AnonymBruker Skrevet 4. januar #1 Skrevet 4. januar Kan man ha svangerskapsforgiftning uten at det slår ut på blodtrykket og urin? Kan man ha det basert på bare symptomer? Anonymkode: 9f6c0...374
AnonymBruker Skrevet 4. januar #2 Skrevet 4. januar Det er definert som høyt blodtrykk og proteiner i urinen, eller høyt BT og andre tegn som leversvikt el. Så du har ikke det uten de symptomene nei. Det er derfor man tar BT og urinprøver. Anonymkode: 5ac81...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #3 Skrevet 4. januar Jeg hadde et noe forhøyet blodtrykk på siste svangerskapstime før fødsel. Urin var ok. Jeg fikk svangerskapsforgiftning etter fødsel Anonymkode: ec7aa...caf 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #4 Skrevet 4. januar Man kan ha svangerskapsforgiftning uten proteiner i urinen, men ikke uten forhøyet blodtrykk. Man må da ha et annet tegn på organdysfunksjon hvis en ikke har proteiner i urinen. Det betyr for eksempel utslag på nyre/leverprøver. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg hadde et noe forhøyet blodtrykk på siste svangerskapstime før fødsel. Urin var ok. Jeg fikk svangerskapsforgiftning etter fødsel Anonymkode: ec7aa...caf Men du hadde ikke svangerskapsforgiftning enda når blodtrykket ditt var normalt. Siden det er en hypertensiv svangerskapskomplikasjon, er forhøyet blodtrykk naturligvis et diagnosekriterie. https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=K4U6nNQ3 "Vi anbefaler at preeklampsi defineres som nyoppstått hypertensjon etter svangerskapsuke 20 kombinert med nyoppstått proteinuri ELLER andre tegn på organdysfunksjon. Dette er i samsvar med andre oppdaterte veiledere (IV)." Anonymkode: e3bf1...058 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #5 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan ha svangerskapsforgiftning uten proteiner i urinen, men ikke uten forhøyet blodtrykk. Man må da ha et annet tegn på organdysfunksjon hvis en ikke har proteiner i urinen. Det betyr for eksempel utslag på nyre/leverprøver. Men du hadde ikke svangerskapsforgiftning enda når blodtrykket ditt var normalt. Siden det er en hypertensiv svangerskapskomplikasjon, er forhøyet blodtrykk naturligvis et diagnosekriterie. https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=K4U6nNQ3 "Vi anbefaler at preeklampsi defineres som nyoppstått hypertensjon etter svangerskapsuke 20 kombinert med nyoppstått proteinuri ELLER andre tegn på organdysfunksjon. Dette er i samsvar med andre oppdaterte veiledere (IV)." Anonymkode: e3bf1...058 Nei, men de på barsel mente at noen burde tatt tak i det når de så at blodtrykket var forhøyet. Ble dårlig først etter fødsel, men måtte medisineres og følges opp i mange uker etter fødsel. Både fastlege og jordmor sa at de ville sendt meg på ekstra oppfølging hvis de hadde sett det i uke 38. Anonymkode: ec7aa...caf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå