Gå til innhold

92 kg og 165

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er vekta mi i dag. Helt sykt. Hva er første bud om hva jeg må gjøre? Mitt problem er godteri. Har meldt meg på et treningsprogram som starter mandag, med Pia Seeberg. Håper at styrke gjør at jeg kan gå ned? Og bli kvitt søtsug. Jeg klarer meg greit på dagene, men det er kveldene som er så ekstreme.. 

Anonymkode: 1be5f...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke ha godteri i hus må jo være første bud.

Anonymkode: 43ed5...f99

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Håper at styrke gjør at jeg kan gå ned?

Du kommer ikke på magisk vis til å gå ned 10 kg fordi du trener styrke, for å gå ned nå man forbrenne mer kalorier enn man inntar.

Anonymkode: 43ed5...f99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spise mindre, spise mindre, spise mindre. 
Jeg veide 94 kg til mine 168cm for fire år siden, nå veier jeg ca 60kg. 
Det første halvannet året gikk jeg ned 10kg på egenhånd, men det er Ozempic som har hjulpet meg resten. Noen av oss trenger mye mindre mat enn vi tror 😉

Anonymkode: ee6d0...3ca

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis mer protein. Til alle måltider. Kjør på med grønnsaker og frukt, og tilsett litt sunt fett til alle måltider, da vil du holde deg mett og holder du deg mett vil du ikke få samme søtsug. 
Unngå å havne i høykarbo fella ved å bare spise knekkebrød, du må få i deg mye mer proteiner. 
feks: 2 knekkebrød med pålegg av protein, pluss 1 egg/eggerøre/skyr/,  noen valnøtter eller andre nøtter du liker som ikke er saltet  (fett) og grønt ved siden av. 
bare google proteinrike oppskrifter og ikke gå for en diett der du skal kutte ut en eller annen greie. Alt er lov, men i mengder og riktig type. 

Anonymkode: 3e134...1ba

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spise mindre, spise mindre, spise mindre. 
Jeg veide 94 kg til mine 168cm for fire år siden, nå veier jeg ca 60kg. 
Det første halvannet året gikk jeg ned 10kg på egenhånd, men det er Ozempic som har hjulpet meg resten. Noen av oss trenger mye mindre mat enn vi tror 😉

Anonymkode: ee6d0...3ca

Signerer denne. Man trenger faktisk veldig lite mat, med mindre man trener hardt 15-20 timer per uke. Jeg spiser en brødskive til frokost, 1 brødskive til lunsj, to poteter og to kjøttkaker samt masse grønnsaker til middag og ei brødskive til kvelds. Da opprettholder jeg fint mine 60 kg (165 cm høy). Er i full jobb og har 2 barn.

Anonymkode: 65201...1c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Pia sin app har også chat der det deles tips til proteinrike og mettende måltider. Sjekk gjerne ut dette. 

Jeg ville anbefalt å komme i gang med gåturer der du øker med noen minutter ukentlig pr tur, og kutte ut godisen. Spis heller mye frukt og grønt.

Anonymkode: f5c2f...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vet jo årsaken. Godteri på kvelden. Da er ikke løsningen et dyrt styrketreningsprogram. Løsningen er å ikke ha godteri i hus, og heller legge til et lite kveldsmåltid.

Anonymkode: 16ecc...f38

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kutte ut godteri er første bud.

For ett år siden veide jeg 93 kg og er 165 høy. Kuttet ut kveldsspising og spiser mindre porsjoner. Veier nå 67 kg. Jeg får god hjelp av wegovy. Men før du vurderer å få medisinsk hjelp så vær obs på at om du starter med sprøyten så er det stor sjanse for at du ikke kommer deg av den igjen og den er dyr

Anonymkode: 166ff...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Signerer denne. Man trenger faktisk veldig lite mat, med mindre man trener hardt 15-20 timer per uke. Jeg spiser en brødskive til frokost, 1 brødskive til lunsj, to poteter og to kjøttkaker samt masse grønnsaker til middag og ei brødskive til kvelds. Da opprettholder jeg fint mine 60 kg (165 cm høy). Er i full jobb og har 2 barn.

... Og jeg tørstedrikker aldri juice, melk eller andre åpenbare kaloribomber. Snacks er epler, pærer og klementiner nå på vinteren. Glad i Pukka te.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har samme vekt og høyde som deg. Begynte på Wegovy, gikk ned 10 kg. Sluttet, og trodde jeg skulle klare det selv med nye, gode vaner. Etter 5 mnd er alt på igjen, så starter igjen året på 91 kg. Er lite mat og disiplin. Glem motivasjon. Kun disiplin som gjelder. Kun sunn mat og mer aktivitet. Godteri som er mitt store problem sammen med inaktivitet. 

lykke til, husk positivt selvsnakk på veien nedover, ingen kommer i mål med selvhat! 

Anonymkode: 8ced0...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta det rolig.

Begynn med å begrense godteriet, gå for kvalitet fremfor kvantitet. Mørk og god (fancy) sjokolade vil være mer tilfredsstillende å ta litt av, og så er det såpass dyrt at en ikke kommer til å kjøpe mengder. Etter hvert så kan du prøve å holde slik "tom mat" til spesielle anledninger, men ikke kutt det ut helt uten at du har viljestyrke av stål. 

Ta noen dager der du teller alle kalorier på ditt vanlige kosthold. Dermed vet du hva du bør begrense og hva du kan spise mer av. Gjør så små endringer om gangen til du er fornøyd med kaloriinntaket. 

Øk "hverdagstrimmen" altså aktiviteten en gjør utenom trening. Gå trapper, ta en lengre vei fra A til B, gå mens du snakker i telefonen (på stua/kontoret og over alt), ta sykkelen i stedet for bilen hvis det er mulig,  ta en ekstra runde rundt huset når du går med søpla etc. 

Finn deg en podkast eller musikk og gå en tur de dagene du har anledning. Det trenger ikke å være langt, bare en kommer seg ut. 

Tenk over hvilke tidspunkter i løpet av dagen da du er sulten eller har søtsug, og legg inn en aktivitet da. Gå på matbutikken mett. 

Finn en treningsform som du liker godt, og som motiverer.

Jeg har gått ned rundt 40 kilo på denne måten. Jeg har skritteller og prøver å få til 5000 skritt i hverdagen (hjemme og på jobb), og så går jeg tur/trener slik at jeg minst passerer 10 000 hver dag. Jeg har et par økter i uka med styrketrening oppå det der. I matveien så begrenser jeg frokost, lunch og kveldsmat til omtrent 300 kcal per måltid. Jeg teller ikke på middagen, men begrenser mengden tilbehør, som smør på grønnsaker, sauser og dressinger (bruker mest lettrømme til slikt). Passer også på mengden mat, og sammensetningen av kjøtt vs grønnsaker, ris vs salat etc etter sunn fornuft. Sjelden at middagene passerer 500 kcal, så da lå jeg på 1400 kcal i hovedmåltider og kunne spise litt i mellommåltider, slik som frukt eller en yoghurt.

Lykke til! 

Anonymkode: 98e40...74d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde samme høyde og vekt som deg og har gått ned 20 kg på ca et halvår. Mitt problem var også det samme som ditt: jeg var god til å holde dietten på dagtid, og sprakk på kveldstid. Dette var nøkkelen for meg:

• Spise mer proteiner på dagtid: både til frokost, lunsj og middag. Kjøttpålegg, skinkepålegg, fiskepålegg, egg +++ gir god metthetsfølelse som varer. Jeg spiser gjerne brødmat, men alltid det groveste brødet, og ikke mange skiver til hvert måltid. 
  • Ha en fast måltidsrytme med frokost, lunsj og middag, pluss et lite kveldsmåltid hvis jeg føler behov for det: det regulerer sukkersuget til kvelds.  
  • Telle og registrere kalorier og ikke gå over maks. 
  • Ha grønnsaker og frukt tilgjengelig. 
  • Planlegge måltider og innkjøp en gang i uka. 
  • Ikke kjøpe godteri. Unntaket er at jeg kjøper LITT sjokolade/snacks/noe jeg har lyst på på lørdager.
  • I tillegg trener jeg utholdenhet og styrke; det utgjør lite på vekta i seg selv, men gir mer energi og regulerer også sukkersuget. 

Jeg vet godt at jeg ikke klarer å ha mengder med godteri liggende i skapet uten å spise det, og jeg ser ingen grunn til å utfordre meg selv på dette området. Viljestyrken kan ganske sikkert trenes på sikt, men jeg er ikke der i dag. Kanskje om ett år, kanskje om to år, men ikke når jeg står i en prosess med livsstilsendring som fremdeles er veldig fersk.  

Anonymkode: 9f217...724

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg vet godt at jeg ikke klarer å ha mengder med godteri liggende i skapet uten å spise det, og jeg ser ingen grunn til å utfordre meg selv på dette området. Viljestyrken kan ganske sikkert trenes på sikt, men jeg er ikke der i dag. Kanskje om ett år, kanskje om to år, men ikke når jeg står i en prosess med livsstilsendring som fremdeles er veldig fersk.  

Hvis det hjelper å vite: slik viljestyrke har absolutt ikke jeg heller, og jeg har alltid vært slank. Kan ikke ha godteri liggende, da spiser jeg det. Holder meg slank ved å være disiplinert på hva jeg handler inn (og mengdekontroll selvfølgelig).

Anonymkode: 16ecc...f38

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trening hjelper veldig lite på vekta. Jeg har gått ned veldig mye i vekt etter tre graviditeter (fordi jeg la på meg veldig mye hver gang). Har alltid vært glad i å trene, og trener 4-6 dager i uka. Men vekta har ikke gått ned før jeg har strammet inn på kostholdet. Så det har gått i rykk og napp fordi motivasjonen mtp kostholdet har gått i rykk og napp.

Når det er sagt så er det utrolig godt for både fysisk og psykisk helse å trene. Og det er lettere å være motivert til å spise sunt når man trener og tar vare på kroppen. Men nei, man kan ikke trene og så derfor spise hva man vil. 

Tell kalorier slavisk (absolutt alt du putter i munnen) i en måned eller to, så kan du ta det på øyemål etter den perioden. Og bruk en bmr kalkulator.

Masse lykke til ❤️ Dette klarer du! Det er faktisk ikke hokus pokus, men det krever selvdisiplin (som dog kan være vilt vanskelig i perioder)

Anonymkode: 98144...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide 82 kg på 163 cm for cirka 15 år siden. Har holdt vekta i årevis (ligger på 60-64 kg ila året). Gikk ned ved å telle kalorier, og ved å få bedre kostvaner som jeg har tatt med meg videre. I tillegg har jeg fått en enorm treningsglede de siste 8-9 årene, og spiser for å underbygge treningen. Teller ikke kalorier lenger, men hadde gjort det igjen hvis jeg får behov for å miste fett på et senere tidspunkt. 

Prosessen har vært langt fra lineær. Gikk opp ca 12 kg for 10 år siden, men klarte å miste dem igjen for ca 8 år siden. Siden det har det ikke vært store hopp i vekta. Min kjærlighet for trening og friluftsliv er nok det som har hatt størst betydning for at jeg har klart å holde vekta. Treningen gir meg en motivasjon til å sørge for at kostholdet mitt er 80 % sunn mat. Følelsen av å være godt trent er virkelig helt fantastisk. Mye bedre enn godteri flere ganger i uka. I tillegg har trening vært en enorm hjelp for min psykiske helse. 

Det er også viktig å innse at du må være disiplinert. Det er ubehagelig å stå imot av og til, men det må du gjøre. Viljestyrke er også en muskel som må trenes. 

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kutt ned på porsjoner og/eller hopp over måltid. Bli venn med sulten. Det er ikke farlig å være sulten, men litt ubehagelig når det står på. Det går over etter 10 minutter. Når du kjenner sulten gnage, ikke gi etter, se på det som trening. Akkurat som når du trener, så er det litt smerter og slit for å se resultatet. Se på sulten som trening. 

Ikke spis hele sjokoladeplata og hele chipsposen, bestem deg for at du skal bruke tre ganger så lang tid på det. 

Anonymkode: 69ee5...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg er 163 og veide på det meste 85 kilo, det som funket var å ta grep om maten og bevege seg mer, det var ingen magisk "kur" med programmer og trening - det var viljestyke og innsats. 

jeg spiser 1,5 dl havregryn (grøt) med ett kokt egg til frokost og drikker en kopp kaffe, så spiser jeg ett hjemmelaget knekkebrød med ost og skinke og paprika til lunsj med agurk og tomat ved siden av, samt drikker vann og jeg spiser vanlig middag der 2/3 er grønnsaker og drikker en kopp kaffi etter middagen - etter kl 18 spiser jeg ikke og drikker kun vann.

Anonymkode: 88593...c8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 12.10):

Det er vekta mi i dag. Helt sykt. Hva er første bud om hva jeg må gjøre? Mitt problem er godteri. Har meldt meg på et treningsprogram som starter mandag, med Pia Seeberg. Håper at styrke gjør at jeg kan gå ned? Og bli kvitt søtsug. Jeg klarer meg greit på dagene, men det er kveldene som er så ekstreme.. 

Anonymkode: 1be5f...665

Mine tips, er i prosess selv med vektnedgang, går saaaakte, men føler meg bra:) jeg også fikk meg coach og trener når regelmessig 3 ganger i uka, også passer jeg på minimum 8000 skritt år dag. Lar meg ikke knekke av at vekta går opp igjen eller utskeielser, men fortsetter med gode vaner. Livet er en utskeielser, men trening og kosthold hjelper deg til at det blir mindre, eventuelt kontrollerte utskeielser. 

1. Starter hver morgen med et glass lunka vann med 1 ss chiafrø og saften av en halv sitron 

2. Minimum 30 gram proteiner til hvert måltid. Jeg har tre måltid for dagen, og passer på å fylle de med gode, næringsrike måltider. Kan på det varmeste anbefale desirèes sunne matpreppbok. Matprepp gjør at du alltid har proteinrik og næringsrik mat klar i kjøleskapet. 

3. Gå på trening selv om du ikke har lyst. Til slutt blir det automatikk i det, og det er alltid digg når en er ferdig. Går du, får ingenting til, prøv igjen neste dag. Det er ikke et nederlag og det er veldig vanlig! 

4. Drikk nok vann! 

5. Søvn. Søvnen betyr mer enn en tror. Det er i dyp søvn du restuerer kroppen. Den får du før 01.00 på natta. Bør ha 1.5 timer, minimum. Hjelper ikke trene mye, også får ikke kroppen nok restitusjon:)

Søtsuget forsvinner gradvis, også finnes det sykt mange sunne, gode alternativ til søtt. Daddelbark, energikilder, yt øroteinyoughurt med proteinbar i inter, smoothies osv. Spiser du rett og drikker nok vann uteblir søtsug. Nok fett og nok proteiner er nøkkelen:) masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg faster , det vil si at jeg spiser mitt første måltid ca kl 17 og mitt siste måltid ca kl 21. På hverdagene. Vablig middag og knekkebrød og frukt til kvelds. Når det er helg spiser jeg til andre tider men spiser ikke enorme porsjoner, koser meg også litt med vin/øl , litt sjokolade hvis jeg får veldig lyst på. Dette har funker for meg værtfall. Går fram og tilbake til jobb, ca 5 km tilsammen pluss kveldstur noen ganger i uka. Går en del på jobb også. Etter jeg begynte og faste har jeg ikke søtsug lengre. 

Anonymkode: 26119...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...