Gå til innhold

Vi gir ikke barna nettbrett. Dårlige foreldre?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har to barn på 5 år, og har valgt å ikke gi barna tilgang på nettbrett. Besteforeldre har tilbudt seg å gi det julegave i flere år (!), men vi mener barn ikke trenger det. Har egentlig vært stolt over avgjørelsen vår, og selv om barna har spurt om nettbrett en gang i blant, så opplever vi ikke det som et savn. 

Nylig snakket vi med et vennepar som lurte på om vi var redde for at barna skulle henge etter sosialt og digitalt når de begynner på skolen. Barnet deres kan noen engelske fraser pga YouTube, og opplever mestring i noen spill han spiller på nettbrett. 

Våre barn får spille på konsoll sammen med oss voksne(kun én eller to ganger i helga), så de har jo vært utsatt for spill og det digitale. Vi drar på kino et par ganger i halvåret og det er ikke slik av vi aldri ser på TV. 

Er det noen andre her som har noen innspill? Bør barn få øve på nettbrett før de begynner på skolen? Vil det gi dem noen fortinn, eller vil det (som vi har ment) stjele barndommen deres. 

Anonymkode: 471e5...56c

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker dere er for rigide. 

Kjenner et barn som nå er 9 og hvor foreldrene har samme «dille» når det gjelder spilling. Dette barnet fungerer ikke på vennebesøk da barnet KUN vil spille, og bryter sammen i gråt dersom de skal spille etter tur, da de andre «kan spille når de vil, men det kan ikke han». Enden på visa blir at han sitter og spiller når han er på besøk hos venner, mens kompisene leker med noe annet.

Don’t be a fanatic.

Anonymkode: 21538...094

• Liker 25
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår på 6 får verken det eller mobil på maaange år. De får vel på skolen, ikke enig men hva kan man gjøre?

Anonymkode: 876e0...b62

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har to barn på 5 år, og har valgt å ikke gi barna tilgang på nettbrett. Besteforeldre har tilbudt seg å gi det julegave i flere år (!), men vi mener barn ikke trenger det. Har egentlig vært stolt over avgjørelsen vår, og selv om barna har spurt om nettbrett en gang i blant, så opplever vi ikke det som et savn. 

Nylig snakket vi med et vennepar som lurte på om vi var redde for at barna skulle henge etter sosialt og digitalt når de begynner på skolen. Barnet deres kan noen engelske fraser pga YouTube, og opplever mestring i noen spill han spiller på nettbrett. 

Våre barn får spille på konsoll sammen med oss voksne(kun én eller to ganger i helga), så de har jo vært utsatt for spill og det digitale. Vi drar på kino et par ganger i halvåret og det er ikke slik av vi aldri ser på TV. 

Er det noen andre her som har noen innspill? Bør barn få øve på nettbrett før de begynner på skolen? Vil det gi dem noen fortinn, eller vil det (som vi har ment) stjele barndommen deres. 

Vi har også en på snart 5 år som ikke har nettbrett eller spillkonsoll. Han har derimot mange leker, brettspill, bøker og tegnesaker han kan underholde seg med. Vi tenker det er godt nok :) 

Tror ikke han vil henge etter digitalt. Barna får opplæring i bruk av nettbrett på skolen. Min venninne som er lærer sier alle unger, uavhengig av forkunnskaper, mestrer iPaden lett. 

Anonymkode: 513ed...d21

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner et barn som nå er 9 og hvor foreldrene har samme «dille» når det gjelder spilling. Dette barnet fungerer ikke på vennebesøk da barnet KUN vil spille, og bryter sammen i gråt dersom de skal spille etter tur, da de andre «kan spille når de vil, men det kan ikke han». Enden på visa blir at han sitter og spiller når han er på besøk hos venner, mens kompisene leker med noe annet.

Don’t be a fanatic.

Høres tullere ut. Denne 9åringen trenger en prat, ikke noe nettbrett. For et drama uten like. Hvorfor grine seg til å drive med hjernedøde nettbrettspill?? 

• Liker 23
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Don’t be a fanatic.

Er dette på nettbrett? Tror du barn som har tydelige grenser hjemme vil bryte dem når de er på besøk? Barna våre er ennå ikke begynt å dra på besøk til venner uten oss med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vår på 6 får verken det eller mobil på maaange år. De får vel på skolen, ikke enig men hva kan man gjøre?

Er ikke glad for at de skal få ipad neste år, nei. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og i bhg hva skjer der? 

Dersom du ikke fantaserer i HI, så vil jeg virkelig lure på hvor du har din rigidiyet fra? Tilhører dere en sekt siden dere holder på slik? 

Anonymkode: 998c2...548

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker dere selv dere er dårlige foreldre? Legger dere lista på et nettbrett eller ikke? 

Anonymkode: 68d34...9f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud. Håper at det er et trolletråd... 

Hvis ikke: nei, barn trenger ikke å øve på nettbrett før de begynner på skolen. Ingen femåring MÅ ha en iPad. Det er uansett lett å mestre nettbrett for de fleste dagens barn. (Så lett at de fort trenger å øve på å legge den vekk, men dette er en annen sak...).

Anonymkode: 6fcd9...619

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har også en på snart 5 år som ikke har nettbrett eller spillkonsoll. Han har derimot mange leker, brettspill, bøker og tegnesaker han kan underholde seg med. Vi tenker det er godt nok :) 

Tror ikke han vil henge etter digitalt. Barna får opplæring i bruk av nettbrett på skolen. Min venninne som er lærer sier alle unger, uavhengig av forkunnskaper, mestrer iPaden lett. 

Anonymkode: 513ed...d21

Håper du har rett. Frykten er vel at alle skal kjenne til ipad i første klasse, men ikke dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn er vant med mobil, iPad og tv. Men de regulerer det selv. De er kjempe sosiale, oppfører seg super fint hos andre og flinke på skolen. 
Jeg kjenner flere som ikke lar deres barn bruke skjerm, men barna oppfører seg utrolig dårlig. Nå mener ikke jeg de oppfører seg dårlig fordi de ikke har tilgang til skjerm men at foreldrene ikke fokuserer på at det er ikke ting som får barn til å ha dårlig oppdragelse men veien vi foreldre viser de. 

Anonymkode: 7b1ee...93a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

vent til dem er 12 år. Deres verden er der dem bor. Uansett utfordring å være foreldre, det er jo verdier dere skal fylle dem med. Håper dere er glad å være mye ute, og skape selv med hendene ting. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og i bhg hva skjer der? 

Dersom du ikke fantaserer i HI, så vil jeg virkelig lure på hvor du har din rigidiyet fra? Tilhører dere en sekt siden dere holder på slik? 

Anonymkode: 998c2...548

Altså det ksn godt hende de har sett på en serie på nettbrett i barnehagen,  men jeg håper virkelig ikke de lar barna spille spill på nettbrett i barnehagen. 

Vi er helt vanlige folk. Har bare vslgt å ikke kjøpe nettbrett til ungene. Er det virkelig så rart? 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig med dere. Har to barn på 5 og 3, de har ikke nettbrett og får det heller ikke. De vet at det fins fra barnehagen, men det er ikke et savn hos oss. De ser litt youtube på tv, ellers bygger de lego og tegner. Har ingen dårlig samvittighet for at de ikke får nettbrett, er bare glad for at jeg ikke har latt med lure til å introdusere dem for det. Ser barna til slekt og venner som er helt avhengig og vil gjøre hva som helst for ekstra skjermtid og blir trist på deres vegne. Det blir tidsnok skjerm, det tror jeg vi kan være sikker 

Anonymkode: a0ff4...e0d

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Egenskap skrev (2 minutter siden):

vent til dem er 12 år. Deres verden er der dem bor. Uansett utfordring å være foreldre, det er jo verdier dere skal fylle dem med. Håper dere er glad å være mye ute, og skape selv med hendene ting. 

Takk for hyggelig svar. 

Det er det vi ikke kan. Allerede neste høst får begge to ipad fra skolen. Aner ikke hvordan vi skal takle det, men vi prøver å finne ut av det nå. 

Vi er mye ute, og vi lager mye "kunst". 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ser forskjell på barn med og uten nettbrett på skolen til barna mine. De blir holdt utenfor, ikke nødvendigvis med vilje men de henger ikke med når de andre barna snakker om spill eller noe på YouTube. 

Vi har vært rigide selv, men måtte bare gi opp. Vi lar ikke våre prinsipper gå utover våre barns sosiale liv. 

Anonymkode: a9977...d6a

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moderne nettbrett og mobiltelefoner bidrar ikke til å gi barn digital kompetanse, som studier har vist. Generasjon alfa er håpløs når det kommer til teknologi. Hvis det er digital kompetanse dere vil at barna skal ha, anbefaler jeg å lære dem hvordan man bruker en PC. Selv kunne jeg søke opp ting på nett som seksåring. Følg så klart med på hva barna ser på på f.eks. YouTube. Vis dem hvordan man laster ned spill (eller andre programmer) på PC-en på en trygg måte etter hvert. Lærere i skolen er forundret over at nye elevkull ikke vet hvordan de skal lagre og sende filer eller opprette mapper. Apper har gjort ting for lett. Men, nei, jeg skal ikke gi mine barn duppeditter før de fyller fjorten.

Anonymkode: 67e86...022

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mine barn er vant med mobil, iPad og tv. Men de regulerer det selv. De er kjempe sosiale, oppfører seg super fint hos andre og flinke på skolen. 
Jeg kjenner flere som ikke lar deres barn bruke skjerm, men barna oppfører seg utrolig dårlig. Nå mener ikke jeg de oppfører seg dårlig fordi de ikke har tilgang til skjerm men at foreldrene ikke fokuserer på at det er ikke ting som får barn til å ha dårlig oppdragelse men veien vi foreldre viser de. 

Anonymkode: 7b1ee...93a

Hvor gamle er barna dine? Alle jeg kjenner med barn på 5-6 år regulerer bruken av nettbrett ol. 

Ser du en sammenheng mellom dårlig oppførsel blant barn og foreldre som setter tydelige grenser? Det er jo helt motsatt av alle råd om oppdragelse. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser forskjell på barn med og uten nettbrett på skolen til barna mine. De blir holdt utenfor, ikke nødvendigvis med vilje men de henger ikke med når de andre barna snakker om spill eller noe på YouTube. 

Vi har vært rigide selv, men måtte bare gi opp. Vi lar ikke våre prinsipper gå utover våre barns sosiale liv. 

Anonymkode: a9977...d6a

Det var trist å høre. 

På skolen får alle ipad fra første klasse, så da kan jeg ikke hindre den i å bruke det. Men barn må se alt det hjernedøde kjipe innholdet på YouTube kids for å henge med? Kjipern. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...