Gå til innhold

Vi gir ikke barna nettbrett. Dårlige foreldre?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

«Vi er flinke foreldre vi som ikke gir barna våre nettbrett. Dere andre er bare late» 🤣 Huff sånne «perfekte foreldre» er slitsomme. 

Barna mine får nettbrett i helgene. Alt med måte. Ser de lærer noe nytt nesten hver dag, forstår engelsk/prater engelsk. Mye kunnskap med nettbrett også! Samfunnet vårt har blitt mer digitalt og det har kommet for å bli. Ser på jobben også voksne mennesker som nekter eller ikke gidder å sette seg inn i ny teknologi/dataprogrammmer, eneste det går utover er seg selv. 

Anonymkode: e2d70...252

Forsto engelsk vi også, selv om vi ikke hadde nettbrett på den tiden. Du ser ikke nyansene i debatten så anbefaler å lese faglitteraturen som er linket til i tråden. 

Anonymkode: b49bd...5bc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 21.40):

For å snu på det; er et miljø der en 5-åring må ha nettbrett og kjennskap til YouTube kids "for å ikke falle utenfor sosialt", et miljø man ønsker at barna tar del i? Min erfaring er at foreldregrupper nesten alltid er delte her. Du finner de ukritiske som begynner tidlig, men også ressurssterke som holder igjen på skjermbruk og etter hvert sosiale medier. Går an å tenke litt mer langsiktig enn at det er om å gjøre å være "kul" i tredje klasse fordi man har vært altfor tidlig ute på diverse plattformer. 

Anonymkode: c1f34...36d

Enig. Høres jo ut som barna har tatt helt over og foreldrene står det som naut apatiske og ute av stand til å gjøre noe,"ungen min skal ikke holdes utenfor". Patetisk unnskyldning når man er godt voksen og kan prate med andre foreldre i klassen eller vennegjeng.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Forsto engelsk vi også, selv om vi ikke hadde nettbrett på den tiden. Du ser ikke nyansene i debatten så anbefaler å lese faglitteraturen som er linket til i tråden. 

Haha det er bullshit. 
men sånne foreldre som skal se ned på andre for at man lar barna få se/spille litt på nettbrett så vær så god. Dere er ikke bedre enn oss for det 🤣dere bare liker å tro det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (14 timer siden):

Har du barn selv?

Se ut av vinduet....hvor lenge synes du det er gøy å se ut av vinduet på et tog som går kjempe fort?  Joda mine barn ser ut av vinduet i 5 min...så er dette kjedelige...for meg å.

Vi har tatt tog tur til Oslo og Gøteborg og vi hadde iPad til minste på 6 år...joda vi snakket,så ut av vinduet og farlege bilder. Men vi så også på film eller YouTube kids. Husk å ikkje dømme foreldre for at du ser barn med iPad. 

Synger dere ikke på bilturer? Snakker sammen? Hører på musikk i bilen? 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha det er bullshit. 
men sånne foreldre som skal se ned på andre for at man lar barna få se/spille litt på nettbrett så vær så god. Dere er ikke bedre enn oss for det 🤣dere bare liker å tro det. 

Du må nesten presisere hva som er bullshit. Ellers kan du lese forskning så kan man diskutere resten av innlegget når du har flere gode argumenter. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nesten presisere hva som er bullshit. Ellers kan du lese forskning så kan man diskutere resten av innlegget når du har flere gode argumenter. 

Når man gikk i barnehagen/1 klasse kunne minimalt med barn snakke eller forstå engelsk! Så at du skal prøve å fortelle noe annet er litt morsomt faktisk! 
Føles det bra å være «verdensmester?» 🤣 er så gøy med foreldre som tror de er så ovenpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har ikke latt barna drive med iPad. Og våre barn har enormt god lekekompetanse, vanvittig leseglede - utrolig mye sterkere språklig enn disse youtube-engelsk-barna. 
Vi har latt eldste få bruke en engelsk-app iblant på nettbrettet. Men det er ca 1 gang i måneden, fordi vi ser han henger litt etter de andre. Men han ligger langt fremme på det som teller. 

Barn trenger ikke å "øve" på nettbrett. Det er en grunn til at 1-åringer intuitivt vet hva de skal trykke på. Her i huset skaper iPad mye konflikter, bråk og skriking og hyling - det tyder på at det er noe feil. For ingen skriker og hyler når vi skrur av TV-en. Jeg heier på dere ❤️ 

Anonymkode: babcd...c11

Det var vel en smule selvmotsigende å skrive alt er første der for så å si han henger etter

Anonymkode: 4e137...662

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er bare tull. Denne frykten som norske "ressurssterke" foreldre har for utenforskap er helt hinsides og tragisk. 
Våre barn leker. De går ikke og small talker om dritt-innhold på YouTube. Barnet mitt ville ha en app fordi et annet barn hadde den appen. Det spillet inneholdt masse drittreklame som ikke egner seg for barn. Jeg slettet appen fordi det 1. ikke holder barnet mitt utenfor å ikke ha en ræva gratisapp som ETT annet barn har 2. barn vil alltid ha det andre barn har 3. det var så mye reklame at hjernen til barnet hadde smeltet før det kom igang med spillet. 3. Ingen har godt av å følge saueflokken i frykt for å være utenfor.

Det er kun 3-5 barn av 40 i klassen som spiller. Barna leker med barn som kan leke. "Ubevisst holdt utenfor" er en norsk frykt som pusher norske barn inn i alt for tidlig spilleavhengighet. Trist. 

Anonymkode: babcd...c11

Fint å høre at du har en løsning på alt. 

Alt er likevel ikke svart/hvitt selv om barna våre får leke med iPad. Jeg aner heller ikke hvilken app du refererer til som inneholder mye drittreklame. 

Vi har brukt nrk appen og er reklamefritt. 

Anonymkode: a9977...d6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.20):

Jeg tenker dere er for rigide. 

Kjenner et barn som nå er 9 og hvor foreldrene har samme «dille» når det gjelder spilling. Dette barnet fungerer ikke på vennebesøk da barnet KUN vil spille, og bryter sammen i gråt dersom de skal spille etter tur, da de andre «kan spille når de vil, men det kan ikke han». Enden på visa blir at han sitter og spiller når han er på besøk hos venner, mens kompisene leker med noe annet.

Don’t be a fanatic.

Anonymkode: 21538...094

Dette er ikke fordi den ikke får spille, men fordi den av en eller annen grunn sliter med grenser og oppdragelse.. 

Anonymkode: c28b2...512

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker foreldre som gjør dette ikke vet bedre. De som ikke bryr deg tilhører mindretallet. Jo mer kunnskap man får om sosiale medier og nettbruk , jo bedre valg kan man ta. 

Det er forskjell på sosiale medier og nettbruk kontra bruk av iPad. Min mening er at barn har ingenting på sosiale medier å gjøre. 

Her hjemme er iPaden begrenset til apper som foreldrene har godkjent. Blir det forsøkt lastet ned andre ting eller Internett får foreldrene melding på mobilen som da blir avvist. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva har det med temaet å gjøre?

Anonymkode: 117aa...178

Fordi det ble nevnt i tråden at det er kun ressursvake foreldre som lar barna leke med iPad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke fordi den ikke får spille, men fordi den av en eller annen grunn sliter med grenser og oppdragelse.. 

Anonymkode: c28b2...512

Det er det samme argumentet og "logikken" som blir brukt om man er streng med usunn mat og godteri. Barn må få det som ikke er bra for dem, slik at de ikke får spiseforstyrrelser eller blir spilleavhengige som ungdommer/voksne.

Om ungen ikke har Snap/TikTok som 9 åring, kommer ikke barnet til å ha venner, eller bli invitert i bursdager.

Dagens foreldre 👏👏👏

Anonymkode: 01cbe...76c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synger dere ikke på bilturer? Snakker sammen? Hører på musikk i bilen? 

Hæ...synger nei....snakker sammen..jo da innimellom... musikk...du mener vi skal høre på hjulene på bussen etc i mange timer 🤣 derfor hun har iPad i bilen...så hun kan høre på sine sanger...og leke med puslespill etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så trist at du og 6åringen ikke kan prate sammen mens du spiser. Eller at hun kan lese en bok eller tegne mens du spiser. Det tristeste jeg ser er ihvertfall barn som sitter på nettbrett mens foreldrene spiser. Helt avkoblet fra hverandre.

Ok...siden du MÅ vite alt om min familie...vi spiser aldri med iPad eller tv under middag.

Om vi ute på restaurant som er skjeldent...så får hun sitte litt på iPad. Jeg har sykdom som gjør at jeg trenger ro når jeg spiser..og ka da bruker vi iPad så hun kan spise og kose seg...og mor kan spise og kose seg.

Oh nei det betyr ikke at vi alle gjør dette og nei det betyr ikke at hun sitter på iPad fra vi kommer til bi går. Vi sitter og snakker sant mye og koser oss...alt på måte 

Oh vet du hva...om du ikke trenger det..er det faktisk innimellom deilig å kunne koble litt av...for ditt liv er ikke mitt liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (26 minutter siden):

Hæ...synger nei....snakker sammen..jo da innimellom... musikk...du mener vi skal høre på hjulene på bussen etc i mange timer 🤣 derfor hun har iPad i bilen...så hun kan høre på sine sanger...og leke med puslespill etc

Man kan vel høre på sin egen musikk også, unger lever da ikke i en merkelig barneverden atskilt fra voksne? Vi har spilt all slags musikk på lange bilturer, alt fra pop til punk til David Bowie og klassisk. Ungene liker også musikk. 

Og ja, innimellom hører vi selvfølgelig også på sangene fra  Hakkebakkeskogen eller Hjulene på bussen og synger med alle mann. 

Anonymkode: 54162...8cf

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da har du nok veldig sære barn, jeg vokste opp i en tid det ikke fantes nettbrett og syntes ikke det var kos å stirre ut av vinduet i flere timer.

Anonymkode: e3668...be3

Jeg har ikke påstått at det skal være "kos", men at vanlige barn med vanlige foreldre (og uten nettbrett) alltid bør kunne underholde seg selv noen timer i bilen uten alle mulige hjelpemidler. Det kunne barn før, og det kan barn nå hvis foreldrene legger til rette for det. 

Ingen har godt av konstante input, hjernen trenger hvile også. Og ja, det er innimellom ganske kjedelig for barna. Det er hele poenget. Da kan de bearbeide inntrykk fra tidligere, tenke på ting, gi fantasien fritt spillerom.

Og så blir de ikke minst utrolig glade når turen endelig er slutt, og løper ut for å møte kusinene sine e.l., de blir ikke sittende apatiske i bilen og glo på skjermen til en voksen tar den fra dem og sier: Nå er vi faktisk fremme (akkurat det har jeg opplevd med barn av venner som kom på besøk. Helt utrolig stusselig). 

Anonymkode: 54162...8cf

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Våre to fikk nettbrett året før skolen, for å mestre ipad, slik at det ikke skulle være "nok en ny ting" de skulle sette seg inn i. For oss fungerte dette flott. Vi har alltid hatt "skjermfri sommer", hele sommerferien er nettbrett pakket bort.

Våre er nå 12 og 10 år, og vi har aldri hatt regler om skjermtid. Dette har de regulert helt fint selv. De er barn som har aktiviteter de er veldig opptatt av, pluss veldig glade i å være ute. Så skjerm må absolutt ikke være en "fiende" og altoppslukende som man kan få inntrykk av hos noen. 

Anonymkode: 1cf3b...65d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (46 minutter siden):

Om vi ute på restaurant som er skjeldent...så får hun sitte litt på iPad. Jeg har sykdom som gjør at jeg trenger ro når jeg spiser..og ka da bruker vi iPad så hun kan spise og kose seg...og mor kan spise og kose seg.

Tenk om du hadde fått et barn med en diagnose som gjør barnet urolig. Da ville du garantert ikke fått ro og du ville ikke klart å ta vare på ditt eget barn uten å gjøre sykdommen verre.

Hvis dette er en situasjon som du ikke kunne håndtere så tok du en høy risiko når du valgte å få barn. Hvis det er en situasjon du kunne håndtere så tror jeg du også kan spise med barnet ditt uten iPad.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camlon skrev (6 minutter siden):

Tenk om du hadde fått et barn med en diagnose som gjør barnet urolig. Da ville du garantert ikke fått ro og du ville ikke klart å ta vare på ditt eget barn uten å gjøre sykdommen verre.

Hvis dette er en situasjon som du ikke kunne håndtere så tok du en høy risiko når du valgte å få barn. Hvis det er en situasjon du kunne håndtere så tror jeg du også kan spise med barnet ditt uten iPad.

Nå må du dra inn i skogen altså..jeg fikk denne sykdom etter jeg fikk siste barnet mitt. 

Og hadde mitt barn fått diagnos...da hadde mine barn gått først..da hadde jeg sultet om det var slikt.

Men vet du hva.. jeg har hat denne diagnosen i mange år...og 99 prosent av tiden setter jeg meg sist i forhold til familien.

At min datter INNIMELLOM bruker iPad på restaurant,( kanskje 2 ganger i året) at jeg får spiser i 10 min i Fred...er det virkelig verdens undergang...

Innom lurt jeg på voksne mennesker altså 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (11 minutter siden):

Nå må du dra inn i skogen altså..jeg fikk denne sykdom etter jeg fikk siste barnet mitt. 

Og hadde mitt barn fått diagnos...da hadde mine barn gått først..da hadde jeg sultet om det var slikt.

Men vet du hva.. jeg har hat denne diagnosen i mange år...og 99 prosent av tiden setter jeg meg sist i forhold til familien.

At min datter INNIMELLOM bruker iPad på restaurant,( kanskje 2 ganger i året) at jeg får spiser i 10 min i Fred...er det virkelig verdens undergang...

Innom lurt jeg på voksne mennesker altså 

Hvis du er syk, så bør du sette din helse først, fordi hvis du blir sykere og ikke lenger kan ta vare på deg selv, så blir du en byrde istedenfor en som hjelper.

Barn klarer fint å sitte stille å spise eller prate i 10 minutter. Jeg skjønner ikke hvorfor du trenger iPad hvis det bare er snakk om 10 minutter, 2 ganger i året.

Endret av Camlon
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...