Gå til innhold

Hvor stor andel skal hver betale av leia?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og venninnen min skal flytte sammen etter sommeren for å studere og da skal vi bo hun, jeg og barnet mitt på 3 år. Jeg har tenkt at når vi finner leilighet bør vi dele leia på 3 altså at hun betaler en tredjedel og jeg betaler 2/3 siden jeg også har barnet mitt boende der. Men strømmen kommer jo på siden. Bør jeg dele den regninga også på 3 eller holder det med å dele den 50/50? Tenker kanskje pga dusjing at jeg bør dele den på 3 siden barnet mitt bader/dusjer mye. Men tenkte vi kunne dele 50/50 på strøm siden jeg er mye flinkere til å slå av varme og lys og tv når jeg går ut av ett rom en det hun er. Hva tror dere blir lurest her? : )

Anonymkode: 799ec...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lys og tv koster ingenting iforhold til trøm til varmt vann. Varme slår man ikke av hver gang man går ut av rommet. Dere deler på 3.

Anonymkode: ae257...641

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først deler husleien på 3, bør vel også resten deles på 3, slik som strøm, kommunale avgifter, forsikring, internett og evnt. andre ting?

Dette finner dere nok ut av. Lykke til. 🙂 

Anonymkode: 5d41a...df2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal barnet ditt ha eget rom, eller dele ditt soverom? Om du og barnet sover på samme rom tenker jeg det er greit å dele leie på to. Har barnet eget rom så deles det på tre, siden dere da trenger større leilighet:

Om barnet ditt dusjer/bader like mye som en voksen, så bør nok strømmen deles på tre. Varmtvann er noe av det dyreste. Dessuten vil du nok vaske veldig mye mer klær. Og med et barn som skal bo der er det ikke bare-bare å skru ned varmen for å spare penger heller, som en ellers kunne gjort.

Anonymkode: 48ad1...a53

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir riktig at du skal betale 60% og veninnen din 40% av alle utgifter. Da "betaler" 3 åringen 50% av det de voksne betaler. 3 åringen krever mindre enn en voksen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du og barnet ditt bor på samme soverom, så synes jeg at det riktige er å dele husleia på 2. Hvis barnet har eget soverom, dele på 3. 
Synes heller ikke at det blir helt riktig å dele strømregninga på 3, siden det er et lite barn. 

Anonymkode: e7f84...817

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei. Jeg og venninnen min skal flytte sammen etter sommeren for å studere og da skal vi bo hun, jeg og barnet mitt på 3 år. Jeg har tenkt at når vi finner leilighet bør vi dele leia på 3 altså at hun betaler en tredjedel og jeg betaler 2/3 siden jeg også har barnet mitt boende der. Men strømmen kommer jo på siden. Bør jeg dele den regninga også på 3 eller holder det med å dele den 50/50? Tenker kanskje pga dusjing at jeg bør dele den på 3 siden barnet mitt bader/dusjer mye. Men tenkte vi kunne dele 50/50 på strøm siden jeg er mye flinkere til å slå av varme og lys og tv når jeg går ut av ett rom en det hun er. Hva tror dere blir lurest her? : )

Dele på tre høres litt skevt ut, jeg ville delt 60/40, har barnet eget rom, ville jeg delt på tre. 

Hvor ofte dusjer egentlig barnet ditt? Du vet at en liten unge ikke trenger å bade hver dag? 

Anonymkode: 850de...ec1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 1.12):

Hvis du og barnet ditt bor på samme soverom, så synes jeg at det riktige er å dele husleia på 2. Hvis barnet har eget soverom, dele på 3. 
Synes heller ikke at det blir helt riktig å dele strømregninga på 3, siden det er et lite barn. 

Anonymkode: e7f84...817

Jeg synes også det høres riktig ut å dele husleia på antall soverom, så det kommer jo an på om ungen har eget rom eller ikke. Men strøm og vann ville jeg delt på 3 - det blir mer klesvask og strømforbruk med et lite barn. 

Anonymkode: abb9a...97c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville funnet en fordelingsbrøk basert på hvilke rom det er i leiligheten og hvilken plass den enkelte trenger, og brukt den på alt. 60-40 er ikke så dumt, som noen har nevnt. 

Ikke begynn å argumenter med "flinkere til å skru av lys", eller "dusjer oftere". Det er oppskriften på konflikter om man skal bo sammen. 

Anonymkode: 42557...c81

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (På 4.1.2025 den 23.33):

Jeg synes det blir riktig at du skal betale 60% og veninnen din 40% av alle utgifter. Da "betaler" 3 åringen 50% av det de voksne betaler. 3 åringen krever mindre enn en voksen.

Dette var et godt forslag, synes jeg.

Jeg ville spurt venninnen din hva hun tenkte

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes også det høres riktig ut å dele husleia på antall soverom, så det kommer jo an på om ungen har eget rom eller ikke. Men strøm og vann ville jeg delt på 3 - det blir mer klesvask og strømforbruk med et lite barn. 

Anonymkode: abb9a...97c

Personlig ville jeg hatt betalt for å bo med en 3-åring som student 😂 Tenker meg det ikke akkurat er helt stille en tidlig lørdag morgen. 

Tenker en åpen dialog med venninna er beste løsning. 

Anonymkode: 42557...c81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og lag en skriftlig samboer avtale før dere flytter sammen hvor alt dette er avklart mens dere fortsatt er gode venner.

Forhåpentligvis blir det ingen krangling om dette, men om det skulle bli det etter noen måneder er det veldig greit å ha ting skriftlig for begge parter om dere blir uenig om noe. 

Anonymkode: ebc2a...abc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 21.42):

Del alle utgifter på 3 slik at du betaler 2/3 deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om venninnen din er raus med barnet ditt, og brukes tidvis som barnepass, så ville jeg lagt meg på å betale 2/3 av leie + strøm. Vet ikke om mange som hadde orket en slik ordning, en 3-åring kan fort endre seg til å bli ganske vanskelig, dersom den ikke allerede er det. 

Anonymkode: a45d2...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...