Rannva Skrevet 4. mars 2006 #1 Del Skrevet 4. mars 2006 Hva er dette? En venninne sier at jordmora hennes "tok kateter" under fødselen. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #2 Del Skrevet 4. mars 2006 ja takk, hva betyr det? jeg skjøenner ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 4. mars 2006 #3 Del Skrevet 4. mars 2006 Det er når man stikker et tynt rør inn i urinblæren via urinrøret for å tømme blæren. Noen ganger, feks under operasjoner legger man inn permanent kakteter. Det legges inn på samme måten, men skal ligge inne i blæren og har en pose i andre enden som samler opp urinen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rannva Skrevet 4. mars 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 4. mars 2006 Ok, takk for oppklaring. Da var det sikkert etter fødselen da, er ikke det mest sansynlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Epona Skrevet 4. mars 2006 #5 Del Skrevet 4. mars 2006 Kan godt ha vært under fødselen også, hvis blæren var full men hvis hun pga barnet i fødselskanalen ikke klarte å tømme blæren selv. Da kan jordmoren ha kateterisert henne for at hun skulle få tisse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gaja ii Skrevet 4. mars 2006 #6 Del Skrevet 4. mars 2006 *note to self; husk å tisse med en gang du kjenner rier* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coria Skrevet 4. mars 2006 #7 Del Skrevet 4. mars 2006 Tja, vet ikke om hjelper å tisse, da det fort kan ta laaaang tid fra riene begynner. Det er gjerne vanlig å få kateter hvis man har epidural i alle fall, for da greier man gjerne ikke å tisse. Det er visst lettere å føde hvis blæren er tom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2006 #8 Del Skrevet 4. mars 2006 Jeg fikk kateter da jeg hadde keisersnitt, hadde det inne til langt ut på neste dag, for klarte ikke å reise meg fra sengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 4. mars 2006 #9 Del Skrevet 4. mars 2006 Ok, takk for oppklaring. Da var det sikkert etter fødselen da, er ikke det mest sansynlig? ← Jeg fikk katater i mellom pressriene (selv om jeg hadde vært på do bare 15 min tidligere) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 4. mars 2006 #10 Del Skrevet 4. mars 2006 Har hørt at man kan få kateter ved fødsel, men hvor vanlig det er varierer kanskje fra sykehus til sykehus. De setter ikke kateter under fødsel med normalt forløp her iallefall. Ikke klyster heller for den del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #11 Del Skrevet 5. mars 2006 Jeg fikk kateter tre ganger, to ganger under fødsel fordi den varte så lenge og en gang etterpå. Trodde jo ikke det var nødvendig selv, men de tømte opptil en liter hver gang. Du behøver ikke grue deg til det, det gjør ikke noe vondt selv om det er ubehagelig. Eneste problem jeg fikk var urinveisinfeksjon etterpå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #12 Del Skrevet 5. mars 2006 Huff, så ekkelt! Det er så mye man etterhvert får høre om fødsler, som ingen sier noe om... Stikker de inn en slange i underlivet, der urinen skal renne gjennom så må man rope "ferdig" til en fremmed ansatt sykepleier? Det er da bare gamle pensjonister som har sånt...fysj noe så usexy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #13 Del Skrevet 5. mars 2006 Huff, så ekkelt! Det er så mye man etterhvert får høre om fødsler, som ingen sier noe om... Stikker de inn en slange i underlivet, der urinen skal renne gjennom så må man rope "ferdig" til en fremmed ansatt sykepleier? Det er da bare gamle pensjonister som har sånt...fysj noe så usexy. ← Det er vel få som syns det er så veldig sexy å føde?! Det er ganske vanlig å bli satt klyster på i starten. Mange syns det er å foretrekke framfor å presse ut bæsj under fødselen... Kateter er også vanlig under langvarige fødsler. Det er noe de bare gjør rutinemessig. Du trenger ikke rope "ferdig", dette styrer de som setter det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 5. mars 2006 #14 Del Skrevet 5. mars 2006 Nå er jo kanskje ikke en fødsel så sexy i seg selv, så et lite kateter tåles vel. Og bare pensjonister? Vil tro at det ikke er bare pensjonister som blir f.eks operert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå