AnonymBruker Skrevet 4. januar #1 Skrevet 4. januar Har vært så uheldig å få en sprekk i endetarmen. Det er helt forferdelig vondt, følelse av kniver. Prøver nå med alcos anal som jeg fikk anbefalt på apoteket, men synes ikke det lindrer noe særlig. Vet at det kan gå noen uker før det evnt gror av seg selv. I mellomtiden føler jeg at jeg ikke orker å gå med såpass vonde smerter. Lurer på om noen har tips og råd?? Blir veldig takknemlig!! Anonymkode: cc444...892
AnonymBruker Skrevet 4. januar #2 Skrevet 4. januar Prøv xylocain gel. tror kanskje du må ha resept, men det var lindrende for meg Anonymkode: 7576e...367 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #3 Skrevet 4. januar Sheriproct er smertestillende. Fås som både salve og stikkpiller, uten resept. Anonymkode: d27d0...0e2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #4 Skrevet 4. januar Har selv benyttet Scheriproct med godt resultat, både salven og stikkpillene. Var også nøye med å vaske meg etter avføring. Anonymkode: 3c405...201
AnonymBruker Skrevet 4. januar #5 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Prøv xylocain gel. tror kanskje du må ha resept, men det var lindrende for meg Anonymkode: 7576e...367 Denne er reseptfri. Anonymkode: 86dca...f60
AnonymBruker Skrevet 4. januar #6 Skrevet 4. januar Tusen takk for alle svar. Er ikke alcos anal og scheriproct ca det samme? Xylocain ser lovende ut, skal kjøpe det i dag. Anonymkode: cc444...892
AnonymBruker Skrevet 4. januar #7 Skrevet 4. januar Kjøp inityol-salve. Sår gror fortere om du smører på det. Pass på å ha god hygiene, vask deg godt før du smører. Ikke sitt på do og press for lenge. Hvordan oppstod sprekken? Anonymkode: ccfe7...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #8 Skrevet 4. januar Fikk stor analfissur i juni. Vært i narkose og blitt sjekket og vært på sykehuset flere ganger. Det er grusomt vondt. Min behandling vlr først og fremst mye drikke, fysisk aktivitet og movicol morgen og kveld. Fikk salve på resept som jeg brukte morgen og kveld i 9 uker. De salvene som er foreslått her prøvde jeg også først, men ikke effekt og kirurgen sa de ikke hadde noe for seg. Nesye skritt var botox og hvis ikke det hadde hjulpet så var operasjon nødvendig. Nå har det endelig grodd. Men tar fortsatt movicol hver kveld for å unngå ny rift. Kirurgen sa jeg må ha avføring hver dag. Anbefaler deg å få en henvisning til dagkirurgi og noen som har god greie på dette. Det er fryktelig vondt og jeg ønsker deg masse god bedring. Anonymkode: 521c8...c35 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #9 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for alle svar. Er ikke alcos anal og scheriproct ca det samme? Xylocain ser lovende ut, skal kjøpe det i dag. Anonymkode: cc444...892 Nei, det et ikke det samme. Har ulikt virkestoff. Anonymkode: 521c8...c35
AnonymBruker Skrevet 4. januar #10 Skrevet 4. januar Har du rift i rassen Da har noen vært der med tissetassen Det du må gjøre Er å søke om uføre Da kan du slappe litt av Til det blir masse mas fra nav. Anonymkode: dab34...7d0 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar #11 Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du rift i rassen Da har noen vært der med tissetassen Det du må gjøre Er å søke om uføre Da kan du slappe litt av Til det blir masse mas fra nav. Anonymkode: dab34...7d0 Jeg lo godt av denne faktisk, mulig jeg er litt barnslig. TS, jeg også støtter xylocain salven. Den lindrer veldig godt. Det jeg gjorde var å påføre litt før jeg visste jeg måtte på do, gjøre meg ferdig, skylle godt med vann og påføre mer xylocain. Lindrer godt og lenge. Det er driiiitvondt (ikke pun intended), men det blir bedre. Viktig å holde det rent så det gror. God bedring Anonymkode: 5ed13...b04 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar #12 Skrevet 5. januar Uff, stakkars deg, TS! Det er fryktelig vondt, rett og slett. Jeg hadde store problemer med dette et helt år for en stund tilbake, hadde tre runder med botox + et par inngrep før det gikk seg til. Anbefaler veldig den nevnte salven, men kanskje aller mest Movicol for å forebygge og unngå ytterligere rifter. Om du har anledning og du ikke blir kvitt problemet innen "rimelig tid", vil jeg anbefale et besøk hos spesialist rett og slett. Det hjalp for min del, etter å ha blitt feilbehandlet en lengre periode hos fastlege. Dette problemet er ikke til å kimse av, jeg besvimte en gang av smertene og er ikke egentlig kjent som noen pyse... Lykke til! ❤️ Anonymkode: 83c24...1c5
AnonymBruker Skrevet 6. januar #13 Skrevet 6. januar Kan disse blø? Og kan det være kreft? Anonymkode: d7572...1b3
AnonymBruker Skrevet 6. januar #14 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan disse blø? Og kan det være kreft? Anonymkode: d7572...1b3 Ja, de kan blø. Endetarmskreft kan sikkert ha lignende symptomer, er man i tvil hører man med fagfolkene. Anonymkode: 5ed13...b04
AnonymBruker Skrevet 7. januar #15 Skrevet 7. januar De kan blø, i og med at det er en rift. Uten behandling vil det dessverre fort sprekke opp igjen. Siden du nevner at det føles som kniver er det nok stor sannsynlighet for at det er fissur, men her er det lurt å gå til lege jo før jo heller. Det var jeg som skrev litt lenger oppe her, jeg hadde dette problemet i lang tid og fikk først skikkelig hjelp da jeg fikk kommet til spesialist. Det hadde alt å si for meg. Anbefaler deg Movicol, og en snarlig undersøkelse om det ikke er blitt bedre om kort tid. Har man fått en fissur kan smertene være ganske ekstreme, så føler virkelig med deg. God bedring til deg ❤️ Anonymkode: 83c24...1c5
AnonymBruker Skrevet 7. januar #16 Skrevet 7. januar Uff det er grusomt vondt! Dette høres sikkert veldig teit ut, men smurte på manukahonning, skylte av det å brukte bedøvende salve før jeg gikk på toalettet (lot det virke litt) etterpå skylte jeg av den og smurte på mer manukahonning. Jeg ble betraktelig bedre etter et par dager, og etter ei uke var det helt fint igjen. Anonymkode: 4a816...6fe
AnonymBruker Skrevet 8. januar #17 Skrevet 8. januar Takk for flere fine svar. Jeg gikk til innkjøp av Xylocain, det tar den verste brodden av smertene. På det verste var dette nesten vondere enn fødsel😅 Synes det sakte men sikkert blir bedre. Blør litt iblant, men ikke like mye som i starten. Jeg har aldri problemer med fordøyelse som f.eks. hard mage, så tror movicol etc ikke blir nødvendig. En annen ting jeg har tenkt på er at jeg for en del uker siden startet opp igjen med styrketrening, mistenker at knebøy med vekter etc ikke var det beste for endetarmen? Kjente det ble vondere i går med tung snømåking også. Orker ikke gå med dette altfor lenge. Drar til legen neste uke hvis det ikke blir bedre enn pr i dag. Leste på helsenett at det er normalt med 5-6 ukers grotid. Anonymkode: cc444...892
Kittykat Skrevet 8. januar #18 Skrevet 8. januar Jeg har analfissur. Jeg prøvde først alle reseptfrie midler fra apoteket. Jeg var i kontakt med lege da. Hun henviste meg til en spesialist. Jeg fikk resept på en salve pluss Movicol pga forstoppelse, men den tok ikke smertene. Til slutt så gjorde det så satans vondt at jeg tok kontakt med spesialisten og fikk komme samme dag. De satte Botox på meg (det var veldig ubehagelig og ikke minst vondt da det var veldig trangt bak der), men smertene forsvant med engang. Dette var i Mai 2024 og i midten av Oktober 2024 var jeg på en kontroll. Da var smertene begynt å komme igjen og jeg fikk enda en dose Botox. Jeg skal på en kontroll igjen i April og hvis det ikke har blitt bedre, så blir det nok operasjon på meg. Jeg har hatt analfissuren i ca 1,5 år. Det anbefales ikke, for å si det sånn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå