Gå til innhold

Hvordan ville dere forvaltet 500 000 kr, foruten boligkjøp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som tittelen sier.

Jeg har lenge vurdert å kanskje investere i aksjer. 

Kommer man noen vei med 500 000 eller er dette for småpenger å regne?

Jeg ønsker å forvalte disse pengene på en god måte. Hva ville dere gjort?

Tips og råd tas imot med takk.

Anonymkode: 746d3...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlige folk taper stort sett på å kjøpe aksjer. Alle proffe aksjehandlere kjenner til det som fins av offisiell informasjon, og priser aksjene deretter. Så hvis du skal tjene bedre enn markedet, må enten ha flaks (lite sannsynlig) eller innsideinformasjon (ulovlig).

Du bør handle indeksfond. Bankene ønsker ikke at folk skal investere i det, de prøver å få foll til å handle i aktivt forvaltede fond. Men i de aller fleste tilfeller tjener ikke aktivt forvaltede fond mer enn indeksfond, og i hvert fall ikke over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å investere i en aksje, så må du gjøre en stor research angående papiret. Du må vurdere verdien til bedriften i markedet og i forhold til resten av bransjen. Du må også vurdere hvordan det går med bransjen generelt både regional og global. Du bør også undersøke bransjens skattesituasjon i ulike land. Du kan så vurdere og dermed prise inn fremtiden. Priser du bedre enn alle andre deltakere, dette inkluderer også profesjonelle deltakere, så kan du hente ut ekstraordinært gevinst fra papiret. Da har du nemlig slått markedet.

Verden endrer seg fort. For å treffe det rette valget om salg, kjøp eller å sitte stille med papiret, så burde du vurdere alt som nevnt ovenfor minst 2 ganger i dagen, helst 3 ganger for å være sikker. Du må følge med intenst. Du må ha lest alle nyheter og rykter rundt papiret før alle andre, helst i det sekundet det blir publisert. 

Nå er det også slik at du ikke burde satse på kun en aksje. Du burde diversifisere i minst 40 forskjellige papirer i ulike regioner og bransjer. For alle de papirene må du gjøre de daglige vurderingene. De fleste profesjonelle har egne team med mange folk for dette. Du er helt alene og må gjøre det selv.

Du har ikke så mye tid sier du?

Da kan du velge et aksjefond istedenfor.

Jeg ville valgt en global indeksfond ved mer enn 15 år tidshorisont. Eller så ville jeg valgt likviditetsfond / sparekonto. Det er ikke viktig å slå markedet.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Schmuhu skrev (2 timer siden):

Om du ønsker å investere i en aksje, så må du gjøre en stor research angående papiret. Du må vurdere verdien til bedriften i markedet og i forhold til resten av bransjen. Du må også vurdere hvordan det går med bransjen generelt både regional og global. Du bør også undersøke bransjens skattesituasjon i ulike land. Du kan så vurdere og dermed prise inn fremtiden. Priser du bedre enn alle andre deltakere, dette inkluderer også profesjonelle deltakere, så kan du hente ut ekstraordinært gevinst fra papiret. Da har du nemlig slått markedet.

Verden endrer seg fort. For å treffe det rette valget om salg, kjøp eller å sitte stille med papiret, så burde du vurdere alt som nevnt ovenfor minst 2 ganger i dagen, helst 3 ganger for å være sikker. Du må følge med intenst. Du må ha lest alle nyheter og rykter rundt papiret før alle andre, helst i det sekundet det blir publisert. 

Nå er det også slik at du ikke burde satse på kun en aksje. Du burde diversifisere i minst 40 forskjellige papirer i ulike regioner og bransjer. For alle de papirene må du gjøre de daglige vurderingene. De fleste profesjonelle har egne team med mange folk for dette. Du er helt alene og må gjøre det selv.

Du har ikke så mye tid sier du?

Da kan du velge et aksjefond istedenfor.

Jeg ville valgt en global indeksfond ved mer enn 15 år tidshorisont. Eller så ville jeg valgt likviditetsfond / sparekonto. Det er ikke viktig å slå markedet.

Schmuhu

Hvordan er risikoen ved globalt indeksfond? Burde man kanskje unngå å plassere alt der?

Takker forøvrig for et godt og utfyllende svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan er risikoen ved globalt indeksfond? Burde man kanskje unngå å plassere alt der?

Den største risikoen er vel et globalt markedskrasj. Hvis alle børsene i verden faller 50% så vil også et indeksfond som følger dem falle 50%.

Mange indekser tar følger de største firmaene i en eller flere markeder. For fondet mitt betyr det at Apple, Facebook, Google, Amazon, Tesla utgjør en stor andel av fondet. Dvs hvis Amerikanske tech-aksjer faller 40% i år men ikke resten av aksjemarkedet så vil jeg bli ganske hardt rammet.

Jeg har ikke valutasikring. Det betyr at hvis krona fortsetter å falle i verdi relativt dollar og andre valutaer så vil fondet mitt bli mer verdt i kroner - selv om aksjene evt står stille. Det betyr også at hvis krona stiger i verdi så vil verdien av fondet mitt falle i kroner. Det har blitt hevdet at når verdens børser faller, så tenderer små valutaer som krona også til å falle. Jeg tenker at det er en slags «forsikring» - hvis aksjene som utgjør fondet mitt faller med 40% (som er en reell mulighet) og blir der i lang tid, så er det en fordel at krona også raser og kan kompensere for noe av det tapet.

Du burde i alle fall ha en solid bufferkonto (høyrente) som lar deg håndtere uventet service på bilen, kanskje et bad som må pusses opp og at junior trenger nytt slalomutstyr. Samtidig.

Jeg vet ikke om du burde investere spesifikt for å balansere ut risikoen ved globale indeksfond. Det finnes noen bransjer som typisk gjør det bra når alt annet går til skogen (fastfood, underholdning, helse, forsvar?)

Anonymkode: 536b7...856

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Risikoen er overraskende lav om du sparer langsiktig, dvs. mer enn 15 år. Frankfurt børs har en flott avkastningstrekant som viser typiske kriser og hvor lenge de varer. Den er riktig nok i euro men prinsippet er det samme uansett valuta. Her et eksempel for utviklede markeder som følger MSCI World indeks:

msci_world_triangle_euro_month.png

Som du ser så kan avkastning være svært ulik. På høyre siden ser du året du kjøper. Nederst ser du året du selger. Den øverste hvite linjen markerer 5 år. Ser du hvor mye rødt det er her oppe? Kriser kan plutselig vare lenge. Men du ser også heftig sving opp. Kortsiktig er det mye som skjer og kraftige sving.

Har du behov for pengene kortsiktig, så kan slike sving nedover faktisk ødelegge for deg. Du selger da lite gunstig.

Men når du tåler dette opp og ned i 20 år eller 30 år derimot, så kan vi ha en forventning om rundt 7% avkastning per år i gjennomsnitt. Uansett krise, så kan du da trygg selge og nyte beholdningen etter så lang tid.

Risikoen for deg spesifikt står dermed i forhold til tidshorisonten du er villig til å la pengene stå.

Legg merke til at indeksfond ikke er lurt for kortsiktige spekulasjoner. Eventuell kan du spekulere med bransjefond men jeg fraråder. Om du kjapp ønsker å gjøre en spekulasjon, så er nok kjøp av en aksje et bedre virkemiddel ril formålet.

Så hva legger du i det du skrev Ts? Hva betyr å forvalte pengene på en god måte for deg? Hva er din tidshorisont?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dytta alt inn i indexfond med lav kostnad så lenge jeg ikke har noen planer for noen av pengene i næreste framtid. 

Anonymkode: 50ea0...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...