Gå til innhold

Vi gir ikke barna nettbrett. Dårlige foreldre?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Tanuki skrev (24 minutter siden):

hva menes egentlig med youtube-engelsk? 

Og hva er galt med you tube engelsk?

Det viktigste er at man kan få/gi hjelp i en nødssituasjon og være grei med folk man møter. 

Anonymkode: 3e53e...373

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det viktigste er at man kan få/gi hjelp i en nødssituasjon og være grei med folk man møter. 

Tror brukeren spurte hva det var, ikke hva som var galt med det?

Ser dere på Donald Duck og vennene hans på YouTube? Eller er det Cocomelon, SupngeBob, musikkvideoer, Lisa learns how to potty, pregnant and pilates, cooking for beginners? YouTube har jo alt. Hva heter det engelske læringsprogrammet dere ser på? Tar gjerne imot tips.

Anonymkode: 01cbe...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

jeg spurte hva som menes med uttrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tanuki skrev (2 timer siden):

hva menes egentlig med youtube-engelsk? 

engelsk med dårlig grammatikk, det er youtube-videoer med wannabe tyske, russiske, polske influensere på 6-12 år. Barna lærer seg engelsk, men kan ikke grunnleggende lese- og skriveferdigheter. 

Anonymkode: babcd...c11

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn trenger ikke «øve» på nettbrett. 

Jobbet med undervisningsmateriell til skolen (analogt og digitalt), og samtlige lærere sier at de fikser iPad ila. kort tid.

Anonymkode: 26c60...e40

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

engelsk med dårlig grammatikk, det er youtube-videoer med wannabe tyske, russiske, polske influensere på 6-12 år. Barna lærer seg engelsk, men kan ikke grunnleggende lese- og skriveferdigheter. 

Så da er det vel egentlig bedre å se på Netflix tegnefilmer med originalspråket? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor mange voksne her inne, som vokste opp uten internett, nettbrett og mobil, har problemer med å navigere det i voksen alder? Rekk opp en hånd. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som dere, at de lærer det tidsnok. Min snart 5 får ikke nettbrett eller telefon på en god stund. Kanskje en sånn klokke når han skal begynne å ferdes alene ute, men tenker det er unødvendig å legge opp til stillesitting mer enn det vanlig tv allerede gjør. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke problemet med det. Grammatikk og lese/skriveferdigheter lærer de jo på skolen, lettere å lære språk når man kjenner til vokabular og ikke minst syntes det er gøy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.15):

Vi har to barn på 5 år, og har valgt å ikke gi barna tilgang på nettbrett. Besteforeldre har tilbudt seg å gi det julegave i flere år (!), men vi mener barn ikke trenger det. Har egentlig vært stolt over avgjørelsen vår, og selv om barna har spurt om nettbrett en gang i blant, så opplever vi ikke det som et savn. 

Nylig snakket vi med et vennepar som lurte på om vi var redde for at barna skulle henge etter sosialt og digitalt når de begynner på skolen. Barnet deres kan noen engelske fraser pga YouTube, og opplever mestring i noen spill han spiller på nettbrett. 

Våre barn får spille på konsoll sammen med oss voksne(kun én eller to ganger i helga), så de har jo vært utsatt for spill og det digitale. Vi drar på kino et par ganger i halvåret og det er ikke slik av vi aldri ser på TV. 

Er det noen andre her som har noen innspill? Bør barn få øve på nettbrett før de begynner på skolen? Vil det gi dem noen fortinn, eller vil det (som vi har ment) stjele barndommen deres. 

Anonymkode: 471e5...56c

Jeg vil svare som lærer. 

Det jeg ser da, er at de uten nettbrett hjemme, lærer nettbrett fort på skolen. Det jeg også ser er at de uten nettbrett tilgang hjemme er de eneste jeg sliter med å få til å avslutte, og rydde bort. Det er de som også maser mest om å få bruke den. 

Nå bruker vi den ekstremt lite på skolen. Sånn ca 20 min i løpet av en uke på 2.trinn. 

Anonymkode: a0677...e88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (1 time siden):

ser ikke problemet med det. Grammatikk og lese/skriveferdigheter lærer de jo på skolen, lettere å lære språk når man kjenner til vokabular og ikke minst syntes det er gøy. 

Enig...jeg vokste opp med cartoon network ( og ja jeg så mye på det) og det var der jeg lærte engelsk fra. Grammatikk etc kom jo senere med skolen.

Og kan si jeg vokste opp på 90 tallet og jeg oh mine venner brukte mye tid foran tv og Nintendo. Innimellom kunnskap vi sitte hele påsken og spille sammen. Vi var forsatt ute og lekte og det ble menneske av oss å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fordi barn snakker sammen. Det finnes også noe som heter søkefunksjon slik at man konkret kan søke opp videoer andre barn på skolen ser på. 

Vi har ofte huset fullt av barn og slik jeg får fanget opp hva som trender blant kidsa. 

Nå tok jeg bare opp YouTube som et eksempel, men det gjelder jo også spill på diverse apper eller tv-spill. De som ikke får lov til det av foreldrene blir ubevisst holdt utenfor. 

Det kommer selvsagt an på miljø, nabolag og foreldrene. Vi bor i et område med med ressurssterke foreldre. 

Anonymkode: a9977...d6a

Skjønte ikkje kva relevans dette har? Meiner du at ressurssterke foreldre lettare lar barna følgje saueflokken? Eg bur også i eit nabolag med det ein kan kalle ressurssterke foreldre. Blant foreldra i klassen er det legar, akademikarar, ein barnevernspedagog, og fleire pedagogar. Nokre barn har nettbrett, andre ikkje. Nokre foreldre lar barna sjå på youtube, andre ikkje. Nokre har mange strøymetenester, andre lar barna knapt sjå på skjerm i det heile tatt. 

Det har aldri vore eit problem at mitt barn, som hovudsakleg ser nrk super, og som ikkje har nettbrett, ikkje har høyrt om alt av spel og youtube-kanalar. 

I ein typisk klasse, så har barna eit mylder av interesser, det kan vere alt frå fotball til naturvitskap. Det er så enormt mykje å velje i av film og seriar i dag, at det er heilt umogleg å halde seg oppdatert på alt. Rett nok, så er det nokre av gutane som har fått augo opp for MInecraft. Min fekk prøve på besøk hos ein venn, som er veldig ivrig på dette, men er førebels ikkje spesielt interessert.

På grunn av det store mangfaldet (her i hvert fall) så trur eg trur ikkje noko på at alle i klassen blir opphengt i eitt bestemt program, og så må alle hoppe etter. Det er ikkje som i mi tid, når alle såg på Sesam Stasjon. 

Anonymkode: 1f12c...c94

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil svare som lærer. 

Det jeg ser da, er at de uten nettbrett hjemme, lærer nettbrett fort på skolen. Det jeg også ser er at de uten nettbrett tilgang hjemme er de eneste jeg sliter med å få til å avslutte, og rydde bort. Det er de som også maser mest om å få bruke den. 

Nå bruker vi den ekstremt lite på skolen. Sånn ca 20 min i løpet av en uke på 2.trinn. 

Så....hvis jeg forstår deg rett, du som lærer vil anbefale at elever har tilgang på nettbrett hjemme, for det vil føre til at de maser om brett på skolen? Si gjerne ifra om jeg misforsto. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så....hvis jeg forstår deg rett, du som lærer vil anbefale at elever har tilgang på nettbrett hjemme, for det vil føre til at de maser om brett på skolen? Si gjerne ifra om jeg misforsto. 

At barn ikke har nettbrett hjemme vil føre til mer masing om brett på skolen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Rett nok, så er det nokre av gutane som har fått augo opp for MInecraft. Min fekk prøve på besøk hos ein venn, som er veldig ivrig på dette, men er førebels ikkje spesielt interessert.

Minecraft fungerer bedre på PC enn på nettbrett, og på PC lærer han mer. Jeg vil derfor anbefale at man installer Minecraft på PC-en, ikke på nettbrettet.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil svare som lærer. 

Hva er poenget med 20 minutter i løpet av en uke? Så dyrt og så unødvendig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse
AnonymBruker

Vi har to barn på 5 år, og har valgt å ikke gi barna tilgang på nettbrett. Besteforeldre har tilbudt seg å gi det julegave i flere år (!), men vi mener barn ikke trenger det. Har egentlig vært stolt over avgjørelsen vår, og selv om barna har spurt om nettbrett en gang i blant, så opplever vi ikke det som et savn. 

Nylig snakket vi med et vennepar som lurte på om vi var redde for at barna skulle henge etter sosialt og digitalt når de begynner på skolen. Barnet deres kan noen engelske fraser pga YouTube, og opplever mestring i noen spill han spiller på nettbrett. 

Våre barn får spille på konsoll sammen med oss voksne(kun én eller to ganger i helga), så de har jo vært utsatt for spill og det digitale. Vi drar på kino et par ganger i halvåret og det er ikke slik av vi aldri ser på TV. 

Er det noen andre her som har noen innspill? Bør barn få øve på nettbrett før de begynner på skolen? Vil det gi dem noen fortinn, eller vil det (som vi har ment) stjele barndommen deres. 

Er det ikke mer hvorfor dere mener de ikke bør få, vi foreldre må tørre stå opp for det vi tenker er det beste for våre barn. Tror dagens barn kommer til å nekte sine barn alt av dupoedingster for de kan det bedre enn oss over 30. hadde jeg vist det jeg vet i dag hadde jeg aldri kjøpt iPad til barna, samtidig så har barna aldri hatt mer blomstrende sosialt liv som etter sosiale media, så vanskelig, men trykking og gjentagelse på YouTube får ikke barna høre

Anonymkode: 43bce...c4f

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

‘Jeg spiser grønnsaker. Er jeg usunn?’

Anonymkode: 68778...e3a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg syns det er helt greit at dem ikke har det. barn i dag er alt for mye på skjerm

Anonymkode: 4fd5b...229

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 6.43):

Det er forskjell på sosiale medier og nettbruk kontra bruk av iPad. Min mening er at barn har ingenting på sosiale medier å gjøre. 

Her hjemme er iPaden begrenset til apper som foreldrene har godkjent. Blir det forsøkt lastet ned andre ting eller Internett får foreldrene melding på mobilen som da blir avvist. 

Anonymkode: a9977...d6a

Det samme gjorde en venns barn. Men i spillappen kom det reklame som var x rated. Så naivt å tro at du ikke må inn og sjekke jevnlig. 

Anonymkode: b49bd...5bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...