Gå til innhold

Tips i passering med hund!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en labradorblanding hannhund på litt over 1,5 år. Ukastrert. Da han var 7 mnd ca begynte han å bjeffe endel på andre hunder. Tok endel kurs som gjorde det bedre og nå har bjeffingen og det stoppet helt.

men sliter fortsatt med at han er veldig nysgjerrig på de møtende hunder i tette passeringer på gangfelt. Da kan han stirre endel og feste blikket på møtende hund.

har en kontaktlyd jeg lager, som ofte fungerer fint. Går alltid på plass forbi hunder. Men ikke alltid kontakt lyden fungerer, og han kan stirre endel, ikke noe stort problem for meg, men jeg vet og merker andre hunder kan bli provosert av det.

er dette unghund oppførsel eller har noen noen tips som kanskje kjenner seg igjen?🥰

Anonymkode: c2c45...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ville jobbet med å få hundens fokus mot meg og ikke mot de andre hundene, det er et problem nå hunden din fikserer, både for den selv, og for de som møter den. Og var jeg deg ville jeg valgt å krysse veien osv for å skape rom og ikke gå inn i de trange plasseringene samt satt meg selv mellom og fått fokus over på meg i de situasjoner der det ikke er mulig. 

Anonymkode: 22a01...49d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

jeg ville jobbet med å få hundens fokus mot meg og ikke mot de andre hundene, det er et problem nå hunden din fikserer, både for den selv, og for de som møter den. Og var jeg deg ville jeg valgt å krysse veien osv for å skape rom og ikke gå inn i de trange plasseringene samt satt meg selv mellom og fått fokus over på meg i de situasjoner der det ikke er mulig. 

Anonymkode: 22a01...49d

Ja så klart, gir litt bedre rom der det er mulig, men vi bor i byen og her er det gjerne trange gangfelt over veier osv.

men er det mitt problem at andre hunder reagerer på at han stirrer? Ønsker så klart ikke at andre skal bli trigget av det, men er ikke det dem Andres ansvar å lære sin hund å takle slike situasjoner, på samme måte som det er mitt ansvar å jobbe med å avlære hunden min å fiksere på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulfberit skrev (10 timer siden):

Ja så klart, gir litt bedre rom der det er mulig, men vi bor i byen og her er det gjerne trange gangfelt over veier osv.

men er det mitt problem at andre hunder reagerer på at han stirrer? Ønsker så klart ikke at andre skal bli trigget av det, men er ikke det dem Andres ansvar å lære sin hund å takle slike situasjoner, på samme måte som det er mitt ansvar å jobbe med å avlære hunden min å fiksere på andre.

Det kan fort bli ditt problem dersom din hund har et provoserende språk og dere møter feil hund på for liten avstand.. Det er gjerne ideelt å tenke at alle hunder bør tåle å bli sett på, men realiteten er ikke slik. Du kan hjelpe både din og møtende hund ved å sørge for avstand og eller dempe situasjonen ved avledning, feks kaste godbiter på bakken, godbitmagnet eller avlede med en leke. Hvis stressnivået er så høyt at han ikke lar seg avlede er nødllsningen å dra han med seg forbi, dette fordrer bruk av sele og ikke halsbånd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er alltid avstand. Dvs hvis man vet at man har en hund som kan ha problemer med å takle andre hunder tett på, så bør man så godt man kan unngå steder hvor man ikke får den avstanden man trenger.

Det er selvsagt ikke alltid praktisk mulig, og man kan det avlede med godbiter hvis hunden lar seg avlede. Det bør kun gjøres i slike nødsituasjoner, ikke i vanlig trening. Spesielt hvis hunden du har reagerer fordi han er utrygg på andre hunder.

Hvis han stirrer på den andre hunden tett på, så kan en utrygg hund i passering da utagere. Som kan føre til at din utagerer og at din får en negativ erfaring med passering igjen, som i verste fall kan sette deg tilbake i treningen (samt også for den andre hunden).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han synes det er vanskelig å se på deg kan du kaste godbit på bakken i stedet, sannsynligvis vil han da prøve å finne godbiten og du får avbrutt stirringen. Over tid vil det øke forventingen til å finne noe på bakken i stedet for å stirre.

Men skal du gjøre dette må du passe på å være tidlig ute (som med det meste annen hundetrening). Det positive med å kaste godbit på bakken i stedet for å kreve kontakt er at det å snuse er stressdempende. Jeg har også hørt at bare det å bøye nakken kan være med på å dempe stress

Anonymkode: 1b505...70c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...