AnonymBruker Skrevet 4. januar #1 Del Skrevet 4. januar Ja, det er det vi får servert, at det er en utrolig hard og travel jobb og sykefraværet er skyhøyt veldig mange steder Hvordan er det mulig å klare en 14 timers vakt når det er så grusomt travelt? Argumentasjonen med at det går fordi man har flere dager fri etterpå holder ikke. Når man må sykemelde seg fordi 7,5 timer er for belastende, gir det ikke mening at doble vakter er helt overkommelig og til og med sett på som en forbedring fra mange. Dette går på troverdigheten løs. https://www.nrk.no/sorlandet/arbeidsliv_-sykehjem-halverte-sykefravaer-med-ny-turnus-1.17175098 Anonymkode: 20645...932 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #2 Del Skrevet 4. januar Man har vesentlig lenger pause, blant annet. Anonymkode: 83bdf...2c6 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #3 Del Skrevet 4. januar Man har perioder der man kan hente seg inn, og starte på nytt. Tenker det er logikk? Selv jeg som kronisk syk, foretrekker 14 timers vakter og friperioder i motsetning til 7,5 timer vakter. Der jeg aldri får hentet meg inn. Anonymkode: 78c13...26e 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #4 Del Skrevet 4. januar Jeg jobber på sykehjem og vi har store utfordringer med arbeidsbelastning og bemanning. Folk er utslitte og vi har høyt sykefravær. Hvis noen er syke har vi knapt vikarer å leie inn. De få vikarene vi har jobber max. Ledelsen lar oss heller gå underbemannet enn å leie inn noen på overtid eller forskjøvet vakt. Vi ble spurt om vi ville ha langvakter, alle sa nei. Anonymkode: ace9e...6cb 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #5 Del Skrevet 4. januar Jeg tenker også det er logisk at det hjelper med lengre friperioder. I tillegg er det noe med å få være med å bestemme og legge opp løpet selv. Det har nok også noe å si. Anonymkode: 17e92...51a 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 4. januar #6 Del Skrevet 4. januar Myndighetene lurer på hvorfor rekrutteringen er for dårlig og at ansatte slutter😂 Altså hvem faen jobber skift, helligdager osv for 500k i året? Hadde ikke gjort det for 1million De må ordne skikkelige arbeidsvilkår snarest i forhold til eldrebølgen 16 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #7 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, det er det vi får servert, at det er en utrolig hard og travel jobb og sykefraværet er skyhøyt veldig mange steder Hvordan er det mulig å klare en 14 timers vakt når det er så grusomt travelt? Argumentasjonen med at det går fordi man har flere dager fri etterpå holder ikke. Når man må sykemelde seg fordi 7,5 timer er for belastende, gir det ikke mening at doble vakter er helt overkommelig og til og med sett på som en forbedring fra mange. Dette går på troverdigheten løs. https://www.nrk.no/sorlandet/arbeidsliv_-sykehjem-halverte-sykefravaer-med-ny-turnus-1.17175098 Anonymkode: 20645...932 Det er ganske strenge regler for pauser når man har langvakter. Vi fikk foreslått langvakter hos oss. Var kun et fåtall som sa ja, så vi fikk ikke det heldigvis. vi som sa nei begrunnet det med at det er for travelt hos oss. Så skal jo man ta 1,5 time pause i løpet av vakten, noe som vil si at vi store deler av vakten var mindre bemanning. Men jeg vet om flere som har det. De sier de dagene de har det så jobber de og sover. Dagen etter de går av orker de ikke noe fordi de må ta seg inn igjen. Men synes innlegget ditt er nedlatende, for ja det er sykt stor sykefravær og de aller fleste vaktene er sykt travle. Anonymkode: 689b4...5e0 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. januar #8 Del Skrevet 4. januar Ja det kan nok stemme det var pårørende fra 2017-2023 så har sett litt 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #9 Del Skrevet 4. januar Langvakter passer ikke for alle. På slutten når jeg jobbet, så begynte de med langvakter, å det var ikke mange som takket ja til det. Jeg hadde ikke klart å gå langvakter, men nå var jeg nattevakt å hadde lange nok vakter. Anonymkode: 691a0...4d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 4. januar #10 Del Skrevet 4. januar (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ja, det er det vi får servert, at det er en utrolig hard og travel jobb og sykefraværet er skyhøyt veldig mange steder Hvordan er det mulig å klare en 14 timers vakt når det er så grusomt travelt? Argumentasjonen med at det går fordi man har flere dager fri etterpå holder ikke. Når man må sykemelde seg fordi 7,5 timer er for belastende, gir det ikke mening at doble vakter er helt overkommelig og til og med sett på som en forbedring fra mange. Dette går på troverdigheten løs. https://www.nrk.no/sorlandet/arbeidsliv_-sykehjem-halverte-sykefravaer-med-ny-turnus-1.17175098 Anonymkode: 20645...932 Absolutt enig! I noen jobber er det forsvarlig med 14 timers vakter om man får 11 timer med fri/hviletid mellom vaktene. Men i tillegg må man få nok rolig tid på jobb i løpet av disse 14 timene. Her må man se på aktivitetsnivået og hvilke oppgaver som må gjøres. F.eks er det totalt uaktuelt med 80 % aktivitet i løpet av hele vakta om det går i ett. Man må få inn muligheter for å få litt pustepauser og variasjon i arbeidet + få mat på jobb. Og hva med de som er alene med barn 100%? Langvakter er totalt uaktuelt i min situasjon selv om jeg bare har barna 50%. Hodet mitt faller stadig ut av hva jeg driver med om jeg jobber mer enn 8 timer. Endret 4. januar av Fighter83 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #11 Del Skrevet 4. januar Enmanelskeråhate skrev (25 minutter siden): Altså hvem faen jobber skift, helligdager osv for 500k i året? Det er mange som er nødt til det i ulike bransjer. Anonymkode: 8fe2b...d4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #12 Del Skrevet 4. januar "Hemmeligheten" her er at de ansatte får overtidsbetalt, 3 timer hvert skift. Hvis de blir syke, så får de betalt for timene, men går glipp av overtiden. Hvem skulle trodd at redusert lønn ved sykefravær skulle føre til lavere sykefravær. Anonymkode: c39ea...dfd 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 4. januar #13 Del Skrevet 4. januar (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er mange som er nødt til det i ulike bransjer. Anonymkode: 8fe2b...d4a Nei, kun i offentlig helsevesen, på godsterminaler med samme ordning tjener de 750k+ helt uten utdanning Endret 4. januar av Enmanelskeråhate 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #14 Del Skrevet 4. januar Fighter83 skrev (9 minutter siden): Absolutt enig! I noen jobber er det forsvarlig med 14 timers vakter om man får 11 timer med fri/hviletid mellom vaktene. Men i tillegg må man få nok rolig tid på jobb i løpet av disse 14 timene. Her må man se på aktivitetsnivået og hvilke oppgaver som må gjøres. F.eks er det totalt uaktuelt med 80 % aktivitet i løpet av hele vakta om det går i ett. Man må få inn muligheter for å få litt pustepauser og variasjon i arbeidet + få mat på jobb. Og hva med de som er alene med barn 100%? Langvakter er totalt uaktuelt i min situasjon selv om jeg bare har barna 50%. Hodet mitt faller stadig ut av hva jeg driver med om jeg jobber mer enn 8 timer. Enig i dine betraktninger. Jobber selv 12-timers hver 4. helg. Det går, selv om det kan være hektisk. Kan også være rolig. Jobber opp mot eldre, men ikke i stell. Har heller en slags akuttfunksjon. Kjenner meg veldig godt igjen i at det er lett å falle ut når man har vært på jobb i 8 timer. Problemet med langvakter knyttet til pleiere på avdeling er at man til tider har ekstremt krevende beboere, som fotfølger deg, plager andre pasienter, roper, er aggressive you name it. Har du 8 søte, sterkt demente men ellers rolige beboere er det kjempetrivelig, og fordelen er at ansatte kan legge opp dagen etter behov. Vil ikke dusje før lunch? Det er greit, da tar vi det før du legger deg. Slipper også den typiske uroen rundt vaktskifte midt på dagen. Men som sagt, problemet er at du nesten alltid har den ene urolige, stygt sagt «slitsomme» beboeren. Det er jo ikke vedkommendes feil, men det er noe med å være innestengt med en ufin, aggressiv og kanskje tom suicidal pasient i 12 timer, med en bemanning som er en brøkdel av den i DPS fex. Anonymkode: 1e2b0...05c 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #15 Del Skrevet 4. januar Enmanelskeråhate skrev (47 minutter siden): Myndighetene lurer på hvorfor rekrutteringen er for dårlig og at ansatte slutter😂 Altså hvem faen jobber skift, helligdager osv for 500k i året? Hadde ikke gjort det for 1million De må ordne skikkelige arbeidsvilkår snarest i forhold til eldrebølgen Sykepleiere kan ha mer enn 500k i året. Hos oss er snittet 600 000, før tillegg. Flere som ligger på 700k. Vil du gi de mer må du også betale (mye) mer skatt. Da må du også gi lærere mer lønn, ellers slutter de og blir helsearbeidere. Etterhvert vil lønna i privat sektor også gå opp for å trekke tilbake folk som går over til helse. Vips har du høyere skatter, høyere prisnivå og like få sykepleiere som før. Fighter83 skrev (26 minutter siden): Og hva med de som er alene med barn 100%? Langvakter er totalt uaktuelt i min situasjon selv om jeg bare har barna 50%. Hodet mitt faller stadig ut av hva jeg driver med om jeg jobber mer enn 8 timer. De som ikke orker langvakter kan velge ordinære vakter. De aller fleste arbeidsplasser tilpasser og tvinger ikke langvakter på folk. Enmanelskeråhate skrev (9 minutter siden): Nei, kun i offentlig helsevesen, på godsterminaler med samme ordning tjener de 750k+ helt uten utdanning 😂😂😂 Nei kjære deg, er mange som jobber skift i andre bransjer som ikke tjener 750 tusen. Godsterminal?? Er det det eneste eksempelet du greier å komme med? Anonymkode: 0e178...960 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 4. januar #16 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Sykepleiere kan ha mer enn 500k i året. Hos oss er snittet 600 000, før tillegg. Flere som ligger på 700k. Vil du gi de mer må du også betale (mye) mer skatt. Da må du også gi lærere mer lønn, ellers slutter de og blir helsearbeidere. Etterhvert vil lønna i privat sektor også gå opp for å trekke tilbake folk som går over til helse. Vips har du høyere skatter, høyere prisnivå og like få sykepleiere som før. De som ikke orker langvakter kan velge ordinære vakter. De aller fleste arbeidsplasser tilpasser og tvinger ikke langvakter på folk. 😂😂😂 Nei kjære deg, er mange som jobber skift i andre bransjer som ikke tjener 750 tusen. Godsterminal?? Er det det eneste eksempelet du greier å komme med? Anonymkode: 0e178...960 Jobber lærere skift? De jobber knapt halve året, underviser 3 dager i uka og avspaserer halve året omtrent 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 4. januar #17 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sykepleiere kan ha mer enn 500k i året. Hos oss er snittet 600 000, før tillegg. Flere som ligger på 700k. Vil du gi de mer må du også betale (mye) mer skatt. Da må du også gi lærere mer lønn, ellers slutter de og blir helsearbeidere. Etterhvert vil lønna i privat sektor også gå opp for å trekke tilbake folk som går over til helse. Vips har du høyere skatter, høyere prisnivå og like få sykepleiere som før. De som ikke orker langvakter kan velge ordinære vakter. De aller fleste arbeidsplasser tilpasser og tvinger ikke langvakter på folk. 😂😂😂 Nei kjære deg, er mange som jobber skift i andre bransjer som ikke tjener 750 tusen. Godsterminal?? Er det det eneste eksempelet du greier å komme med? Anonymkode: 0e178...960 Må jo være dum eller like det da hvis du jobber skift og helligdager for under den summen😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #18 Del Skrevet 4. januar Folk må slutte å tru på det man hører fra Sytepleierforbundet, år etter år... Anonymkode: 75c7b...8cd 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #19 Del Skrevet 4. januar Enmanelskeråhate skrev (34 minutter siden): Nei, kun i offentlig helsevesen, på godsterminaler med samme ordning tjener de 750k+ helt uten utdanning Som sagt, mange må jobbe turnus og helligdager for lav lønn. Anonymkode: 8fe2b...d4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #20 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk må slutte å tru på det man hører fra Sytepleierforbundet, år etter år... Anonymkode: 75c7b...8cd Vel fakta er jo at de sliter med rekruttering og at folk slutter, da er det arbeidsforhold og lønn som er problemet Anonymkode: e57b1...3b2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå