Gå til innhold

Mannen opplever at jeg lemper barna over på han

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har tre barn, siste er bare et par uker gammel. Hun har delvis snudd døgnet, så jeg er mye våken på natta. I tillegg har hun dårlig sugetak så det er ikke bare å legge seg ned med puppen ute. På dagtid er også ammingen knotete og tidkrevende, og hvis de andre barna styrer mye rundt oss så slipper baby taket og vi må begynne på nytt. Mannen blir så furt av at han må ta de to eldre barna på dagtid i helgene fordi han har tydeligvis inntrykk av at jeg bare chiller med baby. Har forklart at amming ikke er hvile, at jeg blir ekstra trøtt i helgene fordi jeg ikke får sovet på dagen, og at jeg faktisk bidrar mye med å holde hus i orden, lage/rydde måltidene osv - jeg gjør 100% av dette. Men likevel opplever han det som om jeg urettmessig dytter masse jobb over på han. Begrunner det bla med at jeg rekker å se tv-serier mens jeg ammer og på kveld/natt. De to andre barna sov mer sammenhengende og ammingen var enkel, så da var jeg mer på tilbudssiden ellers også. Hvordan kan man løse/bli enige om noe her? Er så trist at helgene blir så utrivelige. Skjønner jo han også er sliten, men er uenig i at jeg ikke bidrar selv om han passer to barn og jeg har ett…

Anonymkode: 88679...3e2

• Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, jeg hadde heller valgt ansvar for 10 barnehagebarn kontra en baby (slik mine har vært alle fall) 😅 det kan du jo si til han.

Dere må snakke sammen. I fredstid. Det er viktig at dere hviler på skift på en eller annen måte, så ikke begge går rundt utslitt hele tiden. Kan dere sove litt ekstra én dag hver i helga? Du kan amme og legge deg igjen et par timer mens han har alle tre barn. Så kan du ta alle tre neste morgen, og la de eldste se litt mer tv/ipad eller noe mens han sover litt mer? Snakker ikke om å sove til 12 liksom, men bare en time og to ekstra hjelper veldig på humøret :) 

Og han må sørge for å komme seg i seng. For deg blir jo det litt verre pga totalt rutineløs baby enda, men han har i alle fall sjans til å sikre seg nok søvn hvis han legger seg tidlig :) Min mann la seg kl 21 en periode for å få nok søvn fordi barnehagebarnet startet dagen kl 5. 

Anonymkode: c669d...48b

• Liker 9
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som to slitne småbarnsforeldre som kommuniserer dårlig. 

Velg et rolig øyeblikk (om de finnes 😂) og snakk ut. Fokuser på å lytte til hvordan den andre har det, forsøke å forstå. Dere er jo glad i hverandre, og vil hverandres beste. 

Mulig en fast plan/avtale må legges, for å bare "se hva som passer" fører bare til konflikt. Vanlig at ene tar baby natt, andre tar de andre. Avtale sovemorgen, eller alenetid. At han tar alt annet med baby enn amming, om han synes det er bedre enn å følge opp de to eldste. 

Anonymkode: b205f...0ad

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi har tre barn, siste er bare et par uker gammel. Hun har delvis snudd døgnet, så jeg er mye våken på natta. I tillegg har hun dårlig sugetak så det er ikke bare å legge seg ned med puppen ute. På dagtid er også ammingen knotete og tidkrevende, og hvis de andre barna styrer mye rundt oss så slipper baby taket og vi må begynne på nytt. Mannen blir så furt av at han må ta de to eldre barna på dagtid i helgene fordi han har tydeligvis inntrykk av at jeg bare chiller med baby. Har forklart at amming ikke er hvile, at jeg blir ekstra trøtt i helgene fordi jeg ikke får sovet på dagen, og at jeg faktisk bidrar mye med å holde hus i orden, lage/rydde måltidene osv - jeg gjør 100% av dette. Men likevel opplever han det som om jeg urettmessig dytter masse jobb over på han. Begrunner det bla med at jeg rekker å se tv-serier mens jeg ammer og på kveld/natt. De to andre barna sov mer sammenhengende og ammingen var enkel, så da var jeg mer på tilbudssiden ellers også. Hvordan kan man løse/bli enige om noe her? Er så trist at helgene blir så utrivelige. Skjønner jo han også er sliten, men er uenig i at jeg ikke bidrar selv om han passer to barn og jeg har ett…

Anonymkode: 88679...3e2

Men hvorfor har dere kommet dit?

Det er jo fullstendig uakseptabelt. 

Her har jeg og mannen fordelt alt mellom oss. Er mye bedre å ha dedikerte oppgaver, enn å stadig være irritert på at man gjør mest av noe. Jeg har blant annet alt av klær/klesvask, han alt av vask bad. Og så videre. 

Så er det jo perioder der den ene har mer tid og overskudd. Da tar vi unna oppgaver for den andre. Det er ingen krav og sur stemning rundt det, eller automatikk i at det blir gjort. Jeg tok badene for han i dag da han jobber hele helgen, og vet jeg får en fin takk for det når han kommer hjem. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jo du fortsatt burde få ta det rimelig med ro bare 2 uker etter fødsel uansett.. jaja men det høres jo ut som han er sliten også. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han misliker situasjonen han er i. Litt dumt å angre på barn da, man får ikke sendt de tilbake. Slik du forteller det så virker han totalt urimelig. Det er bare du som kan amme og når han da har valgt å få 3 unger så må han faktisk ta de 2 andre mens du ammer. Det finnes ikke noen alternativ her. Han får bare bli sur og sutre så mye han vil, eller hvordan mener han at dette skal løses? Baby ikke skal få mat eller de to andre ungene få sovepiller og sove hele dagen så han slipper å ha noe med egne unger å gjøre eller hva?

At du får se serie akkurat når baby mates er jo titalt irrelevant, er han mindre begavet?

Anonymkode: 88835...b2d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor har dere kommet dit?

Det er jo fullstendig uakseptabelt. 

Her har jeg og mannen fordelt alt mellom oss. Er mye bedre å ha dedikerte oppgaver, enn å stadig være irritert på at man gjør mest av noe. Jeg har blant annet alt av klær/klesvask, han alt av vask bad. Og så videre. 

Så er det jo perioder der den ene har mer tid og overskudd. Da tar vi unna oppgaver for den andre. Det er ingen krav og sur stemning rundt det, eller automatikk i at det blir gjort. Jeg tok badene for han i dag da han jobber hele helgen, og vet jeg får en fin takk for det når han kommer hjem. 

Signerer på denne! Å hele tiden finregne på alt slik at begge gjør like mye av alt er et mareritt. 

Anonymkode: 7907f...757

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tenker han at du skal ta deg av tre (fire med han) barn og han ingen?? 

Hva trodde han kom til å skje når babyen kom? 

Liker han ikke barna sine? ‘Lemper barna på han’? 

Anonymkode: 633a3...708

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

Jeg kan skjønne at 3 barn er i overkant mye for mange - særlig når man «kun» har erfaringen med at de to første aksepterte mer sålenge man slapp løs en pupp.

Jeg har bare erfaring med en baby - som ikke var type kolikk, men det var sykt mye strev og jobb med mating/soving osv. Generelt fussy opplegg.

Hva med å ta en samtale om alternativene 🤷‍♀️

1. Enten ammes minste - det er fulltidsjobb med denne ungen

2. Eller, gi mme. Da bytter dere nettene og ansvaret i en «turnus». 

Hvem lager middag når osv ihht minstens behov. 

Dere valgte begge tredjemann som jo blir logistisk kokkobananas, så her må man ha en løsning. Og det innebærer MYE logistikk på begge uansett. 

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tenker han at du skal ta deg av tre (fire med han) barn og han ingen?? 

Hva trodde han kom til å skje når babyen kom? 

Liker han ikke barna sine? ‘Lemper barna på han’? 

Anonymkode: 633a3...708

Det er vel mer at begge foreldre har erfaring med enklere babyer?

Så kommer en fortsatt nokså enkel - men mer…. «normal» baby (les: distraheres lettere ved mating osv), og da blir far tydeligvis overrasket over realitetene mens mor her er mer realistisk 🤷‍♀️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen å be om litt hjelp? Feks besteforeldre som kan leke med de to eldste noen timer på helg? 

Lag store porsjoner med mat som kan fryses/be om hjelp til dette, slik at det hverfall ikke tar tid i hverdagen med sultne unger. 

Så han ikke for seg at det er litt jobb å få nr 3? Vet han ikke at man blir trøtt av å amme? Er det mye han må "offre' for tiden, feks hvis han gamer osv?

Han burde hatt en samtale med helsesykepleier, eller noe, tror ikke der hjelper at du sier noe.

Anonymkode: 1dc6c...510

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Signerer på denne! Å hele tiden finregne på alt slik at begge gjør like mye av alt er et mareritt. 

Anonymkode: 7907f...757

Men hun fødte jo for bare 2 uker siden, da burde vell mannen ta mer av resten for en periode eller?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agatha skrev (21 minutter siden):

Men hun fødte jo for bare 2 uker siden, da burde vell mannen ta mer av resten for en periode eller?

Det er det jo ingen fasit på. Jeg var helt fint i form, og hadde tid dagtid, så var rett tilbake til å gjøre det jeg pleier å gjøre. Foretrakk å stå foran grytene, som en pause 😅

Er det uker noe ikke går på grunn av at det er travelt, eller sykdom, så forstår mannen det selv. Eller jeg setter ord på det, og hører om han kan ta det. Han er ikke tankeleser.

Kommunikasjon er en fin ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er det jo ingen fasit på. Jeg var helt fint i form, og hadde tid dagtid, så var rett tilbake til å gjøre det jeg pleier å gjøre. Foretrakk å stå foran grytene, som en pause 😅

Er det uker noe ikke går på grunn av at det er travelt, eller sykdom, så forstår mannen det selv. Eller jeg setter ord på det, og hører om han kan ta det. Han er ikke tankeleser.

Kommunikasjon er en fin ting. 

Men hun forteller jo nettopp det motsatte? At hun sitter med amming hele døgnet.. at dette ikke går smooth..mener at kun to uker etter fødsel vil det for mange være en bonus å ha masse overskudd og at det vil være normalt at partner forstår dette..  

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vise han denne tråden. Jeg vil si de første 8-12 ukene er slik og han bør sansynligvis forberede seg på å ta de 2 største mye i denne perioden. Vi fikk nr 3 for 4mnd siden og her måtte pappaen ta de eldste stort sett helt alene i starten, men nå er vi kommet til et sted hvor det er lettere at jeg har alle 3 og baby bare henger på. Dette var umulig helt i starten.

Anonymkode: 899d5...40e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha, jeg hadde heller valgt ansvar for 10 barnehagebarn kontra en baby (slik mine har vært alle fall) 😅 det kan du jo si til han.

Dette. Å dille med baby er blytungt. Unger 2-10 år kan både være gøy og hyggelig å forholde seg til.

Anonymkode: 77e0e...e64

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Agatha skrev (36 minutter siden):

Men hun forteller jo nettopp det motsatte? At hun sitter med amming hele døgnet.. at dette ikke går smooth..mener at kun to uker etter fødsel vil det for mange være en bonus å ha masse overskudd og at det vil være normalt at partner forstår dette..  

Det er oppfølging barn hun klager over. Hun skriver ingenting om at hun har tatt opp tema husarbeid med mannen, og at han har vært negativ til en annen ordning her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare to uker siden du fødte hans barn, etter å ha gått gravid med hans barn i ni måneder.

To uker etter fødsel, du gjør 100 % av husarbeid og ammer baby døgnet rundt.

Og han sutrer fordi han må ta ansvar for to største barna i helgene...

Her har du ingen tid å miste, Ts! Du trenger ro rundt ammingen! Baby, trenger ro rundt ammesituasjonen!

Å kaste bort tid og energi på at du alene skal forsøke å få mannen til å forstå, det er bortkastet tid. Han oppfører seg som et sutrete barn, ikke som en voksen mann som forstår hva det å være far og god partner er. Andre må få ham til å forstå.

Mandag morgen når de åpner telefonen - ring helsestasjonen, forklar situasjonen og be om at du og far får time der i løpet av uken!

Gratulerer med minstemann! ❤️ 

Anonymkode: c603f...fbe

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare mangle at mannen din tar de to eldste mens du har minstemann.

Spør om han vil ha nr.3 også? Regner med at du har nr.3 hele tiden, mens han har de to store på skift. Fy søren det er kjedelig å se på serier mens man ammer!

Anonymkode: 13c04...e96

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan han kan mene noe sånt. Han har vel også hatt fødselspermisjon til nå? Altså to uker etter fødsel? 

De første seks ukene etter fødsel er man pr definisjon i barsel, og da hadde jeg forventet at mannen tok alt av husarbeid andre barn ++. Jeg blødde så mye og bare det å spise nok slik at jeg klarte å lage nok morsmelk til babyen var en gedigen jobb. Før i tiden lå kvinnen til sengs i barseltiden! Altså hadde du født for 60 år siden hadde du såvidt kommet ut av sykehuset nå. 

Anonymkode: 00eb8...b2a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...