AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:49 #1 Del Skrevet lørdag kl 17:49 Jeg skjønner de puster fortere ved feber men er det mye fortere? Rask pust kan jo være andre ting også så jeg syns det er så vanskelig å skille Anonymkode: eb032...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:33 #2 Del Skrevet lørdag kl 20:33 Rask pust er helt vanlig hos febersyke barn. Har du prøvd å gi febernedsettende og sammenlignet pustefrekvensen når feberen er tilstede og ikke? I så fall har du svaret ditt. Et barn med luftveisinfeksjon kan jo også ha litt forhøyet pustefrekvens på grunn av det. Anonymkode: 58e7b...582 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:39 #3 Del Skrevet lørdag kl 20:39 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner de puster fortere ved feber men er det mye fortere? Rask pust kan jo være andre ting også så jeg syns det er så vanskelig å skille Anonymkode: eb032...0df Om du ikke har ringt legevakt for lenge siden, så gjør du det nå, og får hjelp med å vurdere. Anonymkode: 1bc5f...98e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:04 #4 Del Skrevet lørdag kl 22:04 Jeg har telt antall pust pr. minutt noen få ganger på barna mine da de var små. Samtidig har jeg sett på hvor mye de har anstrengt seg for å puste, bl.a om det blir søkk mellom ribbeina. Jeg husker ikke i hodet hva som er normal respirasjonsfrekvens nå, og er en usikker på om barnet puster normal, bør en ringe legevakten. Det ene barnet mitt har hatt noen episoder hvor jeg opplevde at hun slet med pusten. Stort sett ble konklusjonen at pusten var innenfor normalen. Men jeg har opplevd en gang at hun pustet for fort, og da så jeg også inndragninger mellom og under ribbeina. Det tok legevakten alvorlig da vi ringte, og barnet ble sendt på sykehus. Her står normal respirasjonfrekvens i ulike aldre nevnt i hvert fall: https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/lungebetennelse-hos-barn/symptomer. Men ring legevakten om du er usikker. Anonymkode: 72209...ca1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:07 #5 Del Skrevet lørdag kl 22:07 Her er normalverdiene. Respirasjonsfrekvens øker ofte betraktelig ved feber, men bør bli lavere etter man har gitt paracet (og evt nurofen) Anonymkode: d68d6...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:17 #6 Del Skrevet lørdag kl 22:17 Eg husker den var tydelig og unormalt høg ved RS-virus. Blant anna søkk mellom ribbebeina. Vi fekk kome til på barneavdelinga fort. Det skumle var at symptombildet endra seg så fort. Det byrja med kun litt snott i nesa liksom, tenkte ungen var litt forkjøla. Kun 15 timar seinare sleit barnet med respirasjon og vart innlagt. Ellers får mine auka respirasjon ved feber utan at det i seg sjølv gjer meg bekymra. Det går gjerne fort over. Drøft med legevakta. Anonymkode: b7663...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:25 #7 Del Skrevet lørdag kl 22:25 Vi reiste til legevakten pga rask pust hos barnet som da var 20 mnd. Husker ikke hvor raskt hun pustet, men jeg kunne se at hun strevde med pusten og jeg hørte at den var veldig overfladisk. Legen sa at det kunne være pga feber, men i det tilfellet var det pga lungebetennelse. Jeg gav henne febernedsettende før hun la seg, ventet en time og talte antall pust etter at hun var sovnet. Anonymkode: 4b749...c30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå