AnonymBruker Skrevet 4. januar #1 Skrevet 4. januar Hei. Dere som er uføre som følge av adhd, kan dere fortelle litt om deres opplevelse? Hvordan var det for deg å stå i jobb dersom du gjorde det en periode? Hva var vanskelig? ❤️ Anonymkode: 18a45...893
AnonymBruker Skrevet 4. januar #2 Skrevet 4. januar Det er sjeldent at ADHD gir rett på ufør. Anonymkode: 7cbaf...121 4 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar #3 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er sjeldent at ADHD gir rett på ufør. Anonymkode: 7cbaf...121 Det er ingen diagnoser i seg selv som gir rett på ufør, det er funksjonsnivået som avgjør. Mange med ADHD har svekket funksjonsnivå og klarer ikke stå i arbeid over tid. Anonymkode: 327b1...e0a 7 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #4 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ingen diagnoser i seg selv som gir rett på ufør, det er funksjonsnivået som avgjør. Mange med ADHD har svekket funksjonsnivå og klarer ikke stå i arbeid over tid. Anonymkode: 327b1...e0a Men hvorfor klarer de ikke å stå i arbeid over tid? Anonymkode: 18a45...893 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #5 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor klarer de ikke å stå i arbeid over tid? Anonymkode: 18a45...893 Hvorfor må folk som ikke ha ADHD og har ingen kunnskap om hva ADHD er, uttale seg i tråden som omhandler ADHD? Anonymkode: 327b1...e0a 6 2 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar #6 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ingen diagnoser i seg selv som gir rett på ufør, det er funksjonsnivået som avgjør. Mange med ADHD har svekket funksjonsnivå og klarer ikke stå i arbeid over tid. Anonymkode: 327b1...e0a Da må man finne en jobb som er mer fysisk. Å få ufør pga adhd gir jo ikke mening. Anonymkode: 20f6e...b4c 7 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar #7 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor må folk som ikke ha ADHD og har ingen kunnskap om hva ADHD er, uttale seg i tråden som omhandler ADHD? Anonymkode: 327b1...e0a Jeg uttaler meg jo ikke. Jeg spør Anonymkode: 18a45...893 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #8 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må man finne en jobb som er mer fysisk. Å få ufør pga adhd gir jo ikke mening. Anonymkode: 20f6e...b4c Ja det er jo fint at du har løsningen, du som tror at ADHD bare dreier seg om hyperaktivitet og rastløshet. Herregud. Anonymkode: 327b1...e0a 6 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar #9 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hvorfor klarer de ikke å stå i arbeid over tid? Anonymkode: 18a45...893 Fordi de gjerne har fått mange tilleggsplager som ikke er forenelig med arbeid. Anonymkode: 24ef1...e15 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #10 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg uttaler meg jo ikke. Jeg spør Anonymkode: 18a45...893 Men skjønner du ikke at dette er en tråd for de som har ADHD? ADHD gir for mange sterk funksjonssvikt, av det som burde være åpenbare grunner. Anonymkode: 327b1...e0a 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar #11 Skrevet 4. januar Jeg fikk en adhd-diagnose for mange år siden. Alltid vært usikker på om den stemmer da jeg også har traumer fra barndommen. Jeg har vært uheldig med mine valg som har medført at jeg har blitt påført traumer, men det er veldig uvisst for meg om dette i bunnen kommer av adhd eller om alt er uheldigheter med påfølgende traumer. Uansett har alt gjort meg veldig utmattet og det har i perioder vært vanskelig til uforenlig med arbeid å stå i jobb, særlig en jobb der kollegaer misliker en (veldig lite team) og leder ikke ivaretar en når sykemeldt. Skal utredes for adhd på nytt nå. Jeg har selvfølgelig begynt å søkt andre jobber for lengst, og har utvidet repertoaret en del for hva jeg kan tenke meg å jobbe med. Det er mye viktigere å trives i hverdagen. Anonymkode: d5f49...3e3 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar #12 Skrevet 4. januar ADHD i seg selv gir ikke rett til uføretrygd, men der er mange tilleggsplager som kan gjøre til at personer ikke klarer å stå i yrkeslivet. Det er en lang prossess med utprøvinger og utredninger. Dette er ikke noe som skal være enkelt, derfor må det være sånn. Anonymkode: 8e003...94f 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #13 Skrevet 4. januar Mannen min som har adhd ble anbefalt å få ufør av en navansatt da han var tidlig i 20 åra. Slik han forsto det mente denne at det var bedre enn arbeidsutprøving. så da slo han opp med nav og fant seg jobb selv. Han har jobbet på bensinstasjon og som nattevakt i bolig. Han sliter med søvn, så nattjobbing er egentlig fint for han. Han hadde ikke hatt det bra som ufør tror jeg. Han har for mye skaperkraft og stå på vilje. Men han krever en arbeidsgiver som er litt rund i kantene og kan tilrettelegge litt. Anonymkode: 31a3d...1f0 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #14 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Men hvorfor klarer de ikke å stå i arbeid over tid? Anonymkode: 18a45...893 Alle med adhd er ikke helt like. Endel grunnleggende funsjoner som fungerer anner ledes enn de uten adhd. Så det du spør om blir litt det samme som å svare hvor langt er et tau. Det er like mange individuelle grunner til at en med adhd ikke mestrer jobb, som andre blir ufør av helt andre ting. Har du møtt en med adhd, har du møtt en med adhd. Den neste er ikke lik som den første Anonymkode: f1661...fd0 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar #15 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men skjønner du ikke at dette er en tråd for de som har ADHD? ADHD gir for mange sterk funksjonssvikt, av det som burde være åpenbare grunner. Anonymkode: 327b1...e0a Det er jeg som har laget tråden. jeg spør fordi min sønn har adhd og er ute av arbeid. Ville høre hva andre sine opplevelser er. Du trenger ikke være uhøflig. Anonymkode: 18a45...893 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar #16 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hvorfor klarer de ikke å stå i arbeid over tid? Anonymkode: 18a45...893 Jeg har ADHD selv og skjønner heller ikke det. Jobber mer enn fullt. Anonymkode: 2b413...872 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar #17 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ADHD selv og skjønner heller ikke det. Jobber mer enn fullt. Anonymkode: 2b413...872 Hvis du har ADHD selv, burde du ha såpass kunnskap at ADHD kommer i flere grader. Du burde også vite at ikke alle responderer positivt på medisiner. Det er også slik at noen klarer seg fint i jobb i flere år, helt til de ikke klarer det lenger. Anonymkode: 327b1...e0a 1 8
AnonymBruker Skrevet 5. januar #18 Skrevet 5. januar Har en stesønn som har ADHD. Han nærmer seg 40 år, å han har jobbet siden han gikk på ungdomsskolen. Første jobben han hadde var veldig fysisk, og han fikk ut mye energi der, som igjen gjorde at han var roligere hjemme. Han ble etterhvert gift og de fikk barn. Det medførte noen utfordringer når han skulle leve og eksistere i voksenlivet, men de som par innrettet seg. Nå er de skilt og han klarer fint å ta seg av barna når de er hos han, men han og X har fordelt ansvarsområder ang barna der det passer best mtp utfordringene han kan ha. Han mangler noen antenner, men vi som er familien hans kjenner jo til dette å innretter oss etter det eller korrigerer han der det er nødvendig. Men han er godt fungerende. Vet jo at ikke alle fungerer i jobb og familieliv som han. Anonymkode: 16eb2...0cc
Pippi Lotta Skrevet 5. januar #19 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men hvorfor klarer de ikke å stå i arbeid over tid? Anonymkode: 18a45...893 Fordi de har sveket funksjonsnivå står det i inleget du siterer..... 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar #20 Skrevet 5. januar Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Fordi de har sveket funksjonsnivå står det i inleget du siterer..... Vil vel heller kalle det nedsatt funksjonsnivå. Anonymkode: 16eb2...0cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå