AnonymBruker Skrevet 4. januar #1 Del Skrevet 4. januar Går det bra å kjøre fire timer uten stopp, i bur? De skal selvsagt få tilgang på vann. Jeg er nysgjerrig på hvordan andre har gjort dette. ☺️ Anonymkode: 5bb29...6da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym38 Skrevet 4. januar #2 Del Skrevet 4. januar (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Går det bra å kjøre fire timer uten stopp, i bur? De skal selvsagt få tilgang på vann. Jeg er nysgjerrig på hvordan andre har gjort dette. ☺️ Anonymkode: 5bb29...6da Endret 4. januar av Anonym38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #3 Del Skrevet 4. januar Jeg har hentet kattunger noen ganger i løpet av livet. De er ofte veldig redde, de tas jo bort fra hjemmet sitt, moren og søsknene sine, alt det trygge, rett inn i et kattebur i en bil. Mange katter piper og er veldig redde på veien hjem, også blir det fort bedre når de har kommet til det nye hjemme sitt og fått gått og undersøkt og luktet litt rundt seg. Jeg tror dermed at fire timer i kattebur i bil blir veldig mye for den stakkars katten😢 Reiser du alene? Eller kunne du hatt med noen som kunne prøve å ha den på fanget og kose med? I sele selvsagt, som personen må holde fast i? Anonymkode: bfcdc...23f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #4 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har hentet kattunger noen ganger i løpet av livet. De er ofte veldig redde, de tas jo bort fra hjemmet sitt, moren og søsknene sine, alt det trygge, rett inn i et kattebur i en bil. Mange katter piper og er veldig redde på veien hjem, også blir det fort bedre når de har kommet til det nye hjemme sitt og fått gått og undersøkt og luktet litt rundt seg. Jeg tror dermed at fire timer i kattebur i bil blir veldig mye for den stakkars katten😢 Reiser du alene? Eller kunne du hatt med noen som kunne prøve å ha den på fanget og kose med? I sele selvsagt, som personen må holde fast i? Anonymkode: bfcdc...23f Vi reiser to stk for å hente, så da kan vi selvsagt kose med de. Jeg har ikke sele, men prøver uten. ☺️ Jeg kjøper to så da blir det kanskje mindre skummelt for de? Jeg ser ingen annen utvei, enten hente (beregnet tid 3t 30min, men sikkert litt lenger på vinterføre), eller droppe å kjøpe de. Jeg vil ikke tro de hadde gått på do i sele ute i snøen og heller ikke i kasse i bilen? Anonymkode: 5bb29...6da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #5 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi reiser to stk for å hente, så da kan vi selvsagt kose med de. Jeg har ikke sele, men prøver uten. ☺️ Jeg kjøper to så da blir det kanskje mindre skummelt for de? Jeg ser ingen annen utvei, enten hente (beregnet tid 3t 30min, men sikkert litt lenger på vinterføre), eller droppe å kjøpe de. Jeg vil ikke tro de hadde gått på do i sele ute i snøen og heller ikke i kasse i bilen? Anonymkode: 5bb29...6da Om dere ikke har sele på de når de ikke er i katteburet, så vær obs på at de kan komme seg løs og bli litt ville inni bilen, hvis de blir redde (som du sikkert bør være forberedt på at de blir). Vær også veldig obs på at dere ikke ved en forglemmelse åpner en dør eller et vindu sånn at de kommer seg ut, for da forsvinner de fort. Alltid godt at de er to, ja, for årene fremover også🥰 Kanskje det vil skje uhell ved at de tisser, enten fordi de måå tisse, eller fordi de blir redde. Sånn sett kan det være lurt å ha ekstra pledd i katteburet så det kan byttes ut hvis behov. Også er det lurt å spørre om å få med et lite pledd med deres lukt på😊 Anonymkode: bfcdc...23f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #6 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Om dere ikke har sele på de når de ikke er i katteburet, så vær obs på at de kan komme seg løs og bli litt ville inni bilen, hvis de blir redde (som du sikkert bør være forberedt på at de blir). Vær også veldig obs på at dere ikke ved en forglemmelse åpner en dør eller et vindu sånn at de kommer seg ut, for da forsvinner de fort. Alltid godt at de er to, ja, for årene fremover også🥰 Kanskje det vil skje uhell ved at de tisser, enten fordi de måå tisse, eller fordi de blir redde. Sånn sett kan det være lurt å ha ekstra pledd i katteburet så det kan byttes ut hvis behov. Også er det lurt å spørre om å få med et lite pledd med deres lukt på😊 Anonymkode: bfcdc...23f Takk for tips☺️ Anonymkode: 5bb29...6da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. januar #7 Del Skrevet 4. januar Katteunger har en tendens til å vri seg ut av hendene dine det fikk pappa erfare en gang når han sa nå er kattungen tam og satt den på fanget mitt så gikk det sekunder så var den borte vekk og vi måtte flytte fryseboksen for å få tak i pusungen igjen en annen gang så vred den seg ut av hendene hans 😻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #8 Del Skrevet 4. januar Ikke ha de løse i bilen nei, ha de i bur som er festet hele tiden, det er det eneste trygge. At de er to gjør at det er mye bedre og lettere for dem. Jeg ville bare kjørt, de klarer seg i 4 timer, hvis de mot formodning skulle tisse i buret er jo ikke det noe krise, men sannsynligvis gjør de ikke det (ha håndklær i buret). Ha kattekasse på foreks badet med en gang dere kommer hjem, sett buret der og åpne døren så de kan gå ut i et trygt, lite rom med bare kasse, mat og vann. Anonymkode: 53f45...867 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gogglebox Skrevet 4. januar #9 Del Skrevet 4. januar Ha den i bur, og ikke finn på å slippe de ut for å "lufte seg". Legg et tisselaken (kladd) i buret sammen med et lunt, mykt og vaskbart pledd. Hør med de du skal hente katten hos om de har noe dere kan ta med dere som inneholder kjente lukter. Det går som oftest bra med en 4-timers biltur. Den som ikke kjører kan sitte i baksetet sammen med pus i bur, da kan den snakke til pus og roe den hvis det er nødvendig. Mest sannsynlig så vil den sove mesteparten av tiden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #10 Del Skrevet 4. januar Hentet katter flere ganger og kjørt de rundt på oppdrag fra dyrebeskyttelsen. Det beste er å bare la de være i fred i buret, der er de trygge og det er trygt for den som kjører bil. Katter vil ikke koses på av fremmede mennesker når de i tillegg er i et nytt miljø, er ikke vant til å kjøre bil osv, dette kan gjøre de enda mer stresset og redde. Noen timer uten vann klarer de, eventuelt kan du stoppe halvveis og tilby litt vann når bilen står stille. I tillegg brukte jeg alltid kladder i buret tilfelle uhell med urin, avføring eller oppkast. Pass på å spenn buret fast tilfelle bråstopp eller sett buret på gulvet i bilen. Vær rolig selv, det går helt fint 😊 Anonymkode: 78c6b...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #11 Del Skrevet 4. januar De klarer seg fint. Bare vent med å putte de inn i buret til de nylig har vært i dokassen og ha noe i bunnen av buret som kan tiltrekke seg evnt tiss. Skaper bare mer stress og ubehag ved å drive å ta de ut av buret. 4 t er null stress. Hadde det vært snakk om 8+ hadde det vært behov for provisorisk dokasse inni buret. Anonymkode: f58d3...161 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. januar #12 Del Skrevet 4. januar Legg noe mykt (som kan vaskes/kastes) i buret og la det stå til. De er to sammen, da er det unødvendig å ta dem ut under turen. Det er tryggere for alle at de er i buret selv om de kanskje ikke syns det er det beste stedet i verden. Gratulerer med kattunger, det er noe av det koseligste som finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #13 Del Skrevet 4. januar Jeg hentet to stk, 8 timer hjemmefra. Hadde hundebur og inni der var det plass til en liten lav do som de brukte underveis da vi stoppet. Anonymkode: b0f1e...dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #14 Del Skrevet 4. januar Ha med flere håndkler som kan brukes som underlag i buret, med slike under: https://www.musti.no/simple-solution-training-pads (alle dyrebutikker har noe lignende). Håndklær kan vaskes på 90 grader etterpå, eller lett erstattes. ikke putt pledd eller lignende fra forrige hjemmet inni buret, da sjangsen for uhell på det er for stor. Men legg det gjerne over buret eller rett ved siden av, så de lukter det. Vær klar over at noen katter kan stressbæsje i en sånn situasjon, så ha med våtservietter, noen plasthansker og en søppelpose også. For meg har det skjedd noen ganger når jeg har kjørt fosterhjemskatter, det beste da er å stoppe på en bensinstasjon, bære buret inn på do, og så vaske bur og kattunger der. Bedre å være forberedt på muligheten, enn å ikke ha tenkt over at det kan skje (første gangen prøvde jeg, alene, å vaske kattunger og bur i bilen 😅 Det gikk ikke så bra, heh). Om dere må ta de ut av buret, er det lettest å ha buret på høykant/på skrå når man skal ta de inn igjen, så ikke den første smetter ut mens du tar inn den andre. De greier seg fint uten vann de timene. Jeg ville kanskje kjøpt inn noen Churus, de kan man gi gjennom hullene i burdøra, og de aller fleste katter elsker dem. Det er fin måte å bygge tillit i en skummel situasjon. https://www.musti.no/churu-creamy-cat-treat-chicken Anonymkode: 6a68d...177 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #15 Del Skrevet 7. januar Du kan også legge et håndkle sånn halvveis over buret på utsiden, det gjør at de kan kjenne seg tryggere og mer skjult. Anonymkode: 861f6...15b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #16 Del Skrevet 7. januar Når jeg hentet min katt, fikk jeg låne med en sånn spray fra fosterhjemmet som skal hjelpe med at katten holder seg rolig? Sprayet det i buret og hun hadde ikke noe problem med resten av bilturen etter 20 minutter, men det var jo kun 30 minutters biltur også da så vet ikke hva slags effekt det vil ha for 4 timer. 4 timer er ganske så lenge for en katt i bil, spesielt når den ikke er vandt til bilkjøring. Legg også et håndkle eller teppe osv både inni og over buret under kjøreturen hvis du absolutt skal ha denne katten med på en så lang tur. Anonymkode: 25760...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå