Gå til innhold

Løs mage cøliaki eller laktoseintoleranse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har siden slutten av oktober slitt med økende løs avføring. Går vanligvis på do en gang til dagen, men er bare løst. Vært slik siden 22 desember nå.

Var hos legen igår og tok prøver for cøliaki og laktoseintoleranse og ble anbefalt å droppe melk noen dager for å se om det endret seg.

Jeg har ikke hatt noe melkebasert siden 2 januar men var fortsatt løs idag. Kan laktose påvirke så sent? 

Har spist gluten hver dag, men er fortsatt løs dagen derpå og får ikke akutt diare liksom...

Skal sies jeg er livredd for mer alvorlige tilstander enn matintoleranse også, og er redd hver gang jeg skal på do så stresser mye med det.

Anonymkode: 73239...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Trenger ikke være noen av delene. Det kan bare vøre stress, elelr annen tarmsykdom som ibs, uc eller chrons

Anonymkode: cf0b2...71d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ikke sjekke cøliaki med blodprøve, du må ta gastroskopi hos spesialist. Endringer i kosthold tar mer enn 2 dager. Det er viktig at du spiser gluten før en gastroskopi, slik at resultatet blir riktig. 

Diare kan oppstå av flere ting, både cøliaki, allergi, og intoleranser. Det kan også oppstå av tarmsykdommer, så det er lurt å ta koloskopi for å utelukke f.eks crohns. Råder deg til å begynne med elimineringsprosessen; kutt ut alt av melkeprodukter i noen uker, spis ellers normalt. Hvis ingen endring, kutt ut gluten en stund (bare husk å gjenninfør gluten noen uker før gastroskopi). 

Det kan godt være at det "bare" er IBS også, da er det ofte mer omfattende endringer i diett som må til. 

Anonymkode: 60838...284

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har siden slutten av oktober slitt med økende løs avføring. Går vanligvis på do en gang til dagen, men er bare løst. Vært slik siden 22 desember nå.

Var hos legen igår og tok prøver for cøliaki og laktoseintoleranse og ble anbefalt å droppe melk noen dager for å se om det endret seg.

Jeg har ikke hatt noe melkebasert siden 2 januar men var fortsatt løs idag. Kan laktose påvirke så sent? 

Har spist gluten hver dag, men er fortsatt løs dagen derpå og får ikke akutt diare liksom...

Skal sies jeg er livredd for mer alvorlige tilstander enn matintoleranse også, og er redd hver gang jeg skal på do så stresser mye med det.

Kan like gjerne være bakterier fra mat du har fått i deg, eller magesjau i mild form. 
Alternativer, har du lagt om kosten din før dette skjedde? Begynt å spise noe du ellers ikke spiser? 
Spiser du tilskudd av vitaminer eller mineraler, så dette og være symptom på overdosering/begynnende forgiftning. 
Her må du tenke bredere enn cøliaki og laktoseintoleranse. 

Anonymkode: 8daaa...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kan like gjerne være bakterier fra mat du har fått i deg, eller magesjau i mild form. 
Alternativer, har du lagt om kosten din før dette skjedde? Begynt å spise noe du ellers ikke spiser? 
Spiser du tilskudd av vitaminer eller mineraler, så dette og være symptom på overdosering/begynnende forgiftning. 
Her må du tenke bredere enn cøliaki og laktoseintoleranse. 

Magesjau i 3 mnd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Magesjau i 3 mnd? 

Ta og les HI en gang til, så kan vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta og les HI en gang til, så kan vi snakkes.

Å pokker. Leste oktober :ler:

Snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ha betennelse i tarmen. Av typen som ikke synes, men påvises av biopsi de tar ved kolonoskopi. Sånn hvis blodprøve og avføringsprøve kommer tilbake normale.

Anonymkode: 55d1f...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det er laktoseintoleranse så bør du være helt fri for symptomer når du har spist laktosefritt i rundt to uker.

Anonymkode: 4d202...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...