Gå til innhold

Igangsettelse pga dårlig fysisk/psykisk helse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei❤️ Noen som har blitt igangsatt pga dårlig fysisk/psykisk helse?
Jeg er 37 uker nå og kjenner jeg er utrolig langt nede… Jeg gjør så og si ingen husarbeid lenger, lager ikke middag eller leker med datteren min på 2 år, jeg er helt utbrent kjenner jeg. Jeg gråter ofte 2 ganger til dagen og utenom dette føler jeg meg bare som en zombie, prøver bare komme meg gjennom dagen, kjenner lite på glede osv… Har veldig mye nedpress og smerter ved bevegelser og prøver derfor å holde sofaen hele dagen. På natten må jeg opp flere ganger pga halsbrann smerter og toalettbesøk, baby sparker meg i ribbeina hele natten og har veldig mye bekkensmerter på nettene. Jeg kommer meg så vidt opp av sofaen, spesielt på kveldstid, mannen min må løfte meg opp… Har kynnere hvert 5 min cirka på kveldene. Jeg er spontett i nesen, brukt otrivin hele svangerskapet men det hjelper ikke lenger… Jeg er rett og slett helt øydelagt psykisk og fysisk nå… Tror dere disse plagene kan gjøre at jeg kan bli satt igang litt før? Eventuelt uke 38/39? Baby er 68 percentilen nå så måler litt stort. Datteren min var 4200 g ved fødsel og hadde en veldig tøff fødsel, ikke pga det men pga andre ting, så jeg klarer jo selvfølgelig føde store barn men ja…  Hva tenker dere? Vær så snill ikke kom med stygge kommentarer, er langt nok nede nå kjenner jeg… 

Anonymkode: 77bfc...90b

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville bedt jordmor/fastlegen du går til sende henvisning til sykehuset du skal føde på, om vurdering til  induksjon, og be hen utdype med litt med det du sier her. Om det er veldig fulle lister med induksjoner for feks tvillinger, setefødsler og div. somatiske årsaker så vil du nok ikke bli prioritert (og får da evt avslag, eller så blir datoen din forskjøvet), for du faller under kategorien "induksjon på eget ønske". Men ville absolutt søkt! Har vært med på at fødekvinner har fått innvilget induksjon pga psykisk helse/eget ønske, så det er mulig! 

Også viktig at du snakker med noen om hvordan du har det, din partner,  noen venner, jordmoren din spesielt. 

Anonymkode: 54b23...fea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er 37 uker nå og kjenner jeg er utrolig langt nede… Jeg gjør så og si ingen husarbeid lenger, lager ikke middag eller leker med datteren min på 2 år, jeg er helt utbrent kjenner jeg. Jeg gråter ofte 2 ganger til dagen og utenom dette føler jeg meg bare som en zombie, prøver bare komme meg gjennom dagen, kjenner lite på glede osv… Har veldig mye nedpress og smerter ved bevegelser og prøver derfor å holde sofaen hele dagen. På natten må jeg opp flere ganger pga halsbrann smerter og toalettbesøk, baby sparker meg i ribbeina hele natten og har veldig mye bekkensmerter på nettene. Jeg kommer meg så vidt opp av sofaen, spesielt på kveldstid, mannen min må løfte meg opp… Har kynnere hvert 5 min cirka på kveldene. Jeg er spontett i nesen, brukt otrivin hele svangerskapet men det hjelper ikke lenger… Jeg er rett og slett helt øydelagt psykisk og fysisk nå… Tror dere disse plagene kan gjøre at jeg kan bli satt igang litt før? Eventuelt uke 38/39? Baby er 68 percentilen nå så måler litt stort. Datteren min var 4200 g ved fødsel og hadde en veldig tøff fødsel, ikke pga det men pga andre ting, så jeg klarer jo selvfølgelig føde store barn men ja…  Hva tenker dere? Vær så snill ikke kom med stygge kommentarer, er langt nok nede nå kjenner jeg… 

Huff, det høres ikke greit ut. Søstera mi fikk induksjon pga vekdig dårlig form, så utelukket er det ikke. Kontakt jordmor eller fastlege. 

Anonymkode: 77982...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk pga angst, men induksjonen var dagen før termin, så ungen var ferdig bakt inni der. 

Anonymkode: 01b14...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er i helt samme båt som deg, er 38 uker. Jeg er pottetett og får ikke puste om natta og sover dårlig. Sliter med overdrevent slim I tillegg, så føler jeg blir kvalt.

Er så psykisk nede at jeg hater alt og alle akkurat nå. Har i tillegg kronisk sykdom som gjør symptomene litt verre. Jeg skal til kontroll uken som kommer og da skal jeg spørre om jeg får lov å få induksjon, for jeg er så sliten.

Har en venninne som fikk det igjennom pga hun var psykisk nede.

Anonymkode: 2b18d...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk med jordmor. Min venninne skulle igangsettes fordi hun var fullstendig ferdig, hadde ikke noe å gå på. Vannet gikk i heisen på tur opp til avdelingen, så slapp jo det, men det er mulig. 

Anonymkode: a8416...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ta kontakt med jordmor/lege ❤️ Psykisk helse er også helse og skal selvfølgelig være en del av helhetsvurderingen. Jeg knakk helt sammen på en time hos jordmor og hun sendte meg rett på sykehuset for konsultasjon der. 

Ble møtt av en lege som først var veldig skeptisk til induksjon og mente at det helt klart var best å la ting gå sin gang, men så undersøkte han meg og så at jeg hadde 4 cm åpning og at baby lå helt nede. Ble enige om at jeg skulle tinge samboer. Da samboer og toalettsakene mine var ankommet tok han vannet, og baby lå på brystet mitt 3,5 timer senere. Drømmefødsel! 

(Hadde jo kommet i løpet av noen dager uansett når jeg var så moden, men veldig fint at jeg slapp å gå de siste, tunge dagene. Og ikke mist så var det en utrolig positiv boost for psyken å få høre at jeg var så moden - merket at det tunge slører lettet litt da jeg hørte det)

Anonymkode: e23b9...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...