Gå til innhold

Gi bort klærne dine

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppfordrer alle til å gi bort klær de ikke bruker på FINN og FB. Grunner:

1.) Gir du til Fretex etc. havner 90 % i utlandet, ofte på dynga. Lite selges her i Norge.

2.) Mange har behov for gratis klær, det kan lette mange barnefamilier og singles liv å få alt de trenger

3.) Du må gjenvinne klær fra 2025 og det er mye mer tungvint å kjøre tekstiler til tekstilinnsamling på gjenvinningsstasjonen enn å få dem hentet hjemme. 

4.) Det er nesten umulig å få solgt brukte klær på FINN og du må oppbevare dem hjemme. Men om alle gir bort det de ikke bruker, kan jo alle også få gratis klær any day. Vinn-vinn altså.

Anonymkode: 47398...f59

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i området er det innsamlingsbokser fra kirkens bymisjon også, så putter oppi dem.
-for mye styr med Finn, selv gis bort. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1.) Gir du til Fretex etc. havner 90 % i utlandet, ofte på dynga. Lite selges her i Norge.

2.) Mange har behov for gratis klær, det kan lette mange barnefamilier og singles liv å få alt de trenger

3.) Du må gjenvinne klær fra 2025 og det er mye mer tungvint å kjøre tekstiler til tekstilinnsamling på gjenvinningsstasjonen enn å få dem hentet hjemme. 

4.) Det er nesten umulig å få solgt brukte klær på FINN og du må oppbevare dem hjemme. Men om alle gir bort det de ikke bruker, kan jo alle også få gratis klær any day. Vinn-vinn altså.

Å gi bort noe som helst på finn mer, er uaktuelt. 

Grunnen er enkel, folk i mengder kommer og skal ha, men hente det gjør de aldri. Bare masse bortkastet tid på å svare folk som skriver engelsk og i tillegg aldri dukker opp.,

Fretex får ingenting, da de selger ting langt overpriset i forhold til ny vare. Og fordi de har et utdatert menenskesyn.

At klærne må gjenvinnes, byr jeg meg ikke en cm om, søpla er søppel. Ingen roter i søppeldunkene for å se om noen synder. Og om noen skulle begynne å rote i søppeldunken, skal de da bøtelegge eller bare gi litt voksenkjeft? Samma kan det værra, bryr meg ikke. 

Anonymkode: 9eb72...1ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som havner utenlands havner i bruktbutikker. Ser haugevis av gensere og treningsjakker fra norske klubber i utenlandske bruktbutikker. Men mye havner på dynga. Mange skal jo ha nypris for brukte klær, det er jo sært. Og mange er elendige på bilder, spesielt av merkelapper med størrelsen på.  

Anonymkode: c51fe...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle virkelig ønske at det funka å gi bort klær på finn men i min erfaring er det et ennå dårligere og ikke minst mer tidkrevende alternativ enn ulike donasjonsbokser.

Jeg ga bort og solgte MYE klær veldig rimelig på finn etter en større vektnedgang, klærne var av god kvalitet, ikke mye brukt eller slitt og det var et godt utvalg klær jeg la i klespakker etter strl og sesong. Typ klær strl 46/48 vinter og høst. Klær strl 48/50 vår/sommer. Gode bilder, variert utvalg med både over og underdeler, kjoler og yttertøy. Det tok enormt med tid og førte til masse interesse men også mye rot med folk som ikke fulgte opp avtaler osv. Ene klespakken ble rota igjennom og bare slengt fra seg ikke langt unna her jeg bor, da hadde de tatt de mest salgbare plagga og dumpa resten. Slikt orker jeg ikke styre med rett og slett. 

Anonymkode: 688af...a8d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her leverer jeg klærne mine til en lokal brukt butikk. Vet pengene går til en god sak. De selger og klærne rimelig, så de med dårlig råd, skal kunne handle der.

Anonymkode: 1a295...00e

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper kjøpe så mye at det er noe å gi bort... Om man kjører en tidløs stil så kan man bruke klærne til de er utslitt og klar for kast. De få klesplaggene jeg kvitter meg fordi det ikke brukes går til venninner eller loppemarked.

Å legge ut ting for gis bort på finn gir enten ingen respons, eller ett evig mas.

Anonymkode: 6079c...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry as, det er en fulltidsjobb å gi bort ting på finn. Folk kommer ikke, svarer sent på meldinger, tar ikke tlf, har urimelige krav, er frekke på meldinger, vil at du skal ta flere bilder, vil ha kvittering, vil at du skal kjøre tingene til dem gratis, spør om du vil knulle eller om du kan ta bilder med klærne på, kommer ubedt på døra etc etc. 

nejjjjj det går til gjenvinning om ikke venner vil ha det ja. 

Anonymkode: e2bba...7b3

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bort til lokale folk eller via lokale folk som gir det til folk som trenger det. 

Anonymkode: 7a1f1...6c6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også veldig mange dårlige erfaringer med å gi bort sko og klær på finn, de to siste gangene jeg tenkte jeg skulle være grei med noen og gi bort to par nesten ubrukte sko (i så god stand at noen fint kunne ha hentet de og solgt de videre for noen hundrelapper hvis de trengte det liksom, noe jeg tenker er supert hvis folk trenger det) fikk jeg 20+ meldinger i løpet av fem minutter, så gikk resten av kveldene med på å skrive frem og tilbake, plutselig ikke noen svar osv. Virker som om mange bare takker ja til alt gratis på finn inntil de faktisk får napp og må hente det, utrolig slitsomt. 

Så nå slenger jeg alt i Uffcontaineren. Jobber aktivt med å gå over til å ha færre, men dyrere kvalitetsplagg, så på sikt satser jeg på at alt som kastes går i søpla fordi det er fullstendig utslitt. Kaster aldri klær kun fordi jeg er lei av de.

Anonymkode: b7f27...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slår et slag for konseptet Kirrpis for de som har en slik butikk i nærheten. 
Har god erfaring med å selge egne klær der, selvsagt ting som er i brukbar stand men som forskjellige grunner ikke har blitt brukt lenger. 

Barneklær derimot, til litt større barn er nærmest håpløst å få solgt. 

Setter prisen lavt med mindre det ikke er fine merker og nesten ubrukt. 

Anonymkode: 875a0...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 15.56):

Dette vil eg gjera, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 17.54):

Å gi bort noe som helst på finn mer, er uaktuelt. 

Grunnen er enkel, folk i mengder kommer og skal ha, men hente det gjør de aldri. Bare masse bortkastet tid på å svare folk som skriver engelsk og i tillegg aldri dukker opp.,

Fretex får ingenting, da de selger ting langt overpriset i forhold til ny vare. Og fordi de har et utdatert menenskesyn.

At klærne må gjenvinnes, byr jeg meg ikke en cm om, søpla er søppel. Ingen roter i søppeldunkene for å se om noen synder. Og om noen skulle begynne å rote i søppeldunken, skal de da bøtelegge eller bare gi litt voksenkjeft? Samma kan det værra, bryr meg ikke. 

Anonymkode: 9eb72...1ab

Du høres ut som et blidt og positivt menneske....

Anonymkode: b9d8b...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...