Gå til innhold

Vi gir ikke barna nettbrett. Dårlige foreldre?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da har du nok veldig sære barn, jeg vokste opp i en tid det ikke fantes nettbrett og syntes ikke det var kos å stirre ut av vinduet i flere timer.

Anonymkode: e3668...be3

Sære barn? Vi prater, hører på musikk, barna har med seg aktivitetsbøker, lego, leker. 

Anonymkode: babcd...c11

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når man gikk i barnehagen/1 klasse kunne minimalt med barn snakke eller forstå engelsk! Så at du skal prøve å fortelle noe annet er litt morsomt faktisk! 
Føles det bra å være «verdensmester?» 🤣 er så gøy med foreldre som tror de er så ovenpå. 

Anonymkode: e2d70...252

Jøsses, innleggene dine er jo bare krenkede innlegg. Du kommer ikke med noen argumenter, men spyr eder og galle?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det var vel en smule selvmotsigende å skrive alt er første der for så å si han henger etter

Anonymkode: 4e137...662

Han henger litt etter i engelsk i forhold til youtube-engelsk-barna. Flere barn i klassen kan ikke skrive eller lese. Han kan skrive og leser bøker for 12-åringer. Så vet ikke hvordan du tenker det er selvmotsigende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det samme argumentet og "logikken" som blir brukt om man er streng med usunn mat og godteri. Barn må få det som ikke er bra for dem, slik at de ikke får spiseforstyrrelser eller blir spilleavhengige som ungdommer/voksne.

Om ungen ikke har Snap/TikTok som 9 åring, kommer ikke barnet til å ha venner, eller bli invitert i bursdager.

Dagens foreldre 👏👏👏

Anonymkode: 01cbe...76c

Jepp, så går ungene rundt med overvekt fra tidlig alder og foreldre føler de har lykkes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jøsses, innleggene dine er jo bare krenkede innlegg. Du kommer ikke med noen argumenter, men spyr eder og galle?

Eder og galle? 🤣 Det er vell mer sannhet i det jeg skriver, ellers hadde du ikke følt deg så truffet.

De som sprer edel og galle er alle dere som ser «ned» på foreldre som lar barna se litt på nettbrett, og dere føler dere som verdens beste foreldre som klarer å la vær å gi skjerm til barna i en veldig digital verden. alt med måte så klart! Skal ikke gå utover det sosiale, idrett eller lek! 
Det er dere som snakker ned på og tror dere er så jævla mye bedre, derfor dette innlegget ble opprettet også virker det som utifra overskriften. Men til informasjon, dere er IKKE bedre selv om dere liker å tro det. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eder og galle? 🤣 Det er vell mer sannhet i det jeg skriver, ellers hadde du ikke følt deg så truffet.

De som sprer edel og galle er alle dere som ser «ned» på foreldre som lar barna se litt på nettbrett, og dere føler dere som verdens beste foreldre som klarer å la vær å gi skjerm til barna i en veldig digital verden. alt med måte så klart! Skal ikke gå utover det sosiale, idrett eller lek! 
Det er dere som snakker ned på og tror dere er så jævla mye bedre, derfor dette innlegget ble opprettet også virker det som utifra overskriften. Men til informasjon, dere er IKKE bedre selv om dere liker å tro det. :) 

Jeg føler meg ikke truffet, jeg synes bare det er så synd at du er omtrent den eneste som ikke argumenterer i tråden. Alle argumenterer både for og imot skjerm, mens du kommer inn og er krenket og sprer eder og galle. Du projiserer og mener vi tror vi er verdens beste foreldre? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg orker ikke. Det er åpenbart bedre form barn å ikke bruke tid på nettbrett og mobil. Noen får sikkert til å regulere det fint, men det er ikke noe de TRENGER. For å sette det litt på spissen: Vil jeg ha et barn som bruker kreativiteten sin når de kjeder seg? Som kan lese bøker? Som har tålmodighet på reise? Tålmodighet med litt kjedelige oppgaver? Som går frivillig ut og leker? Som følger med på trafikken, naturen og det vennene sier når de er ute og går? Eller vil jeg ha et barn som er bedre i engelsk enn de andre? 

Åpenbart det første. Lesing, regning og sosial kompetanse er da langt viktigere enn å lære engelsk tidlig. Og det er i lesing og regning norske barn skårer dårligere enn før. Lurer på hvorfor! 

Anonymkode: ec040...c5a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (16 timer siden):

Så ..alt er addictive...men det kommer jo an på oss foreldre. Vi setter grenser på hvor lenge og hva hun kan se på. Oh når hun kan bruke iPad. Dermed blir ikke dette problemet for oss.

Vi ser på filmer og koser oss 

Men alt er farlig idag...men det finnes måte og grenser 

Nei. Alt er ikke like avhenghetsskapende. Youtube og sosiale medier er designet spesielt med tanke på avhengighet, det er utviklet for at folk og barn skal bli sittende. Det kan minne om diskusjonen rundt reklame og tilsetninger tobakksindistrien benyttet seg av, og som ble regulert, eller pengespillindustrien, som nå også er blitt regulert,
Vi foreldre kan ikke regulere noe som er designet for å skape avhengighet. Hvis regelverk kommer på plass, så kan man snakke om regulering hjemme. Men først må design og algoritmebruk endres og reguleres. Det var et stort møte om dette ifjor. De store plattformene stritter i mot, selvsagt, men forskning og tall viser at evhengighet og psykisk uhelse øker pga skjermavhengighet, ikke bare hos barn, men også hos voksne.

Barnas hjerner er ikke ferdig utviklet, og de er derfor ekstra sårbare. Noe de ser er blant annet at empatisenteret i hjernen tar skade. Den delen av hjernen som støtter språk, lesing og skriveferdigheter var også mindre utviklet hos barna som brukte mye tid på skjerm, og at kognitiv utvikling kan bli påvirket. Dataspill kan ha noe positiv effekt.Youtube har ikke det.

Anonymkode: 7215f...c53

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg orker ikke. Det er åpenbart bedre form barn å ikke bruke tid på nettbrett og mobil. Noen får sikkert til å regulere det fint, men det er ikke noe de TRENGER. For å sette det litt på spissen: Vil jeg ha et barn som bruker kreativiteten sin når de kjeder seg? Som kan lese bøker? Som har tålmodighet på reise? Tålmodighet med litt kjedelige oppgaver? Som går frivillig ut og leker? Som følger med på trafikken, naturen og det vennene sier når de er ute og går? Eller vil jeg ha et barn som er bedre i engelsk enn de andre? 

Åpenbart det første. Lesing, regning og sosial kompetanse er da langt viktigere enn å lære engelsk tidlig. Og det er i lesing og regning norske barn skårer dårligere enn før. Lurer på hvorfor! 

Og så er det virkelig ikke så svart/hvitt og enkelt som det. Vi har et barn som sannsynligvis har en bokstavdiagnose, jeg selv har det også. Denne ungen har ALDRI kunnet leke eller gjøre noe som helst for seg selv. Og jeg med mine egne utfordringer har ikke hatt kapasitet til det. Å være PÅ for å aktivisere hele barnets våkentid. Så da har det blitt skjerm også. Eneste måte måte ungen klarte å slappe av på egenhånd, så jeg også fikk hente meg inn. Og for orden skyld: vi har øvd på selvstendig lek i alle år og holdt ut timesvis av sutring og styr. Det hjalp aldri. Så unger er forskjellige, behovene er forskjellige, ingen sitter på fasiten. 

Anonymkode: ff0bb...614

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine tre barn nå ungdommer har aldri brydd seg særlig om ipad, PC derimot. 

De spiller med venner på nett.

Anonymkode: f0647...970

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Youtube Kids er ikke en spesielt effektiv måte å lære engelsk, så hvis man snakker litt engelsk hjemme, leser engelske bøker og lar dem se litt på engelske tegnefilmer, så får de minst like god engelsk som Youtube-kidsene med ordentlig leseforståelse.

Jeg er enig at folk orker ikke, men da er spørsmålet hvorfor de ikke orker. Jeg tror det er fordi de voksne har også blitt avhengig av skjerm og har derfor mindre tid til å få dagen til å gå rundt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10-åring har ikke nettbrett, aldri hatt hjemme, henger ikke etter av den grunn. Nettbrett brukes på skolen og det er ikke akkurat komplisert teknologi.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (1 minutt siden):

Youtube Kids er ikke en spesielt effektiv måte å lære engelsk, så hvis man snakker litt engelsk hjemme, leser engelske bøker og lar dem se litt på engelske tegnefilmer, så får de minst like god engelsk som Youtube-kidsene med ordentlig leseforståelse.

Jeg er enig at folk orker ikke, men da er spørsmålet hvorfor de ikke orker. Jeg tror det er fordi de voksne har også blitt avhengig av skjerm og har derfor mindre tid til å få dagen til å gå rundt.

Men hvordan skal vi gå etter det du sier..min 6 åringen kan snakke kjempe bra Engelsk pga youtube.  

Hvorfor vi skal orker..fordi vi alle foreldre er forskjellige...det kan være flere barn.. sykdom.. tidsklemma.. hverdagen...og at ingen er like

Hvorfra må du være så ille negativ om dette faktisk funker for noen. Kan du ikkje være positiv at for noe er dette en måte som funker og at barn og voksne har det fint 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Camlon skrev (4 minutter siden):

Dette altså. For et viktig poeng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når man gikk i barnehagen/1 klasse kunne minimalt med barn snakke eller forstå engelsk! Så at du skal prøve å fortelle noe annet er litt morsomt faktisk! 
Føles det bra å være «verdensmester?» 🤣 er så gøy med foreldre som tror de er så ovenpå. 

På 80-90 tallet, så var ikke alt av barne-tv eller ungdomsprogram dubbet til norsk. Vi forstod både svensk, dansk og engelsk. De som så på Rex forstod til og med litt tysk og de som så på Helene og gutta kunne litt fransk. 

Vi spilte også tv/data spill på den tiden, men vi var også mer ute enn dagen barn. Det var mindre foreldrestyrte aktiviteter og vi måtte gå fra dør til dør å selge våre egne lodd. 

Vi hørte på lydbøker i bilen og måtte lære oss å dagdrømme, mens vi så ut vinduet.

Det er viktig å kjede seg. Det er viktig å få ro til å sitte med sine egne tanker. Barn må få rom til å finne seg selv.

Barn i dag blir bombardert med intrykk og stimuli hele dagen. Barn og ungdom vet jo ikke hvem de er lenger. De får panikk, når de ikke har lyd og bilder foran seg. Enkelte kan ikke sitte pent å spise uten skjerm. De vet hva de skal finne på uten at foreldre arrangerer, eller gir dem underholdning. Kreativitet og selvstendig tenkning har forsvunnet helt. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår heller ikke argumentet med at en seksåring snakker YouTube-engelsk - for hva er vitsen med det? Alle norske seksåringer kommer til å lære engelsk på skolen når den tid kommer. Seksåringer trenger lek, fantasi og ro i hjernen. YouTube-engelsk trenger de strengt talt ikke. 

Anonymkode: 54162...8cf

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.15):

Vi har to barn på 5 år, og har valgt å ikke gi barna tilgang på nettbrett. Besteforeldre har tilbudt seg å gi det julegave i flere år (!), men vi mener barn ikke trenger det. Har egentlig vært stolt over avgjørelsen vår, og selv om barna har spurt om nettbrett en gang i blant, så opplever vi ikke det som et savn. 

Nylig snakket vi med et vennepar som lurte på om vi var redde for at barna skulle henge etter sosialt og digitalt når de begynner på skolen. Barnet deres kan noen engelske fraser pga YouTube, og opplever mestring i noen spill han spiller på nettbrett. 

Våre barn får spille på konsoll sammen med oss voksne(kun én eller to ganger i helga), så de har jo vært utsatt for spill og det digitale. Vi drar på kino et par ganger i halvåret og det er ikke slik av vi aldri ser på TV. 

Er det noen andre her som har noen innspill? Bør barn få øve på nettbrett før de begynner på skolen? Vil det gi dem noen fortinn, eller vil det (som vi har ment) stjele barndommen deres. 

Anonymkode: 471e5...56c

Absolutt ingen fare! Fortsett å være stolt! Mange skoler bruker ipad, de er så intuitive og enkle at både en 3-åring og min mormor som fikk en på sin 80-års dag, fint mestrer de! En 6-åring har null problem med å lære seg å bruke en ipad på et blunk! Alle andre brett også garantert, de lærer sånt sykt fort. Fordelen ditt barn har er jo antagelig konsentrasjonsevne og og den normale oppfattelsen av at ting tar tid. Tror det er en stor styrke ved skolestart! Har man levd livet på en pad og i youtube-tempo på forhånd blir skolen fort treg og kjedelig. Uten dette øker sjansen for at skolen oppleves givende og spennende!

Våre har hatt tilgang til nettbrett, men brukt det veldig lite før skolestart, og det gikk så fint. Ikke vanskelig å se/høre youtube-barna, og jeg merker jo at mine er mye roligere og i mer normalt tempo. De gjør der strålende på skolen. Eldste kunne knapt engelsk før de startet med det på skolen. Men lærer det raskt allikevel. Nå er hun i 3.klasse, så nå setter vi heller på noen filmer osv på engelsk og ser sammen. Youtube får de ikke bruke den dag i dag. Youtube har ingenting for en barnehjerne å gjøre etter min mening. Så engelsk kan man lære seg på andre måter. Det beste mi vet er når jeg også snakker engelsk. Da føler jeg meg litt rar, men jeg vet jo også at det er absolutt den beste måten å lære det på! Tusen ganger bedre enn youtube, å bytte dagligtalen til engelsk. Så det er heller ikke noe holdbart argument. 

Den dagen det evt blir nettbrett osv, er mitt hete tips å ha skjermfri uker, og tydelige regler for helgene, som passer for dere. Barna er snart 7 og 9 her, og i mange år har mandag-fredag vært helt skjermfri, og helgene ok med skjerm så lenge de er med på alt annet vi sier vi skal også. Funker veldig fint. De rekker ikke bli avhengige av litt skjerm i helgene. Ofte glemmer de hele skjermen. Nå har det sklidd over til at fredag ettermiddag også er helg da, det passer godt med vår rytme. Men utover pålagte lekser på brett innimellom er mandag-torsdag helt uten noen form for skjerm. Da har fr aktiviteter, og ellers leker de. Mye utetid i sommerhalvåret :) Så anbefaler virkelig skjermfri uke, ungene har aldri klagd heller. Når den dagen kommer. For skal sies, at senest nå på lørdag hadde vi fem jenter i sofaen her som storkoste seg i to timer på samarbeidsspill på Roblox (med heftig foreldrekontroll). Der er det masse kreativitet, samarbeid, kommunikasjon og diverse skills som blir brukt mens de koser seg. Eneste ulempen der er at de sitter stille, så derfor kan det ikke bli for mye av det, selv om det ellers ikke er så galt. 

Anonymkode: 7079d...18d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår heller ikke argumentet med at en seksåring snakker YouTube-engelsk - for hva er vitsen med det? Alle norske seksåringer kommer til å lære engelsk på skolen når den tid kommer. Seksåringer trenger lek, fantasi og ro i hjernen. YouTube-engelsk trenger de strengt talt ikke. 

Anonymkode: 54162...8cf

hva menes egentlig med youtube-engelsk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tanuki skrev (5 minutter siden):

hva menes egentlig med youtube-engelsk? 

Istedenfor å se disneyfilmer o.l på originalspråk, eller lese engelske bøker for barna, så ser barna på engelske overstimulerings programmer på YouTube, og lærer engelsk av det. YouTub-engelsk 😃 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Camlon skrev (27 minutter siden):

Jeg tror nettopp dette er det største problemet. Foreldre som selv er avhengige av skjerm. Alt fokus på barna er fint, men nå viser det seg at voksne har like store problemer om ikke større, når det kommer til skjermavhengighet. Jeg satt med min datter på toget i ferien, og så hele familier som satt hele veien med hver sin skjerm. Scrollet og trykket og scrollet og trykket. Og dette smitter. Tror jeg så  tre-fire  andre som satt uten skjerm, på et fullstappet tog. 3 litt eldre damer som reiste sammen satt også med hver sin skjerm. Snakket nesten ikke sammen. 

Anonymkode: 7215f...c53

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...