Gå til innhold

Hvordan bør ungdommen ta lappen? (Har ikke bil)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lappen selv men bruker kollektivt i hverdagen. I ferier og fridager benytter jeg leiebil og bildelingstjenester. Jeg ønsker å hjelpe ungdom (16) med å få tatt lappen. 

Er redd det vil bli sporadisk oppfølging  da det er relativt sjelden jeg leier bil og hennes hverdager er travle med lang reisevei til og fra skolen.

Hvordan er det mest hensiktsmessig å legge opp planen?  Hun har hittil bare tatt trafikalt grunnkurs og blitt litt kjent med bil på parkeringsplass. 

Kan vi prøve å få et intensivt kurs når hun blir 18? Har det noen hensikt å øve nå og da frem til hun melder seg på kjøreskole, eller er det bortkastet? Er det  bedre å vente til hun starter på kjøreskole og så prøve å få kjørt mellom timene da?

Anonymkode: 82723...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen du kjenner som dere kan låne eller "leie" bil fra?

Det som er det generelle rådet er mengdetrening over tid. Trafikkbildet er sammensatt, vær og føreforhold endrer seg.

Intensivkurs er ikke det samme. Men, så lenge en består teori- og praktisk prøve vil førerkortet være likeverdig med de som har mer trening. Den faktiske treningen starter når en kan kjøre alene. 

For noen få (i hovedsak gutter) varer det uheldigvis ikke lenge før de mister førerkortet igjen, men lærer gjerne hva de ikke skal gjøre da. 

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter tok intensiv kurs, det krevde masse øvelseskjøring   som måtte dokumenteres vua en app. Måtte gjennom en kjørehest flr hun ble godkjent til intensivkurset.

Anonymkode: 855ba...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All øving er bra, så jeg ville benyttet de anledningene dere har til å øvelseskjøre selv om det ikke blir ofte og regelmessig. Du bør du også vurdere å leie/låne bil noen ganger bare til øvelseskjøring selv om du ikke trenger bilen til annet den dagen.

Det går fint an å ta lappen uten å øve privat, men det vil som regel kreve en del ekstra kjøretimer, derfor kan det være mye penger å spare på å øve privat slik at behovet for dyre kjøretimer reduseres.

Intensivkurs er sikkert fint for de som har det travelt, men ellers tror jeg den tradisjonelle metoden fungerer best.

Anonymkode: 4ce01...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du leier bil bør du sjekke om du har lov til å bruke den til øvelseskjøring

Anonymkode: beb68...726

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter bodde bort når hun tok lappen. Så det ble minimalt med øvelseskjøring med oss. Fikk fint det. Trur vi endte opp med 30 000 for førerkort til slutt. Dette er for snart to år siden. 

Anonymkode: aa295...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tar lappen i voksen alder og har ingen å øvelseskjøre med. Tar alle timer på skolen. Det blir dyrere, men kommer meg gjennom det. Ikke alle har mulighet til å øvelseskjøre. 

Anonymkode: e844a...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da blir det MANGE timer på kjøreskolen og dyr lapp.

Anonymkode: 2766c...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker hun å kjøpe seg bil når hun blir 18? En ide å kjøpe den når hun er 17 for å få øvelseskjørt? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intensivkurs forutsetter jo at hun har mye erfaring fra øvelseskjøring hjemme for at det skal være vellykket. Med mindre hun har ett supertalent innenfor teori og kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da ville jeg rett og slett ha kjøpt en billig bil nå. Hun får billigere sertifikat, og du slipper å leie bil noen ganger i året som du gjør nå. Bilen får du glede av nå, og hun når hun blir 18. Har hun sommerjobb/helgejobb, så kan dere jo spleise på bilen om du har dårlig råd.

Anonymkode: 15595...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun må jo få kjøre masse etter lappen også, for å bli en dyktig sjåfør. Hun bør absolutt ha bil tilgjengelig.  

Anonymkode: 2766c...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor er det behov for at hun tar lappen nå? 

Å prioritere bilhold i så ung alder, før man har egenkapital til bolig, er jo ganske idiotisk økonomisk. Særlig om hun skal videre å studere, og bo sentralt. Ikke kan hun låne din bil heller når hun er hjemme. Og plutselig har det gått seks år uten at hun har kjørt bil. Da er det tøft å begynne igjen. 

Selv tok jeg bare lappen i det behovet oppstod i 20-årene. Øvelseskjørte da med samboer. Og tror jeg ble en mye tryggere sjåfør da jeg gikk rett fra å kjøre opp, til å kjøre i by nesten daglig. Du kan jo spandere likevel, mine foreldre sa det var en kostnad de ønsket å ta, uansett om vi var 18 eller 30, for å ikke gjøre forskjell. 

Anonymkode: 3545b...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kjøpte en billig bil til øvelseskjøring. Så hadde ungdommen også en bil å kjøre da de ble 18.

Anonymkode: 6a983...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må hun ha lappen når hun er 18? Kan det vente noen år? Og evt satt penger inn på fond øremerket lappen? 

Eller kan dere kjøpe en billig bil til øvelseskjøring? 

Jeg tror det å kun kjøre med kjøreskole blir dyrt. Hun vil trenge mengdetrening og kjøring i forskjellige forhold. 

Anonymkode: 75716...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker vi tok ut leiebil😂 (Jeg måtte betale selv.) Det er en del år siden nå..

Det var sommer , og jeg kunne kjøre litt… 

Tok ut leiebil en uke, og jeg kjørte Oslo-Bergen 3 ganger på den uken!!

Når jeg tenker tilbake, så all ære til mamma som brukte ferien sin på å kjøre 3 ganger Bergen-Oslo🤩 

Kjøre-sove-kjøre.. Vi bor i Oslo og har familie i Bergen.. Så vi sov hos dem… 

Kommer til å gjøre det samme med mine tror jeg… Jeg har bil selv. 

Anonymkode: 71467...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...