Gå til innhold

Hvordan venne seg til å ha vaskehjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pga. helseproblemer må jeg begynne med vaskehjelp, ellers må jeg gå ned i stilling og det vil jeg ikke. Jeg liker jobben min.

Men jeg sliter med å gi fra meg kontrollen på husarbeidet. Jeg bor alene og har egentlig alltid vært vant til å gjøre det meste selv. Synes dette er vanskelig. Har utsatt dette men på mandag kommer vaskehjelpen for første gang. Firmaet har bedt om at jeg må være hjemme nå første gangen. 

Nå har jeg hatt to ukers ferie og ikke gjort noe husarbeid, har bare ladet batteriene. Så nå er det sykt støvete og rotete hjemme, og jeg er veldig fristet til å gjøre noe nå før hun kommer. Men da vil jeg slite på jobb neste uke, så jeg må bare ta meg sammen og la vaskehjelpen gjøre jobben sin.

Det jeg synes er vanskelig er at jeg skammer meg over at jeg ikke klarer å holde det ryddig og rent. At jeg er redd hun vil tenke at jeg er lat. Jeg synes det er vanskelig å slippe noen inn i undertøysskuffen og skittentøyet. Hun skal hjelpe med klesvask også. Jeg synes det er vanskelig å be om at ting gjøres på en spesiell måte f.eks. hvordan vaske jobbklær og at det må strykes og henges opp. Er redd hun vil synes jeg er lat og kravstor.

Er det andre som har slitt med de samme følelsene? Hvordan kom dere ut av det? Det blir sikkert lettere med tiden men akkurat nå gruer jeg meg veldig.  

Anonymkode: b9cb4...72a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde hatt akkurat de samme tankene selv :) 

Men... hadde jeg vært personen som skulle hjem til folk å vaske, så hadde jeg jo syns det var utrolig kjedelig om alt var gjort før jeg kom. Jeg tenker at du bare må gjennom første gang, også går det lettere etter det. Du trenger det jo, og personen som kommer har jo dette som jobb, så løft hodet ditt, og ikke begynn å unnskylde deg når dere treffes første gang. Ikke begynn å si at du skulle gjerne gjort det selv osv....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en vane, og er tydeligvis nødvendig. De som jobber med dette er can't til det meste ville jeg tro. Bli i hvert fall ikke den som gjør rent før vaskehjelpen kommer! 

(Og så støvete og skittent blir det ikke på et par uker, jeg lover) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er vanskelig å be om at ting gjøres på en spesiell måte f.eks. hvordan vaske jobbklær og at det må strykes og henges opp

Må du sette bort alt srbeidet med engang? Eller kan vaskehjelpen ta 90% og det som det ikke er så farlig med, og så kan du ta de tingene som er viktig for deg. Så kan du heller øve på å slippe taket over tid.

Anonymkode: ba94f...2fe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pga. helseproblemer må jeg begynne med vaskehjelp, ellers må jeg gå ned i stilling og det vil jeg ikke. Jeg liker jobben min.

Men jeg sliter med å gi fra meg kontrollen på husarbeidet. Jeg bor alene og har egentlig alltid vært vant til å gjøre det meste selv. Synes dette er vanskelig. Har utsatt dette men på mandag kommer vaskehjelpen for første gang. Firmaet har bedt om at jeg må være hjemme nå første gangen. 

Nå har jeg hatt to ukers ferie og ikke gjort noe husarbeid, har bare ladet batteriene. Så nå er det sykt støvete og rotete hjemme, og jeg er veldig fristet til å gjøre noe nå før hun kommer. Men da vil jeg slite på jobb neste uke, så jeg må bare ta meg sammen og la vaskehjelpen gjøre jobben sin.

Det jeg synes er vanskelig er at jeg skammer meg over at jeg ikke klarer å holde det ryddig og rent. At jeg er redd hun vil tenke at jeg er lat. Jeg synes det er vanskelig å slippe noen inn i undertøysskuffen og skittentøyet. Hun skal hjelpe med klesvask også. Jeg synes det er vanskelig å be om at ting gjøres på en spesiell måte f.eks. hvordan vaske jobbklær og at det må strykes og henges opp. Er redd hun vil synes jeg er lat og kravstor.

Er det andre som har slitt med de samme følelsene? Hvordan kom dere ut av det? Det blir sikkert lettere med tiden men akkurat nå gruer jeg meg veldig.  

Første gang vi hadde vaskehjelp så «unnskyldte» jeg meg for at det var litt møkkete, men da lo hun bare å sa at hadde det vært rent så hadde vi jo ikke trengt henne😅 Jeg fortalte også at jeg var kronisk syk noe som gjorde at vi trengte hjelp. Møtte ikke annet en forståelse. Så frykt ikke -går nok bra👍🏻

Anonymkode: 0750e...899

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde du ikke reagert, så hadde du virkelig hatt grunn til bekymring. 
Når du bryr deg om hjemmet ditt, så reagerer du helt normalt. 
Det går seg til, men ubehaget med at fremmede er hjemme hos deg når du er ute, vil ligge der lenge. 

Anonymkode: 842bc...d74

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rydde må du vel? 

There, fixed it.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere forstår! Jeg har følt meg litt alene med å synes at dette er så vanskelig, og en venninne mente jeg er hysterisk så da følte jeg meg enda dummere. Det er jo kanskje litt rart å synes at det er så vanskelig.

Men jo det trengs. Jeg har vel egentlig ikke gjort noe husarbeid på mange uker, men planen var å ta unna i juleferien men så ble ikke det noe av fordi det ble for mye jobbing før jul. Så nå ligger det skittentøy på gulvet fordi dunken er full. Det er flaut. Og det står en gryte med fastbrent mat som jeg ikke har orket å skrubbe ren. Og en ting som er ødelagt står på kjøkkenbenken og venter på superlim. Jeg var overoptimistisk og tok frem skiene før jul så de står i gangen. Osv, mye rot. Jeg er oppvokst i et hjem der alle gjorde husarbeid hver dag og det aldri ble rotete, så dette er skikkelig flaut for meg. Det er vel også noe med at jeg har prøvd å opprettholde en fasade, men nå må jeg la andre mennesker se at jeg ikke klarer meg så bra likevel. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

There, fixed it.

Det er vanlig at man rydder før vaskehjelpen kommer. Men slikt kan jo avtales. 

Anonymkode: 7d3c3...f84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for at dere forstår! Jeg har følt meg litt alene med å synes at dette er så vanskelig, og en venninne mente jeg er hysterisk så da følte jeg meg enda dummere. Det er jo kanskje litt rart å synes at det er så vanskelig.

Men jo det trengs. Jeg har vel egentlig ikke gjort noe husarbeid på mange uker, men planen var å ta unna i juleferien men så ble ikke det noe av fordi det ble for mye jobbing før jul. Så nå ligger det skittentøy på gulvet fordi dunken er full. Det er flaut. Og det står en gryte med fastbrent mat som jeg ikke har orket å skrubbe ren. Og en ting som er ødelagt står på kjøkkenbenken og venter på superlim. Jeg var overoptimistisk og tok frem skiene før jul så de står i gangen. Osv, mye rot. Jeg er oppvokst i et hjem der alle gjorde husarbeid hver dag og det aldri ble rotete, så dette er skikkelig flaut for meg. Det er vel også noe med at jeg har prøvd å opprettholde en fasade, men nå må jeg la andre mennesker se at jeg ikke klarer meg så bra likevel. 

Men tenk om du kom på jobb en dag og en kollega hadde gjort alt du skulle gjort den dagen. Da hadde du følt deg unyttig da. Dette er småtterier for personen. Kan garantere deg at de har sett mye, så aksepter at du er litt flau i begynnelsen, men kjenn hvor deilig det er når du ser hvor fint du vil få det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bidrar jo til at hun har en jobb å gå til, og du betaler for tiden hun bruker. Er det veldig mye å gjøre, tar det lengre tid, og da betaler du mer. Dette er en ren og skjær transaksjon. Du kjøper en tjeneste, og hadde du ikke gjort det hadde hun måttet jobbe med noe annet. :) 

Anonymkode: 6d577...888

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette var da en beskjeden oversikt over noe som bør men ikke må gjøres. 
Klesvasken er ikke tung å ta om du vasker litt og litt, istedenfor å vente til dunken er full, overstadig beruset full. 
Vasker heller litt og litt enn å samle til hauger som virker nesten overkommelig. 
Og du bør skaffe deg en god venn, med nav robotstøvsuger. Den vil gjøre en vesentlig forskjell i hverdagen mellom hjelpen du får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden av temaet, men hvorfor vil du jobbe så mye at du overhodet ikke fungerer på fritiden?

Anonymkode: 138d4...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det snakk om kommunal vaskehjelp? Siden du skriver om helseproblemer/redusert fungering. De kan også hjelpe med rydding (tror jeg), men da går det ut over tiden som kunne blitt brukt på vasking.

Anonymkode: b6ca2...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det snakk om kommunal vaskehjelp? Siden du skriver om helseproblemer/redusert fungering. De kan også hjelpe med rydding (tror jeg), men da går det ut over tiden som kunne blitt brukt på vasking.

Ingenting som heter kommunal vaskehjelp, det heter praktisk bistand hushold, utført av kunnalt ansatte hjemmehjelpere. 
Hadde ts skulle ha hjemmehjelp, så hadde hun måttet være hjemme når bistanden bli gitt, noe som tydelig kommer frem i tråden at ts ikke skal være annet enn første gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ingenting som heter kommunal vaskehjelp, det heter praktisk bistand hushold, utført av kunnalt ansatte hjemmehjelpere. 
Hadde ts skulle ha hjemmehjelp, så hadde hun måttet være hjemme når bistanden bli gitt, noe som tydelig kommer frem i tråden at ts ikke skal være annet enn første gangen. 

Jeg kjenner noen som har vaskehjelp fra kommunen. De måtte også være hjemme første gangen. Senere har den kommuneansatte låst seg inn på egenhånd om beboerne ikke er hjemme. Så det du skriver er ikke riktig...

Her er for eksempel infomasjon fra Trondheim kommune: https://www.trondheim.kommune.no/tema/helse-og-omsorg/hjemmetjenester/renhold-i-hjemmet/ "For at vi skal kunne gi riktig og nødvendig hjelp, ønsker vi at: Du er til stede når hjelpen gis, eller du inngår avtale med oss dersom du ønsker at vi skal utføre tjenesten selv om du ikke er hjemme, for eksempel fordi du er på dagsenter. Dette forutsetter at vi kan disponere egen nøkkel til boligen din."

De jeg kjenner bor i en annen kommune enn Trondheim, så det er åpenbart ikke krav overalt om at de som får hjelp må være hjemme når hjelpen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Litt på siden av temaet, men hvorfor vil du jobbe så mye at du overhodet ikke fungerer på fritiden?

Anonymkode: 138d4...041

Folk prioriterer ulikt bare. I tillegg er det er ikke alle som har mulighet for redusert stilling. Eller er kanskje helseproblemene midlertidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...