AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:49 #21 Del Skrevet søndag kl 09:49 Fighter83 skrev (9 timer siden): En siste! Jeg lover😅 https://forum.kvinneguiden.no/topic/1752578-meddommer-i-tingretten/#comment-33907000 Tusen takk. Det var veldig nyttig!!! Anonymkode: ff1e7...ae6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet søndag kl 16:43 #22 Del Skrevet søndag kl 16:43 Må man si noe som meddommer? Bare sitter man og hører på? Og så etterpå skal man snakke om hva slags dom det blir med de andre meddommerne og dommer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:47 #23 Del Skrevet søndag kl 16:47 Fountaine skrev (2 minutter siden): Må man si noe som meddommer? Bare sitter man og hører på? Og så etterpå skal man snakke om hva slags dom det blir med de andre meddommerne og dommer? Ja. Man får anledning til å stille egne spørsmål til vitnene, men det er ikke veldig vanlig at de alminnelige meddommerne gjør det. Anonymkode: f3a07...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet søndag kl 16:48 #24 Del Skrevet søndag kl 16:48 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Man får anledning til å stille egne spørsmål til vitnene, men det er ikke veldig vanlig at de alminnelige meddommerne gjør det. Anonymkode: f3a07...474 Men hva skjer etter rettsaken er ferdig? Må man bli enig om dom med de andre? Hva gjør man der på bakrommet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:58 #25 Del Skrevet søndag kl 16:58 Fountaine skrev (2 minutter siden): Men hva skjer etter rettsaken er ferdig? Må man bli enig om dom med de andre? Hva gjør man der på bakrommet? Ja, behandlingen inne i salen avsluttes ved at retten heves og at administrator (fagdommeren som styrer saken) avklarer hvordan tiltalte skal få dommen forkynt. Så setter alle dommerne seg på dommerrommet og diskuterer seg frem til resultat. Iblant (ganske ofte) er alle enige, men det er også fullt mulig å ta dissens, enten det er om skyld eller straffutmåling. Alle dommere, fagdommere og meddommere, har en stemme hver. Så er det noen særregler om at man i lagmannsretten ikke kan avsi fellende dom (= finne skyldig) uten at en av fagdommerne er enige, men sånne detaljer får man selvfølgelig beskjed om. Så man blir enige om en konklusjon, eller (hvis det er krevende eller det er for sent på dagen) blir enige om å møtes igjen for å drøfte videre. Normalt blir man enige samme dag, og i så fall får en av fagdommerne oppgaven med å forfatte en dom basert på det man har blitt enige om. Da avtaler man et tidspunkt der alle dommerne kan samles igjen for å lese gjennom domsutkastet. I dette møtet leser man felles gjennom utkastet, og så lenge det er ok (bare små justeringer/rettelser som ikke forandrer innholdet noe vesentlig) underskriver man dommen og sier takk for nå. Da er din jobb som meddommer ferdig, så tar fagdommer seg av det formelle og sørger for at tiltalte får dommen forkynt som avtalt. Anonymkode: 87489...7bc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:16 #26 Del Skrevet søndag kl 18:16 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har blitt innkalt som meddommer. Aner ikke hvorfor, eller hva jeg skal gjøre. Noen som har erfaring her ? Har sjekket invitasjonen i Digipost /e-post og den er legit. Men noen må jo ha anbefalt meg ? Jeg har ikke akkurat søkt jobben. Anonymkode: ff1e7...ae6 Er du valgt som meddommer, så har du meldt deg selv til oppgaven og mottatt bekreftelse på at du står som meddommer. Noe annet er helt mot normalt. Anonymkode: f2ec2...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:45 #27 Del Skrevet søndag kl 20:45 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, behandlingen inne i salen avsluttes ved at retten heves og at administrator (fagdommeren som styrer saken) avklarer hvordan tiltalte skal få dommen forkynt. Så setter alle dommerne seg på dommerrommet og diskuterer seg frem til resultat. Iblant (ganske ofte) er alle enige, men det er også fullt mulig å ta dissens, enten det er om skyld eller straffutmåling. Alle dommere, fagdommere og meddommere, har en stemme hver. Så er det noen særregler om at man i lagmannsretten ikke kan avsi fellende dom (= finne skyldig) uten at en av fagdommerne er enige, men sånne detaljer får man selvfølgelig beskjed om. Så man blir enige om en konklusjon, eller (hvis det er krevende eller det er for sent på dagen) blir enige om å møtes igjen for å drøfte videre. Normalt blir man enige samme dag, og i så fall får en av fagdommerne oppgaven med å forfatte en dom basert på det man har blitt enige om. Da avtaler man et tidspunkt der alle dommerne kan samles igjen for å lese gjennom domsutkastet. I dette møtet leser man felles gjennom utkastet, og så lenge det er ok (bare små justeringer/rettelser som ikke forandrer innholdet noe vesentlig) underskriver man dommen og sier takk for nå. Da er din jobb som meddommer ferdig, så tar fagdommer seg av det formelle og sørger for at tiltalte får dommen forkynt som avtalt. Anonymkode: 87489...7bc Takk, veldig nyttig gjennomgang! Anonymkode: 041d9...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet søndag kl 20:51 #28 Del Skrevet søndag kl 20:51 Jeg har bare vært meddommer en gang. Jeg synes det er en nyttig samfunnstjeneste og litt spennende også. Det som overrasket meg var at vi ti meddommere hadde like mye å si som dommeren. I vår sak skulle vi kun avgjøre om den tiltalte var skyldig eller ikke. Vi hadde ikke noe påvirkning på dommen. Så ble vi innkalt for underskrift av dommen senere. Dvs den kunne signeres elektronisk, men det funket ikke for meg, og da måtte begge signere fysisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet søndag kl 20:54 #29 Del Skrevet søndag kl 20:54 (endret) Jeg fikk en mail for noen år siden om at kommunen trengte meddommere. Ting var litt hektisk da, så jeg tittet ikke ordentlig på den før lenge etterpå, men tror det er noe sånt du har fått. At du må faktisk si ja om du er interessert. Endret søndag kl 20:54 av visp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydenkupp Skrevet søndag kl 21:04 #30 Del Skrevet søndag kl 21:04 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, behandlingen inne i salen avsluttes ved at retten heves og at administrator (fagdommeren som styrer saken) avklarer hvordan tiltalte skal få dommen forkynt. Så setter alle dommerne seg på dommerrommet og diskuterer seg frem til resultat. Iblant (ganske ofte) er alle enige, men det er også fullt mulig å ta dissens, enten det er om skyld eller straffutmåling. Alle dommere, fagdommere og meddommere, har en stemme hver. Så er det noen særregler om at man i lagmannsretten ikke kan avsi fellende dom (= finne skyldig) uten at en av fagdommerne er enige, men sånne detaljer får man selvfølgelig beskjed om. Så man blir enige om en konklusjon, eller (hvis det er krevende eller det er for sent på dagen) blir enige om å møtes igjen for å drøfte videre. Normalt blir man enige samme dag, og i så fall får en av fagdommerne oppgaven med å forfatte en dom basert på det man har blitt enige om. Da avtaler man et tidspunkt der alle dommerne kan samles igjen for å lese gjennom domsutkastet. I dette møtet leser man felles gjennom utkastet, og så lenge det er ok (bare små justeringer/rettelser som ikke forandrer innholdet noe vesentlig) underskriver man dommen og sier takk for nå. Da er din jobb som meddommer ferdig, så tar fagdommer seg av det formelle og sørger for at tiltalte får dommen forkynt som avtalt. Anonymkode: 87489...7bc I olso tingrett, så møtes man stort sett ikke fysisk i etterkant, men mottar utkastet på e-post og signerer digitalt. Dette kom på plass ifm korona. Vet ikke hvordan det gjøres andre steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kranken Skrevet søndag kl 21:07 #31 Del Skrevet søndag kl 21:07 Sydenkupp skrev (2 minutter siden): I olso tingrett, så møtes man stort sett ikke fysisk i etterkant, men mottar utkastet på e-post og signerer digitalt. Dette kom på plass ifm korona. Vet ikke hvordan det gjøres andre steder. Samme her litt nord for Oslo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kranken Skrevet søndag kl 21:15 #32 Del Skrevet søndag kl 21:15 (endret) Fountaine skrev (4 timer siden): Må man si noe som meddommer? Bare sitter man og hører på? Og så etterpå skal man snakke om hva slags dom det blir med de andre meddommerne og dommer? Ingen vil tvinge deg til å si noe. Det eneste er i så fall at du må avlegge ed i den første saken du er meddommer. I sakene jeg har hatt har fagdommer spurt på bakrommet om vi ville stille spørsmål og vi har drøftet spørsmålene våre på bakrommet før vi gikk ut og vi fikk anledning til å stille spørsmål. Men det er frivillig. Man ønsker jo gjerne å stille noen spørsmål, men sikkert litt avhengig av saken. Jeg har har hatt omfattende saker, men forstår det sånn at mange saker er ganske kortvarige og da blir det kanskje noe annet. Endret søndag kl 21:22 av Kranken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:23 #33 Del Skrevet mandag kl 08:23 Fountaine skrev (15 timer siden): Men hva skjer etter rettsaken er ferdig? Må man bli enig om dom med de andre? Hva gjør man der på bakrommet? Man diskuterer både skyldspørsmål og dom der det er relevant. Så skriver gjerne dommer/fullmektig domsavsigelsen før man går igjennom den sammen etterpå. Dette gjøres ofte pr tlf da du får all dokumentasjon i aktørportalen. Som meddommer er du med og har påvirkning under hele prosessen. Anonymkode: 5ad5c...c00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet mandag kl 12:41 #34 Del Skrevet mandag kl 12:41 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er du valgt som meddommer, så har du meldt deg selv til oppgaven og mottatt bekreftelse på at du står som meddommer. Noe annet er helt mot normalt. Anonymkode: f2ec2...661 Dette er en sannhet med modifikasjoner. Noen kommuner har innført muligheten til å selv melde sin interesse for å være meddommer (denne for å få meddommere som faktisk er interessert i å gjennomføre denne oppgaven). Den gamle løsningen, og den som fortsatt gjelder en del steder, er at man bruker manntallet som grunnlag og at kommunestyret velger ut meddommere ut fra gitte kriterier. (Men alle skal få beskjed om at man er valgt inn, ja). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet mandag kl 12:43 #35 Del Skrevet mandag kl 12:43 Fountaine skrev (19 timer siden): Må man si noe som meddommer? Bare sitter man og hører på? Og så etterpå skal man snakke om hva slags dom det blir med de andre meddommerne og dommer? Man må ikke si noe som meddommer. Men det kan i løpet av saken bli aktuelt å stille egne spørsmål. Man har en plikt til å sette seg inn i alle sider av saken, og hvis man sitter med ubesvarte spørsmål, så bør/må man nesten stille dem. De fagdommerne jeg har vært borti er åpne for at man kan stille spørsmålet til fagdommeren (man snakker gjerne sammen i pauser o.l.) og at fagdommeren stiller spørsmålet for åpen rett. Jeg har selv bare stilt ett spørsmål åpent i rettsalen i løpet av mine 8-10 saker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:29 #36 Del Skrevet mandag kl 13:29 Mezzosoprena skrev (47 minutter siden): Dette er en sannhet med modifikasjoner. Noen kommuner har innført muligheten til å selv melde sin interesse for å være meddommer (denne for å få meddommere som faktisk er interessert i å gjennomføre denne oppgaven). Den gamle løsningen, og den som fortsatt gjelder en del steder, er at man bruker manntallet som grunnlag og at kommunestyret velger ut meddommere ut fra gitte kriterier. (Men alle skal få beskjed om at man er valgt inn, ja). Jeg har overhodet ikke meldt meg inn selv. Fikk brev for en stund siden om at jeg var plukket ut, men tenkte ikke mer på det Anonymkode: ff1e7...ae6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet mandag kl 14:47 #37 Del Skrevet mandag kl 14:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har overhodet ikke meldt meg inn selv. Fikk brev for en stund siden om at jeg var plukket ut, men tenkte ikke mer på det Anonymkode: ff1e7...ae6 Det er jo akkurat det jeg sier, som svar til den personen som mente at man måtte melde seg inn selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:59 #38 Del Skrevet mandag kl 14:59 Stiller spørsmål her, håper det er greit. Min arbeidsgiver gir ikke lønn for meddommer permisjon, så jeg må få kompensasjon for lønn. Men i disse dager med høy rente og store kostnader, har jeg som singel i utgangspunktet ikke råd til å f.eks får lønn for 3 uker en mnd, også få tilbake etter noen uker. Må man vise til lønnslipp at man har blitt trukket eller holder det at arbeidsgiver fyller ut skjemaet hvor de bekrefter at jeg vil bli trukket? Hvor fort får man pengene? Anonymkode: deb22...d8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:10 #39 Del Skrevet mandag kl 15:10 AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 23.17): Den kom på Digipost. Må jeg lese saken nøye før jeg dukker opp? Litt knapp med tid hos meg med småbarn og jobb. Men det er ikke gyldig grunn for å få fritak Anonymkode: ff1e7...ae6 Det skal veldig mye til å få fritak. Jeg har såkalt samfunnskritisk jobb og flere barn. Slapp ikke unna meddommer-jobben. Men jeg er glad for det, det er veldig givende! Anonymkode: bf6ce...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:11 #40 Del Skrevet mandag kl 15:11 Sydenkupp skrev (18 timer siden): I olso tingrett, så møtes man stort sett ikke fysisk i etterkant, men mottar utkastet på e-post og signerer digitalt. Dette kom på plass ifm korona. Vet ikke hvordan det gjøres andre steder. Det gjøres slik i Vestfold også. Anonymkode: bf6ce...2ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå