AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:41 #1 Del Skrevet lørdag kl 21:41 Hei. Har i flere måneder slitt med løs mage. Legen mente at dette var pga en vitaminmangel jeg hadde og at dette kom til å stabilisere seg. Fikk beskjed om å ta kontakt om det ikke ble bedring. Nå har det gått 6 uker siden sist legebesøk og ingen bedring. Vitaminmangelen er på normalen igjen. Har bestilt meg ny legetime, men ønsker å komme litt forberedt. Til dere som kanskje har litt erfaring, hvilke tester burde jeg ta? Hva burde undersøkes? Noe jeg burde tenke på før legetimen? På forhånd, takk for svar! Anonymkode: 49bd7...4af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvaduikkeser Skrevet lørdag kl 21:44 #2 Del Skrevet lørdag kl 21:44 Be om å få ta en avføringsprøve og at de sjekker flere ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:46 #3 Del Skrevet lørdag kl 21:46 hvaduikkeser skrev (1 minutt siden): Be om å få ta en avføringsprøve og at de sjekker flere ting. Sjekke flere ting i avføringsprøven eller andre ting du mener? Anonymkode: 49bd7...4af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:46 #4 Del Skrevet lørdag kl 21:46 Hva slags vitaminmangel har du som skal gi løs mage? At du har fått opp nivåene dine i løpet av noen uker betyr ikke at mangelen er løst. Altså symptomer som følge av mangelen kan ta tid å balansere seg. Anonymkode: 6d19f...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvaduikkeser Skrevet lørdag kl 21:50 #5 Del Skrevet lørdag kl 21:50 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sjekke flere ting i avføringsprøven eller andre ting du mener? Anonymkode: 49bd7...4af Sjekke flere ting i avføringsprøven. Jeg leverte en prøve som viste en bakterie i tarmen. Men mulig du må be fastlegen se etter flere ting, for jeg måtte gå privat da min fastlege ikke gjør ting ordentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:50 #6 Del Skrevet lørdag kl 21:50 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags vitaminmangel har du som skal gi løs mage? At du har fått opp nivåene dine i løpet av noen uker betyr ikke at mangelen er løst. Altså symptomer som følge av mangelen kan ta tid å balansere seg. Anonymkode: 6d19f...5bd B12 mangel. Gått på disse i snart 5 mnd og sist blodprøve viste at verdiene var fine igjen. Skal selvfølgelig fortsette på B12. Alle andre symptomer er borte, bortsett fra den løse magen som kommer i tide og utide. Anonymkode: 49bd7...4af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:52 #7 Del Skrevet lørdag kl 21:52 hvaduikkeser skrev (1 minutt siden): Sjekke flere ting i avføringsprøven. Jeg leverte en prøve som viste en bakterie i tarmen. Men mulig du må be fastlegen se etter flere ting, for jeg måtte gå privat da min fastlege ikke gjør ting ordentlig. Ok, da skal jeg være litt obs på dette. Var du også plaget med løs mage? Ble du bedre etter de fant bakterien/fikk behandling? Anonymkode: 49bd7...4af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:53 #8 Del Skrevet lørdag kl 21:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): B12 mangel. Gått på disse i snart 5 mnd og sist blodprøve viste at verdiene var fine igjen. Skal selvfølgelig fortsette på B12. Alle andre symptomer er borte, bortsett fra den løse magen som kommer i tide og utide. Anonymkode: 49bd7...4af Hva har du gått på, Behepan? injeksjoner? Ha i minnet at det er vesentlig forskjell om du har fått normalen nivåer i lavere del av referanseområdet, eller høyere. Tar selv injeksjoner, og må vente 4 uker etter sist injeksjon for å få riktig resultat. Det kan ta lang tid å rette opp i alle symptomer etter b12 mangel, særlig hvis den har vært langvarig. Så er spørsmålet hvorfor du har b12 mangel. Spiser du ikke nok kjøtt/fet fisk, eller har du dårlig næringsopptak og kan ha underliggende tarmsykdom? Anonymkode: 6d19f...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:54 #9 Del Skrevet lørdag kl 21:54 Spis banan. Start med en til frokost. Kanskje trenger du en til kvelds også. Anonymkode: 02416...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvaduikkeser Skrevet lørdag kl 21:55 #10 Del Skrevet lørdag kl 21:55 Hadde diaré og var mye kvalm. Kvalmen er borte etter jeg begynte med noen tabletter, men bakterien har jeg enda. Tar noen uker før den er ute av systemet. Kan være lurt å be de sjekke for matallergi, cøliaki, melkeallergi, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:04 #11 Del Skrevet lørdag kl 22:04 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva har du gått på, Behepan? injeksjoner? Ha i minnet at det er vesentlig forskjell om du har fått normalen nivåer i lavere del av referanseområdet, eller høyere. Tar selv injeksjoner, og må vente 4 uker etter sist injeksjon for å få riktig resultat. Det kan ta lang tid å rette opp i alle symptomer etter b12 mangel, særlig hvis den har vært langvarig. Så er spørsmålet hvorfor du har b12 mangel. Spiser du ikke nok kjøtt/fet fisk, eller har du dårlig næringsopptak og kan ha underliggende tarmsykdom? Anonymkode: 6d19f...5bd Hadde 440 pmol/L etter siste blodprøven. Trolig hadde jeg mangelen i ca et halvt år hvis jeg tenker tilbake på symptomer. Vanskelig å si helt korrekt. Usikker hva mangelen kom av, spiser kjøtt hver dag. Har ikke vært plaget med magen tidligere i livet. Plagene oppsto samtidig som symptomene på B12 mangelen kom. Kan lite om dette tross for at jeg har lest mye.. Så setter pris på de utfyllende svarene dine! Anonymkode: 49bd7...4af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:08 #12 Del Skrevet lørdag kl 22:08 hvaduikkeser skrev (9 minutter siden): Hadde diaré og var mye kvalm. Kvalmen er borte etter jeg begynte med noen tabletter, men bakterien har jeg enda. Tar noen uker før den er ute av systemet. Kan være lurt å be de sjekke for matallergi, cøliaki, melkeallergi, osv. Ja det har jeg også tenkt på. Har prøvd å sett om det er noe spesielt jeg kan reagere på, men ikke funnet noen sammenheng. Så skal be om å sjekke for allergier. God bedring! Takk for at du svarte i tråden min 😊 Anonymkode: 49bd7...4af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:10 #13 Del Skrevet lørdag kl 22:10 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Spis banan. Start med en til frokost. Kanskje trenger du en til kvelds også. Anonymkode: 02416...d34 Lest at banan kan binde magen. Har du god erfaring med å spise bananer for å binde magen? Anonymkode: 49bd7...4af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:12 #14 Del Skrevet lørdag kl 22:12 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde 440 pmol/L etter siste blodprøven. Trolig hadde jeg mangelen i ca et halvt år hvis jeg tenker tilbake på symptomer. Vanskelig å si helt korrekt. Usikker hva mangelen kom av, spiser kjøtt hver dag. Har ikke vært plaget med magen tidligere i livet. Plagene oppsto samtidig som symptomene på B12 mangelen kom. Kan lite om dette tross for at jeg har lest mye.. Så setter pris på de utfyllende svarene dine! Anonymkode: 49bd7...4af Glemte å svare. Er behepan jeg går på. Flere i familien tar injeksjoner Anonymkode: 49bd7...4af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:12 #15 Del Skrevet lørdag kl 22:12 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde 440 pmol/L etter siste blodprøven. Trolig hadde jeg mangelen i ca et halvt år hvis jeg tenker tilbake på symptomer. Vanskelig å si helt korrekt. Usikker hva mangelen kom av, spiser kjøtt hver dag. Har ikke vært plaget med magen tidligere i livet. Plagene oppsto samtidig som symptomene på B12 mangelen kom. Kan lite om dette tross for at jeg har lest mye.. Så setter pris på de utfyllende svarene dine! Anonymkode: 49bd7...4af Når du først har fått symptomer så har du hatt mangel lenger. . Hva slags B12 tar du, er det Behepan eller injeksjoner? Jeg ville fortsatt med b12 et par mnd til. Samtidig ville jeg eliminert en del fra kosten som kan svekke opptak/gi dårlig tarmhelse. Prosessert mat, "hvit" mat, spise mer rødt kjøtt, fet fisk, mat rik på folat osv. Hvis det ikke blir bedre, så få tatt gastroskopi/koloskopi. Anonymkode: 6d19f...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:15 #16 Del Skrevet lørdag kl 22:15 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Glemte å svare. Er behepan jeg går på. Flere i familien tar injeksjoner Anonymkode: 49bd7...4af Aha, er det kanskje genetisk siden dere er flere som sliter med b12? Jeg ville bare fortsatt med Behepan daglig i noen uker til, gå uten 1 uke, og så ta nye prøver/se an magen. Anonymkode: 6d19f...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:20 #17 Del Skrevet lørdag kl 22:20 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når du først har fått symptomer så har du hatt mangel lenger. . Hva slags B12 tar du, er det Behepan eller injeksjoner? Jeg ville fortsatt med b12 et par mnd til. Samtidig ville jeg eliminert en del fra kosten som kan svekke opptak/gi dårlig tarmhelse. Prosessert mat, "hvit" mat, spise mer rødt kjøtt, fet fisk, mat rik på folat osv. Hvis det ikke blir bedre, så få tatt gastroskopi/koloskopi. Anonymkode: 6d19f...5bd Ja det kan godt hende. Var skikkelig nedbrutt. Ingen energi, høy puls, hjertebank, hårtap, nevrologiske symptomer og magen blant annet.. Går på behepan. Flere i familien bruker injeksjoner. Legen sa at jeg mest trolig må gå på B12 vitaminer resten av livet. Gikk også på folat i 3 mnd. Takk for tips, det skal jeg absolutt prøve. Vil ikke gå unødvendig lenge med disse plagene. Anonymkode: 49bd7...4af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:22 #18 Del Skrevet lørdag kl 22:22 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Aha, er det kanskje genetisk siden dere er flere som sliter med b12? Jeg ville bare fortsatt med Behepan daglig i noen uker til, gå uten 1 uke, og så ta nye prøver/se an magen. Anonymkode: 6d19f...5bd Både min mor, mormor og tante går på injeksjoner. Så ikke utenkelig at det er genetisk. kanskje dumt spørsmål, men hvorfor skal jeg gå en uke uten før jeg tar nye prøver? Vil resultatet da bli mer korrekt? Anonymkode: 49bd7...4af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:24 #19 Del Skrevet lørdag kl 22:24 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hei. Har i flere måneder slitt med løs mage. Legen mente at dette var pga en vitaminmangel jeg hadde og at dette kom til å stabilisere seg. Fikk beskjed om å ta kontakt om det ikke ble bedring. Nå har det gått 6 uker siden sist legebesøk og ingen bedring. Vitaminmangelen er på normalen igjen. Har bestilt meg ny legetime, men ønsker å komme litt forberedt. Til dere som kanskje har litt erfaring, hvilke tester burde jeg ta? Hva burde undersøkes? Noe jeg burde tenke på før legetimen? På forhånd, takk for svar! Anonymkode: 49bd7...4af Når du vet at du har hatt vitaminmangel, så trenger du ikke en hel masse tester. Å finne noen annen forklaring er unødvendig, så tidlig i forløpet. Et er helt vanlig at magen blir i ulage og det tar tid å få den i form igjen. Anonymkode: 57d04...d21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:33 #20 Del Skrevet lørdag kl 22:33 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når du vet at du har hatt vitaminmangel, så trenger du ikke en hel masse tester. Å finne noen annen forklaring er unødvendig, så tidlig i forløpet. Et er helt vanlig at magen blir i ulage og det tar tid å få den i form igjen. Anonymkode: 57d04...d21 Magen var vel det siste som «fikset» seg ja. Men hvor lang tid skal det ta? Finnes sikkert ikke noe fasitsvar på det men. Mulig jeg føler det tar for lang tid, siden det påvirker meg mye i det daglige. Kanskje jeg bare må være litt mer tålmodig 🤔 Selv om man blir passe lei etter 8mnd med mageplager. Anonymkode: 49bd7...4af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå