Gå til innhold

Angående kaloritelling, noen som vet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dersom jeg skal ned i vekt virker det som om jeg må ligge under 1000 kalorier til dagen. Dette er jo mindre enn anbefalt, og veldig lite??

Jeg har benyttet meg av Lifesum med stort hell tidligere. Da erfarte jeg det samme. Grunnet diverse dabbet jeg av etter et år, men startet opp igjen nå etter juledagene. Jeg loggfører ALT jeg putter i munnen. Når jeg ligger under 1000 kalorier går jeg ned. Når jeg ligger på 1000-1150 er vekten uendret. Ligger jeg over 1200 går jeg opp. Dette er uansett hvor aktiv jeg har vært.

Hvorfor er det sånn? Må min kropp gå på sparebluss til over sommeren for å bli normalvektig? Når jeg er kommet til trivselsvekt, må jeg da leve på 1200 kalorier i døgnet? Er det fordi kroppen vil bli tjukk igjen? At den liksom alle kalorier blir til fett?

Så lurer jeg også på om det er noe jeg kan gjøre som hjelper på forbrenningen? Bør jeg gå tur før eller etter måltid, for eksempel?

Anonymkode: 9e419...33f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du må ned på under 1000 kcal om dagen for å gå ned i vekt, er du enten allerede veldig slank/tynn og lever et veldig stillesittende liv, eller så har du beregnet feil når du teller kalorier. Kanskje du burde snakke med en lege eller en ernæringsekspert?

Anonymkode: 90131...6d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da må du øke aktiviteten, for da er tydeligvis i veldig lite aktivitet.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så lurer jeg også på om det er noe jeg kan gjøre som hjelper på forbrenningen? Bør jeg gå tur før eller etter måltid, for eksempel

Er du seriøs nå?

Anonymkode: 52cc1...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dersom jeg skal ned i vekt virker det som om jeg må ligge under 1000 kalorier til dagen. Dette er jo mindre enn anbefalt, og veldig lite??

Jeg har benyttet meg av Lifesum med stort hell tidligere. Da erfarte jeg det samme. Grunnet diverse dabbet jeg av etter et år, men startet opp igjen nå etter juledagene. Jeg loggfører ALT jeg putter i munnen. Når jeg ligger under 1000 kalorier går jeg ned. Når jeg ligger på 1000-1150 er vekten uendret. Ligger jeg over 1200 går jeg opp. Dette er uansett hvor aktiv jeg har vært.

Hvorfor er det sånn? Må min kropp gå på sparebluss til over sommeren for å bli normalvektig? Når jeg er kommet til trivselsvekt, må jeg da leve på 1200 kalorier i døgnet? Er det fordi kroppen vil bli tjukk igjen? At den liksom alle kalorier blir til fett?

Så lurer jeg også på om det er noe jeg kan gjøre som hjelper på forbrenningen? Bør jeg gå tur før eller etter måltid, for eksempel?

Anonymkode: 9e419...33f

Tung styrketrening, som knebøy, markløft og benkpress. Muskler gir deg høyere forbrenning. De fleste treningssentre har PT som kan hjelpe deg i gang. Fokuser på å bygge muskler.

Anonymkode: 7c161...c66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det likt. Jeg logger alt og veier absolutt alt. Løsningen for meg er å fylle på med store mengder grønnsaker med lite kalorier men som tar stor plass i magen og ren fisk/kylling. 
Jeg lurer på om årsaken er hormoner? Kan det stemme for deg ts også? Jeg er kvinne i slutten av 30-årene og går på hormonspiral som prevensjon. Og jeg er overvektig på bmi. Spiser jeg kaloriene jeg skal ifølge beregninger så går jeg opp i vekt og jeg må også under 1000 kalorier for å gå ned 0,5kg i uken. 

Anonymkode: 5fc26...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke helt uvanlig dessverre. Særlig om du er lav. Det gjelder meg også, selv om jeg ikke er lav, men jeg er ganske slank, og skal bare ned noen få pyntekilo. Så da må jeg «lide for skjønnheten»😅 Men det er et valg jeg tar fordi det er viktig for meg å føle meg vel i kroppen min. Er du derimot typ 173cm og har fedme, høres det merkelig ut, og jeg ville tatt det opp med fastlegen.

Anonymkode: 2c70c...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 156 cm og 68 kg, vedlikeholdet mitt med "normal aktivitet" (gå tur i en times tid om dagen) er 1900 kcal. Spiser jeg mindre enn 1900 kcal om dagen i snitt, så går jeg ned i vekt. Jeg er ikke SÅ stor at jeg kan skjønne at du ved samme aktivitetsnivå skal trenge halvparten av kaloriene. Veier du allerede under 50 kg?

Anonymkode: 17caf...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har det likt. Jeg logger alt og veier absolutt alt. Løsningen for meg er å fylle på med store mengder grønnsaker med lite kalorier men som tar stor plass i magen og ren fisk/kylling. 
Jeg lurer på om årsaken er hormoner? Kan det stemme for deg ts også? Jeg er kvinne i slutten av 30-årene og går på hormonspiral som prevensjon. Og jeg er overvektig på bmi. Spiser jeg kaloriene jeg skal ifølge beregninger så går jeg opp i vekt og jeg må også under 1000 kalorier for å gå ned 0,5kg i uken. 

Hvorfor veier du det samme om og om igjen? Du vet at 2 skiver med makrell i tomat inneholder samme mengde kcal som første gang du veide det?

Anonymkode: 665a7...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er 156 cm og 68 kg, vedlikeholdet mitt med "normal aktivitet" (gå tur i en times tid om dagen) er 1900 kcal. Spiser jeg mindre enn 1900 kcal om dagen i snitt, så går jeg ned i vekt. Jeg er ikke SÅ stor at jeg kan skjønne at du ved samme aktivitetsnivå skal trenge halvparten av kaloriene. Veier du allerede under 50 kg?

Anonymkode: 17caf...cdb

Du har bmi på 28, så det er ikke rart at du kan spise mye for å opprettholde vekten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette stemmer ikke. Spiser du så lite som 1200 over tid VIl du gå ned. Med mindre du er 3 år gammel. Her er det noe feil med din måling eller husken på hva du har spist. Jeg tror rett og slett ikke på deg. De fleste voksne trenger minst 1500 bare for å eksistere og så kommer all bevegelse og fysisk aktivitet oppå det.

Og så kan du ikke se vektendring fra dag til dag. Alle kan gå opp og ned et par kg pga vann, mageinnhold osv. drit i kalorier, spis masse protein og grønnsaker/frukt til alle måltider, tren styrke og gå 10.000 skritt/dag så skal du se at det skjer ting. 

Anonymkode: 859a3...920

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 154 cm og må også ligge så lavt for å faktisk gå ned i vekt. Ved 1500 kcal/dagen går jeg opp i vekt i litt normale hverdagsliv. 

Derfor har jeg gått over til å spise maks to måltider. Ofte er første måltidet knekkebrød med egg. Jeg elsker egg i alle former og det er supermat nummer en, også får jeg fiber.

Det billig og lett. Ikke noe hokus pokus. 

Anonymkode: 8a5ea...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har bmi på 28, så det er ikke rart at du kan spise mye for å opprettholde vekten.

1900 er ikke mye. Jeg er dame på samme vekt. Spiser I alle fall 2600

Anonymkode: 859a3...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 10.56):

Hvorfor veier du det samme om og om igjen? Du vet at 2 skiver med makrell i tomat inneholder samme mengde kcal som første gang du veide det?

Anonymkode: 665a7...29c

Jeg sa ikke det. Ser du kopierer disse linjene dine og kommenterer dette i flere tråder nå, det er unødvendig og ikke til hjelp for noen.
Jeg veier alt i den sammenhengen at det ikke er noen skjulte kalorier, veier smør, saus og olje osv som fort er kalorier. Typisk nybegynnerfeil for noen at de tror de spiser få nok kalorier og så veier de ikke helt nøyaktig. Jeg spiser samme til frokost hver dag og det veier jeg ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...