AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:37 #1 Del Skrevet lørdag kl 11:37 Jeg har en hund (malteser) på 4 år som har totalt endret adferd etter rakettene. Vi dro bort et stille sted på selve nyttårsaften, men her i byen ble det sendt opp i dagene i etterkant også. Fra å være en glad og kvikk liten fyr, har han nå blitt livredd. Han stirrer i taket, ørene bakover, fotfølger meg overalt, vil ikke drikke og spiser kun godbiter. Vi forsøker å ikke trøste for mye og oppfører oss som vanlig. Han skalv veldig når det var raketter på nyåret, men skjelvingen er borte nå. Han er ikke den samme, og han nekter å være alene. Skjønner ikke hvordan jeg kan dra på jobb på mandag, og vet ikke hvordan dette skal håndteres. Noen som har tips? Anonymkode: f3afd...65a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:58 #2 Del Skrevet lørdag kl 17:58 Jobbproblemet må du nesten finne ut av. Ville funnet pass til han, eller tatt han med på jobb. Utover det, så ville eg sett på angstdempende midler. Få en time hos dyrlege på mandag om det ikkje er gått over til då. Finnes også naturmedisiner som kan vere til hjelp, men disse tar nok lenger tid før effekt. Anonymkode: a6763...bf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:20 #3 Del Skrevet lørdag kl 18:20 Gi ham kos og støtte. La han sove med dere om natten. Forskning har bevist at trøst gjør hunder mindre redd (så lenge det ikke er trøst i hysterisk form). Han føler seg ikke trygg akkurat nå, så han må få litt ekstra trygghet fra dere. Har du mulighet til å ta han med på jobb på mandag, eventuelt få noen til å passe han? Anonymkode: cded4...7f6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:26 #4 Del Skrevet lørdag kl 20:26 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gi ham kos og støtte. La han sove med dere om natten. Forskning har bevist at trøst gjør hunder mindre redd (så lenge det ikke er trøst i hysterisk form). Han føler seg ikke trygg akkurat nå, så han må få litt ekstra trygghet fra dere. Har du mulighet til å ta han med på jobb på mandag, eventuelt få noen til å passe han? Anonymkode: cded4...7f6 Han sover med oss hver natt. Han ligger inntil oss på sofan når han vil, de siste dagene store deler av dagen. Jeg drar ikke på jobb, så lenge han er slik. Enten blir jeg på hjemmekontor eller så tar jeg fri uten lønn. Hund på kontoret er ikke lov. Han får veldig mye trygghet. Jeg bare lurer på om hva man kan gjøre utover dette (som dessuten er helt naturlig for oss her hjemme). Anonymkode: f3afd...65a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:28 #5 Del Skrevet lørdag kl 23:28 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han sover med oss hver natt. Han ligger inntil oss på sofan når han vil, de siste dagene store deler av dagen. Jeg drar ikke på jobb, så lenge han er slik. Enten blir jeg på hjemmekontor eller så tar jeg fri uten lønn. Hund på kontoret er ikke lov. Han får veldig mye trygghet. Jeg bare lurer på om hva man kan gjøre utover dette (som dessuten er helt naturlig for oss her hjemme). Anonymkode: f3afd...65a Da tenker jeg du kanskje kan jobbe litt med å få opp mestringsfølelsen og selvtilliten hans gjennom oppgaver og lek? Lær han nye triks. Stikk hull på en pepsiflaske med godbiter i og la ham dytte den rundt for å få ut godbitene. Sjekk ut nosework. Gjem godbiter rundt om i hjemmet for en liten runde med godbitsøk. Legg en pute på gulvet og oppfordre han til å gå opp på puta. Alt du gjør må være enkelt nok til at han mestrer det og derfor får mestringsfølelse, og han må få belønning gjennom ros og godbiter. Gjør alt kjempeenkelt for han først, også kan du gradvis øke vanskelighetsnivået. Jo mer mestringsfølelse han kjenner på, jo mer øker selvtilliten, og det kan hjelpe på den generelle følelsen av trygghet. Samtidig er det godt for han å få brukt hjernen, aktivere nesa osv. Også kan det jo være greit å snakke med veterinær for å utelukke sykdom. Det kan jo være at han plages med noe som oppstod uavhengig av rakettene. Anonymkode: cded4...7f6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Min er lik. Så redd at det rett og slett er skadelig på selve nyttårsaften, og helt på vakt i dagene rundt. Hun har litt jaktinstinkt og det eneste som distraherer nok er å leke gjemsel. Enten gjemmer vi en leke rundt i huset og hun får godbit hver gang hun finner den, ellers pakker jeg inn mat i gamle sokker, pledd, pappesker, snusematter etc som hun må jobbe for å få tak i. Har hunden deres noe sånn den ikke kan motstå til vanlig så kan kanskje det hjelpe? Særlig snusing skal jo gi endorfiner og dermed roe dem Anonymkode: e4276...f3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Her i huset er det unntakstilstand fra de begynner å selge raketter etter julaften og til i hvert fall to uker etter nyttårsaften 😅 Har en hund som blir veldig redd, og det sitter i en stund. Dagene etter nyttårsaften er hun veldig på vakt, vil ikke ut og gå tur, og hele tiden i "beredskap" i tilfelle det begynner å smelle igjen. Jeg gir henne tid, og prøver å engasjere henne i ting hun synes er gøy så hun skal glemme å være så på vakt. Går korte turer og tar med veldig gode godbiter eller favorittleka, for å innprente igjen at det er gøy å være ute. Men om det er så ille at hunden ikke har drukket vann på mange dager ville jeg absolutt tatt en tur til dyrlegen. En liten runde med noe beroligende kan kanskje hjelpe den å lande litt igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå