Gå til innhold

Får sykemeldinger slengt etter meg, men bruker de ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får sykemeldinger på sykemeldinger. Jeg er ikke interessert. Jeg vil ha en varig løsning, bli lyttet til å sparre med legen.

Når man nesten er utbrent. Hvordan gå frem? 

Anonymkode: fc472...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg får sykemeldinger på sykemeldinger. Jeg er ikke interessert. Jeg vil ha en varig løsning, bli lyttet til å sparre med legen.

Hva mener du legen kan bidra med? Leger har lite å stille opp med når det gjelder utbrenthet. Finn deg privat psykolog om du ønsker noe mer enn det legen kan tilby. 

hvis du ikke ønsker sykemelding, hvorfor lar du legen skrive sykemelding?

Anonymkode: 10230...2ad

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva er ditt forslag til løsning?

Anonymkode: 8c573...380

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er du sikker på at en sykemelding ikke er en del av løsningen hvis du er i ferd med å bli utbrent?

Hvis du er misfornøyd med fastlegen din, kanskje du bør prøve å bytte fastlege? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du begynne å gjøre de tingene som hjelper mot utbrenthet. Gå tur i skog mark, mindfullness eller yoga, spise sunt og variert og få nok søvn. Du bør også se om du kan lære deg å håndtere stress på en bedre måte, senke forventningene dine og rett og slett redusere belastningen du har som forårsaker utbrentheten. Fordelen med sykemelding er at den gir deg tid til å fokusere på de tingene jeg har nevnt over.

Anonymkode: 5e235...300

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du må nesten finne ut hva som gjør deg utbrent og ta det derfra. En sykemelding kan jo gi deg roen og tiden til å finne ut av dette.

.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Jeg ønsker ikke sykemelding» pleier å holde. Eller som du gjør, ikke sende den inn. Helt OK det.

Legene er sjelden oppdatert på utbrenthet (hvis det nå er det du har). Les deg opp selv, test ut ulike tiltak. Kosthold, frisk luft, grensesetting, meditasjon osv.

Anonymkode: 21ef3...447

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finn på no mer troverdig. Både du, legen og NAV hadde vært førstesidestoff om påstanden din hadde vært reel.

Anonymkode: e3d1c...d8a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør hva pokker du vil, om du vet hva som hjelper, men jeg tror ikke legen vil deg vondt. 

Men mine råd etter et ganske langt og humpete liv i arbeid er:

* Sov nok, med tilhørende råd om "ingen skjerm i senga"

* Spis sundt, regelmessig og variert

* Kom deg ut og gå tur i "frisk luft"

* Les en bok

* Gjør noe sosialt og gøy minst to ganger pr uke

* Bruk om nødvendig sykemeldingen til å etablere disse vanene

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (2 timer siden):

Gjør hva pokker du vil, om du vet hva som hjelper, men jeg tror ikke legen vil deg vondt. 

* Les en bok

Takk for tips! Jeg tror mye skyldes at jeg er mor til et barn med litt vel mye energi. Jeg er ikke i nærheten av å holde samme fart. Føler meg svimmel bare jeg reiser meg fra en stol, og da må jeg begynne å løpe rundt, stoppe han fra å ødelegge noe, stoppe han fra å slå seg selv. Han har alltid vært viljesterk og har fra han var noen måneder gammel uttrykket misnøye i form av kraftige skrik, høyere enn noe annet barn. Han er verdens fineste, men veldig intens. Han er « festens midtpunkt» for å gi en beskrivelse av personlighet.  Alt er så intensts hele tiden. Jeg har ikke energien og føler jeg har stått i spenn fra dagen han ble født, og nå er bristepunktet her. Jeg er en person som trenger ro, sikkert mer enn jeg var klar over før barn. Jeg pleide å dra i badstue helt alene, løpe i kveldsmørket og bare ligge på sengen og reflektere. Jeg føler meg fullstendig i ubalanse, hver eneste dag. Løsningen er kanskje å ha igjen en dag bare til meg selv for egen helses skyld. Men vet ikke. Heldigvis klarer han å snakke nå, så tiden med mye skrik og jamring er trolig over selv om det fortsatt er mye trass. Å gi hverandre tid til slik har ikke vært lett fordi barnet er for mye å overlate til partner alene hver uke. Det skjer unntaksvis og når vi må. Jeg håper det går seg til når barnet blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Finn på no mer troverdig. Både du, legen og NAV hadde vært førstesidestoff om påstanden din hadde vært reel.

Anonymkode: e3d1c...d8a

Fordi hen ikke bruker sykemeldinger? For det er ganske mange som ikke bruker sykemeldinger altså. 

Anonymkode: e5f9f...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å si nei takk og kjøre deg selv rett i grøfta. 

Anonymkode: 2ae60...e72

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du sier du får sykemeldinger slengt etter deg; men du må jo ikke ta sykemelding. Men her må arbeidsgiver på banen. Det er arbeidsgivers ansvar å tilrettelegge for deg på arbeidsplassen og arbeidsgiver skal også følge deg opp under sykemelding. Her bør du få i stand et møte mellom arbeidsgiver, lege og nav, slik at dere sammen kan legge en plan!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Be om å bli henvist til ett rehab opphold -arbeidsrettet rehabilitering. Der jobber de i team rundt deg, tverrfaglig for å finne løsninger for deg som er i ferd med å havne utfor arb livet pga diverse bl.a. utbrenthet. Om du har symptomer så er du allerede utbrent, kroppen din sier i fra og stopper du ikke opp så blir du til slutt sengeliggende. arb rettet rehab  er gjerne opphold på 4 uker hvor det kartlegges og hjelper deg opp mot det du trenger når du kommer hjem. Du får automatisk en sykemelding for å være på Slikt opphold. 

Anonymkode: 4e750...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den varige løsningen er å ta grep om livet ditt og gjøre de endringene som er nødvendig for å dempe stress og krav, det gjelder både fysisk og psykisk.

Det er sjeldent fastleger har kompetanse nok til å være en samtalepartner for å gjøre de endringene, selv om de kan være en god støttespiller. Psykolog eller andre som har spesialisert seg innenfor psykisk helse er langt bedre sparringspartner for å komme seg ut av utbrenthet.

Anonymkode: 65c82...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for tips! Jeg tror mye skyldes at jeg er mor til et barn med litt vel mye energi. Jeg er ikke i nærheten av å holde samme fart. Føler meg svimmel bare jeg reiser meg fra en stol, og da må jeg begynne å løpe rundt, stoppe han fra å ødelegge noe, stoppe han fra å slå seg selv. Han har alltid vært viljesterk og har fra han var noen måneder gammel uttrykket misnøye i form av kraftige skrik, høyere enn noe annet barn. Han er verdens fineste, men veldig intens. Han er « festens midtpunkt» for å gi en beskrivelse av personlighet.  Alt er så intensts hele tiden. Jeg har ikke energien og føler jeg har stått i spenn fra dagen han ble født, og nå er bristepunktet her. Jeg er en person som trenger ro, sikkert mer enn jeg var klar over før barn. Jeg pleide å dra i badstue helt alene, løpe i kveldsmørket og bare ligge på sengen og reflektere. Jeg føler meg fullstendig i ubalanse, hver eneste dag. Løsningen er kanskje å ha igjen en dag bare til meg selv for egen helses skyld. Men vet ikke. Heldigvis klarer han å snakke nå, så tiden med mye skrik og jamring er trolig over selv om det fortsatt er mye trass. Å gi hverandre tid til slik har ikke vært lett fordi barnet er for mye å overlate til partner alene hver uke. Det skjer unntaksvis og når vi må. Jeg håper det går seg til når barnet blir eldre.

Hvis dere ikke kan være alene med barnet, hva tror du skjer om du faktisk blir så utbrent at du blir sengeliggende?

Hvis dette stemmer, bør dere få på plass noe hjeøp for sin sønn, for dette er ikke vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (10 timer siden):

* Les en bok

Vil legge til at å få god massasje en gang i uken også hjelper, spesielt mtp at svimmelheten kan være pga stramme muskler.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi hen ikke bruker sykemeldinger? For det er ganske mange som ikke bruker sykemeldinger altså. 

Anonymkode: e5f9f...4c1

Det er det. Mange går også tilbake til jobb før sykemeldingen er over også.

Ts, regner med barnet går i barnehage/skole. Snakk med pedagogen om aktivitetsnivået er normalt for barn på den alderen. Kanskje de har tips til hvordan du kan få barnet til å roe ned. Er det noen leker barnet liker spesielt godt som egenlek? Kan du lære barnet at du har pauser i løpet av dagen? I perioden 2-3 årsalderen var mine tvillinger relativt intense, da måtte jeg ty til barnefilmer for å få en fot i bakken. Andre tiltak jeg gjorde var å stoppe all høylytt lek, de fikk hoppe i sofaen men ikke rope og skråle (da var det brått ikke så gøy med den hoppe og herjeleken lengre). Du kan også snakke med familiekontoret der du bor, få utløp for frustrasjon og hjelp til å håndtere og roe ned situasjonen hjemme. Hva må du prioritere feks.

Anonymkode: d0aa6...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...