Gå til innhold

Bør utelyset moneteres mot min eller utleier sin strøm?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi leier ut en leilighet. Det er spotter i taket  rundt hele huset som går på vår strøm. Nå har leietager ønsket eget lys ved sin inngangsdør for ytterligere belysning. Han leier i enden av huset der vi ikke går forbi.

Skal bestille eletriker for å montere et eksternt utelys. Spørsmålet er om dette bør gå på leilighetens strømmåler eller vår. Jeg trodde spottene vi betaler for var nok lys.

Anonymkode: 92abd...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi leier ut en leilighet. Det er spotter i taket  rundt hele huset som går på vår strøm. Nå har leietager ønsket eget lys ved sin inngangsdør for ytterligere belysning. Han leier i enden av huset der vi ikke går forbi.

Skal bestille eletriker for å montere et eksternt utelys. Spørsmålet er om dette bør gå på leilighetens strømmåler eller vår. Jeg trodde spottene vi betaler for var nok lys.

Leietakers 

Anonymkode: 2d5f6...585

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis leietaker har bedt om det bør det gå på leietakers abonnement tenker jeg… Med mindre det var kav mørkt borti hjørnet ved døra til vedkommende… 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du gjør det som er enklest for elektrikeren og blir penest med tanke på ledninger, borring i vegger osv. Hvis du ikke har råd til å betale for ei utelampe som står på 12 timer i døgnet, noe som koster deg maks 10 kr. i måneden (da har jeg tatt godt i), så har du større problemer. 

Anonymkode: f47fa...846

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at du gjør det som er enklest for elektrikeren og blir penest med tanke på ledninger, borring i vegger osv. Hvis du ikke har råd til å betale for ei utelampe som står på 12 timer i døgnet, noe som koster deg maks 10 kr. i måneden (da har jeg tatt godt i), så har du større problemer. 

Dette. Hadde aldri styrt med å legge opp ekstra kurs trukket til leietagers sikringsskap for å spare noen kroner i året. Er jo en dråpe i havet i forhold til kostnadene utleier med ut med for å hyre elektriker. 

Anonymkode: 0eca8...82f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette. Hadde aldri styrt med å legge opp ekstra kurs trukket til leietagers sikringsskap for å spare noen kroner i året. Er jo en dråpe i havet i forhold til kostnadene utleier med ut med for å hyre elektriker. 

Anonymkode: 0eca8...82f

Enig! Når det kommer en ny leietaker kan du bare oppjustere husleia med 10kr i måneden, da. Dette er en ikke-sak, lys er billig, det er elektriker som koster her. 

Anonymkode: 5ea05...f2d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montert det på kretsen som gjør jobben enklest og billigst. Så setter dere inn en sparepære og driteri  å tenke på de ekstra ørene det koster i måneden.

Anonymkode: 147f7...12f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Helt enig med deg.

Alternativ to er å montere en batteridrevet lampe med bevegelsessensor akkurat i inngangspartiet til leieboer. Har selv en slik lampe i uteboden og batteriet holder utrolig lenge. Sparer installasjon og elektriker, det blir lys, og så får de heller krangle om hvem som skal bytte batteri 🙂 Men dei kan kjøpe vannvittig mye batteri for prisen det koster å trekke ledning og installasjon av elektriker.

https://www.lampegiganten.no/p/ledvance-battery-led-spotlight-utevegglampe-1-lys-6106172.html

Anonymkode: cba9e...624

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leieboer sin strøm som er enklest. Jeg lurte bare på hva vi var pliktige til.

TS

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er leieboer sin strøm som er enklest. Jeg lurte bare på hva vi var pliktige til.

TS

Da ville jeg sagt til leieboer at du er villig til å betale for etablering av lampe, men at du må bruke leieboers strøm siden det blir enklere montering. Hvis leieboer ikke aksepterer det så er ikke behovet for eksta lys så stort.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Helt enig med deg.

Alternativ to er å montere en batteridrevet lampe med bevegelsessensor akkurat i inngangspartiet til leieboer. Har selv en slik lampe i uteboden og batteriet holder utrolig lenge. Sparer installasjon og elektriker, det blir lys, og så får de heller krangle om hvem som skal bytte batteri 🙂 Men dei kan kjøpe vannvittig mye batteri for prisen det koster å trekke ledning og installasjon av elektriker.

https://www.lampegiganten.no/p/ledvance-battery-led-spotlight-utevegglampe-1-lys-6106172.html

Anonymkode: cba9e...624

Hadde jeg vært utleier, ville jeg kjøpt denne og sett først om denne kunne løst problemet for leietaker. 

Anonymkode: 5c09a...81d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...