Gå til innhold

Vurderer å melde inn brudd på taushetsplikten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor på et lite sted. På et julebord har det blitt spredd rykter om ei jeg vet hvem er. Jeg vil ikke gå inn på detaljer, men ryktene stammer fra ei som jobber på fødeavdelingen på nærmeste sykehus (ryktene omhandler blant annet abort). Hun har brutt taushetsplikten og lekket informasjon om at vedkommende har vært der. Og delt detaljer som er særs grove og gitt opphav til skikkelig stygge rykter.

Jeg har lyst til å rapportere dette til arbeidsgiver. Når noen tar abort er de i en skikkelig sårbar situasjon, og man skal da vel for pokker stole på at helsepersonellet holder taushetsplikten! Jeg har tatt abort der selv (pga at fosteret døde i magen) og bare tanken på at dette skulle blitt en snakkis på et julebord gjør meg kvalm.

Hvordan går jeg frem? Hvem skal jeg rapportere til?

Anonymkode: 0d65e...0fd

• Liker 2
  • Hjerte 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må vel bli Helsetilsynet da. De kan nok uansett veilede deg om hvordan du skal gå frem

Anonymkode: 1c935...cd6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper helt sikkert den som er utsatt for ryktene...La det ligge.

Anonymkode: 4cbcc...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld inn til vedkommendes arbeidsgiver. Dette er alvorlig!

Anonymkode: 8d5b0...684

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke la sånt ligge. Brudd på taushetsplikten er alvorlig, og den som bryter den risikerer å måtte finne seg en annen jobb. Hvilket er svært fortjent. 

I første omgang kan du si ifra til arbeidsgiveren til vedkommende (gjerne skriftlig slik at dette er dokumentert).

Anonymkode: 56cf8...489

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sånn at vedkommende kan fortsette å bryte en ekstremt viktig lov i yrket sitt?? 

Dette blir så useriøst at jeg tenker du enten er vedkommende ts skriver om, eller en annen som også pleier å dele fra jobben og bryter taushetsplikten selv.

Anonymkode: 62c2d...fc3

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å sladre om aborter og slikt er et alvorlig brudd på taushetsplikt. Det går rett til kjernen av hvorfor vi har bestemmelsen. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er 100 prosent sikker før du går videre med dette?

Anonymkode: 0ef85...f52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn umiddelbart så bør jo dette tas tak i, men var du på julebordet og hørte henne si det? Helt enig i at det er forkastelig å bryte taushetsplikten på generelt grunnlag, og når det er av så privat karakter så blir det jo ikke formildende. 

Om det ikke stemmer kan du ødelegge en persons karriere, men om det stemmer bør ikke den personen ha den karrieren. Jeg hadde rådført meg med helsetilsynet eller noe sånt om jeg hadde hørt det selv, for så å eventuelt gå videre, men ikke om det var igjennom tredjeperson. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sånn at vedkommende kan fortsette å bryte en ekstremt viktig lov i yrket sitt?? 

Dette blir så useriøst at jeg tenker du enten er vedkommende ts skriver om, eller en annen som også pleier å dele fra jobben og bryter taushetsplikten selv.

Anonymkode: 62c2d...fc3

Ingen av delene. Er selvstendig næringsdrivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 13.49):

Vi bor på et lite sted. På et julebord har det blitt spredd rykter om ei jeg vet hvem er. Jeg vil ikke gå inn på detaljer, men ryktene stammer fra ei som jobber på fødeavdelingen på nærmeste sykehus (ryktene omhandler blant annet abort). Hun har brutt taushetsplikten og lekket informasjon om at vedkommende har vært der. Og delt detaljer som er særs grove og gitt opphav til skikkelig stygge rykter.

Jeg har lyst til å rapportere dette til arbeidsgiver. Når noen tar abort er de i en skikkelig sårbar situasjon, og man skal da vel for pokker stole på at helsepersonellet holder taushetsplikten! Jeg har tatt abort der selv (pga at fosteret døde i magen) og bare tanken på at dette skulle blitt en snakkis på et julebord gjør meg kvalm.

Statsforvalteren.

Du burde også gi en melding til hennes arbeidsgiver. Dette forutsetter at du er sikker i din sak, og at det er sykepleieren som har lekket opplysningene.

Anonymkode: 5d236...9c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 14.18):

Ingen av delene. Er selvstendig næringsdrivende.

Selvstendig næringsdrivende har også taushetsplikter å forholde seg til.....

Anonymkode: 13bb8...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 13.49):

Du har ingen egeninteresse i å melde noen andre for brudd på taushetsplikten, med mindre dette gjelder deg selv. 
Ergo har du ingenting å melde verken til arbeidsgiver eller til noen andre. 
Den dette gjelder må selv melde inn. 
Ingen igangsetter noen tiltak basert på rykter noen har hørt at noen har spredt. 
Finn deg noe mer interessant å drive på med. 

Anonymkode: ab495...435

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke skjer allverdens hvis ikke det kan bevises at vedkommende har brutt taushetsplikten. En pasient sendte inn klage på en kollega hen mente hadde brutt taushetsplikten. Kollega fikk ikke noe mer enn en prat en prat med sjefen🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (15 minutter siden):

Min erfaring er at det ikke skjer allverdens hvis ikke det kan bevises at vedkommende har brutt taushetsplikten. En pasient sendte inn klage på en kollega hen mente hadde brutt taushetsplikten. Kollega fikk ikke noe mer enn en prat en prat med sjefen🤷‍♀️

Men den praten med sjefen er viktig. Og nå vet din kollega at sjefen har fått klage på henne, og at en eventuell neste gang bør unngås...

Jeg har vært borte i brudd på taushetsplikten selv, og jeg har hatt venner som har opplevd det. Sånt er veldig uheldig, og svært belastende for hun som ble berørt i tilfellet som tråden handler om.

Anonymkode: 5d236...9c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fy in i H…..Klart du ikke ska la det ligge.
du ska melde det ifra. 
minner meg om når noen brøt taushetsplikten angående fallet i min familie. I alle år har vi blitt sett ned på som barn. Blitt baksnakket feil behandlet av flertall pga hva min pappa gjorde. En idag så får vi høre det og det er over 28 år siden.
dette gjør vondt og jeg syns absolutt du bør melde det in

Anonymkode: 530ec...bcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meld inn så folk får respekt for den plikten.

Anonymkode: 59320...bc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...