AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:20 #1 Del Skrevet lørdag kl 08:20 Noen som har gjort dette? Tenker det kan ta litt tid å få svar? Tør ikke stole på meglers ord om at det pleier å ordne seg… Anonymkode: a4e38...6cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:26 #2 Del Skrevet lørdag kl 08:26 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen som har gjort dette? Tenker det kan ta litt tid å få svar? Tør ikke stole på meglers ord om at det pleier å ordne seg… Anonymkode: a4e38...6cd Noen steder ordner det seg, og andre steder blir ikke ny andelseier godkjent fordi hen har dyr. Ta en telefon til styreleder. Anonymkode: fff82...47b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:07 #3 Del Skrevet lørdag kl 09:07 Hva sier vedtektene i borettslaget? Dersom de sier at hund og utekatt ikke er lov blir nok søknaden avslått. Sånn er det i mange borettslag der jeg bor. Snakk med styreleder for å vite sikkert Anonymkode: d09a5...045 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:19 #4 Del Skrevet lørdag kl 09:19 Det skal ekstremt mye til for at styret i et borettslag kan nekte noen å ha dyr. Selv med alvorlige allergier hos naboene og felles ventilasjon må det mye til for å nekte. Anonymkode: fa173...717 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:44 #5 Del Skrevet lørdag kl 09:44 Send en melding til styreleder å spør hvordan de forholder seg til det. Her jeg bor står det i vedtektene at man må søke. I realiteten betyr det at man skal varsle styret om at man har dyr. Anonymkode: 50ff0...706 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:45 #6 Del Skrevet lørdag kl 09:45 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det skal ekstremt mye til for at styret i et borettslag kan nekte noen å ha dyr. Selv med alvorlige allergier hos naboene og felles ventilasjon må det mye til for å nekte. Anonymkode: fa173...717 De fleste vedtekter, basert på standard formular av vedtekter for brl, har en formulering om at dyr ikke skal være til sjenanse for naboene. Så kan man tolke dette opp og i mente. Å flytte et sted og så skulle begynne å krangle om å få med seg en hund eller katt er en dårlig start på et nytt naboskap. Anonymkode: fff82...47b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:46 #7 Del Skrevet lørdag kl 09:46 Jeg søkte styret om å få ha hund og fikk innvilget før jeg la inn bud (ellers hadde det jo vært uaktuelt å kjøpe). Anonymkode: 5f9d1...7f7 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:48 #8 Del Skrevet lørdag kl 09:48 Du legger inn som forbehold i budet at søknaden blir godkjent. Anonymkode: 3c829...3cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet lørdag kl 09:50 #9 Del Skrevet lørdag kl 09:50 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du legger inn som forbehold i budet at søknaden blir godkjent. Anonymkode: 3c829...3cf Med mindre ingen andre var interessert eller budet er skyhøyt over neste bud, ville jeg som selger aldri gått med på noe slikt. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:55 #10 Del Skrevet lørdag kl 09:55 Der jeg bor er det ikke noe problem å ha med dyr når man flytter inn. Men om man allerede bor der og skal skaffe dyr, da må man søke. Anonymkode: de830...b4e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:09 #11 Del Skrevet lørdag kl 10:09 Hos oss må alle søke i et standardskjem, der de bl.a må signere for at dersom dyret skaper problemer i borettslaget/for naboene må dyret bort. Ingen problem å få tillatelse, men vi har folk som har måttet flytte fordi hunden deres uler og bjeffer i timesvis når den er alene, og katter som ikke lenger får gå ute fordi de driter ned utemøblene til enkelte naboer. Anonymkode: eb853...d75 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:29 #12 Del Skrevet lørdag kl 10:29 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du legger inn som forbehold i budet at søknaden blir godkjent. Anonymkode: 3c829...3cf Ville du akseptert en kjøper med et slikt forbehold? En megler ville anbefalt deg å heller gå for budgiveren under, fordi blir det avslag, så står selger uten en kjøper. I verste fall må selger legge ut boligen på nytt og kanskje risikere å måtte akseptere et langt lavere bud. Alternativet her er å melde forkjøpsrett, satse på at en har beste ansiennitet og kunne ta boligen på forkjøpsrett, når søknaden om dyrehold kanskje er innvilget. Anonymkode: fff82...47b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet i går, 07:01 #13 Del Skrevet i går, 07:01 Her ville jeg tatt direkte kontakt med styreleder for en avklaring, de bør ha rutiner på hvordan de løser slike situasjoner. Har de ikke det er det ikke et veldrevet borettsalg å da bør du uansett ikke kjøpe en andel! Noen borettslag har regler om at nye eiere må godkjennes av styret. Reglene der sier at dette må kjøper akseptere, blir ikke kjøper godkjent etter bud er lagt inn er det kjøpers ansvar å de må selge igjen med en gang, så vær obs! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet i går, 07:05 #14 Del Skrevet i går, 07:05 jeg sendte mail til styreleder og fikk svar med en gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:11 #15 Del Skrevet i går, 08:11 AnonymBruker skrev (22 timer siden): De fleste vedtekter, basert på standard formular av vedtekter for brl, har en formulering om at dyr ikke skal være til sjenanse for naboene. Så kan man tolke dette opp og i mente. Å flytte et sted og så skulle begynne å krangle om å få med seg en hund eller katt er en dårlig start på et nytt naboskap. Anonymkode: fff82...47b Men så har jo dette vært oppe i høyesterett til og med, og det skal svært mye til for å nekte hushold. Uansett hva vedtektene sier eller hvordan de formulerer seg. Søknadsprosessen er en formalitet. Anonymkode: b2885...2b5 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:10 #16 Del Skrevet i går, 09:10 Det er egentlig bare å flytte inn, og så melde fra at man bor der med hund. Det skal veldig mye til for at et styre kan gå inn og detaljstyre ditt privatliv, da skal dyret være til stor sjenanse, og det skal kunne dokumenteres. Dette kan jo ikke dokumenteres før man har flyttet inn. Ulempen for naboer skal også være større enn din fordel for at hundeholdet skal kunne nektes, og at en hund må omplasseres eller avlives er en mye større påkjenning for deg enn at en nabo ikke liker hund, eller klør litt i øynene når de går i fellesarealet, eller at de har en irrasjonell frykt. En annen fordel for deg er det sosiale aspektet, eller helsemessig aspekt både fysisk og psykisk. Hva som veier tyngst her er det ikke et styre i et borettslag som kan bestemme etter egen mening, men blir et juridisk spørsmål. Det skal mer enn «vanlig» allergi til for at det skal telles som god grunn til å nekte hundehold, og en allergiker må også ta visse grep for å fungere i samfunnet. Er det derimot snakk om en så kraftig allergi at naboen er i risiko for å gå inn i anafylaktisk sjokk at å gå gjennom en oppgang der det har gått en hund, så vil de kunne nekte på bakgrunn av det. Om du også har en hund med separasjonsangst som uler store deler av dagen så bør du kanskje ikke ta sjansen på å flytte inn. At en hund bjeffer/varsler innimellom er en del av hunders natur, og anses ikke som en ulempe man kan nektes hundehold for. Anonymkode: 7333c...616 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:53 #17 Del Skrevet i går, 10:53 Jeg flyttet inn i borettslag i september med hund uten å gi beskjed. Har ikke hørt noe. Tror neppe et styre har noe de skulle sagt. Anonymkode: 5cf17...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 23 timer siden #18 Del Skrevet 23 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg flyttet inn i borettslag i september med hund uten å gi beskjed. Har ikke hørt noe. Tror neppe et styre har noe de skulle sagt. Anonymkode: 5cf17...c7e At ikke det har kommet en reaksjon betyr ikke nødvendigvis borettslaget mangler regler for dyrehold. Reglene varierer. Generell informasjon fra Obos under . Flere borettslag nær Oslo er tilknyttet Obos. Reglene kan som omtalt variere. https://www.obos.no/boligforvaltning/tips-og-rad/hva-er-lov-tilknyttet-dyrehold Endret 23 timer siden av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #19 Del Skrevet 22 timer siden TBL12 skrev (1 time siden): At ikke det har kommet en reaksjon betyr ikke nødvendigvis borettslaget mangler regler for dyrehold. Reglene varierer. Generell informasjon fra Obos under . Flere borettslag nær Oslo er tilknyttet Obos. Reglene kan som omtalt variere. https://www.obos.no/boligforvaltning/tips-og-rad/hva-er-lov-tilknyttet-dyrehold Nei, det skjønner jeg, lille venn. De har regler her for husdyrhold i borettslaget, men jeg søkte ikke om det. Jeg flyttet rett inn. Hva skal noen fjoller i styret gjøre med det? Be meg flytte, ta hunden med makt? De er ikke så mye det kan gjøre med det. Anonymkode: 5cf17...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #20 Del Skrevet 22 timer siden Flyttet også bare inn med katt. Fins HR-dommer på dette. Hva småkonger i borettslag måtte mene om det er uinteressant for meg. Anonymkode: 5386b...15a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå