Gå til innhold

A4-menneske: hedersbetegnelse eller undertrykkende propaganda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finnes det egentlig A4-mennesker?

Jeg stilte meg selv dette spørsmålet da jeg satt på bussen og kikket ut av vinduet på byen min, som til randen er fylt av skjebner.

Du kan ha en såkalt vanlig jobb, men alle mennesker er mer enn sitt arbeid. Du holder ikke opp med å eksistere i det øyeblikk du klokker ut av jobbens lokaler, for så å gjennoppstå den påfølgende dag når klokken slager 7. Timene imellom jobb er omfangsrikere enn timene innad.

Mine åndelige krumspring fortsatte: hvem definerer et A4-menneske? Politikerne? Folket selv? Elitene? Marx sier: spør alltid hvem tjener på en definisjon [1]. Hvem tjener på at majoriteten av det ganske folk, som i et kort øyeblikk bebor vårt rike, omtaler seg selv som A4?

Nietzsche sa at enhver bør strebe etter å bli den beste utgaven av seg selv, men folk flest er fornøyd med den ytterste middelmådighet [2]. Er det frykten for anstrengelse som underkuer vårt folk?

Vi trenger et opplyst folk for å få et opplyst land!

Kilder:

[1] Marx, K. & Engels, F. (2016) Det kommunistiske manifest, Oslo: Vidarforlaget.

[2] Nietzsche, F. (2021) Slik talte Zarathustra, Oslo: Spartacus forlag.

Anonymkode: fa7c2...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å være A4 viser at man har tilpasningsevner, at man jan fungere med andre mennesker, at man ikke har behov for å fremme seg selv hele tiden eller ha oppmerksomhet hele tiden. Det kan vise på impulskontroll ved at man ikke gir etter for mye. 

Selv om JEG blir opplyst om noe, så trenger ikke alle andre være det, de kan ha sine områder de er opplyst på, men jeg støtter likevel ideen om lengre skoledager 1-10 trinn og bedre utdanning. Valgene man tar kan bli bedre vurdert med mere utdanning.

Det er ikke frykten for anstrengelse, det er ønsket om å få slippe å høre andres misjonering om politikk, religion osv. Ved å ikke prakke på andre mitt syn så håper jeg å slippe å høre på andres. 

Anonymkode: 6a9c5...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...