Gå til innhold

Virker som mange foreldre har misforstått

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De klarte det før i tiden, så hvorfor skulle de ikke klare det nå? De klarte det før i tiden fordi det ikke var en forventning om at man skal bli underholdt hele tiden, og at man også måtte gjøre ting som var kjedelig. 

Anonymkode: 5aa46...d7c

Nei, fordi det (ofte) fikk konsekvenser om de bråkte. 
Gutter (sikkert mange jenter også) er ikke modne nok til å gjøre kjedelige ting om frukt av arbeidet først kommer 10 år senere.

Før i tiden løste pisk (konsekvenser) problemet. Pisk er greit ved klare og rettferdige regler. Nå har man lagt bort pisken, og håper « fakkeltog» og individuell tilnærming vil få villstyringer på bedre veier. Dette funker stort sett ikke på gutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
snillOnkel skrev (Akkurat nå):

Nei, fordi det (ofte) fikk konsekvenser om de bråkte. 
Gutter (sikkert mange jenter også) er ikke modne nok til å gjøre kjedelige ting om frukt av arbeidet først kommer 10 år senere.

Før i tiden løste pisk (konsekvenser) problemet. Pisk er greit ved klare og rettferdige regler. Nå har man lagt bort pisken, og håper « fakkeltog» og individuell tilnærming vil få villstyringer på bedre veier. Dette funker stort sett ikke på gutter. 

Helt enig. Vold som straff burde tilbake til skolen.

Anonymkode: f8fc0...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, jeg opplevde ikke at noen ikke klarte å sitte stille en hel skoletime, spesielt ikke når de var så store som 10 år og oppover. Hørte om unntak fra noen andre klasser, men det var nok en og en annen som i dag sannsynligvis hadde fått en ADHD-duagnise.

Du har glemt 

Anonymkode: 67274...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Helt uenig, om du ikke ser poengene da er du en del av problemet.

Jeg har en gutt i 3. kl som også blir kjørt på skolen, og jeg ser helt klart at vi må begynne å øve på at han går selv. Litt ustrukturert type, mulig adhd, derfor vi ikke har pushet på dette. Han går dog hjem selv. 
Han synes også det er slitsomt å bære sekken😅

Det er viktig at barna møter litt motstand og opplever avvisning, og da må vi foreldre veilede i hvordan man takler det. 

Anonymkode: 3c76b...f69

Å henge seg opp i småting er bare tullete 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har glemt 

Nei, det har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg antar du mener «lekebesøk» 😅( For ellers synes jeg det er litt strengt å forvente at barn må gå til legen selv å be om time)

Oj sann 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å henge seg opp i småting er bare tullete 

Poenget er at alle disse småtingene gjerne utgjør en større sum. Hvis man klarer å la barn slite litt og lære seg å takle utfordringer og avvisninger på andre måter er det greit, men jeg ser at mange barn sliter med det. Og når småting i hverdagen kan bidra til å endre på det så er det mer tullete å la være, tenker jeg. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har glemt 

Nei, men jeg begynner å forstå hvorfor du og andre tror at det er normalt, når det er flere i en annen tråd her inne nå som mener det er helt normalt at en syvåring og en niåring hopper i møbler og ikke hører etter på beskjeder når de er på besøk hos andre. Det ville ikke falt oss inn å hoppe i møbler hjemme, og langt mindre på besøk hos noen andre, da jeg var barn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hehe nei den dagen man innrømmer at lærere/ ansatte er dårlige den dagen blir det stjerne i boka…

Eg er ikkje lærer, var litt vikar som miljøterapaut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skjer med taushetsplikt? Dere skriver svært mye som kan kjennes igjen av innvolvdrte 

Dette er ting som kan kjennes igjen flere steder, så tenker det er vanskelig å finne nøyaktig sted og situasjon. Jeg er også lærer, skrev ikke dette, men har hatt liknende opplevelser

Anonymkode: a8191...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kva var det foreldre gjorde før som vi ikkje gjer nå? Alt var betre før? 

Eg trur det også er pga skjerm. 

Anonymkode: 252f5...593

Eg trur det er ein mann.

Anonymkode: 5e4cc...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dårlig lærer er en som ikke lytter til eksperter, en som nekter å gjøre tiltak for å få ting bedre , som ikke vil gjøre små tilpasninger for at ting sal bli bedre , lærer som kun vil gjøre det på sin måte og ikke ta i mot råd 

Alle lærere må lytte til eksperter og er forpliktet til å tilpasse undervisning, både for enkelte elever og for hele grupper. De færreste lærere, jeg kjenner ingen, gjør som de vil og nekter å ta imot råd. Det er faktisk en oppsigelsesgrunn. 

Anonymkode: abe85...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dette er ting som kan kjennes igjen flere steder, så tenker det er vanskelig å finne nøyaktig sted og situasjon. Jeg er også lærer, skrev ikke dette, men har hatt liknende opplevelser

Anonymkode: a8191...390

For de som kjenner til dette så er det nok lett å kjenne igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Alle lærere må lytte til eksperter og er forpliktet til å tilpasse undervisning, både for enkelte elever og for hele grupper. De færreste lærere, jeg kjenner ingen, gjør som de vil og nekter å ta imot råd. Det er faktisk en oppsigelsesgrunn. 

Anonymkode: abe85...5c5

Fint for deg, vi har derimot vært borti det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pilleville skrev (59 minutter siden):

Eg er ikkje lærer, var litt vikar som miljøterapaut

Som det står lærer/ansatte , da er du ansatt  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så mange dårlige lærere kan det ikke finnes at det unnskylder ræva oppførsel fra flere og flere barn. Det er foreldrene det er noe galt med. Ser jo hva andre svarer her som jobber i skolen, at foreldre blir fornærmet bare de får beskjed om å kle barnet skikkelig. Jeg er lagleder på fotballen til sønnen min. Har flere ganger blitt sjokkert over for frekke og ufordragelige flere er! 

Anonymkode: 19dcb...710

Her også. Forundret over at mange mangler helt grunnleggende normer for hvordan man oppfører seg i offentligheten. Enten det gjelder skole, fritidsaktiviteter, bursdager osv. Vanlig folkeskikk som å hilse, ikke snakke i munnen/avbryte når man får en beskjed, si takk når man får noe/blir kjørt og hentet, generelt høflig språk. Dessverre gjelder dette en stor andel barn, også de som kommer fra forholdsvis møblerte hjem. Tror rett og slett høflighet ikke lenger er noe de fleste forventer av barna sine lenger. 

Anonymkode: 4c1dc...3a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette var bare merkelige ting å reagere på 🤔

Nei, det er normalt å reagere på slikt. Tror du har en bjelke i øyet. 

Anonymkode: 6f60b...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var selv en problemelev på skolen. ADHD, ble mobbet, og mobbet selv. Det er en del av livet. Og normalt i barns sosiale hierarki. 

Det tok 20 minutter å gå til skolen, og skolen lå på en høyde så det var mye oppoverbakke. På vinteren kunne det bli -15, men vi gikk til skolen for det. Det var aldri snakk om å bli kjørt. INGEN ble kjørt. Selv ikke de som bodde hos forelder som holdt til på andre siden av byen pga skilsmisse. De tok t-banen. 

I matematikk timene (som jeg hatet) satt jeg stille og forsøkte så godt jeg kunne. Og hvis jeg ga opp, så doodlet jeg i stedet. Måtte ofte til rektor fordi jeg fant på tull i friminuttene, men i timene respekterte jeg lærerne.

Når jeg leser hvordan dagens foreldre oppdrar svake puddinger som ikke tåler noe som helst, så blir jeg trist på vegne av barna. Hva skal de gjøre når de kommer i arbeidslivet? De hadde ikke klart militærtjeneste, det er helt sikkert.

Da jeg var i forsvaret så jeg ofte svake mennesker som ikke taklet strikt disiplin, eller å bli skreket til av befal. De bare knakk sammen, for stresset ble for mye. På lange øvelser klagde de på at de var slitne. Orket ikke bære sekken eller sambandet etter noen mil. Vi andre var også slitne, men vi holdt ut. 

Dere oppdrar barn som ikke kommer til å takle livet. Livet er hardt. Dere skåner ikke barna deres, dere skader de.  Dere lar de ikke føle hva det vil si å leve et normalt liv. Fordi når alt kommer til alt, så er det ikke barna dere tenker på. Dere tenker på dere selv, og deres følelser. Hvordan dere fremstår for andre foreldre. Dere frarøver barna verdifull erfaring. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er normalt å reagere på slikt. Tror du har en bjelke i øyet. 

Nei jeg bare gidder ikke henge meg opp i småting som andre foreldre gjør annerledes 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...