Gå til innhold

Vi gir ikke barna nettbrett. Dårlige foreldre?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 18.34):

Takk for hyggelig svar. 

Det er det vi ikke kan. Allerede neste høst får begge to ipad fra skolen. Aner ikke hvordan vi skal takle det, men vi prøver å finne ut av det nå. 

Vi er mye ute, og vi lager mye "kunst". 😊

Anonymkode: 471e5...56c

Ekspander  

Det går da helt fint. Unger blir ikke fordervet og ødelagt av å bruke et nettbrett. I 2025 må man nesten takle at unger er borti slik teknologi altså. Mine har fått skjerm, men med måte. De har fortsatt masse lek, vi er ute, vi lager ting, baker, leser bøker, de skriver historier og tegner. Det som er skadelig er uvettig og ukritisk bruk av skjerm. 

Anonymkode: 3d90b...3f5

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er vel helt vanlig at foreldre er skeptiske til ny teknologi og hva det kan gjøre med barna. Mitt råd er at dere bør se filmen "Ibelin."

Anonymkode: 39df9...d43

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 18.15):

Vi har to barn på 5 år, og har valgt å ikke gi barna tilgang på nettbrett. Besteforeldre har tilbudt seg å gi det julegave i flere år (!), men vi mener barn ikke trenger det. Har egentlig vært stolt over avgjørelsen vår, og selv om barna har spurt om nettbrett en gang i blant, så opplever vi ikke det som et savn. 

Nylig snakket vi med et vennepar som lurte på om vi var redde for at barna skulle henge etter sosialt og digitalt når de begynner på skolen. Barnet deres kan noen engelske fraser pga YouTube, og opplever mestring i noen spill han spiller på nettbrett. 

Våre barn får spille på konsoll sammen med oss voksne(kun én eller to ganger i helga), så de har jo vært utsatt for spill og det digitale. Vi drar på kino et par ganger i halvåret og det er ikke slik av vi aldri ser på TV. 

Er det noen andre her som har noen innspill? Bør barn få øve på nettbrett før de begynner på skolen? Vil det gi dem noen fortinn, eller vil det (som vi har ment) stjele barndommen deres. 

Ekspander  

Veldig fornuftig og klokt valg. De går ikke glipp av noen ting. 

Jeg jobber som spesialpedagog og ser mye av det motsatte- barn som har dårlig lek-kompetanse og selvregulering. Barn sim ikke sendes "ut igata" for å leke med jevnaldrende, men sitter firan en skjerm. Barn som får i-pad i stedet for tilgang på foreldrenes hjelp til å regulere følelsene er det triste jeg vet.

Stå stødig i valget ditt.

Anonymkode: 5cd85...73a

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 18.36):

Moderne nettbrett og mobiltelefoner bidrar ikke til å gi barn digital kompetanse, som studier har vist. Generasjon alfa er håpløs når det kommer til teknologi. Hvis det er digital kompetanse dere vil at barna skal ha, anbefaler jeg å lære dem hvordan man bruker en PC. Selv kunne jeg søke opp ting på nett som seksåring. Følg så klart med på hva barna ser på på f.eks. YouTube. Vis dem hvordan man laster ned spill (eller andre programmer) på PC-en på en trygg måte etter hvert. Lærere i skolen er forundret over at nye elevkull ikke vet hvordan de skal lagre og sende filer eller opprette mapper. Apper har gjort ting for lett. Men, nei, jeg skal ikke gi mine barn duppeditter før de fyller fjorten.

Anonymkode: 67e86...022

Ekspander  

Haha! Det er jo et godt poeng! Kanskje ungene skal få lære seg word og excel. De kan ikke skrive ennå, bare bokstaver og noen navn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barn trenger da vitterlig ikke å øve seg på å bruke ipad - et hjernedødt «verktøy» som er så intuitivt at babyer og eldre mestrer det umiddelbart. Vinden er også (endelig!) i ferd med å snu. I osloskolen går de nå bort fra krav om 1:1 skjerm i 1. og 2. klasse, og mange foreldre og forskere står samlet for å gå imot den ukritiske innføringen av ipad som ble gjort i skolen. Resten av landet kommer til å følge etter snart, det er jeg helt sikker på.

Vår 5-åring har ikke nettbrett og kommer heller ikke til å få det. Han tegner, bygger Lego, leker rolleleker, leker ute, bygger hytte, spikker og leser bøker. 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker innlegget ditt er «pick me». Du mener jo det dere gjør er best. Og du vet du har med deg en mengde ressurssterke og gode foreldre der. Dette er fisking etter «dere-er-superforeldre-og svigers-og alle andre-er-hjerneføde-dårlige-foreldre». 
Det er ikke kG-gjengen du trenger bekreftelse fra.

Anonymkode: e1931...2f3

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 18.40):

Det er vel helt vanlig at foreldre er skeptiske til ny teknologi og hva det kan gjøre med barna. Mitt råd er at dere bør se filmen "Ibelin."

Anonymkode: 39df9...d43

Ekspander  

Vi har begge spilt WoW, kan ikke sammenlignes med YouTube kids. 

Ibelin er fortsatt et bra tips da. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi kun et gammelt nettbrett til bruk av nrksuper/netflix når de har skjermtid. Youtube er bannlyst(alt for lett å komme inn på tull og tøys der). Så ingen har egne nettbrett. Har nintendo switch, men ikke noe online spilling. Kun eldste på snart 11 spiller litt med venner, men uten chatfunksjon. Ingen av mine barn(6,8,10) er utenfor sosialt. De leker gjerne med venner ute og inne. Trenger ikke ha egne skjermer når de er 5 år nei! Her har ingen fått egen mobil heller.

Hold på ipad fritt så lenge dere kan👏🏽

Anonymkode: 4eb8a...e31

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

YouTube er absolutt ikke noe krav å se på. Men de spiller minecraft, Roblox, brawl stars. Her hadde ungene dine vært utenfor om de ikke fikk spille det. Minecraft får se på skoleiPaden, men de andre spillene må dere ha privat iPad for å spille. 

Anonymkode: ff0bb...614

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 18.20):

Jeg tenker dere er for rigide. 

Kjenner et barn som nå er 9 og hvor foreldrene har samme «dille» når det gjelder spilling. Dette barnet fungerer ikke på vennebesøk da barnet KUN vil spille, og bryter sammen i gråt dersom de skal spille etter tur, da de andre «kan spille når de vil, men det kan ikke han». Enden på visa blir at han sitter og spiller når han er på besøk hos venner, mens kompisene leker med noe annet.

Don’t be a fanatic.

Anonymkode: 21538...094

Ekspander  

Der er det jo helt grunnleggende ting som ikke stemmer, har lite med manglende tilgang hjemme å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her hadde vi en ipad ingen brukte, så ungen fikk bruke det. Han endte fort opp med å se på youtube. Youtube kids er absolutt ikke noe for barn å fylle hodet med. Vi merket etterhvert endring i oppførsel og mønster i lek. Da tok vi vekk igjen ipaden. Det ble aldri noe diskusjon, ungen har spurt et par ganger og da svarer vi at vi ikke har ipad lenger. Den dårlige attituden, frekke fraser og alt det andre forsvant etter en stund, evnen til å leke på egenhånd kom tilbake og. En annen ting var at da han så på youtube kids hadde han lyst på alt mulig, er så mange unger som er sponset så vanvittig og stadig viser frem nye leker, klart en unge tenker at sånn skal det være. 

Eneste positive med youtube var at han plukket opp litt engelsk, men vi ser en og annen Disneyfilm på engelsk, trenger ikke youtube for det

Anonymkode: fcf64...781

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingen fagfolk som vil anbefale å kjøpe nettbrett til femåringer. Tvert i mot er det mange gode grunner til å vente. I skolen går leseferdighetene ned i takt med at flere barn har dårlig oppmerksomhetsspenn og er vant til dopaminrusen fra skjerm. Det samme gjelder evne til selvregulering og det å kunne stå i motstand. Min erfaring er stikk motsatt av det noen sier her; de mest veltilpassede barna har grensesettende foreldre som minimerer og utsetter introduksjon av skjerm lengst mulig. 

Anonymkode: c1f34...36d

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 18.20):

Jeg tenker dere er for rigide. 

Kjenner et barn som nå er 9 og hvor foreldrene har samme «dille» når det gjelder spilling. Dette barnet fungerer ikke på vennebesøk da barnet KUN vil spille, og bryter sammen i gråt dersom de skal spille etter tur, da de andre «kan spille når de vil, men det kan ikke han». Enden på visa blir at han sitter og spiller når han er på besøk hos venner, mens kompisene leker med noe annet.

Don’t be a fanatic.

Ekspander  

Høres mer ut som at de voksne ikke tar styringa.

Anonymkode: 8a2e9...177

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine har heller ikke det nei. Og mine har gått på Montessoriskole, både der og Steiner slipper man unna pad. 

Anonymkode: 46567...d34

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge foreldrene mine var lærere. De er pensjonister nå men har innimellom vært vikar. Den ene i 5–7. klasse, og den andre på ungdomsskolen. Og de er helt sjokkerte over elevene, og mener at det er skjedd en enorm endring bare siste tiåret pluss at endringen eskalerte voldsomt under korona.

Elevene er helt opphengt i skjerm og vil ikke gjøre noe uten skjerm. Selv i kreative fag vil de ha skjerm. Før koste elevene seg i musikk- og håndverkstimen, men nå er de sure fordi de ikke får bruke skjerm. Elevene blir hissige når de ikke får sitte med skjerm. Det er et dop for hjernen vår. Utrolig skummelt. 

Anonymkode: 5994b...9b1

• Liker 3
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har ikke ipad til mine på 5 og 4. Helt unødvendig. Vi ser på tv, men da nrk super. Bruker ikke youtube i det hele tatt. Syns det er mye spesielt og upassende også på youtube kids.

Nei, her leker vi ute, tegner, leker med dukker, biler, bygger lego og lager hytter av pledd. Barna leker mye med hverandre og er vant til å måtte finne på ting selv. Så får de se på nrk super for å koble av. Syns det er den eneste riktige måten å gjøre det på, og det står jeg for. Tror ikke at de faller bakpå i digital kompetanse bare fordi de ikke har ipad. Min store skrekk er at ipaden tar bort leken fra barna!! 

Anonymkode: 3efce...919

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 18.23):

Høres tullere ut. Denne 9åringen trenger en prat, ikke noe nettbrett. For et drama uten like. Hvorfor grine seg til å drive med hjernedøde nettbrettspill?? 

Anonymkode: 876e0...b62

Ekspander  

Det får du nesten spørre denne 9-åringen om, evt. foreldrene.

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 18.24):

Er dette på nettbrett? Tror du barn som har tydelige grenser hjemme vil bryte dem når de er på besøk? Barna våre er ennå ikke begynt å dra på besøk til venner uten oss med. 

Ekspander  

De spiller stort sett de samme spillene på nettbrett, konsoll og PC. Noen ganger spiller de på sammen på hver sin duppeditt. 🤷‍♀️ Barnet som ikke får spille hjemme blir ikke invitert med av kameratene sine lenger fordi han ikke fungerer i lek (vil bare spille og begynner å gråte hysterisk dersom han får nei) De andre barna klarer fint å legge fra seg skjermen og leke ute, med Lego eller andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.11):

Mine har heller ikke det nei. Og mine har gått på Montessoriskole, både der og Steiner slipper man unna pad. 

Anonymkode: 46567...d34

Ekspander  

Tech-folka i silicon valley lar ikke sine barn ha skjerm.  De som har utviklet faenskapen vil altså  ikke utsette egne barn for det. Det sier sitt for meg. 

https://www.independent.co.uk/life-style/tech-free-silicon-valley-parents-raising-children-red-flag-a8256166.html

https://daddysdigest.com/silicon-valley-billionaires-say-no-to-screen-time-for-kids/

Anonymkode: 7215f...c53

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...