AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:14 #1 Del Skrevet lørdag kl 06:14 Jeg har fått oppsigelse fra jobben som jeg er fast ansatt i med begrunnelse lite arbeid fremover. Burde det stått permittering? Litt i tvil hvordan forholde meg til det. I oppsigelsen er det lagt opp til det som står i arbeidskontrakt, 2 måneders oppsigelsestid. Er det gjort korrekt? Anonymkode: 6c682...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:34 #2 Del Skrevet lørdag kl 07:34 Hvorvidt akke prosedyrer er gjort riktig, vet ikke vi. For lite informasjon. Men dersom det anses som en varig nedgang i inntekt/oppdrag vil permittering være feil løsning. Da må man redusere antall ansatte, ikke utsette dem for en binding til bedriften gjennom permittering. Anonymkode: d2426...4bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:14 #3 Del Skrevet lørdag kl 08:14 Da har du jobb her frem til oppsigelsestiden går ut, de 2 mnd dere har løper fra den 1. I mnd etter du mottok oppsigelsen. (Fikk du en nå etter nyttår vil det si at du har jobb frem til 31. Mars) Permittering brukes kun om bedriften har lite å gjøre en periode, men om ordrebøkene er tomme og de ikke ser noen jobber komme er oppsigelse riktig å bruke. Så da er det bare å starte jobbsøking, er du heldig å få noe nytt hvor du kan starte før 1 april så ville jeg tatt en prat med dagens arbeidsgiver og spurt om du kan få slutte før oppsigelsestid er ferdig. Anonymkode: 21928...1e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:29 #4 Del Skrevet lørdag kl 08:29 Det høres riktig ut, med mindre nedgangen i arbeid er kortvarig. Anonymkode: 9d2f1...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:14 #5 Del Skrevet lørdag kl 10:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har du jobb her frem til oppsigelsestiden går ut, de 2 mnd dere har løper fra den 1. I mnd etter du mottok oppsigelsen. (Fikk du en nå etter nyttår vil det si at du har jobb frem til 31. Mars) Permittering brukes kun om bedriften har lite å gjøre en periode, men om ordrebøkene er tomme og de ikke ser noen jobber komme er oppsigelse riktig å bruke. Så da er det bare å starte jobbsøking, er du heldig å få noe nytt hvor du kan starte før 1 april så ville jeg tatt en prat med dagens arbeidsgiver og spurt om du kan få slutte før oppsigelsestid er ferdig. Anonymkode: 21928...1e2 jeg ser ikke forskjell i din beskrivelse på permittering og oppsigelse. Anonymkode: 6c682...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet lørdag kl 10:24 #6 Del Skrevet lørdag kl 10:24 (endret) Du har jo uansett krav på dagpenger, står bedre beskrevet på NAV.no når man bør søke på dette enn hva jeg kan beskrive. Fordelen når du blir sagt opp pga nedbemanning er at du kun har en 3 dagers karenstid og ikke 18 uker som man har om man selv har skyld i oppsigelsen. https://www.nav.no/dagpenger#for-soknad Endret lørdag kl 10:26 av William_S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:53 #7 Del Skrevet lørdag kl 10:53 jeg spør om det er vanlig bli oppsagt før man blir permittert? pga mindre arbeid. Anonymkode: 6c682...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:56 #8 Del Skrevet lørdag kl 10:56 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): jeg spør om det er vanlig bli oppsagt før man blir permittert? pga mindre arbeid. Anonymkode: 6c682...3d1 Nei. Du er sagt opp og må finne en ny jobb. Anonymkode: 847a1...88d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:57 #9 Del Skrevet lørdag kl 10:57 Du skal i utgangspunktet ha samtale med sjefen før en oppsigelse. Ikke bare et brev. Så her virker det som noe har glippet. Ikke noe standard at man blir permittert før oppsigelse. Er det andre og som er sagt opp. Anonymkode: 9a677...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:59 #10 Del Skrevet lørdag kl 10:59 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorvidt akke prosedyrer er gjort riktig, vet ikke vi. For lite informasjon. Men dersom det anses som en varig nedgang i inntekt/oppdrag vil permittering være feil løsning. Da må man redusere antall ansatte, ikke utsette dem for en binding til bedriften gjennom permittering. Anonymkode: d2426...4bf dvs. blir det sendt som skjema til NAV? Anonymkode: 6c682...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:00 #11 Del Skrevet lørdag kl 11:00 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skal i utgangspunktet ha samtale med sjefen før en oppsigelse. Ikke bare et brev. Så her virker det som noe har glippet. Ikke noe standard at man blir permittert før oppsigelse. Er det andre og som er sagt opp. Anonymkode: 9a677...15c Hadde samtale og fikk brev. Men skal jeg allerede nå sende dokumentet til NAV? Anonymkode: 6c682...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:01 #12 Del Skrevet lørdag kl 11:01 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): jeg spør om det er vanlig bli oppsagt før man blir permittert? pga mindre arbeid. Anonymkode: 6c682...3d1 Både ja og nei.. https://langsethadvokat.no/arbeidsrett/permittering-eller-oppsigelse/ Anonymkode: 83f35...e1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:06 #13 Del Skrevet lørdag kl 11:06 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Både ja og nei.. https://langsethadvokat.no/arbeidsrett/permittering-eller-oppsigelse/ Anonymkode: 83f35...e1a takk, der blir det beskrevet tydelig. Nå forstår jeg helheten. 😀 Anonymkode: 6c682...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet lørdag kl 17:19 #14 Del Skrevet lørdag kl 17:19 Ryddet for spekulasjoner. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:22 #15 Del Skrevet lørdag kl 17:22 Er nedgangen kortvarig permittere de (som f.eks under koronan) Er nedgangen varig sier de opp. Begge deler er lovlig, det som ikke er lovlig er å si opp pga nedbemanning for så å direkte ansette en annen i samme stilling. Man må ikke permittere før oppsigelse. Anonymkode: a2eac...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:35 #16 Del Skrevet lørdag kl 17:35 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er nedgangen kortvarig permittere de (som f.eks under koronan) Er nedgangen varig sier de opp. Begge deler er lovlig, det som ikke er lovlig er å si opp pga nedbemanning for så å direkte ansette en annen i samme stilling. Man må ikke permittere før oppsigelse. Anonymkode: a2eac...1c4 Takk, det var nettopp det svaret jeg trengte å få en større forståelse på. Hva gjør jeg om jeg hører at de har ansatt en ny rett etterpå? Det er kanskje ikke så mye man kan gjøre med det uansett. uansett da kan jeg vel bekrefte ovenfor nav at jeg har blitt permittert? samt bidra til å være synlig arbeidssøker ovenfor bedrifter. Anonymkode: 6c682...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå