Gå til innhold

Blodtrykksmedisin (atacand) mot migrene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på dette for ca to år siden, etter å ha hatt ukentlig migrene i over 20 år, hvor ingenting hjalp.

Har fått en helt ny hverdag etter at jeg begynte med Atacand, med 4-5 anfall i året. ❤️

Luret på om noen har kjennskap/erfaring til langtidseffekt av dette? Vil effekten avta eller vedvare, eller om det er noen bivirkninger knyttet til langtidsbruk?

Anonymkode: 6f621...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg begynte på dette for ca to år siden, etter å ha hatt ukentlig migrene i over 20 år, hvor ingenting hjalp.

Har fått en helt ny hverdag etter at jeg begynte med Atacand, med 4-5 anfall i året. ❤️

Luret på om noen har kjennskap/erfaring til langtidseffekt av dette? Vil effekten avta eller vedvare, eller om det er noen bivirkninger knyttet til langtidsbruk?

Hva står i felleskatalogen om dette og hva sier migreneforbudet? Søk info der infoen er bredest.

Anonymkode: d5dd8...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på to, begynte med enalapril først, byttet til atacand fordi jeg antagelig fikk litt bivirkninger av enalapril. Men begge to har fungert utmerket for anfallene, gikk fra nesten daglig migreneanfall til noen få i året. Er vel sikkert 10-12 år siden jeg begynte. 

Anonymkode: 9963e...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på atacand i 1 år. Hadde godt effekt i starten, trappet opp til høyeste dose også, men til slutt var det ingen effekt.

sleit med veldig lavt blodtrykk og utmattelse av de. 

Anonymkode: 2c529...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du fikk god effekt på migrenen. Blodtrykksmedisin er den aller mest brukte forebyggende behandlingen mot migrene, så du er ikke alene om det. 

Det er individuelt hvor lenge det varer. Mange opplever at effekten vedvarer i mange år, mens andre trenger å bytte til noe annet hvis effekten avtar. 

Atacand er en moderne blodtrykksmedisin med få bivirkninger. Langtidseffekten av blodtrykksmedisin er god beskyttelse av hjertet, hjernen, øynene og nyrene,  fordi blodårene unngår for høyt trykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt atacand sm forbyggende i mange år, virker veldig bra. 

Anonymkode: 19c6f...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 11.43):

Vet ikke.

Begynt å bruke for 6 mnd siden og har kanskje 1-2 anfall i mnd, har ingen bivirkninger av det.

Anonymkode: 3091d...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...