Gå til innhold

Har noen prøvd hjemmetest for celleprøve?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Greier ikke å komme meg til gynekolog pga traumer. Snakket med legen om dette for en stund siden, og fikk navn på en flink gynekolog, men jeg greier ikke ringe og bestille time. 
Ser det nå har kommet sånne hjemmetester slik at man kan ta celleprøven hjemme. Noen som har erfaring med dette? 

Anonymkode: f26eb...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hørt om sånne hjemmetester, men tenker at det er viktig å få en skikkelig undersøkelse. Hva kan en sånn hjemmetest gjøre?

Skjønner at man kan ha traumer i.f.m gynekologiske undersøkelser, men kan du kanskje få beroligende i forkant av timen sånn at du klarer å gjennomføre en undersøkelse? Også synes jeg kanskje at legen din kunne henvise deg til gynekologen siden du har problemer med å bestille time selv. Men kanskje du har noen som kan bestille time for deg? Vet at terskelen kan være høy hvis man må gjøre det selv.

Anonymkode: ddf39...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HPV hjemmetest, det er altså ikke en celleprøve. Men du tester med en bomullspinne, og hvis du er HPV negativ trenger du ikke celleprøve. Jeg tok en i fjor. Var helt greit det altså! Du får av fastlegen. 

Anonymkode: dce40...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du tjener mer på å prøve å kommer deg gjennom en slik time, støtteperson og beroligende så tenker jeg det går greit. Er et langt liv og mye som kan oppstå som gjør at man trenger en slik undersøkelse. Nå har du mulighet til å ta litt tid og jobbe med det, det finnes og en del gynekologer som er vant til slike situasjoner som vil være flinke til å gjøre deg trygg i en slik setting.

Anonymkode: b1d84...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 19.46):

Tenker du tjener mer på å prøve å kommer deg gjennom en slik time, støtteperson og beroligende så tenker jeg det går greit. Er et langt liv og mye som kan oppstå som gjør at man trenger en slik undersøkelse. Nå har du mulighet til å ta litt tid og jobbe med det, det finnes og en del gynekologer som er vant til slike situasjoner som vil være flinke til å gjøre deg trygg i en slik setting.

Anonymkode: b1d84...f5c

Om alternativet er hjemmetest eller ingen test sier det seg selv at hjemme er bedre.

Anonymkode: d3334...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 13.18):

Har ikke hørt om sånne hjemmetester, men tenker at det er viktig å få en skikkelig undersøkelse. Hva kan en sånn hjemmetest gjøre?

Skjønner at man kan ha traumer i.f.m gynekologiske undersøkelser, men kan du kanskje få beroligende i forkant av timen sånn at du klarer å gjennomføre en undersøkelse? Også synes jeg kanskje at legen din kunne henvise deg til gynekologen siden du har problemer med å bestille time selv. Men kanskje du har noen som kan bestille time for deg? Vet at terskelen kan være høy hvis man må gjøre det selv.

Anonymkode: ddf39...e90

Nettopp du har ikke hørt om disse hjemmetestene, men det er en grunn til at de som driver med livmorhalsprogrammet  nå sender ut brev til de som ikke har fulgt opp innkallelse til celle prøver med informasjon om at man nå kan få ta den prøven hjemme og det sier seg selv at det er bedre å ta den testen man kan ta hjemme enn å ikke ta noen i utgangspunktet! 

Og har du selv vært utsatt for så grove overgrep at du heller «velger» å få kreft enn å utsette deg selv for en slik undersøkelse?

Anonymkode: d3334...656

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...