Gå til innhold

Tiiiidlig SA med spiral, erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått de barna jeg skal ha, og har derfor hatt kobberspiral i et års tid nå. Jeg har vært veldig fornøyd med den og ikke hatt noen bivirkninger. 

4 dager før forventet mens kom de første graviditetssymptomene: surt oppstøt, og jeg hadde sånne billige teststrimler liggende som skulle gi utslag på 10 (er det ml??), i alle fall veldig tidlig. Disse testene pleide jeg å ta nå og da hvis mensen var på overtid, men har ikke brukt dem siden jeg satte inn spiral. Testen viste, til min store overraskelse, 2 strek. Jeg ruste avsted på apotek, og fikk en positiv digital og (også en sånn tidlig-test), og jeg vil tro dette var en såkalt kjemisk graviditet ettersom jeg begynte å blø det neste døgnet og testene jeg tok etterpå ble negative. 

Altså visste jeg om graviditeten i under et døgn, og blødningen kom et par dager før forventet mens. Hadde jeg ikke tatt disse testene, hadde jeg heller ikke visst at jeg var gravid, og hadde trodd det var mensen. 

Så da lurer jeg; er det vanlig med såkalte kjemiske graviditeter, som ender i en kjempetidlig abort, når man har kobberspiral? Selv om jeg IKKE ønsker flere barn, tenker jeg at det kan da umulig være bra for kroppen å ha kjemiske graviditeter her og der? Jeg tenker jo det er bra spiralen gjør jobben sin og hindrer et befruktet egg i å vokse videre, men jeg skulle jo aller helst sett at det aldri kom så langt at det ble HCG-stigning. 

Hormonprevensjon er utelukket, og jeg er generelt fornøyd med kobberspiral. Men hvis det er en risiko for kjemiske graviditeter, så er jeg jaggu usikker altså. 

Anonymkode: 725a5...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo slik kobberspiral fungerer. Man blir gravid, men spiralen hindrer det befruktede egget i å feste seg og tar livet av det. Så i praksis tar man en kjempetidlig abort hver gang et egg blir befruktet.

Anonymkode: 18ec4...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo slik kobberspiral fungerer. Man blir gravid, men spiralen hindrer det befruktede egget i å feste seg og tar livet av det. Så i praksis tar man en kjempetidlig abort hver gang et egg blir befruktet.

Men hvis spiralen fungerer som den skal, og hindrer egget i å feste seg, vil man jo ikke få hcg-stigning og utslag på graviditetstester? Jeg ønsker jo å forhindre graviditet, ikke fremprovosere spontanaborter, hvis du skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: 725a5...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er litt selvmotsigende. Så lenge et befruktet egg ikke fester seg vil ikke hcg stige, man blir per def ikke gravid og det er per def ikke en abort. At et befruktet egg ikke fester seg er ikke en abort. 

Det ts opplever er jo at egget HAR festet seg. 

Ts - jeg vil tro du først og fremst har hatt uflaks, ingen prevensjonsmidler er 100 prosent sikre. Men det er sikkert lurt å drøfte dette med lege. Kobberspiral skal ikke ha sin effekt ved å forårsake tidlig abort - men blir man gravid på kobberspiral er sannsynligheten for abort høyere. Men det er altså ikke slik spiralens prevensjonseffekt skal være! 

https://tidsskriftet.no/2018/11/debatt/spiral-er-ikke-et-abortmiddel

Sitat

Det har bredt seg en misoppfatning om spiralers virkningsmekanisme, som må korrigeres: Spiral fører ikke til abort, spiral forebygger uønskede svangerskap. Kobber- og hormonspiral virker prekonsepsjonelt. Jeg siterer konklusjonen i en omfattende oversiktsartikkel om spiralers virkningsmekanisme: (...) Det er altså helt eksepsjonelt eller usedvanlig at spiraler påvirker et befruktet egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (1 time siden):

Dette er litt selvmotsigende. Så lenge et befruktet egg ikke fester seg vil ikke hcg stige, man blir per def ikke gravid og det er per def ikke en abort. At et befruktet egg ikke fester seg er ikke en abort. 

Det ts opplever er jo at egget HAR festet seg. 

Ts - jeg vil tro du først og fremst har hatt uflaks, ingen prevensjonsmidler er 100 prosent sikre. Men det er sikkert lurt å drøfte dette med lege. Kobberspiral skal ikke ha sin effekt ved å forårsake tidlig abort - men blir man gravid på kobberspiral er sannsynligheten for abort høyere. Men det er altså ikke slik spiralens prevensjonseffekt skal være! 

https://tidsskriftet.no/2018/11/debatt/spiral-er-ikke-et-abortmiddel

Jeg er såpass gammel at jeg har opplevd tiden da kobberspiral var et vanlig prevensjonsmiddel og jeg kjenner mange som opplevde tidlige spontanaborter pga spiralen. Så at det er usedvanlig at spiralen påvirker et befruktet egg er jo bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er såpass gammel at jeg har opplevd tiden da kobberspiral var et vanlig prevensjonsmiddel og jeg kjenner mange som opplevde tidlige spontanaborter pga spiralen. Så at det er usedvanlig at spiralen påvirker et befruktet egg er jo bare tull.

Jeg hadde et dilemma en gang, der jeg var syk med høye leververdier, og av den grunn kunne jeg ikke ta angrepille. Da fikk jeg beskjed av helsepersonell om at kobberspiral kunne settes inn, jeg lurer på om det var innen 5 dager etter samleie. Så jeg fikk også inntrykk av at det kunne påvirke et befruktet egg.

Anonymkode: 219ef...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde et dilemma en gang, der jeg var syk med høye leververdier, og av den grunn kunne jeg ikke ta angrepille. Da fikk jeg beskjed av helsepersonell om at kobberspiral kunne settes inn, jeg lurer på om det var innen 5 dager etter samleie. Så jeg fikk også inntrykk av at det kunne påvirke et befruktet egg.

Men det er før egget har festet seg, man er per def ikke gravid da. Det hindrer egget i å feste seg og påvirker ikke selve det befruktede egget. Det gjør forholdene rundt egget mindre optimale. 

Anonymkode: 22991...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men det er før egget har festet seg, man er per def ikke gravid da. Det hindrer egget i å feste seg og påvirker ikke selve det befruktede egget. Det gjør forholdene rundt egget mindre optimale. 

Anonymkode: 22991...eb6

Det er sant, men i sitatet issoras har lagt ved, står det både at befruktede egg ikke påvirkes, og at spiral virker prekonsepsjonelt. Jeg vil si at et befruktet egg påvirkes når det ikke får mulighet til å feste seg, men det kommer an på hvordan man definerer det. Jeg har ikke skrevet at det stopper en graviditet, men at kobberspiral kan settes inn etter befruktning. Da vil den i så fall ikke virke prekonsepsjonelt.

Her er et motsvar til artikkelen issoras la ved:

https://tidsskriftet.no/2018/12/kommentar/spiral-hindrer-utvikling-av-befruktede-egg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...