Gå til innhold

Noen som har gått til sak mot arbeidsgiver pga usaklig oppsigelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, jeg har. Kom ikke i mål med forlik. Jeg fikk dato for når saken skulle opp i retten. Så faktisk fram til det for jeg var skråsikker på å vinne. Hadde mengder med dokumentasjon og en skarpskodd fagforeningsadvokat med meg. Arbeidsgiver hadde ikke engang kommet med tilsvar innen tidsfrist og jeg forsto jo godt hvorfor, de hadde jo ikke noe tilsvar å komme med. 
Så ringte advokaten min mens jeg sto på farten til utlandet og sa arbeidsgiver likevel var villig til forlik og skisserte dette og anbefalte det, men jeg avslo og sa jeg ville heller møte dem i retten hvis de ikke gikk med på så og slik. Hun ringte opp igjen etter fem minutter og sa jeg fikk mine betingelser innfridd. Jeg fikk en annen stilling, beholdt lønna og det var tunge tak jeg sto i, men det endte med at sjefen min og hennes støttespiller direktøren fikk sparken. Jeg er i selskapet ennå og har det bedre enn noen gang. 
Jeg er stolt over at jeg sto i det og at ledere av denne horrible sorten taper, men det kostet og er ikke for hvem som helst. 

Selv om jeg lyktes til slutt, kan ingen spå resultatet av en rettssak. 
Egentlig anbefaler jeg vel folk å komme seg til helsike vekk, en tingrettssak i et arbeidsforhold har bare tapere (iarbeidsgiver inkludert). Erstatning er som regel kun 60K ca. og nesten ingen fortsetter i jobben.

Anonymkode: 5058a...ffa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, jeg har. Kom ikke i mål med forlik. Jeg fikk dato for når saken skulle opp i retten. Så faktisk fram til det for jeg var skråsikker på å vinne. Hadde mengder med dokumentasjon og en skarpskodd fagforeningsadvokat med meg. Arbeidsgiver hadde ikke engang kommet med tilsvar innen tidsfrist og jeg forsto jo godt hvorfor, de hadde jo ikke noe tilsvar å komme med. 
Så ringte advokaten min mens jeg sto på farten til utlandet og sa arbeidsgiver likevel var villig til forlik og skisserte dette og anbefalte det, men jeg avslo og sa jeg ville heller møte dem i retten hvis de ikke gikk med på så og slik. Hun ringte opp igjen etter fem minutter og sa jeg fikk mine betingelser innfridd. Jeg fikk en annen stilling, beholdt lønna og det var tunge tak jeg sto i, men det endte med at sjefen min og hennes støttespiller direktøren fikk sparken. Jeg er i selskapet ennå og har det bedre enn noen gang. 
Jeg er stolt over at jeg sto i det og at ledere av denne horrible sorten taper, men det kostet og er ikke for hvem som helst. 

Selv om jeg lyktes til slutt, kan ingen spå resultatet av en rettssak. 
Egentlig anbefaler jeg vel folk å komme seg til helsike vekk, en tingrettssak i et arbeidsforhold har bare tapere (iarbeidsgiver inkludert). Erstatning er som regel kun 60K ca. og nesten ingen fortsetter i jobben.

Ok, dette var veldig god innsikt. Min ting, på toppen av at jeg mener de har en dårlig sak pga usaklighet, er at jeg har masse snusk på daglig leder i regnskapet. Så for hans egen del så er det aller best at de betaler meg for å rett og slett holde kjeft. Høres kynisk ut kanskje, men skal de behandle en ansatt på måten jeg har blitt behandlet på så får de ta konsekvensene av det og! Er lei av å være lojal mot arbeidsgivere som etter syvende og sist gir blanke...

Anonymkode: 572b9...850

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ok, dette var veldig god innsikt. Min ting, på toppen av at jeg mener de har en dårlig sak pga usaklighet, er at jeg har masse snusk på daglig leder i regnskapet. Så for hans egen del så er det aller best at de betaler meg for å rett og slett holde kjeft. Høres kynisk ut kanskje, men skal de behandle en ansatt på måten jeg har blitt behandlet på så får de ta konsekvensene av det og! Er lei av å være lojal mot arbeidsgivere som etter syvende og sist gir blanke...

Det som gjelder er dokumentasjon, dokumentasjon og dokumentasjon. E-poster i sin helhet, ikke utklipp av det som er vesentlig. Kopi av mørkegrå regnskapsføring. 
Påstander, trusler, vitner som aldri tør å si sannheten når det røyner på er ingen ting verd. 
Har du dokumentasjon på regnskapssnusk i tillegg til at de ikke kan dokumentere at de har saklig grunn til oppsigelsen, stiller du rimelig sterkt. Arbeidsgivere forstår ofte ikke hvor mye som skal til av dokumentasjon for å gi en sakelig grunn til oppsigelse. De må ha gjort ALT etter boka og i tillegg dokumentere årsakene. Stillingsvernet i Norge er sterkt. God advokat og god selvinnsikt er en forutsetning. 
Det er ikke bra for omdømme å havne i retten, ikke for deg og i alle fall ikke for arbeidsgiver. Å betale seg utav det er oftest veien arbeidsgiver går. Er du sikker på dokumentasjonen din - forhandle til du skjems! Lykke til, du trenger nerver av stål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I en rettsprosess vil ikke snusk du har på ledelsen bli tatt opp. Da må du i så fall anmelde og politi kjøre egen sak. 

Med mindre snusket er direkte koblet til oppsigelsen selvsagt.  Ting de har sagt, eller at de er usaklig har lite å si med mindre du har bevis. Det er heller ikke ulovlig å være usaklig i seg selv. 

Anonymkode: ab385...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det som gjelder er dokumentasjon, dokumentasjon og dokumentasjon. E-poster i sin helhet, ikke utklipp av det som er vesentlig. Kopi av mørkegrå regnskapsføring. 
Påstander, trusler, vitner som aldri tør å si sannheten når det røyner på er ingen ting verd. 
Har du dokumentasjon på regnskapssnusk i tillegg til at de ikke kan dokumentere at de har saklig grunn til oppsigelsen, stiller du rimelig sterkt. Arbeidsgivere forstår ofte ikke hvor mye som skal til av dokumentasjon for å gi en sakelig grunn til oppsigelse. De må ha gjort ALT etter boka og i tillegg dokumentere årsakene. Stillingsvernet i Norge er sterkt. God advokat og god selvinnsikt er en forutsetning. 
Det er ikke bra for omdømme å havne i retten, ikke for deg og i alle fall ikke for arbeidsgiver. Å betale seg utav det er oftest veien arbeidsgiver går. Er du sikker på dokumentasjonen din - forhandle til du skjems! Lykke til, du trenger nerver av stål. 

Ja jeg har endel dokumentasjon, men også ett par samtaler jeg har spilt inn på mobilen der det er snakk om at dersom jeg ikke godtar sluttpakka så kommer de til å opphøre stillingen min. Har også dokumentasjon på at de faktisk har planer om å fortsette med noen andre i min stilling. Skjønner at snusk på daglig leder ikke er noe som tas opp i en rettssak, det var heller mer for hans egen del om at han bør gi med en bedre sluttpakke 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lang tid det tar varierer, men du må nok fort påregne minst 8-9 måneder fra varsel om stevning til tidligst mulige betammingsstidspunkt. Men mange arbeidssrettsaker løses ved rettsmekling eller forlik, noe som kan bidra til noe kortere tid.

Jeg har bistått en arbeidstaker i en sak om ugyldig oppsigelse som tok nærmere to år fra varsel om stevning til dom, hovedsakelig pga. mange prosesskrift underveis, ørten forsøk på mekling og forlik, og x antall kjennelser underveis. Det kan være en veldig en tung prosess å stå i for arbeidstaker, men om du har har en god sak er det også viktig å stå opp for deg selv (og samtidig indirekte andre arbeidstakere).

Anbefaler deg å snakke med fagforening og/eller advokat med arbeidsrett som spesialisering. 

Anonymkode: 1a0e4...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg ble oppsagt som følge av en varslingsak.

Dem prøvde å lure meg inn på 15-1 møte på 1 virkedag uten tilitsvalgt/ advokat til stede. Det gikk jo ikkje akkurat etter planen deres da.

Når eg fikk tak i egen advokat løste det seg på noen måneder. Skulle gjerne tatt dem i retten for det var ufyselig akkurat det bedriften gjorde mot meg og andre.

Uansett det ble stoppet i et forhandlingsmøte. Dem måtte ut med rundt 300000kr til meg og dem måtte ta advokatregningen min.

Mye dokumentasjon skriftlig og lydopptak å gå igjennom.

Fikk nærmest 0 hjelp fra fagforeningen, dem var komplett ubrukelige i en varslersak og nærmest forverret helsetilstanden min. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lang tid det tar varierer, men du må nok fort påregne minst 8-9 måneder fra varsel om stevning til tidligst mulige betammingsstidspunkt. Men mange arbeidssrettsaker løses ved rettsmekling eller forlik, noe som kan bidra til noe kortere tid.

Jeg har bistått en arbeidstaker i en sak om ugyldig oppsigelse som tok nærmere to år fra varsel om stevning til dom, hovedsakelig pga. mange prosesskrift underveis, ørten forsøk på mekling og forlik, og x antall kjennelser underveis. Det kan være en veldig en tung prosess å stå i for arbeidstaker, men om du har har en god sak er det også viktig å stå opp for deg selv (og samtidig indirekte andre arbeidstakere).

Anbefaler deg å snakke med fagforening og/eller advokat med arbeidsrett som spesialisering. 

Jøss, tar det virkelig så lang tid?? Ja mener jo selv, og alle jeg har snakket med det om, at jeg har en veldig god sak, men ikke sant, noen ganger begynner jeg jo å tvile fordi arbeidsgiver påstår han har så god sak han og. Jeg har snakket med advokat som mener de ikke kan gjøre det de gjør uten veldig god grunn, og i mine øyne så har de ikke god grunn. Jeg gikk på en måte fra å sitte med flere oppgaver innen flere stillingsområder, til plutselig nei nå har vi ingen stilling til deg lenger. Men oppgavene må jo bli gjort av noen, de kan ikke bare la oppgavene opphøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jøss, tar det virkelig så lang tid?? Ja mener jo selv, og alle jeg har snakket med det om, at jeg har en veldig god sak, men ikke sant, noen ganger begynner jeg jo å tvile fordi arbeidsgiver påstår han har så god sak han og. Jeg har snakket med advokat som mener de ikke kan gjøre det de gjør uten veldig god grunn, og i mine øyne så har de ikke god grunn. Jeg gikk på en måte fra å sitte med flere oppgaver innen flere stillingsområder, til plutselig nei nå har vi ingen stilling til deg lenger. Men oppgavene må jo bli gjort av noen, de kan ikke bare la oppgavene opphøre...

Kommer nok an på hvor i landet du bor, men restansene ved tingrettene i de store byene er lange. Ved Hordaland tingrett må man regne med rundt 6 mnd + fra stevning/plannøte til betammingsstidspunkt. Ofte stilles det krav til prosesskrift før dato for hovedforhandling settes eller at man avventer med å beramme til etter rettsmekling er forsøkt. Da drar det fort på seg flere måneder til dessverre. 

Om du ikke får hjelp av fagforening, eller du ikke har så god råd selv og vil redusere eventuell risiko mtp advokatregning, så kan du kontakte advokatfirmaer som driver med typisk skatterett og selskapsrett og høre om de tilbyr no cure no pay (de får kun betalt i den utstrekning motparten blir idømt sakskostnader). Men det vil jo alltid være en risiko for at du må betale motpartens sakskostnader om du taper saken.

Typisk revisjonsadvokatfirmaene tilbyr dette for å sikre at fullmektigene får sakene de behøver for å få bevillingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har skrevet over før angående 2 saker jeg hadde. Som min advokat sa i den første saken. Man kan selv føle en har en god sak men det kommer litt an på hvordan dommeren ser det så ikke ta for gitt at du vinner. Jeg hadde veldig gode bevis i min sak for usaklig oppsigelse, de sa en ting men det kom fram egentlig hvorfor de sa meg opp når advokaten kom på banen. De prøvde mye dritt i prosessen. Fra oppsigelsestid til en det skulle være rettssak så tok det nesten et år. Men som sagt så ble den trukket tilbake. 

Man kan i verste fall bli pliktig til og betale motparten sine utgifter for saken hvis man taper. Både advokatutgifter og kostnader for rettsaken. Jeg fikk en høy advokatregning men tilslutt gikk firmaet med på og betale halvparten. Advokaten min sa til sjefen min at det var jo deres skyld som satte henne i denne saken som kunne vært unngått. Går du til sak så vær klar over at du har krav og stå i stillingen mens saken pågår. Min advokat anbefalte meg ikke og bli sykmeldt da det kunne skade saken min. Det var veldig vanskelig men jeg vant jo tilslutt. 

Mange går og i forlik før det blir en rettsak.

Anonymkode: 16805...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har skrevet over før angående 2 saker jeg hadde. Som min advokat sa i den første saken. Man kan selv føle en har en god sak men det kommer litt an på hvordan dommeren ser det så ikke ta for gitt at du vinner. Jeg hadde veldig gode bevis i min sak for usaklig oppsigelse, de sa en ting men det kom fram egentlig hvorfor de sa meg opp når advokaten kom på banen. De prøvde mye dritt i prosessen. Fra oppsigelsestid til en det skulle være rettssak så tok det nesten et år. Men som sagt så ble den trukket tilbake. 

Man kan i verste fall bli pliktig til og betale motparten sine utgifter for saken hvis man taper. Både advokatutgifter og kostnader for rettsaken. Jeg fikk en høy advokatregning men tilslutt gikk firmaet med på og betale halvparten. Advokaten min sa til sjefen min at det var jo deres skyld som satte henne i denne saken som kunne vært unngått. Går du til sak så vær klar over at du har krav og stå i stillingen mens saken pågår. Min advokat anbefalte meg ikke og bli sykmeldt da det kunne skade saken min. Det var veldig vanskelig men jeg vant jo tilslutt. 

Mange går og i forlik før det blir en rettsak.

Anonymkode: 16805...01c

Bare så jeg forstår det riktig, advokaten din anbefalte deg IKKE å sykmelde deg? Jeg vurderte  å gjøre det skjønner du men ikke om det kommer til å skade saken. Det jeg ikke helt forstår er at alle sier du har så mye rettigheter som ansatt i Norge og det er vanskelig å bli kvitt en ansatt men for meg virker det som en enkel sak dersom man virkelig vil bli kvitt den og skal man bestride oppsigelsen ognta det videre så er det bare de som har penger å bruke på advokat som kan gjøre det. Så egentlig har man veldig lite å si som arbeidstaker...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 18.55):

tar en dommer med i betraktningen hvordan oppsigelsesprosessen har foregått?

Håper du er fagorganiserte!

En rettssak koster fort flere hundre tusen kroner, og man er aldri garantert å vinne.

En advokat som jobbet for en fagforening sa at i mange oppsigelsessaker har arbeidsgiver gode argumenter for oppsigelse, men at de ofte bommer på formalitetene. Formalitetene er veldig viktig i oppsigelsessaker. 

Man skal ha drøftingsmøte før den reelle beslutningen om oppsigelse blir tatt.

I forhold til hvilken erstatning man kan få, så varierer nok det.

En jeg kjenner fikk sluttpakke som en minnelig løsning. Problemet hans var at tidligere arbeidsgiver svertet han når potensielle nye arbeidsgivere tok kontakt.

Han måtte bytte yrke og endte opp med å kjøre buss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

skal man bestride oppsigelsen ognta det videre så er det bare de som har penger å bruke på advokat som kan gjøre det. Så egentlig har man veldig lite å si som arbeidstaker...

De som er medlem av en fagforening slipper å betale saksomkostningene.

Jeg ser medlemskap i fagforening som en slags forsikring. 

Vi har et bra oppsigelsesvern i Norge, men man er aldri garantert å vinne en rettssak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har nå bevis der daglig leder innrømmer at jeg sitter med masse oppgaver i bedriften og da jeg spurte hvem som skal gjør disse (siden det er oppgaver som må gjøres), så svarte han at han visste ikke, men at han sikkert blir sittende med flere av dem. Har han ikke ødelagt for seg selv litt her? Eller? Han sier jo egentlig at rollen(e) jeg har ikke opphører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (På 1.2.2025 den 10.04):

De som er medlem av en fagforening slipper å betale saksomkostningene.

Jeg ser medlemskap i fagforening som en slags forsikring. 

Vi har et bra oppsigelsesvern i Norge, men man er aldri garantert å vinne en rettssak. 

Det samme gjorde eg, men eg ser nå at den samme kontigenten eg har betalt til fagforeninga i omlag 12 år før eg fikk "bruk" for hjelp. Hadde gjort seg bedre på eit fond. Tiltenkt advokathjelp i slike saker.

Selvfølgelig er det bedre om du faktisk har en fagforening i ryggen og du slipper å uroe deg for kostnader, men der igjen fagforeningens advokater arbeider for fagforeninga. Ikke for deg.

Ikke nødvendigvis at du faktisk får advokathjelp fra fagforening heller, slik i mitt tilfelle.

Eg går med en følelse at om eg i min situasjon hadde vært tillitsvalgt fks. Hadde fagforeninga gått sterkt ut og formanet om fagforeningsknusing eller lignende.

I min sak som da omhandlet varsling virker det til gang, på gang at fagforeningene ikke innehar kompetanse.

Eg varslet om ulovlig drift gjeldende for hele bedriften, nasjonalt blant annet.

Eg hadde blitt utsatt for ulovlig gjengjeldelse før, men dem virket ikke villige til å hjelpe.

Når dem tilslutt gikk til skrittet å prøve å kvitte seg med meg. Var det lite hjelp og få da heller.

Advokaten min ble forskrekket over at fagforeninga ikkje hadde hjulpet til og forskrekket av hvordan arbeidsgiver hadde behandlet meg.

Ifra å ikkje ha 1 advokat. Hadde eg eit advokat team på 3stk som tok saken for den laveste prisen dem kunne ta. 

Eg ødela jo saken noe for meg selv, med at eg ikkje hadde tatt kontakt med advokat før, men eg prøvde nå og få hjelp og eg visste at advokat hadde eg egentlig ikkje råd til.

Sykepenger lot vente på seg + en rabiat sjef som plutselig forsøkte å ta ifra meg hele lønna uten videre.

Eg er på ingen måte imot fagforeninger da, men ikkje ta det for gitt at du får hjelp.

Eg ble direkte provosert over en senere kollega som formanet alle fordeler med å være organisert og at det bare var idioti og ikke være det. Vedkommende hadde jo aldri fått bruk for medlemskapet sitt i den forstand. Eg ble ikke med i en fagforening for å få billigere forsikring, men å faktisk få hjelp om eg trengte det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har nå bevis der daglig leder innrømmer at jeg sitter med masse oppgaver i bedriften og da jeg spurte hvem som skal gjør disse (siden det er oppgaver som må gjøres), så svarte han at han visste ikke, men at han sikkert blir sittende med flere av dem. Har han ikke ødelagt for seg selv litt her? Eller? Han sier jo egentlig at rollen(e) jeg har ikke opphører...

Er ikke det innafor da? Om arbeidsoppgaver skal deles på færre ansatte for eksempel på grunn av behov for lavere lønnsutgifter så er det en saklig grunn. Men de kan ikke ansette en ny i samme stilling en stund etter oppsigelsen, det er vel en karantenetid her. 

Anonymkode: 6e0ff...69f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er ikke det innafor da? Om arbeidsoppgaver skal deles på færre ansatte for eksempel på grunn av behov for lavere lønnsutgifter så er det en saklig grunn. Men de kan ikke ansette en ny i samme stilling en stund etter oppsigelsen, det er vel en karantenetid her. 

Anonymkode: 6e0ff...69f

Aner ikke, det er kanskje innafor. Er bare lei hele situasjonen og ønsker den var over... men de drar og drar på å sende meg selve oppsigelsen. Jeg er på randen nær av å gå sånn og vente...ikke har jeg fått en ordentlig forklaring heller på hvorfor jeg skal sies opp... men, må bare komme meg ut fort som fy. Sjefen er stein stokka gal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er helt vanlig ved nedbemanning feks, og ikke ulovlig over hodet 

Anonymkode: ab385...e1e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville dere si at en måned med etterlønn er en dårlig sluttpakke? Spesielt når jeg får beskjed om at alt relatert til sluttpakken og omstendighetene rundt den skal være konfidensielt og jeg kan ikke fortelle noen? Pluss at jeg mener jeg blir egentlig usaklig sagt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sagt opp to personer i mitt liv. Begge gangene ble det fremmet krav om usaklig oppsigelse etter råd fra deres advokat. Begge gangene kom arbeidstaker til kort da jeg hadde alt på mitt tørre. 

Dessverre så er det ofte slik at klienter har litt for høye tanker om hva en advokat kan trylle frem av resultater, og ikke helt forstår hva som er motivasjonen til en advokat. Hen skal tjene penger, og da gir de gjerne råd som er i en gråsone på hvordan utfallet vil bli. Dette er i strid med advokatforeningen statuetter, men det er så få personer som følger opp dette at de pusher på likevel. 

Anonymkode: 56d80...efc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...