Gå til innhold

Fukt/vann på innsiden av vinduene

tøydokka

Anbefalte innlegg

Nå som det er kaldt ute, så opplever jeg at det blir vått i vinduskarmene og på listen under ytterdøren. Dette er kondens som kommer av at det er kaldt ute og varmt inne. Jeg tørker vekk vannet med klut hver dag, da jeg vil unngå at det utvikler seg mugg. Treverket har allerede fått fuktskader, som mørke partier, ser ikke pent ut, selv om jeg tørker vekk hver dag, så kommer det nytt vann hele tiden, så det er konstant litt fukt der🥺Finnes det noe triks her som jeg er uvitende om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har noen vinduer som er slik. Under vinduene er det en panelovn. Når jeg skrur varmen på Max forsvinner kondensen. Hvis jeg har lite varme blir det mye kondens. 

Det sies at god ventilasjon hjelper også. 

Anonymkode: 4e28f...1ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hjelper også at vinduene ikke er tildekket av f.eks. persienner eller mye ting og tang i vinduskarmen. 

Anonymkode: 4e28f...1ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Luftavfuktere, slike små du får kjøpt på claes Olson.

Anonymkode: af896...aa6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet ligger i dårlig tetting rundt dør og vindu. Den kalde lufta som treffer varm luft inne vil skape kondens. Det hjelper lite med brannslukking. Du må gå grundig til verks med å fjerne karmer og etterisolere når det blir varmere i været. Inntil videre får du bare tørke i vei :) 

Anonymkode: e5c10...b12

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vinduene må byttes (jeg anbefaler tre lags i pvc som er uslitelige, nye må til uansett).

Om ytterdør er dårlig bør den byttes, i mellomtiden kan både dører og vinduer tettes med enkle paknings lister. (Biltema har heilt greie på rull med lim)

Luft sirkulasjon og fuktighet må under kontroll.

Ventiler må ikke stenges for å spare strøm, det er en bjørnetjeneste. Kjøp en enkel fuktmåler (jula/Clas/Biltema etc) mål temperatur og fuktighet. Ikke under 15 grader eller over 50% luftfuktighet om vinteren. (Sommer, høst/vår er den ofte høyere). Er den for høy, kjøp avfuktere frem til problemet er under kontroll bygningsmessig.

Anonymkode: 3e347...5c1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Varm luft har evne til å ta opp større mengder fuktighet enn kald luft.

Det betyr at når varm fuktig inneluft treffer den kalde vindusflaten som er nedkjølt av kulden utenfor så må den avgi fuktighet.

Du kan bruke en luftavfukter inne som vil gjøre luften tørrere så den ikke slipper like mye vann når den treffer den kalde flaten. Alternativt må du kjøpe vindu som er bedre isolert, så godt isolert at det innerste glasset ikke blir påvirket i stor grad av utetempraturen (3 lags vindu)

Som en skriver ovenfor så har hun en panelovn under vinduet som hun skrur på max varme. Da vil du varme opp vindusflaten på innsiden slik at den blir varm og den fuktige varme inneluften vil ikke bli nedkjølt og kondensere.

Anonymkode: 35c1b...29e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også hjelpe å skaffe en varmepumpe. Det øker temperaturen og sirkulasjonen av luften i huset, som igjen reduserer kondensering på vinduene. 
Men bytte dør og vindu bør også gjøres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle. Jeg får kjøpe en luftavfukter og pakningslister. Så får jeg høre med styret om videre tiltak da jeg bor i borettslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I gamle dager sjokkluftet vi 5 min et par ganger om dagen. Få ut karbondioksid og mer frisk luft med oksygen inn. Dette har gått ut på dato og de fleste i dag skjønner ikke at luft som inneholder mye co2 både isolerer dårligere og er mer fuktig. Vi har leid ut samme leilighet i flere år og det er stor forskjell på beboerene gjennom årene i samme leilighet der noen sliter med fukt på innsiden og andre ikke. Da skjønner man fort hvor problemet ligger….

Anonymkode: 406bf...fe6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tillegg: Ikke tørk klær inne i leiligheten. Bruk kjøkkenvifte og lokk når du lager mat. Bruk viften på badet. Ikke la døren til badet stå oppe etter å ha dusjet. 

Anonymkode: aaa30...447

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I gamle dager sjokkluftet vi 5 min et par ganger om dagen. Få ut karbondioksid og mer frisk luft med oksygen inn. Dette har gått ut på dato og de fleste i dag skjønner ikke at luft som inneholder mye co2 både isolerer dårligere og er mer fuktig. Vi har leid ut samme leilighet i flere år og det er stor forskjell på beboerene gjennom årene i samme leilighet der noen sliter med fukt på innsiden og andre ikke. Da skjønner man fort hvor problemet ligger….

Anonymkode: 406bf...fe6

Ja, det kan jeg prøve. Har balansert ventilasjon, så utlufting har jeg ikke vært god på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tøydokka skrev (18 timer siden):

Ja, det kan jeg prøve. Har balansert ventilasjon, så utlufting har jeg ikke vært god på.

Har du balansert ventilasjon og såpass med kuldebroer at det kondenserer på vinduer og listverk? 

Hvor gammelt er bygget du bor i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har også det, gjerne aller nederst på vinduene (det renner ikke da). Kommer mest slikt om gardinene er for og bare når det er  -15 og kaldere. Noen ganger kan det også bli isete utenpå vinduene. Vi bor i nytt hus med balansert ventilasjon.

Det skyldes rett og slett at luften kondenserer når den treffer en kall flate. Det som sitter utenpå vinduet kommer av at vinduet er såpass godt isolert at det ikke kommer varme nok ut til at det smelter.

Hos oss fungerer det best når vi holder høy nok lufttemperatur inne (har ikke panelovner, så fyrer litt iblant sammen med vannbåren varme) og vi sørger for å ha gardiner åpne annet enn når vi sover. Lar også dørene stå åpne for å lufte mest mulig mellom rommene, men vetilasjonen tar seg egentlig av det. Åpner også gjerne vinduene når jeg har dusjet, særlig vinterstid.

Tror dette er helt normalt altså 🙂 Vi tok de nestbeste vinduene da vi bygget og ikke trelags forid byggmester anbefalte det. Han holdt på å bytte alle vinduene hjemme til det samme fordi de ble så mye is på de (utenpå) at han ikke kunne se ut. Da tok vi hellere bittelitt dårligere vinduer. 

Om det renner ned på karmene ville jeg luftet oftere. Få inn kald luft utenfra, den er tørrere enn den varme lufta inne. Det bør hjelpe. 

Anonymkode: c1353...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har også det, gjerne aller nederst på vinduene (det renner ikke da). Kommer mest slikt om gardinene er for og bare når det er  -15 og kaldere. Noen ganger kan det også bli isete utenpå vinduene. Vi bor i nytt hus med balansert ventilasjon.

Det skyldes rett og slett at luften kondenserer når den treffer en kall flate. Det som sitter utenpå vinduet kommer av at vinduet er såpass godt isolert at det ikke kommer varme nok ut til at det smelter.

Hos oss fungerer det best når vi holder høy nok lufttemperatur inne (har ikke panelovner, så fyrer litt iblant sammen med vannbåren varme) og vi sørger for å ha gardiner åpne annet enn når vi sover. Lar også dørene stå åpne for å lufte mest mulig mellom rommene, men vetilasjonen tar seg egentlig av det. Åpner også gjerne vinduene når jeg har dusjet, særlig vinterstid.

Tror dette er helt normalt altså 🙂 Vi tok de nestbeste vinduene da vi bygget og ikke trelags forid byggmester anbefalte det. Han holdt på å bytte alle vinduene hjemme til det samme fordi de ble så mye is på de (utenpå) at han ikke kunne se ut. Da tok vi hellere bittelitt dårligere vinduer. 

Om det renner ned på karmene ville jeg luftet oftere. Få inn kald luft utenfra, den er tørrere enn den varme lufta inne. Det bør hjelpe. 

Anonymkode: c1353...bb0

Alt utenom snekkerens råd er riktig (av den gamle skolen?) Nye trelags er fantastiske vinduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 6.23):

Vinduene må byttes

Dette er feil. Vinduer må ikke byttes. 

Årsaken her er for høy luftfuktighet innvendig. Å bytte vinduer løser ikke det, for det vil kondensere på glasset uavhengig hvor nytt vinduet er.

Forøvrig, for alle verdens spørsmål er svaret aldri at vinduene byttes. Det byttes alt for mange vinduer, noe som gir en avsindig miljøbelastning uten noen lønnsom effekt i verken energibruk eller forbedret inneklima.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har balansert ventilasjon og dette likevel skjer, kan du ha ventilasjonen på feil innstilling? Har anlegget varmegjenvinning? Skrur den seg automatisk opp når du dusjer, lager mat eller tørker klær?

Jeg hadde startet med å skru opp intensiteten på anlegget, spesielt når jeg tilfører ekstra fukt til boligen, og økt innetemperaturen. Hva slags oppvarming har du? Mine radiatorer er under vinduene og varmer derfor opp innerste lag med glass. Vanskelig å flytte radiatorer, men panelovner kan du flytte på.

Anonymkode: 46a19...5ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode svar. 

Rent teoretisk kan jeg minne om at luftens evne til å holde på vann varierer med lufttemperaturen. Hvis varm og fuktig luft treffer en kjøligere overflate, slik som et vindu eller et kaldt vannglass, kan luften bli kjølt så mye ned at den ikke klarer å holde på vannet og det blir kondens. Det er derfor man angir luftfuktighet i "relativ fuktighet" som er et tall for hvor mye vann luften inneholder i forhold til hvor mye den maks kan inneholde ved den aktuelle temperaturen. Om du har 20 graders luft med 50% relativ fuktighet og kjøler denne luften ned til 10 grader, vil den realtive fuktigheten bli 100% og det begynner å dugge/kondensere.

Det som vil hjelpe er å ha tørrere luft inne. Det kan du oppnå ved å åpne lufteluker, sjekke at eventuelt ventilasjonsanlegg fungerer, unngå å tørke klær inne og unngå å slippe fuktig luft fra dusjing på badet eller fra tørketrommel og vaskemaskin, inn i resten av huset. Det vil også hjelpe å øke romtemperaturen fordi da økes grensen for kondensering. Om disse tingene ikke er tilstrekkelig, vil også en luftavfukter/lufttørrer hjelpe, men de kan være ganske kostbare om du trenger en kraftig en. Størrelsen på luftavfukteren må tilpasses størrelsen på rommene/boligen den skal brukes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Alt utenom snekkerens råd er riktig (av den gamle skolen?) Nye trelags er fantastiske vinduer.

Du fikk ikke med deg hvorfor snekkeren kom med dette rådet?

Hilsen en i nybygg med slike vinduer og ingen utsikt.

Anonymkode: 56e5a...c5a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...