Gå til innhold

Østlendinger, når sier dere «ei»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg både bruker artikkelen ei og diftongen ei mye.

Sier bein, sein, rein, veit, aleine osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.24):

Jeg vil gjerne høre fra dere. Noen ganger sier dere ikke «ei» i ord som har denne lyden i andre dialekter, men andre ganger gjør dere det. Ord som aleine, sein og eigentlig hører jeg alltid sagt som alene, sen og egentlig. Derimot hører jeg at dere veksler mellom stein og sten og bein og ben. Er det et mønster her, eller er det bare uregelmessig hvilke ord som dropper «ei»-lyden?

Anonymkode: d4bc3...75b

Jeg er oppvokst i Groruddalen og har bodd på vestkanten i hele mitt voksne liv. Jeg har venner og kolleger fra ulike bydeler i Oslo og områder i Norge. 

jeg sier omtrent aldri "ei". Jeg sier alltid "en" For meg som prater fort (løpsk tale og adhd),går det lettere om jeg sier "en" Istedenfor "ei" 

"De har fått  a lita jente" det er en variant av "ei" som jeg nok kan si. jeg vil nok si at " de  har en jente og to gutter"

Forøvrig sier jeg  sein stein, bein og  aleine/alene.  Jeg bruker mye diftonger, sten og ben blir nok veldig vestkant for min del og ikke en naturlig måte å prate på.  jeg kan veksle mellom senere og seinere. 

ikke helt logikk eller mønster over hvordan jeg prater.  Tror alt handler om konteksten rett og slett, og hvor fort jeg prater og om jeg vil gjøre meg tydelig forstått. 

Anonymkode: a76de...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier alltid sein, bein og stein. Tror aldri jeg har hørt noen si sten istedenfor stein, selv ikke når de ellers "snakker pent". 

Alene eller aleine blir hipp som happ.

Sier alltid egentlig. Eigentlig har jeg aldri hørt før.

Anonymkode: fd3e0...ff9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlendinger? Østlandet har et utall forskjellige dialekter og folkeslag. Østfold. Oslo Vest. Numedal. Toten. Helt forskjellige folk og dialekter!

Anonymkode: 415d6...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlandet er et veldig stort altså, så det har ikke én dialekt...😂 

Anonymkode: c4fd9...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Østlendinger? Østlandet har et utall forskjellige dialekter og folkeslag. Østfold. Oslo Vest. Numedal. Toten. Helt forskjellige folk og dialekter!

Anonymkode: 415d6...4ec

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Østlandet er et veldig stort altså, så det har ikke én dialekt...😂 

Anonymkode: c4fd9...d7e

Ingen har heller påstått det. 

Forresten er det helt vanlig at det finnes unntak i språk. Og at ikke alt er 100% forutsigbart.

F.eks. heter lønn (betaling) løn på nynorsk, selv om det burde hete laun. Og lønn (treet) heter også løn, selv om det burde være lyn (i hvertfall i mer konservativ nynorsk). Det er sikkert flere som bruker au-diftongen i dialekt, men allikevel sier løn(n).

(Men mulig det er danske lånord?)

Anonymkode: 70e99...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne høre fra dere. Noen ganger sier dere ikke «ei» i ord som har denne lyden i andre dialekter, men andre ganger gjør dere det. Ord som aleine, sein og eigentlig hører jeg alltid sagt som alene, sen og egentlig. Derimot hører jeg at dere veksler mellom stein og sten og bein og ben. Er det et mønster her, eller er det bare uregelmessig hvilke ord som dropper «ei»-lyden?

Mer utfyllende om det du spør om er at noen dialekter og sosiolekter på Østlandet har mistet diftonger der andre dialekter har diftonger, kalt monoftongering (ben, sten, alene, røk osv) mens de andre dialektene som blander noen ord med diftong og noen ord med monoftong er utsatt for regionalisering - monoftongeringen har spredd seg inn i dialekten deres, men ikke fullstendig, så de har en blanding av diftonger og monoftonger. Derfor er det ikke så mye system i hvilke ord som har diftong og ikke  fra person til person i slike regionaliseringspåvirkede dialekter. Det er rett og slett litt blandingsdialekt/knoting. 

Det er forøvrig kun i nynorskland (midlandsmål, de vestlige fjelldalene oppover, Telemark, Hallingdal, Valdres og Gudbrandsdalen) noen sier eigentlEg på Østlandet. De har forøvrig ikke monoftongering i dialekten, men de ER utsatt for regionalisering, særlig hos ungdommen, og da kan også monoftongering bli med på lasset til de som ikke snakker (ren) dialekt.

Resten av Østlandet sier egentlig, uten ei. 

Anonymkode: 04ece...4ee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vokste opp i innlandet, og dialekta der hadde opprinnelig ikke diftonger i det hele tatt, maur ble mør og så videre. Eldre folk snakket fortsatt slik da jeg vokste opp  de unge snakket mer standardisert, med diftonger. For meg varierer det, jeg sier ei i stein og noen ganger bein, men aldri aleine eller veit. Nå bor jeg i Akershus, og mine barn sier ei i både bein, aleine og veit, men ikke eigentlig. Jeg får også høre (fra barna) at jeg sier sau "feil", men jeg hører ikke forskjellen selv.

Anonymkode: f5006...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer i fra sørlig del av Akershus og sier stein, bein, alene, egentlig. Litt blanding altså. Jeg bruker så og si aldri ei foran et hunkjønnsord. Sier "en jente". Sier heller ikke ho, men hun.

Jeg er sammen med en østfolding og han sier ben, sten, lere, røk. I mitt hode er dette merkelig, men sånn er det med dialekter. 

Anonymkode: ffaf1...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg vokste opp i innlandet, og dialekta der hadde opprinnelig ikke diftonger i det hele tatt, maur ble mør og så videre. Eldre folk snakket fortsatt slik da jeg vokste opp  de unge snakket mer standardisert, med diftonger. For meg varierer det, jeg sier ei i stein og noen ganger bein, men aldri aleine eller veit. Nå bor jeg i Akershus, og mine barn sier ei i både bein, aleine og veit, men ikke eigentlig. Jeg får også høre (fra barna) at jeg sier sau "feil", men jeg hører ikke forskjellen selv.

Innlandet mot svenskegrensa, østlige deler av gamle Hedmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ofte ei foran hunkjønnsord. Ei jente, ei bok . Men er jeg sammen med eldre, blir det oftere en bok, en dame osv. Vet ikke hvorfor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er Østlending, har bodd flere steder i og utenfor Oslo, og bor litt utenfor Oslo nå. Jeg bruker en del diftonger, men har aldri sagt aleine eller eigentlig. Jeg sier som regel sein, bein og brei. Men jeg blir påvirket av dem jeg snakker med. Til kollegaen min som sier sen, ben og bred, hender det at jeg gjør det også, ubevisst. Å si sen kjennes egentlig litt unaturlig for meg. 

Anonymkode: 8de63...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som mange allerede har vært inne på så er dette en blanding av sosiolekter og dialekter. Veldig få er "rene" mht dialekten sin, men blir påvirket av andre.  Det gjelder nok alle dialekter.

Det å bare bruke monoftonger er i hovedsak noe som hørte det gamle riksmålet til og som stort sett bare henger igjen i større eller mindre grad i Oslo Vest og deler av Bærum. Denne språkformen har blitt assosiert med øvre sosiale lag og det å "snakke pent" så mange legger seg nok litt i retning dette når de snakker forretningsspråk el. og noen er bare vokst opp med en blanding av bokmål og riksmål.  

I riksmål finnes ikke hunnkjønnsformen, for eksempel. Så mange i Oslo bruker hankjønnsartikkel på ord som de fleste andre dialekter bruker hunnkjønnsartikkel på. Det samme gjelder bruken av diftong/monoftong.  

Det er som sagt en blanding, som senfølger av utfasingen av Riksmål. 

Anonymkode: 853df...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Østlandet er at fra Oslo-vest til Gudbrandsdalen. Alt fra Odd Nerdrum til Arne Brimi.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra innlandet, sier aleine, stein, sein osv, sier aldri uten ei lyd. Eigentlig har jeg derimot aldri hørt. 

Anonymkode: 48f4f...d89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Innlandet mot svenskegrensa, østlige deler av gamle Hedmark?

Ja der 😚

Monoftonger er ikke bare påvirkning fra riksmål, men også en konsekvens av en naturlig språkutvikling i mange dialekter, og også i svensk. (Dessuten også i nordengelske dialekter, og der blir det ikke på noen måte oppfattet som å "snakke pent" om man kutter diftongene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle i tråden påpeker varierer det enormt alt etter både dialekt og sosiolekt. Jeg er fra Oslo og blander en del. Diftonger er litt keitete å uttale (mye enklere å så "ren" enn "rein" eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 11.35):

Valdres og muligens Hallingdal er vel eigentlig vanlig. 

Anonymkode: 78b60...75a

Eigentlig hører nynorsk til. Valdres har nynorsk som skriftspråk. Et steinkast unna, er det  bokmål som gjelder.  Det er bare en ås imellom.  Grunnen til stort  språkhopp her, har visst noe med svarte dauen å gjøre. 

At noen sier  sten istedenfor stein her jeg bor, handler om utvannet dialekt. Mine besteforeldre og oldeforeldre snakket en mer utoreget dialekt enn det som snakkes i dag. 

Alle barna i barnehagen til våre barn snakket pent bokmål. Av en eller annen grunn så ble det lekespråk. Så de snakket ikke dialekt,  før de begynte på ungdonskoken og fant harrymusikk. Da ble det kult å snakke dialekt,  men i over ett år, hørtes de ut som noen fra oslo prøvde seg på dialekten, til de fant ut av det og har den nå mer flytende, men utvannet 

Anonymkode: 59665...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som mange allerede har vært inne på så er dette en blanding av sosiolekter og dialekter. Veldig få er "rene" mht dialekten sin, men blir påvirket av andre.  Det gjelder nok alle dialekter.

Det å bare bruke monoftonger er i hovedsak noe som hørte det gamle riksmålet til og som stort sett bare henger igjen i større eller mindre grad i Oslo Vest og deler av Bærum. Denne språkformen har blitt assosiert med øvre sosiale lag og det å "snakke pent" så mange legger seg nok litt i retning dette når de snakker forretningsspråk el. og noen er bare vokst opp med en blanding av bokmål og riksmål.  

I riksmål finnes ikke hunnkjønnsformen, for eksempel. Så mange i Oslo bruker hankjønnsartikkel på ord som de fleste andre dialekter bruker hunnkjønnsartikkel på. Det samme gjelder bruken av diftong/monoftong.  

Det er som sagt en blanding, som senfølger av utfasingen av Riksmål. 

Anonymkode: 853df...93c

Monoftonger er også en del av enkelte dialekter i Østfold og Hedmark, nær grensa til Sverige (på svensk har alle monoftonger). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...