Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor må folk som ikke ha ADHD og har ingen kunnskap om hva ADHD er, uttale seg i tråden som omhandler ADHD? 

Anonymkode: 327b1...e0a

Jeg har kraftig ADHD, og hvis man sliter i jobb får man finne seg en jobb som krever mindre tenkning og mer fysisk arbeid. At ADHD skal forårsake uføretrygd virker absurd, og det er nok heller andre diagnoser inne i bildet. 

Anonymkode: 82a94...fe1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må man finne en jobb som er mer fysisk. Å få ufør pga adhd gir jo ikke mening. 

Anonymkode: 20f6e...b4c

Mer fysisk? Tror du man automatisk er fysisk egna for alt mulig bare fordi man har ADHD?

Lærevansker, konsentrasjonsvansker og  impulskontroll feks kan være hinder for fysisk arbeid like mye som det kan hindre en i andre arbeid. Det handler ene og alene om individets funksjonsnivå.

De fleste med ADHD funker i jobb og hverdag men ikke i alle jobber og hverdager.

Mannen min feks funker fint i en jobb mange med ADHD ville slitt med men funker overhode ikke i praktiske og fysiske arbeid da han blant annet er veldig klossete og tenker helt feil for den typen arbeid. 
Flaks og tilfeldigheter er det som har måtte til for at han har funnet frem til en jobb som passer for han der han også passer for jobben.

Anonymkode: e4b85...322

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Dere som er uføre som følge av adhd, kan dere fortelle litt om deres opplevelse? Hvordan var det for deg å stå i jobb dersom du gjorde det en periode? Hva var vanskelig? ❤️

Anonymkode: 18a45...893

Som en med kraftig ADHD selv håper jeg virkelig ikke det er en ting at folk blir uføre på bakgrunn av diagnosen.

ER masse jobber vi med ADHD kan få til helt fint selv med ekstreme adhd tendenser. Klarer ikke på noen måte se for meg en grad av ADHD hvor man blir "ufør". Da må man isåfall ha andre diagnoser / sykdommer i tilegg.

Anonymkode: 0475d...c7a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen diagnoser i seg selv som gir rett på ufør, det er funksjonsnivået som avgjør. Mange med ADHD har svekket funksjonsnivå og klarer ikke stå i arbeid over tid. 

I så fall er det som regel snakk om tilleggdiagnoser. Begge mine sønner har ADHD og begge er håndverkere og godt gifte. Faren min var tømrermester med eget firma frem til han ble pensjonist, han hadde også fått diagnosen dersom han hadde vært barn i dag.  Av kjente folk med ADHD finner man b la Michael Phelps som tok 23 OL-gull og ikke minst norske Herman Flesvig.

Anonymkode: 2dbd3...c36

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du har ADHD selv, burde du ha såpass kunnskap at ADHD kommer i flere grader. Du burde også vite at ikke alle responderer positivt på medisiner. 

Det er også slik at noen klarer seg fint i jobb i flere år, helt til de ikke klarer det lenger. 

Og du tenker at alle med ADHD som jobber bruker medisiner? Det er jo litt av en fordom. 
Noen av oss har også allerede jobbet i 25 år og kan fint uttale oss om dette. 

Anonymkode: 2b413...872

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men hvorfor klarer de ikke å stå i arbeid over tid? 

Anonymkode: 18a45...893

Det kan dreie seg om at en blir raskt distre og faller litt ut, forglemmelse av arbeidsoppgaver, ergo får ikke gjort jobben uten å ha noen til å "passe" på seg/ liten arbeidskapasitet, kjeder seg raskt og mister litt interessen hvis en ikke gløder for jobben og arbeidsoppgavene og dermed gjør en dårligere jobb, kommer ikke i gang. Noen sliter også med å komme for sent pga tid er vanskelig for mange. Mange har også tileggsvansker ift kommunikasjon, ta i mot instruks pga forglemmelse, angst, OCD, Tourette. Blir raskere sliten enn andre. Bare noen eksempler. 

Anonymkode: 66baa...009

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Da må man finne en jobb som er mer fysisk. Å få ufør pga adhd gir jo ikke mening. 

ADHD er en kompleks diagnose og det er grader av hvor mye diagnosen påvirker livet. Jeg har ADHD og klarer helt fint å stå i jobben min og har også klart å få  mastergrad (fikk diagnose som barn og fått tilrettelegging og oppfølging fra jeg var barn) , men vet også at andre har vansker med å stå i noen som helst jobb. Blant annet har vi med ADHD større risiko for å utvikle angst og depresjon. I tillegg kan en del med ADHD ha såpass store utfordringer med å f.eks huske avtaler, holde fokus i arbeidet at de ikke klarer å stå i arbeid. Og så er det mange som har veldig tydelig ADHD og dermed ønsker ikke arbeidsgiver å ansette. Fordi det jo fortsatt er en del fordommer rundt diagnosen og det er en del arbeidstakere som trenger en del tilrettelegging for å fungere i jobb. Som en bruker skrev over, det er ikke diagnosen i seg selv som gir behov og rett til uføretrygd, det er funksjonsnivået. Og som de fleste diagnoser er det store variasjoner i funksjonsnivået blant oss med ADHD. 

Endret av Dame1993
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har et voksent barn med ADHD. Og her ser det ut som det går mot gradert ufør. Barnet har veldig høye krav til seg selv, gjør en veldig god jobb. Men overtenker mye, og blir veldig sliten av jobb. Har prøvd å jobbe 100%, men ender bare utbrent. Går nå på AAP, og jobber 50%, og det ser ut som går bra. 

Anonymkode: 84cde...23c

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Og du tenker at alle med ADHD som jobber bruker medisiner? Det er jo litt av en fordom. 
Noen av oss har også allerede jobbet i 25 år og kan fint uttale oss om dette. 

Det har jeg aldri sagt. Og når du selv har ADHD diagnose, men fortsatt ikke forstår at det er store forskjeller på grad av ADHD og hvordan det påvirker hver enkelt, og du samtidig uttaler at du ikke har forståelse for at folk med ADHD blir uføre, så er du temmelig kunnskapsløs. Og empatiløs. 

Du er veldig heldig som ikke har større utfordringer enn at du er i stand til å være i jobb, for det er mange med ADHD som har så store utfordringer at de ikke klarer det over tid. For noen så gikk det bra å være i jobb helt til de fikk barn. Noen kom seg knapt nok gjennom ungdomsskolen, mens andre klarte å ta master. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe av hva mange med ADHD sliter med:

- Tankekjør. Ikke "hva skal jeg ha til middag", men 120 kolliderende tanker som fyker rundt konstant. 
- Mange utvikler OCD som gir bensin på bålet mtp tankekjør. Ingen knapp å skru av her. 
- Overfølsomhet for sanseinntrykk, ofte kommer dette senere fordi nervesystemet er overbelastet 
- Problemer med tidsregulering, kommer ofte for sent
- Manglende evne til å regulere seg selv, følelsesutbrudd, takler ikke kritikk, reagerer mye mer voldsomt
- Problemer med i gangsetting og fullføring av oppgaver. Blir lett distrahert og mister fokus på det man driver med. Å rydde kan for noen innebære at leiligheten blir 100 ganger mer rotete enn den var i utgangspunktet. 
- Hyperfokusering. Dette er både styrke og svakhet. Hyperfokuset kan gjøre at man får ting gjort (når man syns det er veldig interessant), men det betyr også at hjernen går i "overload" som bidrar til utmattelse
- Angst og depresjon er vanlig sekundærsymptom
- Mange har misofini som tilleggssymptom. Reagerer kraftig på lyder, både spiselyder, kroppslyder, klokker som tikker, etc. 
- Sosiale utfordringer fordi man ikke klarer å lese koder. Mange blir mobbet i oppveksten pga dette.
- Glemmer avtaler, og mister ting hele tiden
- Konsentrasjonsvansker og generelt dårlig hukommelse
- Kronisk insomni
- Kronisk lav på dopamin, som gjør at mange enten overspiser, misbruker rusmidler, eller utvikler andre destruktive avhengigheter.

Dette er åpenbart ekstremt utmattende over tid, og flere møter veggen/får vedvarende og alvorlig utmattelse. 

• Liker 4
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det har jeg aldri sagt. Og når du selv har ADHD diagnose, men fortsatt ikke forstår at det er store forskjeller på grad av ADHD og hvordan det påvirker hver enkelt, og du samtidig uttaler at du ikke har forståelse for at folk med ADHD blir uføre, så er du temmelig kunnskapsløs. Og empatiløs. 

Du er veldig heldig som ikke har større utfordringer enn at du er i stand til å være i jobb, for det er mange med ADHD som har så store utfordringer at de ikke klarer det over tid. For noen så gikk det bra å være i jobb helt til de fikk barn. Noen kom seg knapt nok gjennom ungdomsskolen, mens andre klarte å ta master. 

Du antar veldig mye. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil vel heller kalle det nedsatt funksjonsnivå. 

Anonymkode: 16eb2...0cc

Ville heller si der er nestatt funksjonsnivå, om vi skal krangle om synonymer.....

AnonymBruker
Skrevet (endret)

ADHD er IKKE en psykisk diagnose. Det er en nevrologisk diagnose. 🙄🙄🙄

Anonymkode: e8abc...b68

Fjernet sitat av slettet innhold.  Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

ADHD er en diagnose som settes i psykiatrien, men det er ingen psykisk sykdom. ADHD er mer en tilstand, og ikke en sykdom. En utviklingsforstyrrelse som kan gi psykiske problemer, men i seg selv ikke en psykisk sykdom. 

Fjernet sitat av slettet innhold.  Perelandra, mod.

Endret av Perelandra
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at alle med ADHD bør ha fysisk yrke. Det kan like gjerne hende at man bør ha en jobb som gir utfordringer mentalt. Man bør ha en jobb man har stor interesse for, og man kan behøve tilrettelegging. 

Anonymkode: 2154d...369

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe av hva mange med ADHD sliter med:

- Tankekjør. Ikke "hva skal jeg ha til middag", men 120 kolliderende tanker som fyker rundt konstant. 
- Mange utvikler OCD som gir bensin på bålet mtp tankekjør. Ingen knapp å skru av her. 
- Overfølsomhet for sanseinntrykk, ofte kommer dette senere fordi nervesystemet er overbelastet 
- Problemer med tidsregulering, kommer ofte for sent
- Manglende evne til å regulere seg selv, følelsesutbrudd, takler ikke kritikk, reagerer mye mer voldsomt
- Problemer med i gangsetting og fullføring av oppgaver. Blir lett distrahert og mister fokus på det man driver med. Å rydde kan for noen innebære at leiligheten blir 100 ganger mer rotete enn den var i utgangspunktet. 
- Hyperfokusering. Dette er både styrke og svakhet. Hyperfokuset kan gjøre at man får ting gjort (når man syns det er veldig interessant), men det betyr også at hjernen går i "overload" som bidrar til utmattelse
- Angst og depresjon er vanlig sekundærsymptom
- Mange har misofini som tilleggssymptom. Reagerer kraftig på lyder, både spiselyder, kroppslyder, klokker som tikker, etc. 
- Sosiale utfordringer fordi man ikke klarer å lese koder. Mange blir mobbet i oppveksten pga dette.
- Glemmer avtaler, og mister ting hele tiden
- Konsentrasjonsvansker og generelt dårlig hukommelse
- Kronisk insomni
- Kronisk lav på dopamin, som gjør at mange enten overspiser, misbruker rusmidler, eller utvikler andre destruktive avhengigheter.

Dette er åpenbart ekstremt utmattende over tid, og flere møter veggen/får vedvarende og alvorlig utmattelse. 

Veldig bra og oppsummerende innlegg!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ADHD er IKKE en psykisk diagnose. Det er en nevrologisk diagnose. 🙄🙄🙄

Anonymkode: e8abc...b68

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

ADHD er en diagnose som settes i psykiatrien, men det er ingen psykisk sykdom. ADHD er mer en tilstand, og ikke en sykdom. En utviklingsforstyrrelse som kan gi psykiske problemer, men i seg selv ikke en psykisk sykdom. 

Da beklager jeg at jeg skrev det. Jeg har som sagt adhd-diagnose selv. Men det er jo ganske langt unna det å sette det opp mot det å være psykisk utviklingshemmet fordi man nevner at det gir nedsatt funksjonsevne. Og jeg trenger forresten ikke å sette inn tre emojis som himler med øynene for å understreke poenget mitt.

Anonymkode: d5f49...3e3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har kraftig ADHD, og hvis man sliter i jobb får man finne seg en jobb som krever mindre tenkning og mer fysisk arbeid. At ADHD skal forårsake uføretrygd virker absurd, og det er nok heller andre diagnoser inne i bildet. 

Anonymkode: 82a94...fe1

Det er virkelig en uting og direkte eller indirekte si at så lenge jeg får det til kan alle andre få det til, men med det sagt så blir man fremdeles ikke uføretrygdet basert på diagnose så om vedkommende som er uføretrygdet kun har ADHD eller andre type diagnoser i tillegg spiller ingen rolle.

Anonymkode: 6535b...160

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innhold, brukerdebatt, avsporing og svar til dette 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 12.52):

I så fall er det som regel snakk om tilleggdiagnoser. Begge mine sønner har ADHD og begge er håndverkere og godt gifte. Faren min var tømrermester med eget firma frem til han ble pensjonist, han hadde også fått diagnosen dersom han hadde vært barn i dag.  Av kjente folk med ADHD finner man b la Michael Phelps som tok 23 OL-gull og ikke minst norske Herman Flesvig.

Anonymkode: 2dbd3...c36

Det det er snakk om, er at ADHD kommer i veldig store variasjoner. At dine sønner og din far hadde ADHD, og at noen kjendiser har det, gjør det ikke til ekspert på alle variantene ADHD kan komme i. 

Jeg har ADHD og autisme, og er i full jobb. En kamerat har "bare" ADHD og er 100% ufør. Det er ikke tilleggsdiagnose som er problemet, det er ADHD'en i seg selv. 

Han har prøvd seg i jobb gang på gang på gang, men får sparken gang på gang på gang. Han har ADHD uppmerksom type, helt ekstremt. Han har prøvd alt som fins av medisiner, eksperimentert med dosering, og det har altså ikke virket for ham. Legene har gitt opp å finne noe som faktisk hjelper. Medisinene ga større bivirkninger enn positive virkninger, blant annet ekstreme søvnvansker. 

Han er fullstendig tidsblind, og klarer ikke å komme noe sted i tide, klarer ikke i det hele tatt å vurdere hvor lang tid noe kommer til å ta, klarer aldri å levere eller gjøre noe å den tiden han blir gitt. Han glemmer ting, surrer virrer, er fysisk klossete. 

Problemet er å finne en arbeidsgiver som er villig til å gi jobb til en som kommer for seint på jobb hver dag, som av og til glemmer å gå på jobb i det hele tatt, som roter bort ting, ødelegger ting, glemmer hva han skulle gjøre, aldri klarer fullføre jobben, osv. 

Anonymkode: 4bdb1...d66

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...