AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:51 #1 Del Skrevet lørdag kl 06:51 Våknet til at vannet har fryst og måtte varme vann i vannkoker for å få vasket meg. Nå står krana på med en tynn stråle i håp om at varmt vannet tiner. Hva har dere andre som har opplevd dette gjort? Nå skal det være kaldt en lang stund og det blir kjipt med bare kaldt vann fremover. Rørlegger i en helg er totalt utelukket, hører kassaapparatet klirrer febrilske allerede om de kommer hit. Anonymkode: 209f5...cba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet lørdag kl 06:59 #2 Del Skrevet lørdag kl 06:59 Da må du få opp varmen der varmtvannsbeholderen står, tipper det fryser inn der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet lørdag kl 07:01 #3 Del Skrevet lørdag kl 07:01 Så kan det være lurt å slå av varmtvannsbeholderen så det ikke koker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet lørdag kl 07:06 #4 Del Skrevet lørdag kl 07:06 Vet du hvor det har fryst TS? Det er litt viktig for å få tint vannet. Hos en venn frøys varmtvannet i fjor. Han klarte å finne punktet og varmet med en hårføner Om ikke må du bare få opp varmen i hele huset. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet lørdag kl 07:09 #5 Del Skrevet lørdag kl 07:09 Så lenge det er vann som kommer ut krana er det håp for da er det bevegelse og ikke helt frosset. La krana stå å renne, ikke nødvendig med kraftig stråle og følg med. @Sirah har og et godt forslag om å finne ut hvor det har frosset og prøve å tine det 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:12 #6 Del Skrevet lørdag kl 07:12 Hva slags rør har du? Slik jeg har forstått det så er det mindre sjanse for brudd/vannlekasje ved "rør i rør" enn ved kobberrør. Vet du hvor røret går? Kan du bruke føner langs med det for å tine opp kanskje? Åpne skapdører foran rør for å slippe inn mer varme? Sette på litt mer varme i rom der vannrør ligger i veggen eller varmtvannstanken står. Åpne luken foran "vannkoblingsskapet" om det er i huset/leiligheten. Her frøs vannet opp til badet i 2.etg første vinteren etter at vi innredet det. Vi var heldige, for det viste seg at det var en spiker gjennom røret som lå klart etter at første eier hadde innredet 2.etg ( utenom badet). Det ville blitt en lekkasje senere. Vi fikk trukket varmeledning samtidig som vi fikk trukket nye vannrør opp (siden du spurte hva andre har gjort). Anonymkode: c4c29...969 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:10 #7 Del Skrevet lørdag kl 08:10 Jeg har lest alle svarene og skal forsøke å finne ut hvor det er fryst. Vanntanken står i en uisolert bod, så er vel rørene som ligger inntil ytterveggen som har sørger for frost. Hva slags rør jeg har vet jeg ikke. Det er ikke noe som dekker dor rørene, så eneste varmen jeg kan hjelpe med er føner. Skal høre med faren min idag om han kan komme og legge sånn varmekabel på røret for meg. Må bare se å få isolert den boden til sommeren. Kan da ikke være så altfor dyrt. Anonymkode: 209f5...cba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:17 #8 Del Skrevet lørdag kl 08:17 Merkelig at varmtvannet fryser, mens kaldt vannet renner? Anonymkode: bdcb6...4e2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet lørdag kl 08:21 #9 Del Skrevet lørdag kl 08:21 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har lest alle svarene og skal forsøke å finne ut hvor det er fryst. Vanntanken står i en uisolert bod, så er vel rørene som ligger inntil ytterveggen som har sørger for frost. Hva slags rør jeg har vet jeg ikke. Det er ikke noe som dekker dor rørene, så eneste varmen jeg kan hjelpe med er føner. Skal høre med faren min idag om han kan komme og legge sånn varmekabel på røret for meg. Må bare se å få isolert den boden til sommeren. Kan da ikke være så altfor dyrt. Anonymkode: 209f5...cba Da har du egentlig svaret. Det vil fort fryseren i bodd uten isolasjon eller varme. Vi ser til at temperaturen i kjeller minst ligger på 10 grader for at ting ikke ska fryse 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:25 #10 Del Skrevet lørdag kl 08:25 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Merkelig at varmtvannet fryser, mens kaldt vannet renner? Anonymkode: bdcb6...4e2 Forklaring, jeg orket ikke annet enn å lese det. Skjønte egentlig ikke så mye av det 😂 Anonymkode: 209f5...cba 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:25 #11 Del Skrevet lørdag kl 08:25 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Merkelig at varmtvannet fryser, mens kaldt vannet renner? Anonymkode: bdcb6...4e2 Her finner du forklaringen - https://anjaroyne.net/2014/01/08/fryser-varmtvann-fortere-enn-kaldtvann/ Anonymkode: c4c29...969 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:26 #12 Del Skrevet lørdag kl 08:26 jegerrinne skrev (4 minutter siden): Da har du egentlig svaret. Det vil fort fryseren i bodd uten isolasjon eller varme. Vi ser til at temperaturen i kjeller minst ligger på 10 grader for at ting ikke ska fryse Ja, får bare føne i vei. Nytter ikke sette noen varmeovn inn der nå heller. Har igjen mulighet for å sette den nær rørene heller. Anonymkode: 209f5...cba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:27 #13 Del Skrevet lørdag kl 08:27 Flintis skrev (1 time siden): Så kan det være lurt å slå av varmtvannsbeholderen så det ikke koker. Hvordan mener du det skal skje egentlig? Anonymkode: 5c537...97c 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet lørdag kl 08:28 #14 Del Skrevet lørdag kl 08:28 (endret) Venninnen min opplevde dette i fjor da de skulle spare strøm. Hun varmet opp rommet med en byggeovn, lot det renne og tinte med hårføner, så gikk det over. Viktig å ha på noe varme i alle rom det er rør. Endret lørdag kl 08:29 av Rosa Dartle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:33 #15 Del Skrevet lørdag kl 08:33 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Merkelig at varmtvannet fryser, mens kaldt vannet renner? Anonymkode: bdcb6...4e2 Det kalde vannet har fryst, og det varme vannet er kaldt.. Kan det være at strømmen er gått på varmtvannstank? Anonymkode: dd802...864 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:35 #16 Del Skrevet lørdag kl 08:35 Vi hadde provisoriske vannrør for noen år siden , på grunn av veiarbeid i hele nabolaget. De låg rett på bakken, så de frøs veldig raskt. Når det var kaldt ute fikk vi melding av kommunen, at vi måtte la vannet stå og renne døgnet rundt, hvis ikke så frøs det. Var veldig fort gjort å glemme seg ut, å slå av vasken siden det er det som er naturlig. Da kom de fra kommunen, og varmet opp rørene med en sak som kunne minne om en hårføner. Anonymkode: 7b068...242 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet lørdag kl 08:40 #17 Del Skrevet lørdag kl 08:40 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kalde vannet har fryst, og det varme vannet er kaldt.. Kan det være at strømmen er gått på varmtvannstank? Anonymkode: dd802...864 Kan være det. Har du sjekket sikringen til varmtvannsbereder? Hvor gammel er den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:14 #18 Del Skrevet lørdag kl 09:14 Denne tråden minnet meg på å be sønnen sette på varmekablene på vann og sluk på hytta, puhh! Takk Anonymkode: d9643...5a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet lørdag kl 09:55 #19 Del Skrevet lørdag kl 09:55 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Våknet til at vannet har fryst og måtte varme vann i vannkoker for å få vasket meg. Nå står krana på med en tynn stråle i håp om at varmt vannet tiner. Hva har dere andre som har opplevd dette gjort? Nå skal det være kaldt en lang stund og det blir kjipt med bare kaldt vann fremover. Rørlegger i en helg er totalt utelukket, hører kassaapparatet klirrer febrilske allerede om de kommer hit. Anonymkode: 209f5...cba Feilsøk. I og med at kaldt fungerer må isen være et sted etter avgrening fra kaldtvanninntaket til berederen. Kjenn på rør og se an hvor det kan være for kaldt. Da finner du nok punktet raskt. Stikk ut i dag og kjøp en vifteovn eller tilsvarende som kan stå på for å holde boden varm. Kjøp også et termometer for å ha det i boden. Best med en ovn med termostat som er satt til en passende temp som hindrer at noe kan fryse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet lørdag kl 10:18 #20 Del Skrevet lørdag kl 10:18 Isoler vannrørene 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå