41f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:26 #11 Del Skrevet søndag kl 10:26 exictence skrev (4 timer siden): Det høres litt rart ut at han ikke vil ha kondolanser Et hjerte tenker jeg uansett er fint å sette.. Jeg vet ikke om du har mistet noen veldig nære, men for meg var hver kondolanse som et knivstikk som rippet opp i sorgen på nytt. Anonymkode: 63536...6cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet søndag kl 10:26 #12 Del Skrevet søndag kl 10:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har selv nylig mistet min mann, og det er umulig å unngå at folk viser medfølelse på den ene eller andre måten når man møter de eller på sosiale medier. Jeg mener at medfølelse aldri blir feil når man har mistet noen, men at det er hva og hvordan det blir sagt som er viktig. Vi etterlatte er forskjellige, men jeg synes det verste er når folk later som ingenting når de ser deg, og du har det helt for jævlig men må holde munn. Anonymkode: d6263...3d2 Jeg regner med den typen person som skriver "vennligst ingen kondolanser" er blant de som foretrekker at man later som ingenting når man treffer dem i forbifarten. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:32 #13 Del Skrevet søndag kl 10:32 exictence skrev (4 timer siden): Hva betyr det egentlig? At de ikke ønsker noen form for medmenneskelighet å ta en i huden eller noe? Det står ofte i dødsannonser fordi man ikke orker 200 mennesker som i gravferden skal ta i hånden, klemme og fortelle hvor grusomt det er at Nicolai er død, og hvilket enestående menneske han var og så komme med floskelen om å ta vare på hverandre. Mange har mer enn nok med å komme seg gjennom dagen, de oker ikke høflighetskonversasjon og interaksjon med en haug mennesker de aldri ser ellers, eller ikke vet hvem er en gang. Det du tenker er medmenneskelighet kan være kveldende tvang for andre. Anonymkode: cc38e...722 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 12:51 #14 Del Skrevet søndag kl 12:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet ikke om du har mistet noen veldig nære, men for meg var hver kondolanse som et knivstikk som rippet opp i sorgen på nytt. Anonymkode: 63536...6cf Jo, jeg har det. Jeg opplevde at det var godt at noen viste at de tenkte på meg. Det jeg har opplevd og lest om sorgprosess, er at man aldri lar seg bli rippet opp i en sorg som er bearbeidet. For sorgen vil alltid være der. Og er den ikke bearbeidet, har man bare godt av å bli "rippet opp", og føle på sorgen. Alle har godt av å føle på sorgen. Jo mer man får snakket om sorgen, jo lettere er det å snakke om. Og jo lettere blir det å tåle å bli rippet opp i det. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:50 #15 Del Skrevet søndag kl 14:50 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hva skal man gjøre? Man vil ikke tråkke noen på tærne heller. Anonymkode: 83945...41f Det verste man kan gjøre er å late som ingenting, når man møter noen som nettopp har mistet noen. Det er aldri feil å si feks: Jeg tenker på deg, du er i mine tanker, jeg er der for deg hvis du trenger noe eller noen, veldig trist å høre om ditt tap osv. Men hvis etterlatte presiserer at hen ikke vil ha noen henvendelser må man selvfølgelig ikke si noe. Anonymkode: d6263...3d2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:52 #16 Del Skrevet søndag kl 14:52 exictence skrev (1 time siden): Jo, jeg har det. Jeg opplevde at det var godt at noen viste at de tenkte på meg. Det jeg har opplevd og lest om sorgprosess, er at man aldri lar seg bli rippet opp i en sorg som er bearbeidet. For sorgen vil alltid være der. Og er den ikke bearbeidet, har man bare godt av å bli "rippet opp", og føle på sorgen. Alle har godt av å føle på sorgen. Jo mer man får snakket om sorgen, jo lettere er det å snakke om. Og jo lettere blir det å tåle å bli rippet opp i det. Helt enig. I begynnelsen har man et umettelig behov for å snakke, snakkeog snakke, og det verste som skjer er at den avdøde blir glemt og du blir glemt. Anonymkode: d6263...3d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:11 #17 Del Skrevet søndag kl 15:11 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har en bekjent på f.b som har mistet sin kone som skrev "Etter lang tids sykdom døde x (dato). Vennligst ingen kondolanser." Folk (inkl meg) har trykket hjerte på status, men noen få har skrevet et hjerte på status. Er det innafor eller går det som en kondolanse? Jeg tolker det dit at det ikke ønskes kommentarer på status, men et hjerte er kanskje ok? Anonymkode: eff15...e36 Hva betyr kondolerer? https://naob.no/ordbok/kondolere Vanligvis er denne god på forklaring men ikke når det kommer til kondolerer, etter min mening. Å si kondolerer er å si jeg føler med deg i sorgen. Men hvordan kan noen andre kjenne den sørgendes følelser i tilknytning til dødsfallet den sørgende nå lever med? Andres følelser kan man ikke kjenne. Man kan ha en viss formening om hvor trist og vondt den sørgende har det, men ikke føle den andres smerte og sorg over tapet. Har man selv mistet en som stod en nær, så har en selv følt hvor tungt dødsfall kan være. De som aldri har mistet noen i dødsfall, vet lite eller ingenting om hvordan et dødsfall kan kjennes på kroppen. Mitt inntrykk er at de sistnevnte gjerne er dem som slenger om seg med kondolerer, og ikke noe mer. Den typen kondolanser er ofte mer til provokasjon enn til støtte og hjelp. Dette er noe jeg har diskutert med andre pårørende som har mistet og derfor har litt belegg for å skrive. Jeg har og i begravelser overhørt kondolerer uttalelser. Det er til å få frysninger av. Anonymkode: 7bf53...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:24 #18 Del Skrevet søndag kl 15:24 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet ikke om du har mistet noen veldig nære, men for meg var hver kondolanse som et knivstikk som rippet opp i sorgen på nytt. Anonymkode: 63536...6cf Ikke den du siterer, men folk er forskjellige. Jeg har mistet et barn, og det verste jeg vet er når noen unngår å nevne han fordi de er redd for å «rippe opp» i sorgen. Det er ikke sånn at jeg plutselig kommer på det om de nevner han. Det vondeste jeg opplevde var å treffe folk på butikken kort tid etter dødsfallet, og bekjente gikk en annen vei eller såg meg ikke i øynene. Jeg skjønner jo det var ubehagelig for dem, og at de ikke visste hva de skulle si, men… Anonymkode: 24c67...532 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:35 #19 Del Skrevet søndag kl 15:35 Jeg synes det er et skikkelig vanskelig ønske det der. En av mine barndomsvenner døde, og de skrev det i dødsannonsen. I begravelsen ble folk litt utilpass faktisk. Ingen visste helt hva de skulle gjøre. Å ikke ønske å håndhilse er ok. Det har jeg hørt i en begravelse at presten sa, med en fin begrunnelse. Men å ikke kunne kondolere. Eller snakke om dødsfallet i en begravelse, veldig rart. Det er også vanskelig å vite hvor lenge denne ikke-kondoler varer. Vennen min døde for ett år siden. Jeg har fortsatt ikke snakket med foreldrene om henne, og det føles utrolig rart ut. Jeg forstår at folk er forskjellige og at sorgen er verst for de aller nærmeste, men vi mistet henne også.. Tror vi er mange som ville snakket og trøstet hverandre i begravelsen, men det ville vært rart om vi skulle gjort det uten at foreldrene gjorde det Anonymkode: 5f8b6...ee6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet søndag kl 15:36 #20 Del Skrevet søndag kl 15:36 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har en bekjent på f.b som har mistet sin kone som skrev "Etter lang tids sykdom døde x (dato). Vennligst ingen kondolanser." Folk (inkl meg) har trykket hjerte på status, men noen få har skrevet et hjerte på status. Er det innafor eller går det som en kondolanse? Jeg tolker det dit at det ikke ønskes kommentarer på status, men et hjerte er kanskje ok? Anonymkode: eff15...e36 Hjerte(begge varianter) bør gå fint for det trenger ikke enkemannen å svare på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå