AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:53 #1 Del Skrevet lørdag kl 08:53 Så en influenser skrev hun hadde fått tilbud om fødeplass. Gidder ikke trykke meg inn, men har aldri hørt noen si de har fått tilbud om fødeplass før? Jeg har født to barn, snart tre, og har flere venninner som også har født de siste få årene, og aldri hørt noen bruke de ordene før. Her får man automatisk plass på lokalsykehuset, men man står jo også helt fritt til å velge andre sykehus i regionen om man vil. Aldri fått noe offisielt tilbud? 🤔 Anonymkode: 412ae...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:00 #2 Del Skrevet lørdag kl 09:00 Jeg bor i Akershus, og måtte velge om jeg skulle søke Ahus eller Ullevål f.eks. Jordmor søkte. Fikk brev om at jeg var tilbud fødeplass noen uker senere. Var i 22. Anonymkode: 884a7...ff5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:00 #3 Del Skrevet lørdag kl 09:00 Kanskje vedkommende regerer til fødeplass på annet sykehus enn sitt lokale? Forøvrig vet jeg at fødetilbudet på mitt lokae sykehus er fult, eller har vært det en god stund, så har inntrykket av at de som da skal føde i området ikke kan gjøre det her, men heller må til et annet sykehus Anonymkode: 37d4c...187 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:02 #4 Del Skrevet lørdag kl 09:02 Jeg ble tildelt fødeplass, i tillegg til at jeg søkte om plass på et spesifikt sykehus. Tror faktisk begge brevene hadde overskrift ala "Du har fått tilbud om fødeplass", men husker ikke nøyaktig ordlegging i brevene. Det er dog ikke et helt fjernt uttrykk at man blir tilbudt plassen syns jeg. Anonymkode: 2ce41...313 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:06 #5 Del Skrevet lørdag kl 09:06 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg bor i Akershus, og måtte velge om jeg skulle søke Ahus eller Ullevål f.eks. Jordmor søkte. Fikk brev om at jeg var tilbud fødeplass noen uker senere. Var i 22. Anonymkode: 884a7...ff5 Samme her. Eller jeg måtte velge mellom Ahus og Kongsvinger. Bor midt i mellom de to. Da søkte legen og jeg fikk brev med tilbud om fødeplass. For nr 2 tror jeg at jeg ble tildelt plass automatisk på samme sted som sist. Har ikke fått noe brev denne gangen. Men bor man et sted med bare ett sykehus tror jeg man automatisk får tildelt plass der. Anonymkode: b9878...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:08 #6 Del Skrevet lørdag kl 09:08 Skjønner 😊 Her får man tildelt ultralydtime på sykehus etter henvisning fra lege/jordmor, og da blir det der man har fødeplass om man ikke vil føde på annet sykehus. Det kan jo være at legen søker om fødeplass samtidig som henvisningen, men jeg ser ingen brev med tilbud om fødeplass på Helsenorge, i hvert fall. Anonymkode: 412ae...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:27 #7 Del Skrevet lørdag kl 09:27 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så en influenser skrev hun hadde fått tilbud om fødeplass. Gidder ikke trykke meg inn, men har aldri hørt noen si de har fått tilbud om fødeplass før? Jeg har født to barn, snart tre, og har flere venninner som også har født de siste få årene, og aldri hørt noen bruke de ordene før. Her får man automatisk plass på lokalsykehuset, men man står jo også helt fritt til å velge andre sykehus i regionen om man vil. Aldri fått noe offisielt tilbud? 🤔 Anonymkode: 412ae...593 Ved førstefødte fikk jeg automatisk plass på nærmeste sykehus. Ved nr 2 måtte jeg søke, og ved nr 3 nå snart måtte jeg og søke. Er en del aldersforskjell mellom nr 1 og 2. Mulig det kom nye regler i mellom den tiden. Anonymkode: 89537...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:31 #8 Del Skrevet lørdag kl 09:31 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Skjønner 😊 Her får man tildelt ultralydtime på sykehus etter henvisning fra lege/jordmor, og da blir det der man har fødeplass om man ikke vil føde på annet sykehus. Det kan jo være at legen søker om fødeplass samtidig som henvisningen, men jeg ser ingen brev med tilbud om fødeplass på Helsenorge, i hvert fall. Anonymkode: 412ae...593 Hvor bor du? Dette med å "søke" fødeplass er et Oslo-fenomen. De må søke plass der de ønsker å føde - på de ulike sykehusene i regionen. Tror det er kun i Oslo dette bedrives - jeg bor på Vestlandet og føder (og har ultralyd osv) der jeg hører til uten å måtte søke noe sted. Anonymkode: 84a12...c6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:31 #9 Del Skrevet lørdag kl 09:31 Det er bare noe hun skriver for å virke mer viktig og prioritert. Anonymkode: b84f0...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:35 #10 Del Skrevet lørdag kl 09:35 I Oslo så må man velge hvor man vil søke, og man får UL på det sykehuset man får tilbud om plass ved. Hvis du søker på et sykehus som er fullt, så må du velge et annet (uvanlig). Så det gir helt mening å si at man har fått tilbud om fødeplass hvis man f.eks. bor i Osloområdet. Anonymkode: b597e...b3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:36 #11 Del Skrevet lørdag kl 09:36 Man søker for øvrig ikke selv, det er lege/jordmor som gjør det Anonymkode: b597e...b3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:40 #12 Del Skrevet lørdag kl 09:40 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Så en influenser skrev hun hadde fått tilbud om fødeplass. Gidder ikke trykke meg inn, men har aldri hørt noen si de har fått tilbud om fødeplass før? Jeg har født to barn, snart tre, og har flere venninner som også har født de siste få årene, og aldri hørt noen bruke de ordene før. Her får man automatisk plass på lokalsykehuset, men man står jo også helt fritt til å velge andre sykehus i regionen om man vil. Aldri fått noe offisielt tilbud? 🤔 Anonymkode: 412ae...593 Er vel en Oslobeboer? Og influensere, de er en egen rase, langt over en vanlig bruker på kg. Anonymkode: 11efe...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:18 #13 Del Skrevet lørdag kl 12:18 Jeg er jordmor og har litt kjennskap til dette. I Nord-Norge har man lange avstander og gjerne et sykehus å forholde seg til. Der får man «automatisk» plass. I Oslo-området har man derimot flust av sykehus å velge mellom. Ullevål, Riksen, a-hus, Bærum, Drammen osv. her må man søke seg til det sykehuset man ønsker. De som bor i Oslo KAN søke om fødeplass i Bærum, og de som bor i Bærum kan søke seg til Oslo (eller andre steder). Sommermånedene er som regel ekstremt travle, og noen sykehus har ikke kapasitet til å ta imot alle. Derfor hender det at noen får avslag på ønsket sykehus, hvis de er sent ute eller ønsker bytte fødested mot slutten av svangerskapet. Noen har mye bekymringer knyttet til akkurat denne prosessen, så de blir ganske lettet hvis de får ønsket sted innvilget Anonymkode: 62ca1...7b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:31 #14 Del Skrevet lørdag kl 12:31 Det er jo et tilbud. Du trenger ikke bruke det. Jeg har fått tilbud om fødeplass jeg og, men jeg føder hjemme og har da ikke benyttet meg av tilbudet. Anonymkode: 1a242...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:19 #15 Del Skrevet lørdag kl 13:19 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor bor du? Dette med å "søke" fødeplass er et Oslo-fenomen. De må søke plass der de ønsker å føde - på de ulike sykehusene i regionen. Tror det er kun i Oslo dette bedrives - jeg bor på Vestlandet og føder (og har ultralyd osv) der jeg hører til uten å måtte søke noe sted. Anonymkode: 84a12...c6f Hører til Helse Møre og Romsdal. Volda og Ålesund sykehus er nærmest og jeg har født ved begge, så her kan man så vidt jeg vet velge fritt mellom dem uten behov for å søke på noe. AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg er jordmor og har litt kjennskap til dette. I Nord-Norge har man lange avstander og gjerne et sykehus å forholde seg til. Der får man «automatisk» plass. I Oslo-området har man derimot flust av sykehus å velge mellom. Ullevål, Riksen, a-hus, Bærum, Drammen osv. her må man søke seg til det sykehuset man ønsker. De som bor i Oslo KAN søke om fødeplass i Bærum, og de som bor i Bærum kan søke seg til Oslo (eller andre steder). Sommermånedene er som regel ekstremt travle, og noen sykehus har ikke kapasitet til å ta imot alle. Derfor hender det at noen får avslag på ønsket sykehus, hvis de er sent ute eller ønsker bytte fødested mot slutten av svangerskapet. Noen har mye bekymringer knyttet til akkurat denne prosessen, så de blir ganske lettet hvis de får ønsket sted innvilget Anonymkode: 62ca1...7b7 Skjønner, takk skal du ha! 😊 Anonymkode: 412ae...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:36 #16 Del Skrevet lørdag kl 13:36 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor bor du? Dette med å "søke" fødeplass er et Oslo-fenomen. De må søke plass der de ønsker å føde - på de ulike sykehusene i regionen. Tror det er kun i Oslo dette bedrives - jeg bor på Vestlandet og føder (og har ultralyd osv) der jeg hører til uten å måtte søke noe sted. Anonymkode: 84a12...c6f Ikke meg du spør, men jeg måtte også søke. Tror jordmor gjorde det for meg. Bor på bygda i Innlandet. Tror det var ganske selvsagt at jeg skulle få plass på sykehuset jeg valgte, men da ble jeg registrert hos dem. Senere fikk jeg et brev med informasjon jeg skulle fylle ut, både om meg og partner, helse, graviditet osv. Det ble sendt i posten til sykehuset en stund før termin. Anonymkode: deac6...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:52 #17 Del Skrevet lørdag kl 17:52 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke meg du spør, men jeg måtte også søke. Tror jordmor gjorde det for meg. Bor på bygda i Innlandet. Tror det var ganske selvsagt at jeg skulle få plass på sykehuset jeg valgte, men da ble jeg registrert hos dem. Senere fikk jeg et brev med informasjon jeg skulle fylle ut, både om meg og partner, helse, graviditet osv. Det ble sendt i posten til sykehuset en stund før termin. Anonymkode: deac6...d99 Brevet med informasjon får vi her på Sunnmøre også Tror det er standard. Anonymkode: 412ae...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:21 #18 Del Skrevet lørdag kl 18:21 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Brevet med informasjon får vi her på Sunnmøre også Tror det er standard. Anonymkode: 412ae...593 Det er det nok ja Anonymkode: deac6...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:21 #19 Del Skrevet lørdag kl 23:21 Jeg fikk også tilbud om fødeplass, søkte til Riksen begge gangene. Influenseren sokner nok til Osloområdet 👍 Anonymkode: c3366...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsfrukten Skrevet lørdag kl 23:57 #20 Del Skrevet lørdag kl 23:57 Dette med å søke fødeplass er helt vanlig for oss i Oslo og Akershus. her er det jo mange sykehus å velge mellom. Bor selv i Akershus og kan velge mellom Riksen, Ullevål, Ahus, Kongsvinger og Kalnes (Østfold). Bærum og for såvidt. Har valgt Ahus. men mange steder i Norge er det jo bare ett sykehus. Da får man automatisk fødeplass der. Så skjønner at det høres rart ut for dere. Men for oss i nærheten av Oslo er det helt vanlig, selvom vi ikke er influensere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå