Gå til innhold

Hvorfor fasting? Hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg veier 130 kg og er ganske målrettet på å gå ned en del kilo dette året. Har så langt klart å lagt godteri og er mer kritisk til mengder. En kollega anbefalte meg fasting. Hun selv faster fra 20:00 - 11:00. Jeg pleier vanligvis ha lyst på frokost før jobb i 07:00 tiden. Hvorfor fasting egentlig? Hva gjør det med kroppen og hvordan kan det hjelpe meg i min situasjon? 
Takk for svar 

Anonymkode: 90c98...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke kalle det der fasting, det er jo bare å utsette frokosten med noen timer. 

Anonymkode: fd25e...360

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er f

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil ikke kalle det der fasting, det er jo bare å utsette frokosten med noen timer. 

Anonymkode: fd25e...360

Hvordan tenker du på fasting?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hjelpe kroppen til å ikke fordøye mat hele tida. Å ikke spise frokst er tilvenningssak, så lenge du husker å drikke mye og gjerne ulike ting (vann med og uten kullsyre, kaffe uten melk, svart te mm). 

NB: Viktig å drikke MYE når man faster. Ikke faste under mens. Og ikke gå rett på hardeste fasten. 

Anonymkode: 98e58...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan hjelpe kroppen til å ikke fordøye mat hele tida. Å ikke spise frokst er tilvenningssak, så lenge du husker å drikke mye og gjerne ulike ting (vann med og uten kullsyre, kaffe uten melk, svart te mm). 

NB: Viktig å drikke MYE når man faster. Ikke faste under mens. Og ikke gå rett på hardeste fasten. 

Anonymkode: 98e58...9fc

Man trenger ikke drikke mer enn til vanlig. Det er ikke bra å drikke mer enn det kroppen har behov for. Man kan fint faste intermitterende slik som dette under menstruasjon.

Anonymkode: 210fc...2b3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Periodisk faste stimulerer autofagi. Det kan gi bedre helse og lettere tilgang til energi kroppen har lagret.

https://tidsskriftet.no/2016/12/leder/selvspising-forlenger-livet

https://www.youtube.com/watch?v=XLj2Qu4SuNQ

Anonymkode: 9d9da...ed0

Dette. I tillegg så kan det også gjøre det lettere å innta mindre energi (kalorier) fordi man spiser færre måltider.

Anonymkode: 8a07d...6f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da faster jeg også, uten å tenke helt over det. Jeg pleier ikke spise frokost. 

Det er litt vanesak da, jeg har gått perioder hvor jeg føler jeg bare MÅ ha frokost, hvis ikke svimer jeg av. Mens nå har jeg helt uten å tenke over det, gått mange år med å hoppe over frokost.

Du kan jo også velge ditt eget fastevindu. Om frokost kl 7 er et viktig måltid for deg, så kan du slutte å spise etter kl 15-16 og ut kvelden.

Anonymkode: d7d23...320

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg veier 130 kg og er ganske målrettet på å gå ned en del kilo dette året. Har så langt klart å lagt godteri og er mer kritisk til mengder. En kollega anbefalte meg fasting. Hun selv faster fra 20:00 - 11:00. Jeg pleier vanligvis ha lyst på frokost før jobb i 07:00 tiden. Hvorfor fasting egentlig? Hva gjør det med kroppen og hvordan kan det hjelpe meg i min situasjon? 
Takk for svar 

Det er mange typer faste.  Det kollegaen din anbefaler er periodisk faste som er et spisemønster som for noen kan ha en gunstig virkning.

Som sagt over, hvis fasten varer lenge nok (14 timer eller mer) stimuleres autofagi, men også kortere faste (12 timer) kan hjelpe ved å begrense tidsrommet der man kan spise, og ved å begrense tidsrommet det er "lov" å spise fører til at mange spiser mindre.

Når det er sagt viser forskning at det er usikkert om faste er noe som passer for alle.

Det er en mulighet for at kvinner, diabetikere og eldre kan være mer utsatte for bivirkninger, og flere anbefaler en kortere fastetid for kvinner enn for menn.

Anonymkode: 89e9d...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det ikke innafor med et halvt glass juice eller et halsdrops med kalorier under fastetiden?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men da er det ikke innafor med et halvt glass juice eller et halsdrops med kalorier under fastetiden?

ts

Nei da faster man ikke lenger. 

Anonymkode: c6909...9d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Nei.

Anonymkode: 0559c...185

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Jeg tenker du går for hardt ut. Du kan selvfølgelig lage din egen greie, individuell tilpasning. Mange folk som er opptatt av fasting er ganske ekstreme. Det funker ikke for alle og dessuten er det mye myter når det gjelder fasting også. Er som å slutte med nikotin. Noen trapper ned, andre må gå vold tørket. Føl litt på det underveis er mitt tips.

Anonymkode: 42112...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker du går for hardt ut. Du kan selvfølgelig lage din egen greie, individuell tilpasning. Mange folk som er opptatt av fasting er ganske ekstreme. Det funker ikke for alle og dessuten er det mye myter når det gjelder fasting også. Er som å slutte med nikotin. Noen trapper ned, andre må gå vold tørket. Føl litt på det underveis er mitt tips.

Cold turkey **

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnene til at folk ikke lykkes;

1) de gjør for mye på en gang

2) de gjør ting som ikke er mulig over tid. 

Dette er et langt løp. Du har kuttet godteri, fortsett med det. Bruk den viljestyrken du har på det, for viljestyrke er noe du har i begrensede mengder over tid. Spis som du ellers ville gjort, tren (eller ikke tren) som du ellers ville gjort.

Når du om mange uker ikke tenker noe særlig på godteri, så har du viljestyrke til nye grep. Om periodisk faste da er riktig for deg - neppe, når du liker frokosten din. 

For egen del merket jeg at jeg spiste frokost mest på vane, det er jo slik man gjør. Altså er det unødvendige kalorier. Jeg er ikke sulten før i 12-13 tiden, løper som regel også en tur før dagens første måltid. Min mann, derimot, dette hadde ikke fungert overhodet. han må ha mat om morgenen, og han må ha mat i det han står opp. Og da er det på ingen måte noe som ville gått over tid. 

Anonymkode: 70da4...e69

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du er 130 kg nå, er dårlig kosthold som inneholder mye dritt: sukker, frøoljer, og muligens alkohol. Dette forstyrrer hormonbalansen i kroppen din og får deg til å spise ofte ved å overprodusere hormonet Ghrelin. Dette er bevisst fra storkapitalistene sin side. 

Når du faster, så kroppen din i bedre i stand til å regulere hormoner, herunder Ghrelin. Dette gjør at du får sjeldnere lyst på mat. For å lykkes med fastingen, så bør du gjøre det sammen med et bedre kosthold.

15 timer uten mat er litt kort, men for deg er det et fint startpunkt. Etterhvert kan det økes til 18 timer. Sulthormonet Ghrelin varer bare i noen timer – deretter forsvinner sultfølelsen. På Youtube er det en fin video om en feit fyr som gikk 55 dager uten mat; han raste ned i vekt, men gikk opp igjen når han gikk tilbake til gammel livsstil. Det er derfor bedre å gjøre små livsstilsendringer som å gå 16 timer uten mat: kl. 19 til kl. 11. I det tidsrommet konsumerer du kun vann (noen sier at kaffe og te går greit).

Anonymkode: 30197...bcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Periodisk fasting kan være bra. Det spørs jo hva man putter i kroppen når man spiser. 

Det kak hjelpe på vektnedgang ved at kaloriinntaket blir mindre, og igjen så handler det om hva man spiser.

Bedre tarmhelse ved en pause fra konstant fordøyelse.

Stabilisere insulin og unngå diabetes 2.

Stimulere cellefornyelse. 

Men, bruker man kroppen som søppelkasse perioden av døgnet man spiser er det jo ikke vits. 

Faste er å ikke spise på 24 timer og bare drikke vann og kaffe (uten sukker og melk).

Anonymkode: 0e88d...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...