Gå til innhold

Vi gir ikke barna nettbrett. Dårlige foreldre?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.20):

Jeg tenker dere er for rigide. 

Kjenner et barn som nå er 9 og hvor foreldrene har samme «dille» når det gjelder spilling. Dette barnet fungerer ikke på vennebesøk da barnet KUN vil spille, og bryter sammen i gråt dersom de skal spille etter tur, da de andre «kan spille når de vil, men det kan ikke han». Enden på visa blir at han sitter og spiller når han er på besøk hos venner, mens kompisene leker med noe annet.

Don’t be a fanatic.

Anonymkode: 21538...094

At barn på 5år ikke får nettbrett er ikke rigid! Herregud for et sykt samfunn vi har fått.  Naboene våre har barn på 7 som ikke har nettbrett eller er på sosiale medier. Mest velfungerende ungene du kan tenke deg, med på sport og kommer aldri til å bli verken overvektige eller slite med selvtilliten. Barn som blir satt foran en skjerm har man mye forskning på nå. Kunnskapsløst å kalle ts rigid med alt vi idag vet. Gode foreldre er foreldre som vet at dette ikke er bra. 

Anonymkode: b49bd...5bc

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 20.19):

Tech-folka i silicon valley lar ikke sine barn ha skjerm.  De som har utviklet faenskapen vil altså  ikke utsette egne barn for det. Det sier sitt for meg. 

https://www.independent.co.uk/life-style/tech-free-silicon-valley-parents-raising-children-red-flag-a8256166.html

https://daddysdigest.com/silicon-valley-billionaires-say-no-to-screen-time-for-kids/

Anonymkode: 7215f...c53

Og likevel sitter altså flere foreldre og mener det er rigid at 5 åringer ikke har nettbrett 😮

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er jeg i slutten av 40-årene og yngste min er 15 år.

Da jeg vokste opp hadde vi fasttelefon, så vi kunne ringe foreldrene våre, besteforeldre og venner, også når vi var alene hjemme. Vi hadde GameBoy, dataspill og tv-spill. Og vi så på tv etter skolen :)

I dag er både fasttelefon, Gameboy etc. utdatert. Så mine har fikk mobiltelefon i 2.klasse når de slutta på SFO. Fordi vi har ikke lengre fasttelefon og ungene trenger å kunne få kontakt når de er alene hjemme. Og de fikk ipad så de kunne se litt film, spille etc. Akkurat slik vi hadde det.

Jeg tror mange glemmer at vi selv hadde slike ting da vi vokste opp.

Anonymkode: c6bc2...402

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2025 den 9.16):

Eder og galle? 🤣 Det er vell mer sannhet i det jeg skriver, ellers hadde du ikke følt deg så truffet.

De som sprer edel og galle er alle dere som ser «ned» på foreldre som lar barna se litt på nettbrett, og dere føler dere som verdens beste foreldre som klarer å la vær å gi skjerm til barna i en veldig digital verden. alt med måte så klart! Skal ikke gå utover det sosiale, idrett eller lek! 
Det er dere som snakker ned på og tror dere er så jævla mye bedre, derfor dette innlegget ble opprettet også virker det som utifra overskriften. Men til informasjon, dere er IKKE bedre selv om dere liker å tro det. :) 

Anonymkode: e2d70...252

Mangel på argumentasjon viser jo at du ikke har noe å komme med som viser at nettbrett for så små er bra. Engelsk kunne vi litt før vi begynte på skolen fordi vi spilte mye engelsk musikk hjemme, omtrent konstant. Hadde også en engelsk tegnefilm som vi så på stadig vekk. Barn lærer fort. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er positiv til skjermtid for små barn, men det er viktig å ikke overdrive. Når dere kjenner at det kan være fornuftig å introdusere nettbrett eller mobil, for eksempel for at barnet ikke skal føle seg utenfor, kan det være greit å slippe til – men på en gjennomtenkt måte.

Ut fra mine egne erfaringer, både med skjermbruk og ting som godteri, har jeg lært følgende:

Strenge regler og veldig begrenset tilgang kan skape et usunt forhold til det. Barnet blir veldig opptatt av å få mest mulig ut av tiden når de først har sjansen, og det kan lett føre til konflikter. Andre ting som barnet vanligvis ville vært interessert i, må vike fordi det føles som at «all tiden må brukes opp».

På den andre siden har jeg sett at det å være litt mer fleksibel, men samtidig ha tydelige regler, gir et mye bedre resultat. For eksempel: skjerm legges vekk under måltider, eller at det er stopp på kvelden til et visst tidspunkt. Da blir ikke skjermbruk så viktig hele tiden. Hos oss er skjermen mye i bruk, men barnet føler ikke at den må være det hele tiden. Faktisk har mitt barn nå begynt å finne andre ting å gjøre som ikke har noe med skjerm å gjøre.

En annen viktig ting med denne tilnærmingen er at det gir rom for å lære barna godt nettvett og hvordan man oppfører seg på digitale plattformer. Det er noe jeg mener er ekstremt viktig, og det bør skje før barna begynner å se på oss foreldre som «idioter som ikke forstår noe».

Og godteri? Det kjøpes fortsatt på lørdager, men siden jeg ikke er "ukedag-nekter" velger barnet å spare og fordele utover uka.

Jeg opplevde også at det ble mer åpenhet om hva barnet så og opplevde på nett. Ved å være mer frisluppet kjente ikke barnet på behovet med å holde noe skjult.

Dette er mine tanker og erfaringer rundt temaet som førte til en veldig god balanse hos oss. Kanskje de kan være til hjelp!

Anonymkode: bf8bf...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettbrett krever en fungerende hjernecelle å forstå. Seksåringen vår, som såvidt hadde sett mormors ipad før skolestart, var proff bruker dag to.. så det er ikke nødvendig å øve på forhånd i alle fall. 

Anonymkode: f20bf...b75

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

At barn på 5år ikke får nettbrett er ikke rigid! Herregud for et sykt samfunn vi har fått.  Naboene våre har barn på 7 som ikke har nettbrett eller er på sosiale medier. Mest velfungerende ungene du kan tenke deg, med på sport og kommer aldri til å bli verken overvektige eller slite med selvtilliten. Barn som blir satt foran en skjerm har man mye forskning på nå. Kunnskapsløst å kalle ts rigid med alt vi idag vet. Gode foreldre er foreldre som vet at dette ikke er bra. 

For et teit utsagn.

Overvekt og lav selvtillit fantes da lenge for nettbrett bra en ting.

Veltilpassede småunger i dag vil ikke si veltilpassede ungdom eller voksne. 

Anonymkode: 3d71f...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

‘Jeg spiser grønnsaker. Er jeg usunn?’

Anonymkode: 68778...e3a

Hehe, joda det er satt på spissen.  Men har du sett en tråd der grønnsaksspisere (veganere) blir behandlet som folk mener de spiser riktig?

Anonymkode: 471e5...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For et teit utsagn.

Overvekt og lav selvtillit fantes da lenge for nettbrett bra en ting.

Veltilpassede småunger i dag vil ikke si veltilpassede ungdom eller voksne. 

Anonymkode: 3d71f...a34

Hvorfor er det teit? Lungekreft fantes lenge før sigaretter, men å røyke sigaretter fører fortsatt til økt sjanse for kreft i lungene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nettbrett krever en fungerende hjernecelle å forstå. Seksåringen vår, som såvidt hadde sett mormors ipad før skolestart, var proff bruker dag to.. så det er ikke nødvendig å øve på forhånd i alle fall. 

Anonymkode: f20bf...b75

Det er svært betryggende å høre. Da er det mest den sosiale biten jeg er nervøs for. Men vi har ikke merket noe til det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...