AnonymBruker Skrevet lørdag kl 04:44 #1 Del Skrevet lørdag kl 04:44 Har hatt en diskusjon med samboer ikveld. Bakgrunn: Jeg har behov for mer sex og nærhet. Samboer har saht at hen er enig og ønsker dette selv. Men har i flere år har ikke samboer tatt insj til noe, og vi har ofte sex på den samme måten som alltid. Jeg må ta insj til nye metoder, kjøpe inn ting, og be om ulike ting. Noe som er litt turnof for meg, da jeg ønsker mer insj og lyst til å lære om meg fra min partner. Vært tilfelle kan mange år. Begynner å bli sårt. Det er ofte mange grunner til hvorfor ikke vi skal gjøre noe nytt/ha mer sex. I tillegg er samboer meget dårlig på å gi meg emosjonelle støtte som trøst, forståelse, og kjærlighetsspråk. Jeg forsøker å få hen til å se at dersom man har det emosjonelle på plass, og en god forståelse for sin partners behov- så vil det gjenspeile seg i sexlivet og gjøre det bedre. Hen mener at det kan være hormonelle utfordringer, og at en time hos lege og tester vil mest sannsynlig påvirke sexlivet positivt. Deretter vil det emosjonelle bli bedre fordi da har vi mer sex og er ergo mer fornøyde. Jeg mener det er som å bygge tak på et hus uten grunnmur... Samtidig som et bra sexliv er viktig for meg, og en viktig del av et godt samliv. Trenger innspill. Anonymkode: 4b741...e00 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:12 #2 Del Skrevet lørdag kl 05:12 Jeg syns absolutt det emosjonelle. Som du sier, det er en typ grunnmur. Iallefall vi damer trenger det ofte for å ha lyst til mer. Anonymkode: 4b741...e00 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:35 #3 Del Skrevet lørdag kl 05:35 Begge deler stemmer jo. Anonymkode: 490b4...9ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rummyking Skrevet lørdag kl 05:44 #4 Del Skrevet lørdag kl 05:44 Som kjærester blir det nok vanskelig å få det seksuelle på plass uten at den emosjonelle komponenten er tilstede. Det kan nok gå i en kort periode men ikke over tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:44 #5 Del Skrevet lørdag kl 05:44 Her er det jo du som vil ha mer av begge, både sex og emosjonell nærhet. Hvorfor ikke gjøre det på hans måte først, og se om det funker? Må være litt løsningsorientert. 😊 For oss oppstår ofte en dyp emosjonell tilknytning når vi ligger tett og snakker etter sex. Anonymkode: 4398e...d52 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:39 #6 Del Skrevet lørdag kl 10:39 For oss er følelser og emosjonell tilknytning nr 1. Sex er veldig adskilt fra det for vår del. Ingen av oss har dog sex/intimitet som noe «kjærlighetsspråk». Derfor påvirker heller ikke sex følelsene og den emosjonelle tilknytningen. Om vi har mye/ofte sex, eller lite/sjelden sex påvirker ikke nærheten emosjonelt og følelsesmessig. Sex kan allikevel være en fin måte å uttrykke følelser. Om dere er ulike på sex og sexen sin funksjon i forholdet, så må dere jo nesten finne en måte å tilnærme hverandre. Hvis ikke så blir det jo vanskelig i lengden. Anonymkode: f3d4a...ab7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet lørdag kl 11:32 #7 Del Skrevet lørdag kl 11:32 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): For oss er følelser og emosjonell tilknytning nr 1. Sex er veldig adskilt fra det for vår del. Ingen av oss har dog sex/intimitet som noe «kjærlighetsspråk». Derfor påvirker heller ikke sex følelsene og den emosjonelle tilknytningen. Om vi har mye/ofte sex, eller lite/sjelden sex påvirker ikke nærheten emosjonelt og følelsesmessig. Sex kan allikevel være en fin måte å uttrykke følelser. Om dere er ulike på sex og sexen sin funksjon i forholdet, så må dere jo nesten finne en måte å tilnærme hverandre. Hvis ikke så blir det jo vanskelig i lengden. Anonymkode: f3d4a...ab7 Selv om man har intimitet/sex/berøring som kjærlighetsspråk så bør dette være på plass før man har sex. Er ingen selvmotsigelse det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:39 #8 Del Skrevet lørdag kl 11:39 Dere har jo rett begge to. Men jeg vil tippe dette ofte er ulikt mellom menn og kvinner. For meg må det emosjonelle være på plass for at jeg skal tenne. Punktum. Veldig irriterende egentlig! Skulle ønske det ikke var slik. At det for mange menn er slik at de blir mer forelsket, oppmerksomme på partner osv når de har det bra seksuellt tviler jeg ikke på. Dette er nok en evig runddans. Som er vanskelig å komme seg ut av når man er ulike i behovene sine. Anonymkode: c6bbd...fc8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:41 #9 Del Skrevet lørdag kl 11:41 Emosjonelle først. Føler jeg meg shit har jeg null sexlyst. Anonymkode: bf6f6...c8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:44 #10 Del Skrevet lørdag kl 11:44 Det du spør om er hvordan få mer sex. Svarene har du selv. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg syns absolutt det emosjonelle. Som du sier, det er en typ grunnmur. Iallefall vi damer trenger det ofte for å ha lyst til mer. Anonymkode: 4b741...e00 Svarer du deg selv? Anonymkode: 628f9...333 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:48 #11 Del Skrevet lørdag kl 11:48 Har aldri opplevd at det emosjonelle kommer på plass selv om man har sex. Men jeg har opplevd å miste lyst på partner fordi det emosjonelle ikke er på plass. For å være ærlig tror jeg ikke noe på at man kan nøye seg med sex som kjærlighetsspråk. Det er ikke engang 1/10 del av det å faktisk leve sammen. Sex er viktig, men det er ikke det man bruker mest tid på sammen. Anonymkode: edff7...e10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:51 #12 Del Skrevet lørdag kl 11:51 Man kan ha en emosjonell tilknytning til noen uten å ha sex. Man kan ha sex med noen uten emosjonell tilknytning. Du etterspør mer/bedre sex med mer initiativ fra partneren _og_ du etterspør mer emosjonell støtte. Partneren din etterspør mer/bedre sex. Og så er dere uenige om bedre sex eller emosjonell støtte bør komme først? Det er en overraskende asymmetri for du vil ha mer av begge deler, mens han vil ha bare mer av en. Vanligvis er slikt mer symmetrisk - han vil ha mer sex, hun vil ha mer emosjonelt. Jeg er mann. At hun tenner på meg og vil ha meg betyr veldig mye for min emosjonelle tilknytning - selv etter mange år. Det å være nypult og/eller kjenne henne smyge seg som en katt forbi meg betyr utrolig mye for at jeg ser henne som en partner, som en kjæreste, som et menneske jeg ønsker å støtte. Jeg har levd i lange perioder uten sex og det gjør meg kald og uinteresert. Anonymkode: 08664...b01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet lørdag kl 11:55 #13 Del Skrevet lørdag kl 11:55 Uten tvil det emosjonelle først. Vent med sex til følelser og vennskap er etablert, hvis du er ute etter et varig forhold. Sexen finner dere ut av senere. Sexlivet og sexlysten varierer gjennom et forhold og gjennom livet, men hvis følelsene og det sterke vennskapet er på plass, vil som regel samlivet overleve de svigningene i sexlivet som helt sikkert kommer. Er det derimot er lite annet enn et godt sexliv som holder dere sammen, da kommer forhold til å ryke før eller senere. Ofte når første barnet kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:56 #14 Del Skrevet lørdag kl 11:56 Jeg tenker svar på spm ditt er ganske enkelt; De er like viktige. Og må begge være der om forholdet skal være godt. Men så kan du jo gjette hvem av disse som først må være på plass for at det andre skal komme? Det emosjonelle MÅ være dekket før det seksuelle kan blomstre. Ellers blir det et kortvarig forhold. Det er derfor lurt å starte der, for å få mer sex. Anonymkode: 30954...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:05 #15 Del Skrevet lørdag kl 12:05 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): At det for mange menn er slik at de blir mer forelsket, oppmerksomme på partner osv når de har det bra seksuellt tviler jeg ikke på. Dette er nok en evig runddans. Som er vanskelig å komme seg ut av når man er ulike i behovene sine. Anonymkode: c6bbd...fc8 Jeg er enig i at det er en runddans. Tidlig i forholdet er det en positiv runddans. Han møter deg på dine behov. Som gjør at du møter ham på sine behov. Som gjør at… Livet er herlig. Når parforholdet skranter så føler han at du ikke møter ham på hans behov. Som gjør at han føler mindre for å dekke dine. Som gjør at du føler mindre for å dekke hans… Livet er kjipt. Det beste ville være om det fantes en måte å date i 20-årene lot oss finne ut om vi virkelig hadde samme behov, og om det kom til å forbli slik om 20 eller 30 år. Det synes utopisk. Det nest beste ville kanskje være om en samlivsterapaut kunne avbryte slike negative spiraler, resette på en måte slik at man kunne bygge opp i stedet. Det er etter min erfaring utopisk. Man må kanskje spørre seg om dette mennesket som jeg har investert så mye i… er det verdt det? Skuffelsene og ydmykelsene og alt som ikke ble som man hadde håpt eller kanskje avtalt. Hvis svaret er «ja» så er spørsmålet hvordan man kan snu spiralen. Hva kan _jeg_ gjøre sånn at dette andre mennesket har det bra med seg selv og relasjonen, og slik at dette andre mennesket (igjen) blir i stand til å gi meg det jeg trenger for å ha det bra med meg selv og relasjonen? Glem prestisjen og maktkampen og de evt harde ordene som har falt og bygg den andre bra, fokuser på «oss». Eller gi opp og gå videre. Anonymkode: 08664...b01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:26 #16 Del Skrevet lørdag kl 12:26 Samliv handler om logistikk, relasjoner, og barn. Hverken emosjoner eller sex er nødvendig. Det kan man ha utenom om nødvendig. Anonymkode: 2d873...86d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet lørdag kl 12:31 #17 Del Skrevet lørdag kl 12:31 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Man kan ha en emosjonell tilknytning til noen uten å ha sex. Man kan ha sex med noen uten emosjonell tilknytning. Du etterspør mer/bedre sex med mer initiativ fra partneren _og_ du etterspør mer emosjonell støtte. Partneren din etterspør mer/bedre sex. Og så er dere uenige om bedre sex eller emosjonell støtte bør komme først? Det er en overraskende asymmetri for du vil ha mer av begge deler, mens han vil ha bare mer av en. Vanligvis er slikt mer symmetrisk - han vil ha mer sex, hun vil ha mer emosjonelt. Jeg er mann. At hun tenner på meg og vil ha meg betyr veldig mye for min emosjonelle tilknytning - selv etter mange år. Det å være nypult og/eller kjenne henne smyge seg som en katt forbi meg betyr utrolig mye for at jeg ser henne som en partner, som en kjæreste, som et menneske jeg ønsker å støtte. Jeg har levd i lange perioder uten sex og det gjør meg kald og uinteresert. Anonymkode: 08664...b01 Noen mennesker kan ha sex med andre mennesker uten emosjonell tilknytning. Jeg kan ikke det. Dette kan gjelde både menn og kvinner. Enig i at man kan ha en emosjonell tilknytning til noen uten å ha sex med dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:22 #18 Del Skrevet lørdag kl 13:22 Dette syntes jeg kommer litt an på hvordan syn dere har på sex og hva slags verdier dere legger i det. For meg er sex og det emosjonelle sammenflettet til de grader. For å ha sex må jeg allerede ha mye følelser i utgangspunktet. Samtidig gjør sex at jeg får mye følelser, både langsiktig og som en slags kortvarig "kjærlighetsrus" som varer i noen dager i ettertid. For andre er sex kun slimhinner og friksjon. Jeg føler det er ganske viktig å være kompatibel med partneren sin sånt sett. I et tidligere forhold var det slik at kjæresten min ikke følte at det emosjonelle var helt på plass for henne, og sexlivet vårt døde fullstendig. Vi hadde sex 4 ganger i løpet av et halvår, og jeg ble avslått flere titalls ganger da jeg tok initiativ. Jeg merket effektene av dette tydelig, ettersom jeg mistet en del følelser selv som en følge av dette. Til slutt førte dette til at jeg ikke syntes det emosjonelle var på plass for min del heller. Da hadde ingen av oss lyst til å være intime med hverandre lenger, og forholdet ble over kort tid etter. En moro liten detalj i ettertid er at hun lå med en kompis av henne et par dager etter bruddet, så det er mulig det var andre ting som foregikk som jeg ikke visste om bak kulissene. Anonymkode: 211ba...32f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå