Gå til innhold

Noen som har gått til sak mot arbeidsgiver pga usaklig oppsigelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har sagt opp to personer i mitt liv. Begge gangene ble det fremmet krav om usaklig oppsigelse etter råd fra deres advokat. Begge gangene kom arbeidstaker til kort da jeg hadde alt på mitt tørre. 

Dessverre så er det ofte slik at klienter har litt for høye tanker om hva en advokat kan trylle frem av resultater, og ikke helt forstår hva som er motivasjonen til en advokat. Hen skal tjene penger, og da gir de gjerne råd som er i en gråsone på hvordan utfallet vil bli. Dette er i strid med advokatforeningen statuetter, men det er så få personer som følger opp dette at de pusher på likevel. 

Anonymkode: 56d80...efc

Ja jeg kan se den tilnærmingen... blir så i tvil om hva som er riktig å gjøre. 

Anonymkode: 572b9...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har sagt opp to personer i mitt liv. Begge gangene ble det fremmet krav om usaklig oppsigelse etter råd fra deres advokat. Begge gangene kom arbeidstaker til kort da jeg hadde alt på mitt tørre. 

Dessverre så er det ofte slik at klienter har litt for høye tanker om hva en advokat kan trylle frem av resultater, og ikke helt forstår hva som er motivasjonen til en advokat. Hen skal tjene penger, og da gir de gjerne råd som er i en gråsone på hvordan utfallet vil bli. Dette er i strid med advokatforeningen statuetter, men det er så få personer som følger opp dette at de pusher på likevel. 

Anonymkode: 56d80...efc

Jepp. Nå jobber ikke jeg med arbeidsrett, men på et annet felt, og det er utrolig hvor mye rart advokater kommer med i saker. Det er ofte null sjans for at klagen skal føre frem, i tillegg er det åpenbart at advokaten ikke har peiling på rettsområdet. De kunne like gjerne skrevet klagen gratis selv. 

Anonymkode: 6e0ff...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fagforeningen dreit i at jeg som 6 mnd gravid ikke fikk kontrakt videre(med lengst ansiennitet) plutselig etter flere år.

ingen hjelp å få, så drit i kast bort penger på fagforbundet..

opsi, kan ikke gjøre no 

Anonymkode: 30b39...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fagforeningen dreit i at jeg som 6 mnd gravid ikke fikk kontrakt videre(med lengst ansiennitet) plutselig etter flere år.

opsi, kan ikke gjøre no 

Men det er jo ikke ulovlig? 

Du får ikke førsterett på ny kontrakt hverken for ansiennitet eller graviditet. 

Anonymkode: ab385...e1e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

opsi, kan ikke gjøre no 

Men da ble du ikke sagt opp?

Hvis man har tidsbegrenset kontrakt så tror jeg dessverre ikke det er så mye man kan gjøre hvis arbeidsgiver ikke ønsker å forlenge kontrakten. 

Har inntrykk av at det er derfor regjeringen er imot midlertidige ansettelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ville dere si at en måned med etterlønn er en dårlig sluttpakke? Spesielt når jeg får beskjed om at alt relatert til sluttpakken og omstendighetene rundt den skal være konfidensielt og jeg kan ikke fortelle noen? Pluss at jeg mener jeg blir egentlig usaklig sagt opp?

Anonymkode: 572b9...850

Hvis du sier opp sjøl risikerer du karantene fra NAV, dvs du står uten inntekt i 18 uker.

Dy bør få minimum 3 måneders etterlønn.

Les "Inngått avtale om sluttvederlag?" her:

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/oppsigelse-fratredelsesavtaler-og-dagpenger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

opsi, kan ikke gjøre no 

Du ble kanskje «lufta» da? Gått snart fire (tre?) år på midlertidig og måtte ha blitt fast ansatt hvis de hadde forlenga kontrakten? 
Kontaktet du fagforening sentralt, eller lokal tillitsvalgt? Det er litt ulike verktøy i sekken etter nivå der. Men det stemmer at en ikke alltid får gjort noe med lufting dessverre

Anonymkode: 41466...3d2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 22.33):
AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 17.41):

opsi, kan ikke gjøre no 

Ekspander  

Men det er jo ikke ulovlig? 

Du får ikke førsterett på ny kontrakt hverken for ansiennitet eller graviditet. 

Anonymkode: ab385...e1e

Ser faktisk ut som om det kan regnes som diskriminering:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/diskriminerte-gravide-yvonne-32-sjokkerende/82590916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...