Gå til innhold

Noen som har gått til sak mot arbeidsgiver pga usaklig oppsigelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Egentlig som tittelen sier, noen her som har bestridt en usaklig oppsigelse og har gått til sak mot arbeidsgiver? Vil gjerne høre fra dere som har hatt en god sak og vunnet. Hva slags kompensasjon fikk dere? Hvor lang tid (uker, mnd eller år) holdt saken på?

Anonymkode: 572b9...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Egentlig som tittelen sier, noen her som har bestridt en usaklig oppsigelse og har gått til sak mot arbeidsgiver? Vil gjerne høre fra dere som har hatt en god sak og vunnet. Hva slags kompensasjon fikk dere? Hvor lang tid (uker, mnd eller år) holdt saken på?

Anonymkode: 572b9...850

En person vant en sak etter å ha klaget på om oppsigelsesprosessen var i tråd med reglene. Det er uklart hvor mye erstatning hun fikk, men det virker som det var ganske bra. Prosessen tok flere måneder.

Anonymkode: bbc0b...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er fagforeningsmat. Det kan ta lang tid og bli veldig dyrt hvis en skal kjøre sånne saker selv. Som oftest går det jo på å få mest mulig ut av arbeidsgiver, en vil jo som oftest ikke jobbe for noen som vil bli kvitt en

Anonymkode: 41466...3d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk erstatning på 250 000,- da jeg oppdaget at stillingen min var lyst ut og jeg fikk oppsigelse 5 dager etterpå. Det skjedde da jeg var i fødselspermisjon. 
Fikk hjelp av fagforeningen min. 

Anonymkode: 68351...e53

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbud om å få tilbake stillingen min, men det var jeg ikke interessert i og sa jeg kunne si opp mot kompensasjon. Det sa de først nei til, så ombestemte de seg samtidig som jeg fikk tilbud om fast stilling i vikarjobben jeg fant meg noen dager etter oppsigelsen. 
Så fikk 20.000 for å si opp frivillig. 

Fagforeningen hjalp til, men jeg måtte hoppe over noen ledd på rangstigen da tillitsvalgt var på ledernes side og frarådet meg til å gå videre med saken. 

Tok vel rundt seks uker. 

Husker godt jeg la frem saken her inne, og ble sablet ned…! Her var også prosessen helt på trynet feil, og det ble stor oppstandelse i diverse styrer i konsernet i følge en bekjent som satt i noen av dem. 

Jeg ble også oppsøkt av han jeg erstattet da jeg begynte, han var blitt mobbet vekk fra stillingen sin. 
Jeg spurte fagforeningsmannen som forhandlet på mine vegne, og han sa det var en stygg sak som han det gjaldt ikke orket belastningen med å gå videre med. 

Anonymkode: 3a575...4d5

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk tilbud om å få tilbake stillingen min, men det var jeg ikke interessert i og sa jeg kunne si opp mot kompensasjon. Det sa de først nei til, så ombestemte de seg samtidig som jeg fikk tilbud om fast stilling i vikarjobben jeg fant meg noen dager etter oppsigelsen. 

Fagforeningen hjalp til, men jeg måtte hoppe over noen ledd på rangstigen da tillitsvalgt var på ledernes side og frarådet meg til å gå videre med saken. 

Tok vel rundt seks uker. 

Husker godt jeg la frem saken her inne, og ble sablet ned…! Her var også prosessen helt på trynet feil, og det ble stor oppstandelse i diverse styrer i konsernet i følge en bekjent som satt i noen av dem. 

Jeg ble også oppsøkt av han jeg erstattet da jeg begynte, han var blitt mobbet vekk fra stillingen sin. 
Jeg spurte fagforeningsmannen som forhandlet på mine vegne, og han sa det var en stygg sak som han det gjaldt ikke orket belastningen med å gå videre med. 

Du forhandlet en brutto ukeslønn for å si opp frivillig?

Normalen er vel å dekke opp minimum karensdagene til nav ved å si opp selv

Anonymkode: 4369d...161

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du finner alle avgjorte saker hos Lovdata, og der kan du få all den informasjonen du spør etter, så fremt saken har vært i retten. Har sett mange slike saker der.

Anonymkode: d2832...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her gikk det veldig fort. Litt over 2 uker bare. Men jeg hadde fagforeningen som kjørte sak for meg. Kompensjon var lønn for de dagene jeg var borte.

Anonymkode: c0466...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tok vel rundt seks uker. 

Det var jo en helt elendig avtale, du kan neppe ha hatt en sterk sak når du før skarve 20 000 for at bedriften blir kvitt deg. 

Anonymkode: bb22a...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var jo en helt elendig avtale, du kan neppe ha hatt en sterk sak når du før skarve 20 000 for at bedriften blir kvitt deg. 

Hvis 20 000 er så lite for deg foreslår jeg en donasjon til frelsesarmeen på den summen.

Anonymkode: 6df92...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis 20 000 er så lite for deg foreslår jeg en donasjon til frelsesarmeen på den summen.

Det er lite som kompensasjon for usaklig oppsigelse ja. 20 000 gir jeg uansett i donasjoner til frivillige organisasjoner gjennom året, så ikke bekymre deg for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må da være enig i at godt UNDER én månedslønn blir ganske lite i denne sammenhengen?

Anonymkode: 46b8e...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg møtte arbeidsgiver i rettsforhandling, som ofte anbefales som første steg framfor å kjøre full rettssak (i rettsforhandling så dekker normalt sett partene selv egne utgifter). Ble anbefalt dette av advokat fra fagforeningen. Det var rett og slett et møte på Tinghuset (ell) med dommer som megler. Var en positiv opplevelse i en heller kjip sak, hadde veldig lite lyst til å gå til rettssak, så var fint at det løste seg. Fikk 250.000 i etterlønn + noen goder. 

Anonymkode: 8b123...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...